Gå til innhold

Har du lest bibelen?


AnonymBruker

  

117 stemmer

  1. 1. Har du lest bibelen

    • Ja
      51
    • Nei
      23
    • Jeg har kun bladd i den og smålest litt
      43


Anbefalte innlegg

Et sentralt tema i en bok endres ikke pga livssyn.

Dette er jo klassisk resepsjonsestetikk. Alt man leser farges signifikant av leserens referanseramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan det være forskjellige syn på det basert på leseren.

:sukk:

La meg omformulere, hva handler boken om hvis du leser fra perm til perm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sukk:

La meg omformulere, hva handler boken om hvis du leser fra perm til perm?

Karmosin har rett. Innholdet i boken og måten du oppfatter innholdet i boken på, vil være farvet av de referanserammene du har. Min oppfattning ligger derfor naturlig nok, et sted i nærheten av at det sentrale temaet handler om Guds kjærlighet til menneskene.

Men like sentralt står fortellingen om en mann, eller Gud som lagde noe h*n var svært fornøyd med, fordi det var såre godt. Alt det strevet som var lagt i dette arbeidet ble ødelagt av en motstander. Alt gikk faktisk tapt!

Så kom en plan på bordet, om å redde det som hadde gått tapt! Planen ble forklart, av mange sendebud, som ble slått ihjel etterhvert som de dukket opp. Tilslutt dukket hjørnestenen i planen opp. Også Ham slo de ihjel. Men det var det som var planen. Motstanderen var slått på sin egen hjemmebane, og ble lurt enda mer grundig enn det sviket han hadde begått!

Dette gav mulighet for den som selv ønsker, og få komme til Gud og bo der. Vel og merke om de henvender seg dit, via hjørnesteinen i mesterplanen.

Takk for oppmerksomheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmosin har rett. Innholdet i boken og måten du oppfatter innholdet i boken på, vil være farvet av de referanserammene du har. Min oppfattning ligger derfor naturlig nok, et sted i nærheten av at det sentrale temaet handler om Guds kjærlighet til menneskene.

Men like sentralt står fortellingen om en mann, eller Gud som lagde noe h*n var svært fornøyd med, fordi det var såre godt. Alt det strevet som var lagt i dette arbeidet ble ødelagt av en motstander. Alt gikk faktisk tapt!

Så kom en plan på bordet, om å redde det som hadde gått tapt! Planen ble forklart, av mange sendebud, som ble slått ihjel etterhvert som de dukket opp. Tilslutt dukket hjørnestenen i planen opp. Også Ham slo de ihjel. Men det var det som var planen. Motstanderen var slått på sin egen hjemmebane, og ble lurt enda mer grundig enn det sviket han hadde begått!

Dette gav mulighet for den som selv ønsker, og få komme til Gud og bo der. Vel og merke om de henvender seg dit, via hjørnesteinen i mesterplanen.

Takk for oppmerksomheten!

Det er nok mye enklere enn som så, Bibelen handler eksklusivt om Guds Rike (la ditt rike komme...)

Det er en rød tråd i fra begynnelse til slutt, i hver eneste bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er akkurat det som er poenget! Når man leser teksten så kan man likevel forstå hva betydningen er.

Det er når du prøver og skifte ut bokstavene med tall at det skjærer seg fullstendig, fordi i matematikk følges en rigid logikk, som ikke tåler skrivefeil, enten det er kommafeil eller byttet om på tall. Så slutt og fremstille det som om språk og matematikk er likestilt i denne sammenhengen?!

Da må jeg spørre hvor har JEG skrevet noe om matematikk. Siden jeg refererer til har med enkel plussing å gjøre, men jeg sier ikke noe om det. Jeg bare vil si at jeg tror på Bibelen fordi det er så mange ting, som blandt annet det Chuck Missler nevner, men også andre ting, som beviser at den er sann.

Vil også si at den røde tråden i Bibelen er Jesus og hans blod (RØD tråd). Det gamle testamente peker frem mot det og det nye forteller hvem Jesus er og hva vi skal gjøre for å komme nærmere Ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnslig spørsmål her. Er den spennende? Kan man lese den på senga? Blir man fenget? Eller det viktigste: Er det fare for at man begynner å tro?

