Gå til innhold

Svigerinnen min "forlanger" personlige gaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi sender ut ønskelister.... :sjenert:

Vi er to single søsken, og en gift søster med to barn. De og foreldrene våre, samt farmor er de vi gir gaver til.

(...)

Jeg synes ikke dette høres ut som "hytt og gevær" ;) . Menneskene i mine tanker var snarere av typen som sender ønskelister til alle som kan krype og gå i både nær og fjern omgangskrets. Jeg mottok en slik liste av en litt fjern venninne en gang, og satt igjen med en temmelig flau smak i munnen. Spesielt siden jeg ikke hadde planer om å utveksle gaver med dette kvinnemennesket i utgangspunktet.

Endret av FoxyFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne folk får da knapt nok gaver i det hele tatt.

Unngå hele problemet, gi til ungene..

Enig, etter at mine søsken og jeg fikk barn så har vi sluttet å gi til de voksne. Problem løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når familie skal kjøpe gaver til barna sine som har samboer/ektefelle, syns jeg det er helt utrolig at dere krever at de skal kjøpe personlige gaver til begge to. Når en da kjøper noe til huset, er det jo noe som kommer begge til gode. Blir utrolig dyr og skulle kjøpe personlige gaver til alle, og ikke kan kjøpe fellesgaver...

Dessuten er det ganske vanskelig og kjøpe personlige gaver til folk en nesten ikke kjenner eller treffer.

Jeg ysns det er flott at vi får noe som kommer begge tilgode, vi hører jo sammen og er et team.

Jeg forventer ikke personlige gaver fra andre enn min mann og mine venninder som pleier og kjøpe til hverandre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? Dersom det du hører er sant syns jeg dette er toppen av frekkhet. Utrolig at voksne kan mene slikt.

Hadde jeg vært deg ville jeg foreslått at siden dere nå er voksne ønsker du at dere kutter ut å gi gaver til hverandre og at du bare gir til din nevø. Insisterer broren din likevel på at gavestyret mellom dere voksne skal fortsette kan dere nå likevel bli enige om at det bare skal være noe symbolsk, feks under en 50 lapp.

Jeg har selv to søsken og vi gir ikke til hverandre. Bare til ungene. Alle er enige om at det er mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette høres ut som "hytt og gevær" ;) . Menneskene i mine tanker var snarere av typen som sender ønskelister til alle som kan krype og gå i både nær og fjern omgangskrets. Jeg mottok en slik liste av en litt fjern venninne en gang, og satt igjen med en temmelig flau smak i munnen. Spesielt siden jeg ikke hadde planer om å utveksle gaver med dette kvinnemennesket i utgangspunktet.

What? Det er det dustestete jeg har hørt! :overrasket: Og frekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne aldri blitt sur for en gave. For det er alltid godt ment.

Men, nå må det nevnes, at jeg droppet forventinger til kule og råe gaver etter at jeg fylte 18. Om jeg får x antall sengetøysett, så syns jeg det er koselig med bare gaven, selv om jeg har valgt å bo på så få kvm at jeg kun kan forsvare å la det være 2 stk i skapet i forhold til oppbevaring plasen. Kan jo alltids gi det bort igjen til noen som trenger det, eventuelt har jeg en mamma som tar vare på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hun ikke er helt voksen ennå, denne damen. ;)

Hva skal man gjøre med slike..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg bittelitt igjen i svigerinnen (selv om jeg aldri ville finne på å si det til noen...)Er ikke så mange gavene man får når man er voksen, så blir ekstra glad om gaven er til MEG :)

Et fint smykke, et sjal, vanter eller noe koster ikke all verden, sikkert billigere enn kopper også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utsagn som har kommet deg for øre via din bror, så din mor. Sjansen for misforståelser er liten.

Kanskje din svigerinne i fjor BARE fikk ting til huset og ingenting til seg selv, og da ble lei seg og fortalte dette til din bror. Så har en fjær blitt til ti høns...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt; Spør hva de ønsker seg? Passer noe av det de ønsker seg sammen/hver for seg til ditt budsjett, så kjøp det. Hvis ikke, så kjøp noe annet.

Jeg er litt skeptisk til espressokopp-ideen, fordi det er så lett å ende opp med noe som ikke passer med resten av folks ting, og da ender det opp bakerst i skapet. Hva med å heller kjøpe noe fancy kaffe til maskinen? Og f.eks litt sjokolade e.l.

Jeg er en av de som gjerne vil ha egne gaver, ikke til meg og samboer sammen. Det har mest med å gjøre at vi trenger veldig lite "ting til huset", og støvsamlere er jeg ikke noe fan av. Men alt jeg får mottas med glede uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bedre å få noe felles til huset enn noe tull som man aldri kommer til å bruke.Som regel så vil jeg ikke at andre skal kjøpe klær,sminke,smykker,sjal whatever til meg.Så ting til huset trenger man vel alltid og en person man ikke kjenner så godt kan umulig kjøpe deg noe du vil like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lys og servietter må da virkelig være noe av det tristeste man kan få i gave. Og hva er "personlig" med det? Er ikke det nettopp gave av typen "til huset"?

Enig i at det ikke er særlig personlig, men hvorfor er dette noe av det "tristeste" man kan få? Lys, servietter, kaffe, te, sjokolade o.l, er jo noe som kan brukes opp i det minste, og som de fleste? benytter seg av hjemme - da må det være verre å få en grusom pyntefigur som det blir forventet at man skal ha stående fremme til evig tid..

Jeg liker "forbruksvarer" som det jeg nevner ovenfor, men også bøker o.l, da det er vanskelig å skulle treffe "riktig" om man velger å gi en svært personlig gave uten at det er uttalt spesifikt hva som ønskes. Et maleri f.eks, er jo noe de fleste har en subjektiv oppfatning av, og om andre skulle velge ut noe jeg skal ha på min vegg, ville det heller vært en tilfeldighet om jeg skulle bli 100% begeistret - sånt er vanskelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sender ut ønskelister.... :sjenert:

Vi er to single søsken, og en gift søster med to barn. De og foreldrene våre, samt farmor er de vi gir gaver til.

Jeg syns selv det hjelper veldig på gavekjøpet å få noen ønsketips. Jeg har da heller aldri forventet å få alt (eller noe) som står på lista. Får jeg noe annet, blir jeg jo akkurat like glad. Vi er også enige om at ikke alle har lik økonomi, og vi gir ikke dyre gaver.

Vet at dette ikke er helt det du spør om TS, men kunne det hjulpet på usikkerheten og "kranglingen" og bedt om en ønskeliste, fra familien til bror din? Så kunne du returnert en?

Ellers stemmer jeg for Katze sitt forslag, gi dem god kaffe.

Vi gjør som KateW. Gir bare til nærmeste familie og vi mottar og sender ut ønskelister, med ønsker i flere prisklasser, mest i det laveste sjiktet, mellom søsken har vi avtalt en prisklasse som passer for alle. Da har folk i alle fall litt hjelp dersom de ønsker det. Vi syns dette fungerer veldig bra!

Er også enig med Katze, kopper har de sikkert kjøpt, kanskje i en serie også og 2 utenom blir da kanskje bare skapfyll. Kaffi var en god ide syns jeg! :jepp:

Endret av Strix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker "forbruksvarer" som det jeg nevner ovenfor, men også bøker o.l, da det er vanskelig å skulle treffe "riktig" om man velger å gi en svært personlig gave uten at det er uttalt spesifikt hva som ønskes.

Jeg liker også forbruksvarer. Og sjokolade og kaffe er fine gaver (dog må man vite hva slag man skal kjøpe også der ;) )

Men lys og servietter? Her i huset bruker vi kun hvite, så de gyselige (for det er stort sett gyselige) serviettene i glorete farger og lysene i tilsvarende glorete farger er alt annet enn "forbruksvare" her i huset. Vi hiver dem på den felles familiehytta og håper de blir brukt opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud! Er det rart det er krig her i verden sier jeg bare!!!

Da jeg leste at du ville gi de koppene tenkte jeg at det må jo være en gave midt i blinken.. Etter at jeg leste det hun har sagt skulle jeg likt å sett deg gi henne en vedkubbe istedet, skriv gjerne navnet hennes på den også :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde vært glad for lys og servietter jeg :) Hvis serviettene ikke hadde falt i smak, så skulle vi uansett klart å bruke de opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her:-) Takk for alle svar og innspill.

Etter å ha lest en del av svarene her sendte jeg følgende mail til broren min:

Hei "Per",

Julen nærmer seg med stormskritt og jeg er så smått i gang med julegaveinnkjøpene. I den forbindelse lurer jeg på hva du og "Kari" ønsker dere til jul? Håper på noen tips da jeg ikke helt vet hva jeg skal finne på til dere, er det noe dere trenger/ønsker dere?

Klem fra "søster'n"

Jeg fikk denne mailen tilbake:

Heisann!

Det er ikke så farlig med gave til meg, men vær så snill å kjøp noe personlig til "Kari" - hun ble veldig skuffet over alle fellesgavene av typen "til huset" i fjor. Ønskelisten hennes ligger vedlagt, det samme gjelder ønskelisten til "lillegutt".

Mvh "Per"

Ønskelisten hennes består av kostbare ting, bl.a. lommebok fra Marc Jacobs, sminke og hudpleie fra dyre merker som Chanel og Guerlain, designerklær og diverse smykker. Mitt budsjett på 500 kr totalt til henne og broren min strekker i alle fall ikke til en skikkelig gave til dem begge når det billigste på lista hennes er en øyeskyggepalett til 400 kr... Jaja., da blir det vel boxershorts eller sokker på min kjære bror da, siden han er så selvoppofrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen dame som blir lei seg for at hun ikke får en personlig gave? Det er det dummeste jeg har hørt på lenge :ler:

Nei, jeg hadde kjøpt en fin gave til sønnen deres, og kjøpt en liten ting til broren og svigerinnen din. Om svigerinnen skal forlange en personlig gave, så må det bli fra mannen hennes isåfall.

Syns det er viktigere at barn og tenåringer får gave, da dette er noe de setter høyt. Som voksen bryr de fleste seg ikke om dette. Da blir man glad for hva man får, siden det er tanken som telller.

Jeg bryr meg ikke, og om jeg vil ha noe så kjøper jeg det selv. Hadde jeg hatt en kjæreste ville jeg nok blitt glad for en personlig gave :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg blir flau på svigerinnen sin vegne. Tenk å KREVE personlige gaver og da kun ønske seg dyre ting. Det hadde ikke falt meg inn å gjort noe slikt engang.

Det kan hun heller gjøre med "sin del" av familien.

Hadde svigerinnen min sagt noe slikt så hadde jeg gitt felles gaver i år.

Hadde hun klaget videre på det så hadde jeg kun gitt gave til min bror neste år, og kanskje pakket inn en melkerull til henne.

Er hun ikke fornøyd med å få gave i det hele tatt, så får hun ikke gave.

Har man fått barn så er det ungene som skal prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...