Gå til innhold

Har du lest bibelen?


AnonymBruker

  

117 stemmer

  1. 1. Har du lest bibelen

    • Ja
      51
    • Nei
      23
    • Jeg har kun bladd i den og smålest litt
      43


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å svare på spørsmålet i første innlegg og ignorerer den kranglingen som alltid kommer i slike situasjoner.

Jeg er kristen og har lest Bibelen flere ganger, men ikke fra a til å (1. Mosebok til Johannes Åpenbaring rett fram), for det blir tafatt, synes jeg.

Jeg liker det meste som er skrevet der og er i det siste blitt fascinert også av det som står mellom linjene f.eks. i ættetavlene. Et kort eksempel finnes på denne siden: http://www.khouse.org/articles/1996/44/

Jeg holder på å høre på en serie fra Chuck Missler som heter "Learn the Bible in 24 Hours" og der beskriver han mye av de tingene som beviser at Bibelen er en bok som er kommet fra Gud. Ikke be meg beskrive, men mye står på overnevnte side. Eller så kan du få vite om det vet å høre på denne og andre lydbøker fra den siden. (Genesis-opplegget anbefales)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bianca28

Hva er livsfarlig ved de ti bud, og Jesu eget bud: Du skal elske din neste som deg selv?

Men vi ser jo at religion basert på oppdiktede guder, kan være livsfarlig for de som ikke underkaster seg disse.

Er mange flere regler i den boka enn de ti bud. Fortell meg hvem som har oppdiktede guder forresten.

Endret av Bianca28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist, har lest Bibelen og de apokryfe skriftene, og mener at det er da en selvfølge at man i Vesten kjenner til den kristne bibelen som har hatt så enorm historisk og kulturell påvirkning her og som fortsatt har innflytelse. Det skulle bare mangle at man ikke kan svare homohatere som støtter seg til bibelen med et passende utvalg bibelsteder om hva de selv gjør som bryter med religionen sin, for eksempel.

En helt annen ting er at det er mye artig mer eller mindre faktisk historie i den.

Og all sexen, da. Salomos høysang FTW.

de tingene som beviser at Bibelen er en bok som er kommet fra Gud

Religion er tro, hvor bevis på gudenes eksistens ikke er påkrevd og heller ikke eksisterer. Not that there's anything wrong with that, for å sitere Seinfeld (sånn bortsett fra at jeg mener at det meste er gæernt med organisert religion), men "bevis" trenger ikke å blandes inn i noe som utelukkende er og skal være basert på tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange flere regler i den boka enn de ti bud. Fortell meg hvem som har oppdiktede guder forresten.

Det finnes bare èn sann Gud, verdens skaper.

Han som Jesus omtalte som sin far i himmelen.

Alt annet er bare menneskeskapte etterligninger.

Ingen blir forfulgt, fengslet og drept verden over slik som de kristne.

Dette fordi maktsyke mennesker ikke tåler sannheten.

Mange har forsøkt å utrydde kristendommen opp gjennom tidene, men disse er borte nå.

Men kristendommen lever, og kristne øker i antall hurtigere enn mennesketilveksten i verden i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det finnes bare èn sann Gud, verdens skaper.

Han som Jesus omtalte som sin far i himmelen.

Alt annet er bare menneskeskapte etterligninger.

Ingen blir forfulgt, fengslet og drept verden over slik som de kristne.

Dette fordi maktsyke mennesker ikke tåler sannheten.

Mange har forsøkt å utrydde kristendommen opp gjennom tidene, men disse er borte nå.

Men kristendommen lever, og kristne øker i antall hurtigere enn mennesketilveksten i verden i dag.

EN GUD JA. Du er klar over at muslimer, jøder og kristne har akkurat den samme guden? og det er som ofte disse tre som kriger med og forfølger hverandre. Du kan ikke kalle deres guder etterlignere når det er DEN SAMME!!!

og snakk om kristne som blir forfulgt. Dette gjelder da vitterlig ikke bare kristne. Jøder har vært forfulgt av maktsyke mennesker mye mer de, og nå er det muslimene som blir forfulgt av maktsyke israelere.

Du er jo et bevis på at det å være fanatisk troende på en gud er farlig. Du ser bare deg selv og de som tror på det samme som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ti bud? De er litt irrelevante, egentlig, ettersom de fleste av dem er slike påbud go forbud som alle kulturer innehar. De tre første er reine religiøse påbud. Er den kristne guden mindre oppdiktet enn alle de andre? Hva er kriteriet på en oppdiktet gud, eller er din tommelfingerregel ganske enkelt at det er de andre som er oppdiktet, fordi det bare er sånn?

Om de 10 bud er irrelevante? Du bor jo i et kristent land, det har det vært lenge. Kulturen vi har her og grunnloven, alt er basert på kristendommen. Det er opp til hver enkel å bestemme hvor mye en selv vil tro, men det er ikke til å unngå at dette landet er bygd opp på kristen tro.. At Norge er et kristent land skinner igjennom flere steder..

Uansett er det jo en viktig del av historien. Er man historie interessert er det ikke å unngå å komme innom kristendommen og bibelen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de 10 bud er irrelevante?

Han mener bare, hvilket han har helt rett i, at de 10 bud er allmenngyldig etikk. De tre første budene skiller seg fra etiske regler nedfelt i andre religioner og i ikke-religiøsitet, ellers er det standard mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de 10 bud er irrelevante? Du bor jo i et kristent land, det har det vært lenge. Kulturen vi har her og grunnloven, alt er basert på kristendommen. Det er opp til hver enkel å bestemme hvor mye en selv vil tro, men det er ikke til å unngå at dette landet er bygd opp på kristen tro.. At Norge er et kristent land skinner igjennom flere steder..

Uansett er det jo en viktig del av historien. Er man historie interessert er det ikke å unngå å komme innom kristendommen og bibelen :)

Vi hadde lover før landet ble kristent, også. Og å si at lovverket vårt er basert på kristendommen, er MEGET galt. Store deler av lovverket dreier seg om ting som respekt for liv, respekt for eiendomsrett, fordeling av midler og ressurser til de trengende, og om statens rettigheter og plikter overfor individer, og omvendt. Ikke noe av dette er spesifikt KRISTENT, hverken eksplisitt eller implisitt. Når vi utformer en lov, spør vi oss ikke om hva Jesus ville gjort, men om hva som kommer til å fungere, og som fyller samfunnets behov. Svært mange lover er desssuten resultatet av interessekonflikter og hestehandler mellom politiske fraksjoner, og teologien har ikke på noe tidspkt vært involvert.

Hadde vi nå sittet i Saudi-Arabia, så kunne du ha fremført argumentet ditt om at religionen gjennomsyrer samfunn og lovverk, for der ER det slik. Men det er evigheter siden Europa lå så under prestenes styre at religionen hadde innvirkning på innholdet i lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener bare, hvilket han har helt rett i, at de 10 bud er allmenngyldig etikk. De tre første budene skiller seg fra etiske regler nedfelt i andre religioner og i ikke-religiøsitet, ellers er det standard mat.

Akkurat :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN GUD JA. Du er klar over at muslimer, jøder og kristne har akkurat den samme guden? og det er som ofte disse tre som kriger med og forfølger hverandre. Du kan ikke kalle deres guder etterlignere når det er DEN SAMME!!!

og snakk om kristne som blir forfulgt. Dette gjelder da vitterlig ikke bare kristne. Jøder har vært forfulgt av maktsyke mennesker mye mer de, og nå er det muslimene som blir forfulgt av maktsyke israelere.

Du er jo et bevis på at det å være fanatisk troende på en gud er farlig. Du ser bare deg selv og de som tror på det samme som deg.

Du bør nok følge med litt bedre med enn som så, før du begir deg ut i en diskusjon om et emne du ikke har greie på.

Muslimene tilber en gud som ikke har en sønn, og de dreper de muslimene som begynner å tilbe de kristnes Gud.

Så du bør forstå at ditt utsagn er helt galt.

Men nå er det heldigvis slik at i gjennomsnitt 18 000 muslimer verden over,konverterer til kristendommen hver dag. Disse blir forfulgt og endog drept for dette, også av sine egne familiemedlemmer. Hvorfor skulle de gjøre det, om de som konverterer fortsatte å be til den samme gud?

Sovjetlederne skulle utrydde kristendommen, men de er borte nå,mens kristendommen vokser hurtig i mange av disse landene.