Et godt spørsmål i grunn. Om man starter i 1. mosebok, for å lese Bibelen fra start til slutt, så gjør man det veldig vanskelig for seg selv. Bibelen består av mange forskjellige tekster, og ikke alle kan leses like bokstavelig, eller tolkes som meningsbærende. Evangeliene er jo vitnefortellinger som forteller om hva de opplevde og fikk med seg av det som skjedde da Jesus levde. Apostlenes gjerninger skriver om de første kristne. Brevene Paulus skrev tar opp ulike problemer de opplevde etter hvert, og han kom med råd. Åpenbaringsboka (Sist i det nye testamentet) er jo en profeti. Det gamle testamentet har også ulike tekster hvor noe er reint beskrivende, noe regler for hvordan ting skulle gjøres, stamtavler, beskrivelser av folks liv og levnet (og ikke bare de som levde "gode" liv hvor de gjorde alt rett!) Det er også mange profetiske tekster som omhandler Messias. og andre begivenheter mange mener har hent, kommer til å skje.

Skal man lese Bibelen på senga er mosebøkene lite underholdende når de begynner på stamtavlene, hvis man ikke er glad i å pugge sånt uten at. Salomos høysang er passende sengelektyre, er det ikke??

Det går an å lese Bibelen uten å bli frelst, så det er bare å starte. Ekspertene sier det letteste er å starte med Johannes Evangelium. Lettlest. Jeg har lest alt i Det Nye testamentet, men flere av bøkene i det Gamle Testamentet har jeg ikke lest enda. Men jeg har god tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karmosin har rett. Innholdet i boken og måten du oppfatter innholdet i boken på, vil være farvet av de referanserammene du har. Min oppfattning ligger derfor naturlig nok, et sted i nærheten av at det sentrale temaet handler om Guds kjærlighet til menneskene.

Men like sentralt står fortellingen om en mann, eller Gud som lagde noe h*n var svært fornøyd med, fordi det var såre godt. Alt det strevet som var lagt i dette arbeidet ble ødelagt av en motstander. Alt gikk faktisk tapt!

Så kom en plan på bordet, om å redde det som hadde gått tapt! Planen ble forklart, av mange sendebud, som ble slått ihjel etterhvert som de dukket opp. Tilslutt dukket hjørnestenen i planen opp. Også Ham slo de ihjel. Men det var det som var planen. Motstanderen var slått på sin egen hjemmebane, og ble lurt enda mer grundig enn det sviket han hadde begått!

Dette gav mulighet for den som selv ønsker, og få komme til Gud og bo der. Vel og merke om de henvender seg dit, via hjørnesteinen i mesterplanen.

Takk for oppmerksomheten!

Mener ikke å være frekk, men jeg skjønte ikke helt denne forståelsen. Hvilken retning innenfor Kristendommen forfekter denne tolkningen? Den virker ikke særlig seriøs, og den mangler et fundament med logisk begynnelse og slutt. For om Gud sendte sin sønn for å dø, og dett var dett, så ville det jo sluttet der. Og da hadde det ikke fantes noen kristendom. og ingen kristne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke kristendommen som har inflytelse på politikken i den vestlige verden, det at flere og flere bryr seg mindre om kristendommen her er grunnen til at vi har det så bra nå.

Ja vi lever i et fantastisk samfunn hvor mennesker respekterer hverandre og hvor vi hjelper de som er dårligere stilt enn oss selv. Ingen drap, mishandlinger, voldtekter eller krimminelle som raserer vår trygge hverdag.

Slemme folk finner man i alle samfunn, også kristne. men det er min påstand at det er verre nå enn før, da kristendommen hadde mer innflytelse på folks moral.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener bare, hvilket han har helt rett i, at de 10 bud er allmenngyldig etikk. De tre første budene skiller seg fra etiske regler nedfelt i andre religioner og i ikke-religiøsitet, ellers er det standard mat.

Dersom de ti bud hadde vært " allmengyldig etikk", hvordan kan det da ha seg at ingen av oss klarer å holde disse budene?

Allmenngyldig etisk livsførsel bør ha oppnåelige regler, ikke regler ikke en kjeft er i stand til å følge...

(Hva er vitsen med bud ingen kan følge? vel, det er jo derfor man snakker om å være frelst av bare nåde: Jesus tok på seg den straffa vi skulle blitt idømt på grunn av vår manglende evne til å følge "ti enkle leveregler")

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sukk:

La meg omformulere, hva handler boken om hvis du leser fra perm til perm?

Skapelsen

Jødenes historie og vandring mot det lovede landet

messias

frelsen

Dommedag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har en mening om Bibelen har knapt lest den eller forstått den. Det er ETT sentralt tema i Bibelen og jeg oppfordrer alle med unntak av Gentle som garantert vet det om å fortelle meg hva det sentrale temaet i Bibelen er.

