Gå til innhold

Middagstråd - alle typer.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stekte røkte pølser med kålrabistappe og poteter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I morgen har jeg et prosjekt jeg ikke helt vet hvor ender opp: Jeg har oppdaget at jeg har en bit chevre (100 gram) og en pakke klasetomater som begge går ut på dato. Kan dette kombineres på en eller annen måte?

Skrevet
I morgen har jeg et prosjekt jeg ikke helt vet hvor ender opp: Jeg har oppdaget at jeg har en bit chevre (100 gram) og en pakke klasetomater som begge går ut på dato. Kan dette kombineres på en eller annen måte?

Det roper vel nærmest på pasta? ;) Kanskje med litt ferske urter og/eller pinjekjerner?

Middagen vår i dag er blomkålsuppe (hjemmelaget) og varme ostesmørbrød.

Skrevet

I går var det eksperiment-middag hos oss. Jeg har lenge hatt lyst til å forsøke meg på lammeside ala Peking, og fant en oppskrift på internett som innebar bløtlegging i vann og natron i fem timer, panering i eggehvite med maisenna, en rekke ingredienser jeg aldri har brukt før og tre omganger med fritering i wok. Beregnet mengder helt feil (hvor mye lammeside med ben trenger man egentlig per person?), så vi har begge to med rester som lunsj i dag. Kunne hatt værre lunsj ja ;). Men det ble veldig bra, så jeg kommer nok til å forsøke meg igjen.

I dag blir det enklere greier, det er jo tross alt ikke søndag hver dag. Så i dag skal vi ha røkt hyse med bolognese, sikkert ris eller noe pasta som tilbehør.

Skrevet

Pasta med hvitløk, chili, tomat, kalamataoliven og ruccola, med smuldret chèvre på toppen? Oppskriften burde være kjent etterhvert. ;)

Hos oss blir det også pasta, med brokkoli, hvitløk, chili, ansjos og pinjekjerner. :)

Skrevet
Pasta med hvitløk, chili, tomat, kalamataoliven og ruccola, med smuldret chèvre på toppen? Oppskriften burde være kjent etterhvert. ;)

Høres bra ut ;) Det eneste jeg må kjøpe, er ruccola. Og så må jeg muligens tilsette noe kjøtt eller fisk så jeg slipper syting fra han far selv. Kanskje ansjos?

Skrevet
Og så må jeg muligens tilsette noe kjøtt eller fisk så jeg slipper syting fra han far selv. Kanskje ansjos?

Kyllingfilet vil sikkert også gå bra (mest nøytralt i smaken), eller bacon (= litt røkt smak på sausen).

Skrevet
Det var jeg som var den nysgjerrige gjesten. ;)

Kjøper pakker med frosen røkt hyse, lar dem tine og lar dem ligge litt i vann (omtrent som salt fisk), trekker i ca 20 mintter og rensker fisken. Lager vanlig bolognese med tomat som basis og div grønnsaker i sausen, alt etter hva jeg har. Blander i fisken og serverer med ris, pasta eller potet (men jeg er ikke så glad i vanlig kokt potet).

Dette er enda et forsøk på å bruke opp den røkte hysa på en annnen måte enn å servere med gulrotstuing og potetmos, for det er jeg LITT lei av nå. Får pakker med røkt hyse av mamma, for hun har god tilgang på det gjennom bekjente, så det er en sånn ting jeg har overflod av i fryseren. Prøvde også pasta med carbonara-aktig saus og røkt hyse i stede for bacon eller pancetta, og det ble veldig godt. Fikk jo litt av den samme røkt-salte smaken, så det passa veldig fint :)

Skrevet
Kjøper pakker med frosen røkt hyse, lar dem tine og lar dem ligge litt i vann (omtrent som salt fisk), trekker i ca 20 mintter og rensker fisken. Lager vanlig bolognese med tomat som basis og div grønnsaker i sausen, alt etter hva jeg har. Blander i fisken og serverer med ris, pasta eller potet (men jeg er ikke så glad i vanlig kokt potet).

Aha! Da skjønner jeg, jeg lurte nemlig på om du hadde røkt hyse med vanlig bolognese ved siden av... ;)
Skrevet

I dag blir det lasagne til middag og den er allerede laget. Jeg skal bare lage en frisk salat til, så er middagen i boks...

Skrevet
Aha! Da skjønner jeg, jeg lurte nemlig på om du hadde røkt hyse med vanlig bolognese ved siden av... ;)

Nei, det hadde kanskje blitt litt underlig :ler:

Skrevet

Jeg skal ha wok med oksekjøtt, sopp og spinat, og ris, idag. Igår spiste jeg frøvrig en variant av couq au vin, der jeg brukte en hel kylling og div grønnsaker jeg hadde og en knapp flaske vin. Servert med risotto. Mektig og veldig godt.

Fakse, alternative oppskrifter til røkt fisk er f.eks. kedgeree. Det er veldig godt og relativt enkelt. Fant denne oppskriften, http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database...ree_72288.shtml , den er ganske like den jeg bruker, men jeg tilsetter også kokt egg i båter.

Skrevet

Kalkunfalukorv og potetstappe..

Ble kinamat i bakrusen i går, var det eneste jeg kunne tenke meg å spise faktisk :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...