Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Helt enig. Og det er faktisk et helt korrekt uttrykk.

Det er jo ikke det! Gravid er jo betegnelsen på en fysisk tilstand, og sist jeg sjekket kan ikke menn bli gravide.

Men for all del, jeg vil gjerne ha beskjed om det har skjedd en endring der :fnise:

Jeg er helt enig at det å si "vi er gravide" ene og alene høres teit ut.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg har sendt en mail til Språkrådet for å høre hva de mener om saken :)

Jeg skal poste svaret deres så kjapt jeg får det :)

Skrevet
:popcorn: Det svaret vil jeg gjerne lese!! :jepp:
Skrevet

Jeg synes også "vi er gravide" er litt.... hva skal jeg si, sukkersøtt og Mr and Mrs Perfect :gjeiper:

For meg blir det riktigst å si det på følgende måte: VI venter barn, VI skal bli foreldre, JEG er gravid.

Skrevet

Er det meningen at mannen skal begynne å si at han er gravid også, da? Jeg er gravid, liksom?

Gjest BabyBlue
Skrevet

VI er gravide...

Tåpelig. Har mannen livmor og mensen nå plutselig? :erter:

Skrevet

Spent på svaret fra Språkrådet.

Skrevet

Spent på svaret fra Språkrådet.

Jeg også!

Skrevet (endret)

Det er jo ikke korrekt, men klarer ikke å irritere meg over det heller.

"Vi har fått en prins/prinsesse" - DEN er jeg helt enig i at er irriterende. Og uttrykket "vi har fått en liten keiser/keiserinne" :roll:

Endret av Ciara
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er jo ikke korrekt, men klarer ikke å irritere meg over det heller.

"Vi har fått en prins/prinsesse" - DEN er jeg helt enig i at er irriterende. Og uttrykket "vi har fått en liten keiser/keiserinne" :roll:

Det er visst mange rojale småbarn rundt omkring, ser dette stadig i fødselsannonser. Får foreldrene tilsvarende titler også, tro? :ler:

Skrevet

Det er jo ikke det! Gravid er jo betegnelsen på en fysisk tilstand, og sist jeg sjekket kan ikke menn bli gravide.

Å være gravid handler om å vente barn, å være svanger er den fysiske tilstanden.

Skrevet
gravid gravi'd a2 (fra lat., av gravis 'tung') som er med foster, som skal ha barn, svanger bli g- / gå g- / være g- i femte måned

Hvor mange menn er med foster mon tro?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Dette sendte jeg til Språkrådet:

"Jeg lurer på om det er språklig korrekt å si (og skrive) "vi er gravide"?

Finnes det noen regel for dette utrykket?"

Her er svaret fra språkrådet:

"Det er jo ingen tvil om hva som er opprinnelig språkbruk her. Til å begynne med var det nok helst spøkefullt at en sa "vi er gravide", eller at en mann sa "jeg er gravid". Også i dag må en legge en bestemt, utvidet betydning av ordet til grunn om en skal bruke det på denne nye måten. Det er ikke galt å bruke ordet slik, men en skal være klar over at det er en spesiell bruksmåte, som kanskje ikke alle kjenner."

:)

Skrevet

Møtte et par jeg kjenner som kom til å si "Vi er gravide."

Jeg tok på meg det mest sjokkerte uttrykket jeg klarte, tok tak i magen på mannen og spurte hvordan i all verden han også klarte å bli gravid, hvordan det i det heletatt var mulig.

De sluttet å si "Vi er gravide" etter det.

Skrevet

Og uttrykket "vi har fått en liten keiser/keiserinne" :roll:

Det henviser vel til keisersnitt?

Skrevet

Møtte et par jeg kjenner som kom til å si "Vi er gravide."

Jeg tok på meg det mest sjokkerte uttrykket jeg klarte, tok tak i magen på mannen og spurte hvordan i all verden han også klarte å bli gravid, hvordan det i det heletatt var mulig.

De sluttet å si "Vi er gravide" etter det.

:skratte:

Skrevet

Det henviser vel til keisersnitt?

Sjølvsagt, men ungen er vel ikkje kongeleg sjølv om han/ho kom ut på ein anna måte enn dei fleste andre ungar?

Skrevet

Det var da også noe å irritere seg over :fnise:

Vi sa sikkert det,tenkte jeg aldri over. Men skjønner ikke på hvilken måte det er krampeaktig.. ? :klø: Er det krampeaktig å si at vi er sammen om det og at vi er sammen..? For det er vi jo....

Don't get it,men for all del--fortsett å irriter dere ;)

Skrevet

Synes det høres helt merkelig ut å si det, er jo ikke mannen som er gravid:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...