Gå til innhold

Har du lest bibelen?


AnonymBruker

  

117 stemmer

  1. 1. Har du lest bibelen

    • Ja
      51
    • Nei
      23
    • Jeg har kun bladd i den og smålest litt
      43


Anbefalte innlegg

jeg har lest den to ganger, og fikk mye ut av den. Skjønner ikke helt hvofor mange som hevder de er kristene er så fromme, man blir heller ydmyk etter å lest den... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, det er jo en fantastisk bra skrevet bok.

koselige eventyr.

Koranen har jo også en mengde koselige eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Jeg har lest det jeg kan innenfor religionene. Så Bibelen er en av bøkene jeg har lest. Jeg vil ikke kalle det "eventyr" eller "fiksjon". Går utifra at dem som kaller det dette mener det samme om alle de andre hellige bøkene?

(Mon tro hvordan reaksjon det hadde skapt i diverse muslimske land hvis man sa at Koranen bare var eventyr eller fiksjon...)

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sardintroll

Koranen har jo også en mengde koselige eventyr.

"Også sprengte de seg selv i luften, i alle sine dager...." :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg leser den nå. Jeg føler det blir feil å si man er kristen hvis man ikke har lest bibelen. Og jeg leser veldig nøye igjennom og setter små lapper på det Gud sier. For jeg skal skjekke hvilken bud Jesus opphever og hvilket han ikke opphever. Og dette gjør jeg for å finne ut hvordan man blir en ekte kristen, og for å finne ut hvilken krstne retning som egentlig er rett. Men det jeg vet etter å ha bladd i bibelen tidligere er at adventistene tar feil, for Jesus opphevet loven om sabbat.

Sabbat er det samme som søndag, Sabbat er en helligdag på lørdag og søndag er vår helligdag. For Gud er det det samme hvilken dag man velger å holde hellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er faktisk positivt. Tro det eller ei. Før i tiden, ikke så veldig lenge siden heller, gikk ikke folk å ba om hjelp fra psykolog når de ble deprimerte. De fikk ikke psykiatrisk hjelp til å komme seg etter hendelser som skadet dem psykisk. Fikk ikke hjelp til å talke sorgen over et barn, osv. De var like dårlige da også, men de fikk ikke hjelp.

Jeg ble tvunget til psykolog som 14 åring fordi jeg hadde det tøft. Eller, min mor fikk psykologen til å komme hjem til oss. Jeg hadde total panikk, for jeg skammet meg sånn over å måtte få psykologhjelp. Det var over 10 år siden nå, og heldigvis er det mer godtatt nå, selv om noen sikkert både vegrer seg og skammer seg over det den dag i dag. Det er ikke værre enn å gå til legen.

Hei, bra å høre at du fikk hjelp av psykolog. Heldigvis er det bedre godtatt nå enn før, og det er lettere å få hjelp, men har du hørt om maslows behovspyramide? Vi i Norge har dekket alle nivå av denne pyramiden. Vi trenger ikke kjempe for å ha nok mat eller klær. Nå er det selvrealisering som gjelder. Dette fører til et sterkere press på oss som individer. Fra biologiens side er vi mennesker ment å sammarbeide og ta vare på hverandre, ikke realisere seg selv. Derfor har vi i Norge en mye høyere rate av psykisk sykdom enn i feks afrika eller i Norge for noen tiår tilbake i tid. Så tror desverre 70% er et reelt tall, og det øker nok fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er lest hele 12 ganger, syntes den er kjempeok å lese. Det gjør ikke noe for meg om folk syntes jeg er litt rar , for jeg har fått høre det av noen når de hører at jeg har lest den mer enn bare 1 gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har en mening om Bibelen har knapt lest den eller forstått den. Det er ETT sentralt tema i Bibelen og jeg oppfordrer alle med unntak av Gentle som garantert vet det om å fortelle meg hva det sentrale temaet i Bibelen er.

man trenger vel ikke ha lest hele boken for å gjøre seg opp en mening om den??? hvis jeg ser at det står ting jeg vet er feil i en bok og den samme boken hevder å være ufeilbarlig, så gjør jeg meg en mening om det ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bra å høre at du fikk hjelp av psykolog. Heldigvis er det bedre godtatt nå enn før, og det er lettere å få hjelp, men har du hørt om maslows behovspyramide? Vi i Norge har dekket alle nivå av denne pyramiden. Vi trenger ikke kjempe for å ha nok mat eller klær. Nå er det selvrealisering som gjelder. Dette fører til et sterkere press på oss som individer. Fra biologiens side er vi mennesker ment å sammarbeide og ta vare på hverandre, ikke realisere seg selv. Derfor har vi i Norge en mye høyere rate av psykisk sykdom enn i feks afrika eller i Norge for noen tiår tilbake i tid. Så tror desverre 70% er et reelt tall, og det øker nok fortsatt.

Jepps, så isteden for å finne ut hvem jeg er, så bruker jeg tiden på å finne ut hvem Gud er, og Jesus er en god grunnvoll der, gir meg kjærlighet til å samarbeide, og ta vare på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lest den to ganger, og fikk mye ut av den. Skjønner ikke helt hvofor mange som hevder de er kristene er så fromme, man blir heller ydmyk etter å lest den... :sjenert:

hei!

Jeg har prøvd å lese Bibelen noen ganger, men jeg synes det er vanskelig å komme igang.. noen tips? leser deu den fra perm til perm som du ville gjort med en roman f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Jeg har prøvd å lese Bibelen noen ganger, men jeg synes det er vanskelig å komme igang.. noen tips? leser deu den fra perm til perm som du ville gjort med en roman f.eks?

Lese om Jesus først i evangeliene, tror du på Ham, vil bibelen åpne seg. Jesus kan virke streng, men du vil se at Han bare er streng med de(skriftlærde,Fariseere) som vil at Gud skal være en lovisk Gud. Han lovpriser de som har stor tro på en god Gud. Leser man Galaterbrevet, ser man hvor Paulus opplever at menigheten vil sette inn loven igjen i troen. Paulus som var en skriftlærd fariseer blir en som opphøyer Jesu nåde mer nidkjært etter forståelsen. GT er en tid, Jesus ikke ennå hadde kommet med den evige nåde, og da har man mange lover som må drepe synd på annen måte, de får symbolske bilder på rensing av synd. Og alt dette oppfyller Jesus, sånn Han er uten synd, og lurer døden på den måten, og kan dø for vår skyld. Satan som trodde han vant, ved å drepe Sønnen, tapte kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...