Norna Skrevet 5. november 2010 #141 Del Skrevet 5. november 2010 Svart fra Afrika, lys svart fra Afrika, hvit fra Afrika....velg selv - nevn navnet på landet. "Neger" er et i dag svært respektløst ord. Nei, det å ikke si neger er respektløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 5. november 2010 #142 Del Skrevet 5. november 2010 Nei, det å ikke si neger er respektløst. Jeg vil strekke det lengre: det å ikke kalle alle, enten de er hvite eller svarte, for neger, er bare uhøflig. Vi burde alle bli kalt negere: det er et hedersord og viser vår dannelse og kunnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 5. november 2010 #143 Del Skrevet 5. november 2010 Du skriver som om det er en objektiv fasit uavhengig av folks tolkning om et ord er nøytralt eller ikke. Hvis flertallet av befolkningen opplever et ord som nøytralt så er det nøytralt når det blir brukt av et flertall av befolkningen. Hva andre måtte mene før, samtidig og etter endrer ikke det. Man kan ikke komme i ettertid å si at folk mente noe annet enn det de mente fordi man mener at ordet har en annen betydning. Hvilken befolkning? Klarer du å se verden utenfor Norge og Europa? Hvis alle i Norge mener at "neger" er et nøytralt ord, er det det da? Betyr det noe hva "negerne" selv mener, uansett hvor de bor og om de hører oss nordmenn når vi sier "neger"? I disse dager vet vi bakgrunnen til ordet og den hvite manns grusomme utnyttelse av afrikanere, så hvorfor holde fast ved det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2010 #144 Del Skrevet 5. november 2010 a) Hvilken befolkning? b) Klarer du å se verden utenfor Norge og Europa? c) Hvis alle i Norge mener at "neger" er et nøytralt ord, er det det da? d) Betyr det noe hva "negerne" selv mener, uansett hvor de bor og om de hører oss nordmenn når vi sier "neger"? e) I disse dager vet vi bakgrunnen til ordet og den hvite manns grusomme utnyttelse av afrikanere, så hvorfor holde fast ved det?? a) Den norske befolkningen/de som snakker norsk b) Ja, men når det gjelder hva norske ord betyr og deres valør så er det uinteressant hva ikke-norsktalende mener. c) Ja d) Hvis de bor i Norge og snakker norsk så har deres mening betydning, ellers ikke. De kan da komme med et ønske om at man benytter et annet ord fordi det gir de f.eks. rasistiske assosiasjoner. De kan gjerne begrunne dette i at liknende ord på andre språk er rasistiske. Men de kan ikke si at det norske ordet neger ikke er nøytralt hvis resten av befolkningen bruker det nøytralt. Diskriminernde ord som "nigger", "svarte" og "svarting" har vi hatt hele tiden. Men "neger" har i Norge vært nøytralt. e) Vi har hele tiden kjennet til hvordan afrikanere har blitt utnyttet. Det er ikke nytt. Bakgrunnen for ordet er mindre interessant, hva brukerene legger i det nå er det viktige. Det er mange ord som etter hvert ikke bare gis en annen valør men til og med av og til en helt annen mening enn de opprinnelig hadde. Ord forandrer valør. Nøytrale ord blir ladete og ladete ord blir nøytrale. Dette er ikke noe som skjer uten vår påvirkning og mulighet for styring. Vi kan påvirke og bestemme hvilken valør et ord skal ha. "Simpel" og "nerd" var tidligere nøytrale ord men er nå blitt negative. "Soper" var et meget negativt ord men ved at de homofile stolt tok i bruk det om seg selv så ble ordet mye mindre negativt. Jeg synes ikke det er viktig om man fortsetter å bruke neger eller ikke. En ulempe ved å fjerne det er at det ikke finnes noe ord som dekker (det nøytrale) innholdet på en god måte. Det viktige er at ordet har vært brukt nøytralt på norsk. Hvis man ikke er klar over det og aksepterer det vil man f.eks. kunne missforstå ganske mye når man leser litteratur som er mellom 20 og 80 år gammel. Det vil også kunne oppstå en del missforståelser hvis en snakker med gamle som bruker ordet og aldri har lagt noe negativt i det. Jeg synes det ville være rimelig sjokkerende hvis språkfantaster beskylder gamle folk for å være rasister fordi de bruker dette ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norna Skrevet 6. november 2010 #145 Del Skrevet 6. november 2010 Betyr det noe hva "negerne" selv mener, uansett hvor de bor og om de hører oss nordmenn når vi sier "neger"? I disse dager vet vi bakgrunnen til ordet og den hvite manns grusomme utnyttelse av afrikanere, så hvorfor holde fast ved det?? Negrene bruker selv verre ord i rap-musikk. Og den kommentaren din til "den hvite manns grusomme utnyttelse av 'afrikanere' (regner med det er negre vi snakker om) er bare rasisme-tenkning. Sånn som hitler gjorde mot jødene. Ga alle skylda for noe noen få hadde gjort. Den hvite mann hjalp negre ut av slaveri også, så noen er jo selektiv. Og hva noen hvite folk gjorde for en stund siden har ingenting med oss å gjøre. Mine forfedre kanskje hjalp negrene. Den negroide mann drev med, og driver med, grusom utnyttelse, folkemord og slaveri av andre svarte folk, og amerikansk slaveri kan ikke sammenlignes med Gulag i Russland. Eller grusomhetene i midderalderen. Nei gi opp, jeg mistenker dette kun handler om biologi-angst. Eller etnosentrisme da gruppetenkingen her er ganske påfallende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aftengjest Skrevet 6. november 2010 #146 Del Skrevet 6. november 2010 Negrene bruker selv verre ord i rap-musikk. Har det aldri falt deg inn at de gjør det med en viss distanse? Rap handler jo nettopp om å bekrefte fordommer og sjargongen er nettopp gatespråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norna Skrevet 6. november 2010 #147 Del Skrevet 6. november 2010 (endret) Det er rasediskrimineringen som faller meg inn, gruppetenkningen og etnosentrismen da enkelte setter forskjellig standard til hvite (er jøder med her?) folk. Muslimene har også drevet slavehandel og det er egentlig ikke noe 'oss' i dette. Germanske og jødiske har mye makt i verden, er teknologisk avanserte og statistikken er sånn og sånn akkurat sånn som 'menn' har mange lederjobber, mye penger o.l, og kan derfor diskriminere, men jeg tror det er lurt å unngå gruppetenkning og forsøke å holde seg på individnivå. Afrika er verre idag enn det det noen gang har vært. Verre enn Rosengård! Og hvor er tenkningen din i gruppevoldtektstatistikken? Edit: Altså, negre er den verste sosiale gruppe statistisk sett, men det betyr at alle mennesker som er negre er dårligere enn andre eller er ille selv, det samme med kaukasoide. Endret 6. november 2010 av Norna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2010 #148 Del Skrevet 6. november 2010 Det er rasediskrimineringen som faller meg inn, gruppetenkningen og etnosentrismen da enkelte setter forskjellig standard til hvite (er jøder med her?) folk. Muslimene har også drevet slavehandel og det er egentlig ikke noe 'oss' i dette. Germanske og jødiske har mye makt i verden, er teknologisk avanserte og statistikken er sånn og sånn akkurat sånn som 'menn' har mange lederjobber, mye penger o.l, og kan derfor diskriminere, men jeg tror det er lurt å unngå gruppetenkning og forsøke å holde seg på individnivå. Afrika er verre idag enn det det noen gang har vært. Verre enn Rosengård! Man kan nok si veldig mye om deg, Norna, men: systematisk eller klar, det er du ikke. Og hvor er tenkningen din i gruppevoldtektstatistikken? Edit: Altså, negre er den verste sosiale gruppe statistisk sett, men det betyr at alle mennesker som er negre er dårligere enn andre eller er ille selv, det samme med kaukasoide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 7. november 2010 #149 Del Skrevet 7. november 2010 Du store min! At det går an! Jeg tør påstå at jeg har litt peiling, ettersom jeg har mange ulike mennesker som står meg nær og som er mere perifer i livet mitt. Med bakgrunn i dette, vet jeg at "neger" i dag har negative konotasjoner for flere og flere. Så hvorfor holde fast ved det? Må man beskrive hudfarge sier man "mørk" eller "svart". Finnes det virkelig folk som insisterer på å si "neger"? Hvorfor? Hva koster det å si "mørk" eller "svart"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå