Gå til innhold

Jan Fredrik Karlsen brukte N-ordet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis vi fortsatt kan bruke den utdaterte betegnelsen neger, så kan vi vel bruke andre utdaterte betegnelser?

Rom -> Sigøyner, kommer av "Ziehende Gauner," som betyr omreisende tyv.

Romani -> Her har vi jo de gode, gamle betegnelsene tater, fant og splint. For ikke å snakke om meltraver eller skøyer. Bare å velge fritt på øverste hylle, folkens!

Trisomi 21 (Down syndrom) -> Er ikke mongoloid et fint ord, da? Selvsagt forkortet mongo.

Homo -> Soper

Før hadde vi statlige spesialskoler for evneveike. De var for barn med IQ på mellom 50 og 70. De med IQ på mellom 70 og 90 ble omtalt som sinker og ble plassert i egne hjelpeklasser. Ble man testet til under 50 i IQ, ble man ansett som ikke opplæringsdyktig og plassert under åndssvakeomsorgen.

Språk er ingen statisk masse. Det er i stadig bevegelse. Ord som har vært i vanlig bruk forsvinner ut av språket fordi holdninger endres. Det kan vel være 10-15 år siden en større gruppe nordmenn av afrikansk herkomst tok til orde for å fjerne ordet neger i vanlig norsk språkbruk fordi de opplevde det som krenkende. Forslagene til erstatninger var norskafrikaner og svart.

I Norge i dag har du to større grupperinger innen romanifolket. Den ene gruppen kaller seg selv tatere og foretrekker den betegnelsen. Den andre opplever det som krenkende å bli kalt tater. Ingen av gruppene har motforestillinger mot å bli kalt romani, og derfor er det dette jeg har argumentert for å bruke på min arbeidsplass, noe som ble tatt til følge. Vi bruker nå kun betegnelsen romani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er språket under stadig forandring og det skal det være. Andre må gjerne argumentere at neger er diskriminerende og forsøke å fjerne ordet. Men jeg har minst like mye rett til å protestere og ønske å beholde et ord som er beskrivende og effektivt. Jeg opplever det nesten som en fornærmelse når andre som ikke kjenner språket kommer og forteller meg hva et norsk ord betyr som jeg har kjent lenge. Dobbelt fornærmende er det når de påstår at jeg er rasistisk e.l. fordi jeg bruker et ord jeg selv vet er nøytralt. Å påstå at jeg har holdninger som jeg ikke har fordi jeg bruker et nøytralt ord er direkte frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi fortsatt kan bruke den utdaterte betegnelsen neger, så kan vi vel bruke andre utdaterte betegnelser?

Rom -> Sigøyner, kommer av "Ziehende Gauner," som betyr omreisende tyv.

Romani -> Her har vi jo de gode, gamle betegnelsene tater, fant og splint. For ikke å snakke om meltraver eller skøyer. Bare å velge fritt på øverste hylle, folkens!

Trisomi 21 (Down syndrom) -> Er ikke mongoloid et fint ord, da? Selvsagt forkortet mongo.

Homo -> Soper

Ord som "kjeivhendt", "dødfødt" og "utbrendt" er også ord som språkrådet har blitt oppfordret til å ta avstand fra fordi ordene er så "negative". Ja, ja. Er selv kjeivhendt og går nå ikke akkurat og føler at det er rassistisk eller nedsettende ment når folk spør "Er du kjeivhendt?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord som "kjeivhendt", "dødfødt" og "utbrendt" er også ord som språkrådet har blitt oppfordret til å ta avstand fra fordi ordene er så "negative". Ja, ja. Er selv kjeivhendt og går nå ikke akkurat og føler at det er rassistisk eller nedsettende ment når folk spør "Er du kjeivhendt?".

Pokker.. ! Kan du ikke koble det opp mot slavehandel eller noe sånt.. ? Da blir det vei i vellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare lytte til de som sier at de føler det er både sårend eog krenkende å bli kalt for neger og nigger?

Vi kan starte med rap-artister da? :goodbye:

Vent, la meg gjette...vi skal rasediskriminere når vi reagerer?

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten NEI til at dere kaller negre for svart.

Svart er et negativt laddet ord forbundet med svart magi...så slutt eller bli anmeldt for rasisme. Si heller neger eller blåmann. Takk.

Endret av Norna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pokker.. ! Kan du ikke koble det opp mot slavehandel eller noe sånt.. ? Da blir det vei i vellinga.

Vi kan jo spille på det mer følelsesmessige: Min gamle bestemor fortalte at i riktig gamle dager ble "kjeivhendte" med fysisk tvang beordret til å bruke høyre hånd til skriving. Venstrehanda ble bundet bak på ryggen slik at riktig hånd ble brukt. Klarte de ikke da å skrive ble de latterliggjort av lærer og satt i skammekroken. Rapp over venstrehanda fikk de også. De aller fleste "kjeivhendte" lærte aldri kunsten å skrive og ble ydmyket resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt behov for å kalle noen neger eller svart, enten vet jeg hvor personen er fra ellers ser jeg ingen grunn til å prate om h*n. Er enig i at det er ufint. Liker det ikke når hverken unge eller voksne i Afrika rope "hvit hvit" etter meg.. og jeg synes også Jan Fredrik kan beklage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt behov for å kalle noen neger eller svart, enten vet jeg hvor personen er fra ellers ser jeg ingen grunn til å prate om h*n. Er enig i at det er ufint. Liker det ikke når hverken unge eller voksne i Afrika rope "hvit hvit" etter meg.. og jeg synes også Jan Fredrik kan beklage.

Forstår godt at du ikke liker at noen roper "hvit hvit" etter deg. Syns heller ikke det er fint om noen roper "svart svart" eller "neger neger". Likevel syns jeg både ordet neger/nigresse, blondine og kjeivhendt er helt ok ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kunne jo brukt uttrykket "Sydhavskonge" som det står i sangen?

Har endel andre forslag også; - Palmeklatrer synes jeg høres fint ut, - og sotrør, - eller bek og kull? Hva med farvet person? Er det greit og kalle asiater for "guling"? eller indianere for "rauing"?

Da jeg jobbet i afrika, måtte vi ha væpnede vakter, fordi vi var hvite. Risikoen for å bli drept, kun fordi du var hvit, var betegnet som overhengende! Der nede er det altså helt akseptabelt og være rasistisk. Men, når de kommer hit, da føler de seg krenket av ord?

Det er ikke noe problem for oss og respektere andre/ fremmede. Problemet er at dette kun virker den ene veien, og ikke den andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt ok. Alt har blitt så tabu i dagens samfunn, at ingen tør å si noe som helt lengre. Når jeg vokste opp på østkanten kan jeg huske vi lek der det var slik at alle som hadde på seg en bestemt farge måtte gjøre noe spesielt. Når læreren sa brun, gjorde alle med brun hud det, når læreren sa svart; alle svarte, og hvit; alle de hvite. Ingen som mente noe som helst negativt eller fælt med dette. Nå tør man ikke si at en person er svart i huden, uten å være redd for å si at man sier det feil.

Neger betyr svart. Å si at noen har svart hud er ikke noe annet enn en opplysning. I mine øyne er det likt som å si at noen er blondiner eller brunetter. Om man har behov for å si dette - så er neger ikke et galt ord å bruke. Nigger, på den andre siden - er et ord man ikke burde røre i med ild-tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv kjeivhendt og går nå ikke akkurat og føler at det er rassistisk eller nedsettende ment når folk spør "Er du kjeivhendt?".

Staves det ikke "kjevhendt"?

Uansett, synes det ordet er veldig nedsettende. Det impliserer jo at personen er konstruert "feil"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt ok. Alt har blitt så tabu i dagens samfunn, at ingen tør å si noe som helt lengre. Når jeg vokste opp på østkanten kan jeg huske vi lek der det var slik at alle som hadde på seg en bestemt farge måtte gjøre noe spesielt. Når læreren sa brun, gjorde alle med brun hud det, når læreren sa svart; alle svarte, og hvit; alle de hvite. Ingen som mente noe som helst negativt eller fælt med dette. Nå tør man ikke si at en person er svart i huden, uten å være redd for å si at man sier det feil.

Neger betyr svart. Å si at noen har svart hud er ikke noe annet enn en opplysning. I mine øyne er det likt som å si at noen er blondiner eller brunetter. Om man har behov for å si dette - så er neger ikke et galt ord å bruke. Nigger, på den andre siden - er et ord man ikke burde røre i med ild-tang.

Jeg blir målløs når jeg treffer på folk som ikke evner å forstå - at det er ikke hva ordet "neger" i teorien måtte bety (="svart") som er det problematiske.

Det er oppfattelsen av og historien til ordet "neger" som en hel verden styrer seg bort fra. Det er klangen til ordet "neger" som dermed blir krenkende.

Til dere som verken evner å forstå, og som mangler sensitivitet: dere får bare bruke ordet "neger" for min del. Da viser dere jo med en gang mangel på kulturell ballast og dannelse/høflighet i deres bakgrunn og manerer. Dere om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Staves det ikke "kjevhendt"?

Uansett, synes det ordet er veldig nedsettende. Det impliserer jo at personen er konstruert "feil"!

Det kan godt hende ordet kjeivhendt/kvevhendt har utgangspunkt i at man avviker fra "standaren". Men hva gjør det? Er du så sikker på venstrehendt er et bedre ord?

I "Artikkelforum.no" kan du lese at på mange språk har høyre og venstre en dobbel betydning. Høyre betyr rett, sant og korrekt. Venstre settes ofte i forbindelse med noe galt. Med venstrehåndsarbeide mener vi for eksempel dårlig utført arbeide. Det latinske ordet for venstre er sinister, som har sammenheng med ondt eller ulykke. På engelsk er ordet et synonym for venstre, men betyr også mistenkelig, uærlig og falsk.

Så kanskje kjeivhendt er et langt hyggeligere ord?

Jeg blir målløs når jeg treffer på folk som ikke evner å forstå - at det er ikke hva ordet "neger" i teorien måtte bety (="svart") som er det problematiske.

Det er oppfattelsen av og historien til ordet "neger" som en hel verden styrer seg bort fra. Det er klangen til ordet "neger" som dermed blir krenkende.

Til dere som verken evner å forstå, og som mangler sensitivitet: dere får bare bruke ordet "neger" for min del. Da viser dere jo med en gang mangel på kulturell ballast og dannelse/høflighet i deres bakgrunn og manerer. Dere om det.

Du er en dømmende person. I tillegg skinner det gjennom du som mangler kulturell ballast i forhold til norsk språkbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nigger" er en slangutgave av "Neger" - og begge er nedsettende ord. Slaveierne brukte i sin tid disse begrepene om afrikanerne, og derfor blir det sett på i dag som kunnskapsløst og respektløst å fortsatt bruke disse ordene.

Men selvsagt, de som liker å bruke slike ord mener selv at det er i orden. Hva ellers er nytt liksom.

Ikke sant. "Jeg mener jo ikke noe vondt med det, så da fortsetter jeg bare å bruke det." Det er kunnskapsløst og sier en hel del om den som sier det. Vi må tilbake til slavetiden for å finne begrepets opprinnelse, og "neger" ble aldri brukt om den frie afrikaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende ordet kjeivhendt/kvevhendt har utgangspunkt i at man avviker fra "standaren". Men hva gjør det? Er du så sikker på venstrehendt er et bedre ord?

Så kanskje kjeivhendt er et langt hyggeligere ord?

Å bli omtalt som "skjev" er selvsagt ikke hyggelig, da det impliserer at man ikke er "rett" (les: slik alle de andre er -"normalen").

Selvsagt er det bedre å bruke det nytrale, beskrivende ordet "venstrehendt", fremfor "skjevhendt". Ved å si "skjev" antyder du at noe er "rett", og du tar stilling.

Har det gått sport i å være litt småkunnskapsløs her - yngre, sløve folk som ikke eier kulturell balast? Så kjipt.

Litt slitsomt med forum der det er så ymse med folk som lar sin kunnskapsløshet skinne i gjennom så tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å bli omtalt som "skjev" er selvsagt ikke hyggelig, da det impliserer at man ikke er "rett" (les: slik alle de andre er -"normalen").

Selvsagt er det bedre å bruke det nytrale, beskrivende ordet "venstrehendt", fremfor "skjevhendt". Ved å si "skjev" antyder du at noe er "rett", og du tar stilling.

Har det gått sport i å være litt småkunnskapsløs her - yngre, sløve folk som ikke eier kulturell balast? Så kjipt. Litt slitsomt med forum der det er så ymse med folk som lar sin kunnskapsløshet skinne i gjennom så tydelig.

Jeg er helt enig i det du skriver om deg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bestemmer hva man kaller et folkeslag? Skal folkeslag få bestemme selv hva de heter, eller skal vi bestemme hva vi vil kalle andre folkeslag?

Min mening er at folkeslaget selv må få bestemme hva de heter eller hva de vil kalles for. Ønsker andre ikke å rette seg etter det er de vanskelige, sneversynte eller rasistiske.

"Neger" er den hvite manns navn på befolkingen i Afrika. "Neger" forbindes med en annen rase mennesker som ikke er helt slik som oss. De er ikke like smarte, pene å se på, sofistikerte og siviliserte. De er annenrangs. "Neger" har aldri vært et nøytralt ord og kommer sannsynligvis ikke til å bli det.

I de fleste situasjoner er det unødvendig å poengtere at noen er mørk. Vi er alle mennesker, og det burde ikke komme som en overraskelse på noen lengre at vi deler denne planeten med folk av ulike utseender.

Føler man at det er absolutt nødvendig å oppgi hudfargen til en person med afrikansk opprinnelse, kan man si "mørk". Svart funker også siden det er den nøytrale betegnelsen i USA og England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo spille på det mer følelsesmessige: Min gamle bestemor fortalte at i riktig gamle dager ble "kjeivhendte" med fysisk tvang beordret til å bruke høyre hånd til skriving. Venstrehanda ble bundet bak på ryggen slik at riktig hånd ble brukt. Klarte de ikke da å skrive ble de latterliggjort av lærer og satt i skammekroken. Rapp over venstrehanda fikk de også. De aller fleste "kjeivhendte" lærte aldri kunsten å skrive og ble ydmyket resten av livet.

Godt eksempel. Før i tiden kalte de det for "skjev" som i "du er ikke en av oss, du er ikke riktig, du er ikke godtatt, det er noe galt med deg".

Derfor er ikke "skjevhendt" et godt ord! Det er så mange kunnskapsløse og usensitive folk på KG...så mange brokete bakgrunner.

Til alle dere uvitende: Derfor er det mer nøytralt og bra å si "venstrehendt", da det ordet ikke er dømmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...