AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2010 #21 Del Skrevet 22. oktober 2010 Eskimo skal man jo heller ikke si, det heter faktisk inuitt. Indianer og sigøyner er også litt i grenseland. Og hvem kaller man molboer??? Jeg ser ikke problemet med å unngå å bruke ordet neger når vi VET at mange afrikanere reagerer negativt på det. Å betegne andre utfra hudfarge er uansett ganske håpløst, er det ikke? Eller kaller dere asiater gulinger? Bare fordi man er vant til å bruke et ord fra man var liten betyr det ikke at man MÅ fortsette å bruke det, med mindre man sliter helt forjævlig med å ha et større ordforråd. Det blir litt som at kjæresten min skulle insistere på å kalle meg kjerring (eller bitch) fordi det er det han er vant til, når han VET at jeg såres av slike ord. Det er faktisk ikke så vanskelig å vise respekt, selv om man er norsk. Noen sosiale antenner må vi da være født med??? Selvom man er norsk? Herregud, du prøver å fremstå som fornuftigheten og toleransen selv, og så kommer du med noe sånt? Snakk om å tråkke i salaten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 22. oktober 2010 #22 Del Skrevet 22. oktober 2010 Eskimo skal man jo heller ikke si, det heter faktisk inuitt. Indianer og sigøyner er også litt i grenseland. Og hvem kaller man molboer??? Aldri hørt om molbo-vitser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beauté Skrevet 22. oktober 2010 #23 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hahaha! Er du helt fjern eller? Nei, er du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 23. oktober 2010 #24 Del Skrevet 23. oktober 2010 Ok, men hva er det korrekte å kalle en neger for da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berentsens Skrevet 23. oktober 2010 #25 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg bruker ordet neger. Synes det blir dumt å si afrikaner, da det ikke er slik at alle som er svarte kommer fra Afrika. Mine barn bruker også ordet neger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caylee Skrevet 23. oktober 2010 #26 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) "Svarting" er også nedsettende, så nei, det er ikke bedre. Det finnes visse språklige nyanser i språket vårt. "Svart" og "afrikaner" er mer akseptabelt. Mange afrikanere, pakistanere osv kaller nordmenn for "hvitinger" det er ikke noe mindre rasistisk det. Hvis du syns svarting er rasistisk Endret 23. oktober 2010 av Caylee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 23. oktober 2010 #27 Del Skrevet 23. oktober 2010 Ok, men hva er det korrekte å kalle en neger for da? Mange ville bare si svart/svarte. Svart og hvit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 23. oktober 2010 #28 Del Skrevet 23. oktober 2010 Mange afrikanere, pakistanere osv kaller nordmenn for "hvitinger" det er ikke noe mindre rasistisk det. Hvis du syns svarting er rasistisk Jeg har ikke nevnt ordet "rasistisk" - men heller "ufint/upassende". Ordet "hviting" er ikke bedre enn "svarting". "Din hviting"!...."Din svarting"! Høres ikke spesielt bra ut. Det er derimot vanlig verden over, både blant svarte og hvite, å bruke betegnelsene "svart" og "hvit". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 23. oktober 2010 #29 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg bruker ordet neger, og de jeg kjenner som er afrikanere bruker jo neger om seg selv også! Det er ikke rasistisk sålenge det ikke blir brukt rasistisk, "jævla neger" osv. Jeg bruker også ordet eskimo istedenfor inuitt, selv om det ikke er "politisk korrekt". Men jeg bruker det ikke nedsettende og rasistisk. OG, jeg kunne aldri tenke meg å bruke ordet "nigger", da jeg mener det har en rasistisk tone over seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mp84 Skrevet 23. oktober 2010 #30 Del Skrevet 23. oktober 2010 oh my god... er det denne diskusjonen nå igjen..... om jeg sier: jeg traff en deilig neger i går... Nedlatende eller positivt?? eller : din jævla afrikaner... Nedlatende eller positivt??? kan ikke folk bare akseptere at det er ikke ordet som er stygt.. det er i hvilken sammenheng det blir brukt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #31 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg blir nysgjerrig, hvorfor sa han det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 23. oktober 2010 #32 Del Skrevet 23. oktober 2010 om jeg sier: jeg traff en deilig neger i går... Nedlatende eller positivt?? Ufint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumohra Skrevet 23. oktober 2010 #33 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg blir nysgjerrig, hvorfor sa han det? Mener han skulle beskrive et ungdomsbilde av seg selv, hvor han hadde en stor hockey-afrosveis. Og da kalte han seg selv en bleket neger eller noe slikt. Det var jo bare morsomt, og spøken gikk jo på han selv.. Fatter ikke hvorfor det er nedlatende og/eller rasistisk å kalle en spade for en spade, eller en neger for en neger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 23. oktober 2010 #34 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvis N-ordet er så sårt å ta opp burde rapperne ta seg sammen. "Yo Nigah, what's up?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2010 #35 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvis N-ordet er så sårt å ta opp burde rapperne ta seg sammen. "Yo Nigah, what's up?" For oss som ikke er en del av undergrunnsmiljøene i New York er det nok greit å være påpsselige med språket. En del rappere bruker gangsterspråk. Selv er jeg ingen gangster, derfor bruker jeg språket mer med omhu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thefainter Skrevet 23. oktober 2010 #36 Del Skrevet 23. oktober 2010 Neger kommer fra ordet Niger som ligger i Afrika. Nei, ikke Niger i Afrika, men av det latinske ordet "Niger" som betyr svart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 23. oktober 2010 #37 Del Skrevet 23. oktober 2010 Mange ville bare si svart/svarte. Svart og hvit. Er det ikke isåfall mer ufint å si svart? Hva med asiater, gule? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 23. oktober 2010 #38 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Er det ikke isåfall mer ufint å si svart? Hva med asiater, gule? "Svart" er helt fint. Ikke alle svarte er afro-amerikanere eller afrikanere. Når det gjelder "asiater" kan jeg ikke se noe galt med det, liksom "europeer" eller "amerikaner". "Gul" kan jeg ikke ta stilling til, da jeg ikke kjenner så godt til deres historie eller forhold til å bli kalt for "gul". Selv ville jeg aldri ha omtalt en person som "gul", det føles bare ufint. Svart og hvit er greit, gul og rød er ikke så greit, mener jeg. Endret 23. oktober 2010 av gjestdeluxe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 23. oktober 2010 #39 Del Skrevet 23. oktober 2010 "Svart" er helt fint. Ikke alle svarte er afro-amerikanere eller afrikanere. Når det gjelder "asiater" kan jeg ikke se noe galt med det, liksom "europeer" eller "amerikaner". "Gul" kan jeg ikke ta stilling til, da jeg ikke kjenner så godt til deres historie eller forhold til å bli kalt for "gul". Selv ville jeg aldri ha omtalt en person som "gul", det føles bare ufint. Svart og hvit er greit, gul og rød er ikke så greit, mener jeg. Og for å sitere en pakistansk venninne av meg: "Jeg er en guling, du er en hviting og x er en svarting..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norna Skrevet 23. oktober 2010 #40 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det er bare rasisme mot nordmenn. HipHop-industrien og rap-artister er verre i målet. Hvor er rasisme-industrien da? Konstruèr litt mer rasisme plz... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå