Gå til innhold

Jan Fredrik Karlsen brukte N-ordet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

men han bør ta det til seg at han kan finne andre ord neste gang han uttaler seg offentlig om afrikanere.

Ja, afrikanske (faktisk) Hanne Nabintu Herland kunne jo bli støtt!? :jepp:

Slaveierne brukte i sin tid disse begrepene om afrikanerne,

De negroide slaveeierne, de muslimske?

La meg gjette, du generaliserer hvite mennesker og tilegger de kollektiv skyld?

Ja, takke meg til... :roll:

Du synes sikkert også det er verre når hvite sier nigger enn når svarte gjør det? Fordi vi er såååå forskjellige bare på grunn av hudfargen og/eller at hvite er et slags herrefolk det forventes bedre språkbruk fra?

og derfor blir det sett på i dag som kunnskapsløst og respektløst å fortsatt bruke disse ordene.

Å blir det det? Det har ikke jeg fått med meg :filer:

*setter på en rap-sang*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjestdeluxe

La meg gjette, du generaliserer hvite mennesker og tilegger de kollektiv skyld?

Ja, takke meg til... :roll:

Du synes sikkert også det er verre når hvite sier nigger enn når svarte gjør det? Fordi vi er såååå forskjellige bare på grunn av hudfargen og/eller at hvite er et slags herrefolk det forventes bedre språkbruk fra?

Å blir det det? Det har ikke jeg fått med meg :filer:

*setter på en rap-sang*

Her ser jeg kun spekulasjoner, og det er verken interessant eller konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eskimo skal man jo heller ikke si, det heter faktisk inuitt. Indianer og sigøyner er også litt i grenseland. Og hvem kaller man molboer???

Jeg mener å huske fra et besøk i Danmark at molboer er personer fra Ebeltoft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde forventet at han sa "nigger" nå jeg, skjønner ikke at noen gidder å lage en egen tråd bare for "neger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke at noen gidder å lage en egen tråd bare for "neger".

Hitler forsto vel heller ikke hvorfor det fantes grupperinger i samfunnet som opponerte mot ham.

Du må kanskje bare akseptere at det finns folk som har mer kunnskap enn deg selv på visse områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler forsto vel heller ikke hvorfor det fantes grupperinger i samfunnet som opponerte mot ham.

Du må kanskje bare akseptere at det finns folk som har mer kunnskap enn deg selv på visse områder?

Jan "Friedrich" Karlzen er klart en kunnskapsløs nazi-spire. PK-indoktrinerte fjott!

Endret av Loewe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler forsto vel heller ikke hvorfor det fantes grupperinger i samfunnet som opponerte mot ham.

Herregud du er dum og kunnskapsløs :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Svarting" er også nedsettende, så nei, det er ikke bedre. Det finnes visse språklige nyanser i språket vårt.

"Svarting" er det "nigger" ville ha vært oversatt til norsk. "Negro" er neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, er dette så vanskelig?

Hvis noen forteller deg dette:"vet du hva, det ordet sårer meg.Kan du være så snill å bruke et annet ord?"

Hvorfor ikke bare høre etter og ikke bruke ordet mer. Så mye diskusjon og tull. Hva med litt empati?Ta ørepluggene ut av ørene og vis litt respekt for folk som ikke ser ut som deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke snakke med folk med drittunge mentalitet: "jeg sier det for jeg vil.jeg sier det for jeg vil", sånn er de.

Og så prøver de å rettferdiggjøre det.

De

ønsker

ikke

å

bli

kalt

det

da

de

føler

det

som

nedverdigende.

Som personen over sa: Respekter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er i fare for å bli så politiskkorekte i språket at vi må begynne å betegne alle mennesker utifra en egen hudnyanse katalog.

Ola Norman vil da gå fra en Jasminhvit om vinteren til Lys Caramel etter en ferie i syden, det hadde blitt veldig interesange politiradio samtaler.

Møtte forresten ei som var ekte svart i byen for et par år siden, hun var kledd i elegantsvart som var bare en nyanse mørkere enn huden hennes og gullsmykker. Jeg stirret som en annen bondeknøl, det var helt uvirkelig, som å møte en svart panter på skogtur i fjellheimen.

Neger kommer fra det spanske ordet negro som betyr svart, en person fortalte meg at at alle afrikanere ble fornærmet over å bli omtalt som neger fordi det stammer ordet negro som betyr svart og ble brukt sammen med ordet magiko som betyr magi for å danne betegnelsen svart magi som var negativt ladet. Jeg synes denne forklaringen var for vag og lite troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke snakke med folk med drittunge mentalitet: "jeg sier det for jeg vil.jeg sier det for jeg vil", sånn er de.

Og så prøver de å rettferdiggjøre det.

De

ønsker

ikke

å

bli

kalt

det

da

de

føler

det

som

nedverdigende.

Som personen over sa: Respekter det.

Jeg har aldri tenkt at det ikke er greit å bruke det ordet, nettopp fordi alle rundt meg bruker det (altså, de som sier det om seg selv). Har aldri truffet på noen som har sagt noe om det. Selvfølgelig skal man respektere andres ønsker, men det gjelder jo enten det er ordet "neger" eller "mini" eller "raring" som blir brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd "neger" eller "negresse" som diskriminernde ord. Min far var meget interessert i jazz og blues og snakket om en del svarte musikere med meget høy respekt og omtalte de med disse ordene.

Jeg er enig i at man skal respektere folks følelser i forhold til ord men synes det er litt spesielt i dette tilfellet. Jeg har inntrykk av at det først og fremt er mennesker som ikke har en norsk bakgrunn og som kjenner norsk språk som påstår at dette ordet er diskriminerende og at vi ikke skal bruke det. Jeg mener at de ikke har forutsetninger for å vurdere det og at det er litt arrogant i forhold til oss som bruker språket og kjenner det bedre. Så når homofile reagerer på å bli kalt "sopere" eller humanister på å bli kalt "hedninger" så respekterer jeg det. Men når folk uten norsk språkbakgrunn forteller meg at "neger" på norsk er et diskriminerende ord så oppfatter jeg det som respektløs ovenfor oss som er oppvokst med språket og kjenner dets valører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En person fortalte meg at at alle afrikanere ble fornærmet over å bli omtalt som neger fordi det stammer ordet negro som betyr svart og ble brukt sammen med ordet magiko som betyr magi for å danne betegnelsen svart magi som var negativt ladet. Jeg synes denne forklaringen var for vag og lite troverdig.

Hva med å bare lytte til de som sier at de føler det er både sårend eog krenkende å bli kalt for neger og nigger?

Det politisk korrekte verden over - gjentar verden over...er: svart.

Kan du ikke respektere andres følelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...