Kristne har nå fått overta et hovedkvarter for KGB, og endog en tidligere KGB-oberst er en ivrig forkynner av Guds ord i tidligere Sovjet i dag.

Et av dine utsagn bør du forklare nærmere:

Hvor er det at kristne forfølger muslimer i dag?

Og hvor er det at jøder forfølger muslimer?

Håper du vet forskjell på forfølgelse og forsvar.

Endret av KR-øst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Du bør nok følge med litt bedre med enn som så, før du begir deg ut i en diskusjon om et emne du ikke har greie på.

Muslimene tilber en gud som ikke har en sønn, og de dreper de muslimene som begynner å tilbe de kristnes Gud.

Så du bør forstå at ditt utsagn er helt galt.

Men nå er det heldigvis slik at i gjennomsnitt 18 000 muslimer verden over,konverterer til kristendommen hver dag. Disse blir forfulgt og endog drept for dette, også av sine egne familiemedlemmer. Hvorfor skulle de gjøre det, om de som konverterer fortsatte å be til den samme gud?

Sovjetlederne skulle utrydde kristendommen, men de er borte nå,mens kristendommen vokser hurtig i mange av disse landene.

Kristne har nå fått overta et hovedkvarter for KGB, og endog en tidligere KGB-oberst er en ivrig forkynner av Guds ord i tidligere Sovjet i dag.

Et av dine utsagn bør du forklare nærmere:

Hvor er det at kristne forfølger muslimer i dag?

Og hvor er det at jøder forfølger muslimer?

Håper du ver forskjell på forfølgelse og forsvar.

Jeg har tydeligvis mer greie på dette enn du. Muslimene tror og at jesus finnes de er bare ikke så overtroiske at de tror at gud har klart å gjøre en jomfru gravid og skaffe han en sønn. De tror jesus var en profet. Det betyr ikke at det ikke er samme guden fordet, bare at de har en annen trosretning og en annen tolkning av den samme guden.

Kristne har drept muslimer også så stig ned av din høye hest.

Du er den mest arrogante jeg har møtt på kg. Toleranse eier du heller ikke for folk som tenker og tror annerledes enn deg.

So what om de konvertere. Hva har da det med saken å gjøre? Folk konverterer jo til så mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN GUD JA. Du er klar over at muslimer, jøder og kristne har akkurat den samme guden? og det er som ofte disse tre som kriger med og forfølger hverandre. Du kan ikke kalle deres guder etterlignere når det er DEN SAMME!

Huff og huff! Nå må dere slutte med og blande kortene her ja? Muslimene regner profeten mohammed som hellig, og de tilber en svart stein i mekka. Ber til "allah" og sprenger seg selv og andre i filler. Det er ikke i nærheten av og være den samme, som Jesus kom hit for og forklare hvem var.

Det samme gjelder nok jødene. De venter fortsatt på messias`komme!? Den som har lest Bibelen nøye nok, kan fortelle deg at de har djevelen til far! (Hvilket nettopp er grunnen til at Gud valgte seg dette folket som sitt) Jesus var relativt spesifikk og krass i sin omtale av, og omgang med dette folket.

Så det er forferdelig stor forskjell på og tilbe en oppdiktet gud, eller tilbe satan, og å tilbe den eneste sanne og levende Gud, himmelens og jordens skaper, som Jesus forkynte oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å svare på spørsmålet i første innlegg og ignorerer den kranglingen som alltid kommer i slike situasjoner.

Jeg er kristen og har lest Bibelen flere ganger

Jeg holder på å høre på en serie fra Chuck Missler som heter "Learn the Bible in 24 Hours" og der beskriver han mye av de tingene som beviser at Bibelen er en bok som er kommet fra Gud.

Helt i orden! Bare ignorer det du....

Men nå må de som kaller seg kristne, slutte og late som om kirkemøtet i Nikeia ikke fant sted!?

Det som skjedde der, var at en horde med menn, av ymse herkomst, både hedninger, ateister, prester/ apostler, djeveldyrkere, noksagter og alt mulig rart, kom sammen og bestemte (stemte over) hva som kom med i den boka som til slutt ble kalt Bibelen. Mange av avstemmningene ble avgjort med simpelt flertall, og ofte i skriftens DISFAVØR! En hel rekke skrifter kom jo som kjent IKKE med!

