AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2010 #21 Skrevet 27. oktober 2010 Helt enig. Og det er faktisk et helt korrekt uttrykk. Det er jo ikke det! Gravid er jo betegnelsen på en fysisk tilstand, og sist jeg sjekket kan ikke menn bli gravide. Men for all del, jeg vil gjerne ha beskjed om det har skjedd en endring der Jeg er helt enig at det å si "vi er gravide" ene og alene høres teit ut.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 27. oktober 2010 #22 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg har sendt en mail til Språkrådet for å høre hva de mener om saken Jeg skal poste svaret deres så kjapt jeg får det
Caramba Skrevet 28. oktober 2010 #24 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg synes også "vi er gravide" er litt.... hva skal jeg si, sukkersøtt og Mr and Mrs Perfect :gjeiper: For meg blir det riktigst å si det på følgende måte: VI venter barn, VI skal bli foreldre, JEG er gravid.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #25 Skrevet 28. oktober 2010 Er det meningen at mannen skal begynne å si at han er gravid også, da? Jeg er gravid, liksom?
Gjest BabyBlue Skrevet 28. oktober 2010 #26 Skrevet 28. oktober 2010 VI er gravide... Tåpelig. Har mannen livmor og mensen nå plutselig?
Neala Skrevet 28. oktober 2010 #28 Skrevet 28. oktober 2010 Spent på svaret fra Språkrådet. Jeg også!
Ciara Skrevet 28. oktober 2010 #29 Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Det er jo ikke korrekt, men klarer ikke å irritere meg over det heller. "Vi har fått en prins/prinsesse" - DEN er jeg helt enig i at er irriterende. Og uttrykket "vi har fått en liten keiser/keiserinne" Endret 28. oktober 2010 av Ciara
Gjest Eurodice Skrevet 28. oktober 2010 #30 Skrevet 28. oktober 2010 Det er jo ikke korrekt, men klarer ikke å irritere meg over det heller. "Vi har fått en prins/prinsesse" - DEN er jeg helt enig i at er irriterende. Og uttrykket "vi har fått en liten keiser/keiserinne" Det er visst mange rojale småbarn rundt omkring, ser dette stadig i fødselsannonser. Får foreldrene tilsvarende titler også, tro?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #31 Skrevet 28. oktober 2010 Det er jo ikke det! Gravid er jo betegnelsen på en fysisk tilstand, og sist jeg sjekket kan ikke menn bli gravide. Å være gravid handler om å vente barn, å være svanger er den fysiske tilstanden.
Gjest Vilma Skrevet 28. oktober 2010 #32 Skrevet 28. oktober 2010 gravid gravi'd a2 (fra lat., av gravis 'tung') som er med foster, som skal ha barn, svanger bli g- / gå g- / være g- i femte måned Hvor mange menn er med foster mon tro?
Neala Skrevet 28. oktober 2010 #33 Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Hahaha, nå kom jeg over en fin uttalelse fra Mariah Carey: http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10034330 - Ja, vi er gravide, bekrefter Mariah overfor TV-showet «Today» ifølge bladet People. Endret 28. oktober 2010 av GUNS
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 28. oktober 2010 #34 Skrevet 28. oktober 2010 Dette sendte jeg til Språkrådet: "Jeg lurer på om det er språklig korrekt å si (og skrive) "vi er gravide"? Finnes det noen regel for dette utrykket?" Her er svaret fra språkrådet: "Det er jo ingen tvil om hva som er opprinnelig språkbruk her. Til å begynne med var det nok helst spøkefullt at en sa "vi er gravide", eller at en mann sa "jeg er gravid". Også i dag må en legge en bestemt, utvidet betydning av ordet til grunn om en skal bruke det på denne nye måten. Det er ikke galt å bruke ordet slik, men en skal være klar over at det er en spesiell bruksmåte, som kanskje ikke alle kjenner."
Gjest Xelle Skrevet 28. oktober 2010 #35 Skrevet 28. oktober 2010 Møtte et par jeg kjenner som kom til å si "Vi er gravide." Jeg tok på meg det mest sjokkerte uttrykket jeg klarte, tok tak i magen på mannen og spurte hvordan i all verden han også klarte å bli gravid, hvordan det i det heletatt var mulig. De sluttet å si "Vi er gravide" etter det.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2010 #36 Skrevet 28. oktober 2010 Og uttrykket "vi har fått en liten keiser/keiserinne" Det henviser vel til keisersnitt?
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2010 #37 Skrevet 29. oktober 2010 Møtte et par jeg kjenner som kom til å si "Vi er gravide." Jeg tok på meg det mest sjokkerte uttrykket jeg klarte, tok tak i magen på mannen og spurte hvordan i all verden han også klarte å bli gravid, hvordan det i det heletatt var mulig. De sluttet å si "Vi er gravide" etter det.
Gjest imli Skrevet 29. oktober 2010 #38 Skrevet 29. oktober 2010 Det henviser vel til keisersnitt? Sjølvsagt, men ungen er vel ikkje kongeleg sjølv om han/ho kom ut på ein anna måte enn dei fleste andre ungar?
¤Linda¤ Skrevet 30. oktober 2010 #39 Skrevet 30. oktober 2010 Det var da også noe å irritere seg over Vi sa sikkert det,tenkte jeg aldri over. Men skjønner ikke på hvilken måte det er krampeaktig.. ? :klø: Er det krampeaktig å si at vi er sammen om det og at vi er sammen..? For det er vi jo.... Don't get it,men for all del--fortsett å irriter dere
Purple Basil Skrevet 30. oktober 2010 #40 Skrevet 30. oktober 2010 Synes det høres helt merkelig ut å si det, er jo ikke mannen som er gravid:P
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå