Gå til innhold

Jan Fredrik Karlsen brukte N-ordet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jan Fredrik Karlsen brukte nettopp ordet Neger i begynnelsen av X-factor ikveld.

Dette er et program som mange barn og unge ser på, og han skal liksom være et forbilde.

Når ordet sårer en folkegruppe synes jeg man skal la være å bruke det.Det finnes tross alt mange andre ord og velge fra.

Jan Fredik burde be om unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jan Fredrik Karlsen brukte nettopp ordet Neger i begynnelsen av X-factor ikveld.

Dette er et program som mange barn og unge ser på, og han skal liksom være et forbilde.

Når ordet sårer en folkegruppe synes jeg man skal la være å bruke det.Det finnes tross alt mange andre ord og velge fra.

Jan Fredik burde be om unnskyldning.

Håper du spøker. Neger er ikke noe farlig "N-ord". Vi sier da både indianer og sigøyner også. Er du like hysterisk i forhold til det? Gir du ungene dine ris på baken neste gang de leker "cowboy og indianer"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte jo komme en debatt om dette. Hvorfor er det ordet så rasistisk? Og hvorfor skal vi bli så sjokkert av at folk ikke er så "etter boken"???? Nå må vi begynne å godta litt mere allsidighet før vi ikke tåler noen ting lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg.. Ordet neger kommer fra negro, noe som er helt akseptabelt å si.. Neger har ingenting med nigger å gjøre, det er kun en betegnelse på en gruppe mennesker med mørk hud, og det er kun negativt hvis du kaller noen for en jævla neger eller bruker det i en annen negativ kontekst.. Det kommer kun an på folk oppfatninger, det er samfunnet som bestemmer hva som er greit og ikke, og det er faktisk et behov for å sette folk i bås av og til (religion, hvor de kommer fra, utseende for å skille dem ut osv).. Hvorfor er det galt å kalle noen en neger (når det faktisk er det de er), men ikke galt å kalle noen for jøde, blondine, kineser..? Gidd å være så hårsår liksom..

Rasisme er forøvrig helt uakseptabelt, men jeg ser ikke på meg selv som rasist fordi jeg kaller negere for negere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han bør be om unnskyldning eller ikke kommer vel helt an på sammenhengen.

Virker som du overdriver en smule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ordet neger. Og er langt ifra rasistiske. Neger kommer fra ordet Niger som ligger i Afrika. Syns folk blåser seg opp for ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker ordet neger. Og er langt ifra rasistiske. Neger kommer fra ordet Niger som ligger i Afrika. Syns folk blåser seg opp for ingenting.

Nei. Neger kommer fra Negro som betyr svart.

Forøvrig så ser jeg ikke problemet med å at Kalsen sa "neger" på direkten. Neger er faktisk ikke noe værre enn sigøyner, indianer, eskimo eller molbo.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel ordet tater heller mer negativt ladet enn ordet neger. Brukes mer som et skjellsord det vet jeg. Men ordet nigger derimot,da hadde nok jeg også reagert om han brukte det.Men neger,nei det er på lik linje som det andre har nevnt.Det er hvertfall ikke et skjellsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Jan Fredrik Karlsen brukte nettopp ordet Neger i begynnelsen av X-factor ikveld.

Dette er et program som mange barn og unge ser på, og han skal liksom være et forbilde.

Når ordet sårer en folkegruppe synes jeg man skal la være å bruke det.Det finnes tross alt mange andre ord og velge fra.

Jan Fredik burde be om unnskyldning.

Han bør vel ikke be om unnskyldning...men han bør ta det til seg at han kan finne andre ord neste gang han uttaler seg offentlig om afrikanere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa også: i stad var du lesbisk og nå er du hetero! Hva skjer egentlig på gruppa di, alle har seg med alle??

Heheeheh!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Neger har ingenting med nigger å gjøre, det er kun en betegnelse på en gruppe mennesker med mørk hud, og det er kun negativt hvis du kaller noen for en jævla neger eller bruker det i en annen negativ kontekst..

"Nigger" er en slangutgave av "Neger" - og begge er nedsettende ord. Slaveierne brukte i sin tid disse begrepene om afrikanerne, og derfor blir det sett på i dag som kunnskapsløst og respektløst å fortsatt bruke disse ordene.

Men selvsagt, de som liker å bruke slike ord mener selv at det er i orden. Hva ellers er nytt liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke greia med å lage masse styr pga dette. Jeg husker da jeg gikk i barnehagen. Da lærte vi at det heter neger, og vi hadde to afrikanere i barnehagen, og da lærte vi at de var negere.. Vi brukte ordet ganske mye..

Så sang vi en sang, men husker bare en linje av sangen:

"Noen barn er brune, som et nybakt brød". Har ikke hørt denne sangen på mange år.. Sikkert blitt forbudt å synge den.. :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre meg vææææl!

Sku han ha sakt svarting da, hadde det vært så mye bedre??

Huff.. Synes heller det er verre at de sa faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Gud bedre meg vææææl!

Sku han ha sakt svarting da, hadde det vært så mye bedre??

"Svarting" er også nedsettende, så nei, det er ikke bedre. Det finnes visse språklige nyanser i språket vårt.

"Svart" og "afrikaner" er mer akseptabelt.

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Enig med du, jeg stusset også over at han valgte å bruke det ordet på tv. Han burde ha valgt et annet ord.

Det er ikke hvordan man mener det som nødvendigvis er viktig, men hvordan mottageren tar det. Og det er mange mørkhudede som finner ordet nedsettende, sies det.

Her er definisjon fra ordbok, om noen fremdeles skulle tro det kommer av Niger...

"neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ordet neger. Og er langt ifra rasistiske. Neger kommer fra ordet Niger som ligger i Afrika. Syns folk blåser seg opp for ingenting.

Hahaha! Er du helt fjern eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Neger kommer fra Negro som betyr svart.

Forøvrig så ser jeg ikke problemet med å at Kalsen sa "neger" på direkten. Neger er faktisk ikke noe værre enn sigøyner, indianer, eskimo eller molbo.

Eskimo skal man jo heller ikke si, det heter faktisk inuitt. Indianer og sigøyner er også litt i grenseland. Og hvem kaller man molboer???

Jeg ser ikke problemet med å unngå å bruke ordet neger når vi VET at mange afrikanere reagerer negativt på det. Å betegne andre utfra hudfarge er uansett ganske håpløst, er det ikke? Eller kaller dere asiater gulinger? Bare fordi man er vant til å bruke et ord fra man var liten betyr det ikke at man MÅ fortsette å bruke det, med mindre man sliter helt forjævlig med å ha et større ordforråd. Det blir litt som at kjæresten min skulle insistere på å kalle meg kjerring (eller bitch) fordi det er det han er vant til, når han VET at jeg såres av slike ord.

Det er faktisk ikke så vanskelig å vise respekt, selv om man er norsk. Noen sosiale antenner må vi da være født med???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...