Gå til innhold

Jan Fredrik Karlsen brukte N-ordet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig i det du skriver om deg selv. :)

Er det bare mange småbarn her, eller er det folk som bare ikke vet bedre? Skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Neger" er den hvite manns navn på befolkingen i Afrika. "Neger" forbindes med en annen rase mennesker som ikke er helt slik som oss. De er ikke like smarte, pene å se på, sofistikerte og siviliserte. De er annenrangs. "Neger" har aldri vært et nøytralt ord og kommer sannsynligvis ikke til å bli det.

Og hva med alle oss som er oppvokst med neger som et nøytralt ord som kun beskriver hudfargen? Og som i vår barndom hadde foreldre som med stor respekt og beundring hørte på musikere omtalt som "negere" og sangerinner som var "negresser"? Min far hadde også venner på besøk hvor de sammen hørte på denne musikken. Når deres hudfarge/etnesistet ble omtalt så hørte jeg aldri noe annet ord enn "neger" og "negresse". Jeg hørte aldri at disse ble omtalt som noe mindreverdig i forhold til andre og aldri noe i nærheten av det du tillegger ordet over. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det ikke finnes andre mennesker har lagt noe diskriminerende i ordet men jeg opplevde aldri det. Å påstå at "neger" ikke har vært et nøytralt ord for noen er faller selvfølgelig på sin egen urimelighet. Ingen kan ha så god kontroll over språket at man kan eliminere dette. Og i dette tilfellet er mange nok 40-70 åringer som kan betvitne at ordet i hvert fall i deres barndom var nøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bør vel ikke be om unnskyldning...men han bør ta det til seg at han kan finne andre ord neste gang han uttaler seg offentlig om afrikanere.

Skal han si afrikaner? De kan jo være norske. Og det finnes faktisk veldig mange hvite afrikanere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Svart" er helt fint. Ikke alle svarte er afro-amerikanere eller afrikanere.

Men hvis man da skal beskrive en aferikansk svart, pga afrosveisen i Jan F.K's tilefelle, hva sier man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk at på norsk er det bedre å si neger enn svart, som dras over til svarting for meg.

På engelsk blir det jo noe helt annet.

Jeg er helt enig med deg. Negro på engelsk blir lett nigger, og svart på norsk blir lett svarting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kunne jo brukt uttrykket "Sydhavskonge" som det står i sangen?

Har endel andre forslag også; - Palmeklatrer synes jeg høres fint ut, - og sotrør, - eller bek og kull? Hva med farvet person? Er det greit og kalle asiater for "guling"? eller indianere for "rauing"?

Da jeg jobbet i afrika, måtte vi ha væpnede vakter, fordi vi var hvite. Risikoen for å bli drept, kun fordi du var hvit, var betegnet som overhengende! Der nede er det altså helt akseptabelt og være rasistisk. Men, når de kommer hit, da føler de seg krenket av ord?

Det er ikke noe problem for oss og respektere andre/ fremmede. Problemet er at dette kun virker den ene veien, og ikke den andre!

He, he, er det lov å si farvet person? Eller kolørt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukkerkulør er fortsatt gangbart, men ikke Negro Sukkerkulør ..! Jeg fant faktisk ett bilde av denne Negro typen i google bildesøk. Må si jeg ble fryktelig provosert, og vurderer å pusse Kari Helene Partapuoli på dem (ja googleteamet altså).

Hilsen AnonymBruker nr2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kunne jo brukt uttrykket "Sydhavskonge" som det står i sangen?

Jeg syns det er flott de fjernet det skjemmende ordet "Negerkonge" i Pippi Langstrømp bøkene, hvis det var det du mente.. ?

Litt usikker på hva de har gjort med filmene, har de dubbet dem, eller lagt inn sånn *Piiip*?

Hilsen AnonymBruker nr2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns afrikaner er en lite detaljert i beskrivelsen av en persons utseende. En afrikaner kan jo være alt fra svært mørk til veldig lys. Å si at noen har et svart utseende er vel heller ikke så beskrivende, for ulike folkegrupper med mørk hud har veldig ulikt utseende. Så i uformell setting syns jeg neger/nigresse er et helt greit ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns afrikaner er en lite detaljert i beskrivelsen av en persons utseende. En afrikaner kan jo være alt fra svært mørk til veldig lys. Å si at noen har et svart utseende er vel heller ikke så beskrivende, for ulike folkegrupper med mørk hud har veldig ulikt utseende. Så i uformell setting syns jeg neger/nigresse er et helt greit ord.

Rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne Nabintu Herland er afrikansk.

Nei si Neger dere,-

- og ta kraftig avstand fra noe som ikke er noe annet enn et ideologisk misfoster av et menneskesyn og verdensbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man da skal beskrive en aferikansk svart, pga afrosveisen i Jan F.K's tilefelle, hva sier man da?

Som det er sagt et par hundre steder i tråden:

Svart er det korrekte ordet. Om du vil gå nærmere i detalj sier du jo bare "svart fra Afrika" - som er et stort kontinent, så du bør nok spesifisere hvilket land i Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne Nabintu Herland er afrikansk.

Nei si Neger dere,-

- og ta kraftig avstand fra noe som ikke er noe annet enn et ideologisk misfoster av et menneskesyn og verdensbilde.

Så flott! Da kaller vi henne "afrikaner". Om hun er hvit afrikaner, så kan vi si det, og om hun er svart afrikaner kan vi si det.

Folk har litt tungt for det her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svart fra Afrika, lys svart fra Afrika, hvit fra Afrika....velg selv - nevn navnet på landet.

"Neger" er et i dag svært respektløst ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart på norsk blir lett svarting.

I din verden kanskje?

Svarting er et skjellsord og en anklage.

"Svart" er en beskrivelse.

Du og flere her har virkelig språklig tungt for å forstå visse saker. Dere får bare bruke ordet "neger" dere da, og avsløre for alle som overhører dere at dere ligger noen nivå under allmenn takt og tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er respektløst. At du ikke forstår det sier mest om deg og bare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hva med alle oss som er oppvokst med neger som et nøytralt ord som kun beskriver hudfargen? Og som i vår barndom hadde foreldre som med stor respekt og beundring hørte på musikere omtalt som "negere" og sangerinner som var "negresser"? Min far hadde også venner på besøk hvor de sammen hørte på denne musikken. Når deres hudfarge/etnesistet ble omtalt så hørte jeg aldri noe annet ord enn "neger" og "negresse". Jeg hørte aldri at disse ble omtalt som noe mindreverdig i forhold til andre og aldri noe i nærheten av det du tillegger ordet over. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det ikke finnes andre mennesker har lagt noe diskriminerende i ordet men jeg opplevde aldri det. Å påstå at "neger" ikke har vært et nøytralt ord for noen er faller selvfølgelig på sin egen urimelighet. Ingen kan ha så god kontroll over språket at man kan eliminere dette. Og i dette tilfellet er mange nok 40-70 åringer som kan betvitne at ordet i hvert fall i deres barndom var nøytralt.

Ja, godt mulig folk for noen år siden levde i den troen at det var nøytralt, men nå vet vi bedre. Ordet "neger" var og blir den hvite manns stempel på mørke afrikanere... Nå som alle har skjønt det, opplyste som vi er, passer det ikke lenger å bruke denne betegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charming

Jeg bruker neger i dagligtalen og mener ikke noe negativt med dette. Nigger synes jeg er stygt derimot. Mye enklere å si "Negern" enn "Han som er sort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker neger i dagligtalen og mener ikke noe negativt med dette. Nigger synes jeg er stygt derimot. Mye enklere å si "Negern" enn "Han som er sort".

Hvor ofte er det egentlig nødvendig å beskrive hudfargen til en person? Når det er nødvendig koster det ikke så mye ekstra pust å si "kompisen min som er mørk...". Og når man attpåtil vet at "neger" i disse dager er et upassende ord, er det jo rett og slett teit å forsette å bruke det.

Sist men ikke minst, dette handler ikke om hva du mener med ordet "neger". Det handler om hva andre oppfatter når du bruker ordet "neger". Hva du mener er vanskelig å vite. Hvis jeg kaller deg en "bleiking" er det vanskelig for deg å vite hva jeg mener med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt mulig folk for noen år siden levde i den troen at det var nøytralt, men nå vet vi bedre. Ordet "neger" var og blir den hvite manns stempel på mørke afrikanere... Nå som alle har skjønt det, opplyste som vi er, passer det ikke lenger å bruke denne betegnelsen.

Du skriver som om det er en objektiv fasit uavhengig av folks tolkning om et ord er nøytralt eller ikke. Hvis flertallet av befolkningen opplever et ord som nøytralt så er det nøytralt når det blir brukt av et flertall av befolkningen. Hva andre måtte mene før, samtidig og etter endrer ikke det. Man kan ikke komme i ettertid å si at folk mente noe annet enn det de mente fordi man mener at ordet har en annen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...