Det er nok mye enklere enn som så, Bibelen handler eksklusivt om Guds Rike (la ditt rike komme...)

Det er en rød tråd i fra begynnelse til slutt, i hver eneste bok.

"De fleste som har en mening om Bibelen har knapt lest den eller forstått den. Det er ETT sentralt tema i Bibelen og jeg oppfordrer alle med unntak av Gentle som garantert vet det om å fortelle meg hva det sentrale temaet i Bibelen er."

"La meg omformulere, hva handler boken om hvis du leser fra perm til perm?"

Altså, - når du på forhånd har bestemt deg for hva svaret skal være, er det egentlig unødvendig for deg og delta i noen debatt ovehode! Man må undres over hva motivet er for å oppfordre folk til å fortelle dette, hvis du selv sitter og mener du vet noe?

Og at du hevder den røde tråden handler eksklusivt om Guds Rike, er fordi DU eksklusivt vil støtte opp under doktrinen til JV! Du stiller bare retoriske spørsmål, uten å søke noe svar i det hele tatt! Fordi det tror du at du har fra før, og derfor ikke trenger noe egentlig svar.

Men nå har jeg skrevet ET SVAR til deg, på bakgrunn av hvordan JEG oppfatter innholdet i Bibelen. Og jeg forventet ikke noe annet fra JV enn at de fortsetter og fornekte hjørnesteinen, men vil gjerne kalle seg "bygningsmenn" og få ære av mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å være frekk, men jeg skjønte ikke helt denne forståelsen. Hvilken retning innenfor Kristendommen forfekter denne tolkningen? Den virker ikke særlig seriøs, og den mangler et fundament med logisk begynnelse og slutt. For om Gud sendte sin sønn for å dø, og dett var dett, så ville det jo sluttet der. Og da hadde det ikke fantes noen kristendom. og ingen kristne.

Dette gav mulighet for den som selv ønsker, og få komme til Gud og bo der. Vel og merke om de henvender seg dit, via hjørnesteinen i mesterplanen.

Hvordan kan du si at dett var dett, så ville det jo sluttet der? Leste du ikke de to siste setningene av innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må jeg spørre hvor har JEG skrevet noe om matematikk. Siden jeg refererer til har med enkel plussing å gjøre, men jeg sier ikke noe om det. Jeg bare vil si at jeg tror på Bibelen fordi det er så mange ting, som blandt annet det Chuck Missler nevner, men også andre ting, som beviser at den er sann.

Nei, du har som du selv sier, "referert" til en side som omhandler temaet. Og selv om du bedriver enkel addesjon, får du forskjellig svar om du legger sammen fem og fem, og fem og sju! 3,8,21,3,11, - 13,9,19,19,12,5,18 :fnise: Sånn! Nå har jeg tullet litt med tall for deg, så kan du finne ut hva det betyr?

Mitt POENG var at dette er bortkastet tid og energi, hva gjelder sannhet i Bibelen. Det er nemlig ikke et spørsmål om vitenskap, men om TRO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi lever i et fantastisk samfunn hvor mennesker respekterer hverandre og hvor vi hjelper de som er dårligere stilt enn oss selv. Ingen drap, mishandlinger, voldtekter eller krimminelle som raserer vår trygge hverdag.

Slemme folk finner man i alle samfunn, også kristne. men det er min påstand at det er verre nå enn før, da kristendommen hadde mer innflytelse på folks moral.

"Det er verre nå enn før", er en litt ullen påstand, siden du ikke spesifiserer hvor lenge siden "før" er. Kan du være litt mer spesifikk mht dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de ti bud hadde vært " allmengyldig etikk", hvordan kan det da ha seg at ingen av oss klarer å holde disse budene?

Allmenngyldig etisk livsførsel bør ha oppnåelige regler, ikke regler ikke en kjeft er i stand til å følge...

(Hva er vitsen med bud ingen kan følge? vel, det er jo derfor man snakker om å være frelst av bare nåde: Jesus tok på seg den straffa vi skulle blitt idømt på grunn av vår manglende evne til å følge "ti enkle leveregler")

Men de ti budene er da riktig enkle å følge, er de ikke?

Ja, jeg ser bort fra de tre første, som handler om forholdet til en imaginær entitet og hviledagen.

Men de aller, aller fleste av oss finner det ikke spesielt vanskelig å unnlate å slå i hjel, stjele, begjære andre menneskers eiendom. Så er det litt mer skranglete mht seksualmoralen, da, ettersom det er ganske utbredt å både bryte ekteskapet og begjære sin nestes hustru.

