Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Etter anbefalinger i en annen tråd her, spiate vi på Zaika i dag. :sikle:

Endret av Titti73
Skrevet (endret)
Edit: Irie gjør det forresten muligens annerledes med fyllet - og det var jo henne spørsmålet egentlig ble rettet til, men jeg tok sjansen på å svare jeg også. ;)

Ehm, jeg har jo stjålet oppskrift og idé fra deg, så jeg gjør det nok ikke så mye annerledes enn deg :sjenert::ler:

I dag blir det ovnsstekt kylling med masse hvitløk, gulrøtter, pastinakk, løk og sopp i gryte, og potetmos til. Kanskje en salat?

Endret av Irie
Skrevet

Hjemmelaget lasagne med salat til. Eplekake med crème fraîche til dessert.

Skrevet

I dag blir det hjemmelagde fiskekaker med ertepure, raspa gulrot og potet i en eller annen form.

Skrevet

Det blir to-retters søndagsmiddag i dag - det passet sånn med de økologiske grønnsakene vi fikk denne gangen. :)

-Salat av pærer, parmesan, valnøtter og ruccola.

-Stekte kyllinglår marinert i hvitløk, sitron og salvie. Potet- og selleripuré med hvitløk, ovnsbakte rødbeter med balsamico+honning og aspargesbønner med ramsløk.

Skrevet

Jeg skal ha ovnsomelett med poteter og chorizo, en enkel salat og socca (et sørfransk kikertbrød som piaf tipset meg om).

Skrevet
Jeg skal ha ovnsomelett med poteter og chorizo, en enkel salat og socca (et sørfransk kikertbrød som piaf tipset meg om).

Si gjerne fra hvordan det går - presiserer at jeg foreløpig ikke har testet ut oppskriften jeg linket til.

Skrevet
Si gjerne fra hvordan det går - presiserer at jeg foreløpig ikke har testet ut oppskriften jeg linket til.

Jepp! :)

Skrevet

Jeg ble så utålmodig at jeg laget socca til lunsj i stedet, og spiste det sammen med oliven og cherrytomater. Kjempegodt! Jeg ser nå at det ikke vil passe særlig bra sammen med omelett, men jeg tror det vil være veldig godt sammen med antipasti f.eks. Og så må de være varme og komme rett fra ovnen.

Jeg synes det trengs mer salt enn det som står i oppskriften (og jeg liker vanligvis maten mye mindre salt enn de fleste andre).

Jeg funderte en stund på hva jeg skulle steke dem på, og forsøkte først med et vanlig bakebrett. Det var ingen god idé, da røra fløt utover slik at soccaen ble alt for tynn. Deretter prøvde jeg med en grunn paiform, og helte i røre slik at den sto ca. 3 mm opp i formen. Det fungerte kjempebra! Det er nok lurt å bruke en metallform slik at den blir skikkelig varm, ellers vil ikke soccaen bli stekt nok på undersiden.

Det er mer røre igjen, og den har jeg tenkt å forsøke å steke i stekepanne i morgen tidlig, og spise med rørte bær. :)

Skrevet
Det er mer røre igjen, og den har jeg tenkt å forsøke å steke i stekepanne i morgen tidlig, og spise med rørte bær. :)

Det er sikkert lurt, i Frankrike stekes de i lave, store jernpanner/former, iallfall de jeg har sett selges på gaten/utenfor butikker. :)

Vi har hatt kyllingbryst pakket inn i serranoskinke og grillet på grillpanne, broccoli, sukkerter og pinjekjerner stekt raskt og dryppet med balsamico, og risotto med grønne erter. Sjokoladepudding og vaniljesaus til dessert.

Selv om jeg egentlig er sur på nye sjokoladepudding- og vaniljesausemballasjen, etter at kartongene ble en halv liter er det cirka to kroner i forskjell på liters-pakkene... Jeg trenger ikke en hel liter! :sur: Jeg vil ha en liten trekant som pleide å koste ni kroner... Lureri.

Skrevet

Idag hadde vi god middag; marinert ribbe med råstekte grønnsaker attåt. Marinaden besto av lime- og sitronsaft, lime- og sitronskall, masse chili og hvitløk, og honning. Jamie Oliver-oppskrift :)

Skrevet
Idag hadde vi god middag; marinert ribbe med råstekte grønnsaker attåt. Marinaden besto av lime- og sitronsaft, lime- og sitronskall, masse chili og hvitløk, og honning. Jamie Oliver-oppskrift :)

Hørtes deilig ut!... er det mulig å be om oppskrift??

Skrevet

Selvfølgelig :)

Nå er jeg ikke heelt sikker på om oppskrifta er 100% riktig, hun jeg fikk den av skrev den ned etter hukommelsen. Men here it goes:

Saften av 2 sitroner

Saften av 4 lime

+ skallet av disse

6 fedd hvitløk

2 tsk paprikapulver

2 tørket chili

2 friske chili

honning til pensling

Jeg hadde ikke vanlig chili, men hakket chili på glass. Brukte ca 2 spiseskjeer av det, og det ble kanskje litt lite. Det smakte mer sitron enn det pleier å gjøre hos henne jeg fikk oppskrifta av, vet ikke helt hvorfor. Honningen skal man pensle på ca en halvtime ut i stekinga. Jeg stekte i pose, så hadde litt honning i selve marinaden istedet. Ribba kan gjerne ligge i marinade over natta, og stekes på vanlig vis.

Skrevet

Kjøttkaker. Har nettopp laget, så nå står de og steker ferdig, mens potetene koker.

Skrevet

Spekematen ble i dag (spiste borte i går) - serranoskinke og vanlig røkt spekeskinke med eggerøre og dampkokte asparges med smør og sitron. Aspargesen ble nærmest helt perfekt - nam!

Skrevet
Jeg ble så utålmodig at jeg laget socca til lunsj i stedet, og spiste det sammen med oliven og cherrytomater. Kjempegodt! Jeg ser nå at det ikke vil passe særlig bra sammen med omelett, men jeg tror det vil være veldig godt sammen med antipasti f.eks. Og så må de være varme og komme rett fra ovnen.

Jeg synes det trengs mer salt enn det som står i oppskriften (og jeg liker vanligvis maten mye mindre salt enn de fleste andre).

Jeg funderte en stund på hva jeg skulle steke dem på, og forsøkte først med et vanlig bakebrett. Det var ingen god idé, da røra fløt utover slik at soccaen ble alt for tynn. Deretter prøvde jeg med en grunn paiform, og helte i røre slik at den sto ca. 3 mm opp i formen. Det fungerte kjempebra! Det er nok lurt å bruke en metallform slik at den blir skikkelig varm, ellers vil ikke soccaen bli stekt nok på undersiden.

Takk for tilbakemelding - fint at oppskriften fungerte noenlunde! Socca er jo egentlig en slags pannekake mer enn brød, så kan tenke meg at det fungerer godt med søtt tilbehør til også. Lønnesirup, kanskje? Jeg har også sett oppskrifter der oliven og frisk rosmarin blandes i røren.

Det er sikkert lurt, i Frankrike stekes de i lave, store jernpanner/former, iallfall de jeg har sett selges på gaten/utenfor butikker.  :)

Jeg har tenkt på å bruke stekepanne, rett og slett (støpejern, eller non-stick som tåler å settes i ovnen). I en kokebok jeg har står det at paella-panne kan brukes - og i Nice får man sikkert kjøpt spesielle socca-panner. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...