Gå til innhold

Jan Fredrik Karlsen brukte N-ordet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...Neger blir mest brukt i rasisktisk term uansett. ...

Hva mener du? Mener du at ordet brukes rasistisk nå eller tidligere? Det er mitt inntrykk at det var mer rasisme tidligere og det var mange som hadde en negativ holdning til de primitive negrene. Men selve ordet "neger" i seg selv var nøytralt og det var de andre ordene rundt som skapte den negative, diskriminerende holdningen. Man brukte også ordet neger, (som nevt tidligere), om en rekke høyst respektere musikere og sangere. Det er mitt inntrykk at rasismen er mye mindre i dag enn den var for 50 år siden. Og nå skal plutselig "neger" ha blitt et rasistisk ord? At det brukes mest i rasistiske termer må i hvertfall være et nytt fenomen hvis det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden denne tråden startet med Jan Fredrik Karlsens kommentar i X-Factor, vil jeg gjerne komme med et lite innspill:

Det han sa var at han "så ut som en bleket neger". Om han ikke skulle brukt n-ordet, ville det blitt "så ut som en bleket svart", og for meg høres det rett og slett ut som skikkelig dårlig norsk. Det ville ha virket som om han skulle til å si "bleket svarting", men tok seg sammen i siste sekund.

For meg er neger et helt legitimt, og på ingen måte rasistisk, ord. Det fungerer i enkelte tilfeller (som dette) bedre enn "svart", og for å være EKSTREMT pirkete så er det jo også svært mange negere som ikke er i nærheten av svarte en gang. Hvis vi skal se det i forhold til fargeskalaen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg ble veldig sur da jeg kalte hun for neger.Jeg beklaget da og sa jeg ikke visste hvorfor det er så sårende.Da sa hun at det betyr slave og det er rasistisk ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Fredrik Karlsen brukte nettopp ordet Neger i begynnelsen av X-factor ikveld.

Dette er et program som mange barn og unge ser på, og han skal liksom være et forbilde.

Når ordet sårer en folkegruppe synes jeg man skal la være å bruke det.Det finnes tross alt mange andre ord og velge fra.

Jan Fredik burde be om unnskyldning.

Er han et forbilde?

En mann som har som levebrød å mobbe småunger kan neppe kalles forbilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg ble veldig sur da jeg kalte hun for neger.Jeg beklaget da og sa jeg ikke visste hvorfor det er så sårende.Da sa hun at det betyr slave og det er rasistisk ment.

Da må du bare fortelle henne at slik er det ikke på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Hva mener du? Mener du at ordet brukes rasistisk nå eller tidligere? Det er mitt inntrykk at det var mer rasisme tidligere og det var mange som hadde en negativ holdning til de primitive negrene. Men selve ordet "neger" i seg selv var nøytralt og det var de andre ordene rundt som skapte den negative, diskriminerende holdningen. Man brukte også ordet neger, (som nevt tidligere), om en rekke høyst respektere musikere og sangere. Det er mitt inntrykk at rasismen er mye mindre i dag enn den var for 50 år siden. Og nå skal plutselig "neger" ha blitt et rasistisk ord? At det brukes mest i rasistiske termer må i hvertfall være et nytt fenomen hvis det er riktig.

Bruken av ord endres. Selv Martin Luther King brukte visstnok ordet "negro" i sin tale "I have a Dream". Men så har ordbruken endret seg over tid etter den gang da.

Denne Wiki-artikkelen forklarer det på en enkel måte: I dag er det mest akseptert, både blant de svarte selv og av samfunn/media forøvrig, å bruke betegnelsen "svart":

http://en.wikipedia.org/wiki/Negro

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruken av ord endres. Selv Martin Luther King brukte visstnok ordet "negro" i sin tale "I have a Dream". Men så har ordbruken endret seg over tid etter den gang da.

Denne Wiki-artikkelen forklarer det på en enkel måte: I dag er det mest akseptert, både blant de svarte selv og av samfunn/media forøvrig, å bruke betegnelsen "svart":

http://en.wikipedia.org/wiki/Negro

Jada, man må gjerne bruke betegnelsen svart, men når man skal gi en mer detaljert beskrivelse av en person som har et bestemt utseende bruker man feks neger. En neger eller en negresse har som regel krusete svart hår, litt flattrykt nese og fyldige lepper. Man kaller feks ikke en person med svart hudfarge fra Pakistan eller India for neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Jada, man må gjerne bruke betegnelsen svart, men når man skal gi en mer detaljert beskrivelse av en person som har et bestemt utseende bruker man feks neger. En neger eller en negresse har som regel krusete svart hår, litt flattrykt nese og fyldige lepper. Man kaller feks ikke en person med svart hudfarge fra Pakistan eller India for neger.