Og verden over, kristendom eller ikke, så forstår folk at dette er ganske fornuftige leveregler å følge. De forstår det så lett, at man kan mistenke at det nærmest er en selvfølgelig konsekvens av å leve i samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har smålest i den. Finner den verken interessant eller bra skrevet. Er så drittlei alt som blir gjort eller sagt i bibelens navn at jeg har den oppi halsen.

Som sagt over så er ikke jeg heller så glad i eventyr lengre. Enda en grunn for å ikke lese den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt POENG var at dette er bortkastet tid og energi, hva gjelder sannhet i Bibelen. Det er nemlig ikke et spørsmål om vitenskap, men om TRO!

Helt enig, men vitenskapen kan støtte opp under troen!! Tenk at en Harvard-professor på slutten av 1800-tallet dedikerte resten av sitt liv til å finne ut dette. Han var nyfrelst og ville ha matematiske bevis. Jeg er definitivt ikke matematiker og mine interesser ligger et annet sted, akkurat som at det ikke er interessant for meg å vi hvor tunge alle skyskraperne i New York er, men noen har regnet det ut også. Enhver har sin interesse (lagt der av Gud!!) og så kan vi dra nytte av det som vi vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å svare på spørsmålet i første innlegg og ignorerer den kranglingen som alltid kommer i slike situasjoner.

Jeg er kristen og har lest Bibelen flere ganger, men ikke fra a til å (1. Mosebok til Johannes Åpenbaring rett fram), for det blir tafatt, synes jeg.

Jeg liker det meste som er skrevet der og er i det siste blitt fascinert også av det som står mellom linjene f.eks. i ættetavlene. Et kort eksempel finnes på denne siden: http://www.khouse.org/articles/1996/44/

Jeg holder på å høre på en serie fra Chuck Missler som heter "Learn the Bible in 24 Hours" og der beskriver han mye av de tingene som beviser at Bibelen er en bok som er kommet fra Gud. Ikke be meg beskrive, men mye står på overnevnte side. Eller så kan du få vite om det vet å høre på denne og andre lydbøker fra den siden. (Genesis-opplegget anbefales)

Utgangspunket, som du ser over her, så skal du ignorere, og så syns du det blir tafatt, men gir et kort eksempel. Og mener det finnes bevis for at Bibelen er en bok som er kommet fra Gud.

Jeg forstår utmerket godt at du vil dra nytte av andres nitidige arbeid, ut fra sin interesse for emnet. Det er flott, og jeg gjør ofte det selv også.

Det som skurrer hos meg, er at man for en stor del later som kirkemøtet i Nikeia aldri fant sted. Vi MÅ ta det innover oss, at dette er nesten 1700 (ett tusen sju hundrede) år siden!?? Og er det noe vi kan si med sikkerhet, så er det at muligheten for feilmarginer DEFINITIVT er til stede!

Jeg er fullstendig klar over at mange av oss støtter sin tro på Gud, nettopp på skriftene vi kan lese i Bibelen. Med utgangspunkt i ovennevnte, vil det være og anbefale en grad av skepsis, med tanke på hva som kan være riktig, av det som står der. Især må jeg understreke at det Gamle Testamentet inneholder såpass mye menneskefiendtlig at jeg mistenker at det foreligger omskrivninger, eller ren forfalskning!??

Derfor har jeg gjennomgående argumentert for min TRO, ispedd sunt folkevett og fornuft. Det er ikke farlig for oss og klare hverdagen med TRO, UTEN Bibel. VI har Den Hellige Ånd til ledelse og hjelp, men først og fremst BØNNEN! BØNN er vårt viktigste våpen og ikke minst det FARLIGSTE for vår motstander!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg for å lese bibelen for mange år siden.

Jeg kom ikke særlig langt, for etter et par sider(tror jeg?)kom jeg til hvorfor kvinner har smerter når de føder. Det var fordi de skulle straffes fordi de hadde syndet (et eller annet).

Da ble jeg ganske oppgitt og sur, og har aldri lest i den siden. Syns det står så mye feiltolkninger i den, som blir helt feil å følge slavisk.

Jeg er døpt og konfirmert, men jeg føler ikke noe mer for kristendommen enn en tradisjon som alle i familien og slekten og folk eller som jeg kjenner har valgt. Fordi det er bare sånn.

Innerst inne er jeg mer åndelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...