Enn videre gikk disse nedtegnelsene til diverse skrivere som så kopierte det for hånd. Alt mulig kan ha skjedd i tiden som gikk, fra den gang og til vi fikk det skrevne ord på trykk! Dvs. masseprodusert! Ser du ikke for deg en eneste skrivefeil, når det går hundrevis av år med blekk og fjerpenn, og talglys evt. oljelamper som eneste lyskilde, i tillegg til sene nattetimer og søvnige munker, som ofte smakte på vinen fra sine tønner i kjelleren på klosteret?

Alle disse tallene som mange driver og kaster bort tiden med, for om mulig og skaffe seg et billig poeng eller tre, i form av at tallene fra 0 - 9 går opp i hverandre på forskjellige måter? Selvsagt gjør de jo det?!! Det har de jo gjort hele tiden! Helt uten hjelp av Bibelen, og det som til slutt kom med der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tydeligvis mer greie på dette enn du. Muslimene tror og at jesus finnes de er bare ikke så overtroiske at de tror at gud har klart å gjøre en jomfru gravid og skaffe han en sønn. De tror jesus var en profet. Det betyr ikke at det ikke er samme guden fordet, bare at de har en annen trosretning og en annen tolkning av den samme guden.

Kristne har drept muslimer også så stig ned av din høye hest.

Du er den mest arrogante jeg har møtt på kg. Toleranse eier du heller ikke for folk som tenker og tror annerledes enn deg.

So what om de konvertere. Hva har da det med saken å gjøre? Folk konverterer jo til så mye rart.

Her beviser du jo selv at jeg har rett, i det du påstår at muslimene tror på en gud som ikke har overnaturlige evner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn videre gikk disse nedtegnelsene til diverse skrivere som så kopierte det for hånd. Alt mulig kan ha skjedd i tiden som gikk, fra den gang og til vi fikk det skrevne ord på trykk! Dvs. masseprodusert! Ser du ikke for deg en eneste skrivefeil, når det går hundrevis av år med blekk og fjerpenn, og talglys evt. oljelamper som eneste lyskilde, i tillegg til sene nattetimer og søvnige munker, som ofte smakte på vinen fra sine tønner i kjelleren på klosteret?

Nå har det seg slik at de på den tiden var ekstremt nøye med kopieringen, hvis bare et komma var feil, så brente de hele siden og begynte på nytt. Husker du Dødehavsrullene som ble funnet i 1947 (og som nå skal gjøres tigjengelig på nettet)? En av bøkene der var Jesaja og de sammenlignet med en ny oversettelse (på hebraisk selvfølgelig) og utrolig nok var det bare noen få bokstaver som var feil. Det vil jeg si beviser at teksten er bevart godt nok fra for over 2000 år siden til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av bøkene der var Jesaja og de sammenlignet med en ny oversettelse (på hebraisk selvfølgelig) og utrolig nok var det bare noen få bokstaver som var feil.

Og det er akkurat det som er poenget! Når man leser teksten så kan man likevel forstå hva betydningen er.

Det er når du prøver og skifte ut bokstavene med tall at det skjærer seg fullstendig, fordi i matematikk følges en rigid logikk, som ikke tåler skrivefeil, enten det er kommafeil eller byttet om på tall. Så slutt og fremstille det som om språk og matematikk er likestilt i denne sammenhengen?!

Endret av Skvaldersjura
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fleste som har en mening om Bibelen har knapt lest den eller forstått den. Det er ETT sentralt tema i Bibelen og jeg oppfordrer alle med unntak av Gentle som garantert vet det om å fortelle meg hva det sentrale temaet i Bibelen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

De fleste som har en mening om Bibelen har knapt lest den eller forstått den. Det er ETT sentralt tema i Bibelen og jeg oppfordrer alle med unntak av Gentle som garantert vet det om å fortelle meg hva det sentrale temaet i Bibelen er.

Du tror ikke hva man betegner som det sentrale vil variere med livssyn da? For min del er det sentrale temaet i kristendommen kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke hva man betegner som det sentrale vil variere med livssyn da? For min del er det sentrale temaet i kristendommen kontroll.

Et sentralt tema i en bok endres ikke pga livssyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Et sentralt tema i en bok endres ikke pga livssyn.

Selvfølgelig kan det være forskjellige syn på det basert på leseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...