Som det så fint sto i linken: det blir regnet på verdensbasis at bruken av ordet "neger" er i overkant passé.

Det betyr for eksempel at en kan omtale en person som er fra Somalia som en "somalier". Snakker vi om større grupper, uten at en behøver mer informasjon om de enkelte, er det vanlig å omtale gruppen som "svarte".

En person fra India eller Pakistan vil naturlig nok bli omtalt som "pakistaner" eller "inder". "Asiater" og "afrikaner" går også bra, det samme med "etiopier" eller "botswaner".

"Neger" er ikke bare overflødig og unødvendig, det er i tillegg i 2010 bare ufint, mener jeg - og svært mange med meg på verdensbasis.

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er opptatt av språk, holdninger og signal?

..eller kanskje de som er opptatt av å gi de virkelige rasistene ett lettkjøpt poeng?

Les litt om hva Johan Golden sier om ordet, og PRØV å ta det til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

..eller kanskje de som er opptatt av å gi de virkelige rasistene ett lettkjøpt poeng?

Les litt om hva Johan Golden sier om ordet, og PRØV å ta det til deg.

Absolutt en interessant artikkel!

Jeg er, som du kanskje har forstått, uenig med journalisten Aleksander i Mann i bruken av ordet "neger".

Som du sikkert har lest i tidligere innlegg her i tråden, mener jeg at det er ufint å bruke ordet.

Så kan du og journalisten i Mann fortsette med å bruke det. Vi behøver jo ikke å frelse hverandre.

Om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er dette så vanskelig?

Hvis noen forteller deg dette:"vet du hva, det ordet sårer meg.Kan du være så snill å bruke et annet ord?"

Hvorfor ikke bare høre etter og ikke bruke ordet mer. Så mye diskusjon og tull. Hva med litt empati?Ta ørepluggene ut av ørene og vis litt respekt for folk som ikke ser ut som deg selv.

..ja? Der hører dere. Dere som kaller oss for hvitinger!

..hadde jeg blitt tatt seriøst om jeg sa at ordet hviting/blekansikt såret meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..ja? Der hører dere. Dere som kaller oss for hvitinger!

..hadde jeg blitt tatt seriøst om jeg sa at ordet hviting/blekansikt såret meg?

Språkleksjon 1: Som du kanskje har fått med deg (?) er det forskjell på "svart" og "svarting" - derav også "hvit" og "hviting": når du legger til -ing på slutten blir det fort negativt ladet.

Språkleksjon 2: Hvor seriøst du vil bli oppfattet avhenger av hvor belastet ordet "hvit" er fra historien. Har de svarte vært slaveeiere av de hvite? Hvis ikke, vil du nok ikke få så mye sympati.

Tror det er på tide å si takk for debatten, du har fått sagt ditt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en interessant artikkel!

Jeg er, som du kanskje har forstått, uenig med journalisten Aleksander i Mann i bruken av ordet "neger".

Som du sikkert har lest i tidligere innlegg her i tråden, mener jeg at det er ufint å bruke ordet.

Så kan du og journalisten i Mann fortsette med å bruke det. Vi behøver jo ikke å frelse hverandre.

Om du skjønner.

Tror du jounalisten har funnet på det Golden sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Loveheartx

Etter min mening kommer det ikke an på hva vi hvite synes om ordet "neger". Om vi synes det er nedlatende eller ikke spiller ingen rolle. Det som betyr noe er hva "negerne" selv synes om ordet. Dersom de tar seg nær av å bli kalt det (de fleste jeg kjenner gjør faktisk ikke det, men uansett...) bør man la være å bruke det. Og med tanke på at man lett kan fornærme noen man ikke kjenner ved å kalle dem neger, synes jeg man skal være veeeldig forsiktig med å bruke det. Og ikke brase ut med det på tv sånn som Jan Fredrik :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkleksjon 1: Som du kanskje har fått med deg (?) er det forskjell på "svart" og "svarting" - derav også "hvit" og "hviting": når du legger til -ing på slutten blir det fort negativt ladet.

Språkleksjon 2: Hvor seriøst du vil bli oppfattet avhenger av hvor belastet ordet "hvit" er fra historien. Har de svarte vært slaveeiere av de hvite? Hvis ikke, vil du nok ikke få så mye sympati.

Tror det er på tide å si takk for debatten, du har fått sagt ditt nå.

Språkleksjon 1: Der er jeg enig. Jeg var muligens litt uklar.

Språkleksjon 2:

Så vidt jeg har fått med meg, handler denne tråden om bruken av ordet neger i Norge. Derfor lurer jeg på hvorfor du vinkler det inn på slaveri? Når har nordmenn (eller, etniske norske nordmenn, da - vi har jo mistet retten til å kalle oss nordmenn, siden det er blitt politisk ukorrekt (ufint?) å ikke også kalle norske statsborgere for nordmenn), eller Norge drevet med slaveri?

Ali Farah klarte også å dra inn kolonitid og slaveri, inn i en kronikk om hva som hendte med ham i Sofienbergparken. I etterdønningene etter "ambulansesaken" var det mange fremstående figurer (hei på deg Kristin Halvorsen) som mente dette skjedde pga en utbredt rasisme i det offentlige. Etter innlegget til Ali Farah i Ny Tid, ble det merkelig stille. Hvem var egentlig rasisten.. ?

Du bommer litt på siste avsnitt. Ikke så rart, kanskje siden vi har samme "navn", beklager! Jeg er altså ikke samme AnonymBruker du snakket med lengre opp.

For å gjøre det lettere, skriver jeg dette i slutten på innlegget:

****

Hilsen AnonymBruker nr2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du jounalisten har funnet på det Golden sier?

Spiller det noen rolle for diskusjonen om det er journalisten eller Golden som sier ordet "neger"?

Flere svart ekan omtale seg selv som "neger" og Golden kan fint bruke det ordet - uten at det blir mer korrekt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest tilfeldig innom

Språkleksjon 2: Hvor seriøst du vil bli oppfattet avhenger av hvor belastet ordet "hvit" er fra historien. Har de svarte vært slaveeiere av de hvite? Hvis ikke, vil du nok ikke få så mye sympati.

Lurer litt på om du er klar over følgende: I perioden hvor man holdt slaver var det ikke bare hvite som holdt svarte som slaver. Det var vel nesten vanligere at svarte holdt andre svarte som slaver. Det var også en del hvite som ble holdt som slaver men i betydelig mindre antall. De hvite ble holdt som slaver først og fremst av rike afrikanske arabere mens også av mektige svarte. De mest kostbare slavene av alle var gjerne yngre hvite kvinner fra nordeuropa. Hvis man hadde råd til å kjøpe en hvit kvinne til sitt harem så signallerte man stor rikdom og høy status. Man regner med at et sted mellom tre tusen og ti tusen hvite var slaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle for diskusjonen om det er journalisten eller Golden som sier ordet "neger"?

Flere svart ekan omtale seg selv som "neger" og Golden kan fint bruke det ordet - uten at det blir mer korrekt av den grunn.

Flere homofile brukte ordet homo, og ordet ble faktisk mer korrekt av den grunn. Dette er vel forøvrig også nevnt på samme link.

Men det er selvsagt lettere å spille offer-rollen, enn å gjøre uttrykket til sitt eget..

****

Hilsen AnonymBruker nr2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke ordet i seg selv burde få så stor makt som det tydeligvis har.

På et tidspunkt i historien var det et legitimt ord for å beskrive en folkegruppe, siden har det blitt mektigere og rommer så mye mer enn det en gang gjorde. Nå er bokstavene tettpakket med historie, forfølgelse, et folks smerte og et annet folks skyldsfølelse.

En forferdelig periode i verdens historie har blitt stappet inn i et så lite ord og så fjerner de ordet fra dagligspråket til mennesker verden over, som om vi nå på magisk vis har fjernet den delen av historien.

Grunnen til at jeg har så vanskelig for å godta dette er at vi ikke har evnen til å magisk helbrede all uretten i verden ved noe så enkelt som å fjerne et ord fra ordboka. I mine tanker ser jeg for meg at når ordet er borte og smerten fortsatt ligger der kommer det neste logiske skrittet til å være å fjerne et par avsnitt i historieboka.

Det verste er egentlig at dette ene ordets betydning har blitt så mye mer omfavnenede enn det en gang var, og dette har en tilbakevirkende kraft! I dag har vi bøker, filmer, plater og dokumenter som dokumenterer en tid hvor det var normalt å omtale menesker med afrikans avstamning som negre. Betydningen av ordet har forandret og dermed forandrer betydningen til disse dokumentene seg. Når ordet blir fjernet fra dagligtalen, og så fra bøkene, så må det antagelig fjernes fra historien også etter hvert.

Når man begynner å brenne bøker har man tatt det første skrittet mot å brenne menesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen svare meg på hvorfor er det lov å si blondine men ikke neger/negresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...