VesleBråka Skrevet 6. oktober 2003 #1 Del Skrevet 6. oktober 2003 Denne artikkelen i VG beskriver Lotus-prosjektet i Vestfold, hvor de vil hjelpe funksjonshemmede til å ha et sexliv, så de slipper å benytte prostituerte. Dette høres for meg helt snålt ut. På radio hevdet lederen for Lotus-prosjektet at "det er en kvalitativ forskjell" på sexhjelperne i prosjektet, og prostituerte. Sexhjelpernes jobb er å "bistå de funksjonshemmede med alt fra råd og kunnskap om seksuelle temaer, til å ha samleie med de handikappede klientene". Er dette en ny variant av norsk misforstått snillisme? Prostitusjon er greit sålenge det er synd på kundene? Skal stillingen som sexhjelper utlyses på aetat? Skal de rekrutteres på strøket i Oslo? Hvis arbeidsledige sier nei til jobben med å ligge med funksjonshemmede, skal de da fratas dagpengene? Alle jobber i det offentlige går vel gjennom aetat? Og kanskje viktigst, har mennesker "krav" på et sexliv? Hvis folk ikke klarer og ordne den biten selv, så ordner det offentlige opp? Jeg er ivertfall helt enig med han lederen for funksjonshemmedes ungdomsorg.; som sier at prostitusjon ikke er lov i Norge, og da skal det heller ikke være lov for funksjonshemmede.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 6. oktober 2003 #2 Del Skrevet 6. oktober 2003 Enig med det du skriver VesleBråka. Det blir litt rart hvis det er en rettighet å ha et sexliv. Hva med de som av andre grunner ufrivillig lever i sølibat? Skal alle som ufrivillig har vært single i over et år kunne henvende seg til et offentlig kontor og få sexhjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 6. oktober 2003 #3 Del Skrevet 6. oktober 2003 ehem er prostitusjon ulovlig i norge da :o ? jeg ser ike noe galt i at de skal kunne få ha sx med prostituerte hvis de ønsker det. tror de må være ganske frustrerende å ikke ha et sexliv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. oktober 2003 #4 Del Skrevet 6. oktober 2003 Interessant tema med mange gråsoner. Fra faglitteratur vet jeg imidlertid at mange pu har fått roligere sinnsstilstand etter at de har lært å onanere skikkelig, på en måte som gir utløsning, privatliv og ikke gjør vondt. Hvis noen ønsker å ha en slik jobb ser jeg ikke på det som prostitusjon. Samleie er noe annet. Synes også fysisk funksjonshemmede bør få rettledning i den grad de trenger proteser ol for å kunne gjennomføre samleie. Mange som blir lamme vet ikke helt hvilke muligheter som finnes, da er det kjekt å kunne ha noen å spørre. Tror dette er en type jobb mann må utdanne seg til, ergo kan man ikke tvinges via Aetat. Man kan jo ikke få beskejd om eks å bli sykepeleier hvis man ikke har det som utdannelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 6. oktober 2003 #5 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg hørte det der på radioen i dag tidlig, og trodde virkelig det var en spøk!! Det kan jo på ingen måte være gjennomførbart :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. oktober 2003 #6 Del Skrevet 6. oktober 2003 ehem er prostitusjon ulovlig i norge da :o ? jeg ser ike noe galt i at de skal kunne få ha sx med prostituerte hvis de ønsker det. tror de må være ganske frustrerende å ikke ha et sexliv Prostitusjon er lovlig, hallikvirksomhet er ulovlig. Hvis staten hjelper til med å skaffe sex, får den en hallikrolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 6. oktober 2003 #7 Del Skrevet 6. oktober 2003 Nettopp!! Derfor forstår jeg ikke hvordan de skal klare å gjennomføre dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. oktober 2003 #8 Del Skrevet 6. oktober 2003 Nettopp!! Derfor forstår jeg ikke hvordan de skal klare å gjennomføre dette... Nei, si det. De ønsker jo en lovendring står det. Men tips, råd og opplæring skulle gå greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 6. oktober 2003 #9 Del Skrevet 6. oktober 2003 ja de får jo på en måte det.. men jeg syns alle har rett til et sexliv hvis de ønsker det og funksjonshmemmede kan jo ikke akkurat gå ut å kjøpe sex på egenhånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 6. oktober 2003 #10 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg er ivertfall helt enig med han lederen for funksjonshemmedes ungdomsorg.; som sier at prostitusjon ikke er lov i Norge' date=' og da skal det heller ikke være lov for funksjonshemmede..[/quote'] Tykkjer òg det er viktig å lytte til representantar formålgruppa, før ein byrjar å 'forstå dei i hel'... Lurer litt på - er det ein menneskerett å ha sex? Og er det samfunnet sitt ansvar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. oktober 2003 #11 Del Skrevet 6. oktober 2003 skal ikke si jeg er for dette, for jeg vet altfor lite om saken, men man kan på ingen måte sammenligne ufrivillig single mennesker uten handikap med fysisk utviklingshemmede!! En fysisk frisk person, som ufrivillig er singel, har allikevel muligheten til selv å tilfredsstille seg selv seksuelt til en viss grad. Om det ikke er via prostituerte, så kan man kjøpe hjelpemidler etc etc. Dette kan ikke alle fysisk utviklingshemmede, fordi de ikke kan bruke dem på egen hånd, fysisk! Om det å oppleve en viss seksuell tilfredsstillelse er en menneskerett? nei! men det ville hevet mange fysisk utviklingshemmedes livskvalitet om de hadde en mulighet til å få dekket behovet til en viss grad, vil jeg tørre å påstå! Selvfølgelig skal det ikke være en tvang for arbeidsledige at de er nødt til å ta en slik jobb, ellers mister de dagpengene, men det tror jeg aldri det vil bli snakk om heller. Det har vært utlyst strippejobber via aetat, det sier ikke det samme som at dersom du som arbeidsledig ikke ønsker å strippe når det er en ledig strippejobb, så mister du retten til dagpenger! Men om det kan gjøre livskvaliteten til en fysisk utviklingshemmed bedre, ved å la vedkommende kjøpe sex slik mange fysisk friske allerede gjør, så la dem da gjøre det!! Hvor mange av oss som er fysisk friske kan klare å forstå hvordan livet ville vært dersom vi ALDRI fikk sjansen til å føle berøring og seksuell nytelse, ikke engang onani (som jo så mange skriver at er utenkelig at ikke alle gjør....) ?? Jeg klarer det ikke, jeg klarer på ingen måte å se for meg hva jeg hadde gjort dersom jeg ikke var istand til å gi meg selv seksuell nytelse, og ingen var der for å gi meg det heller. Å aldri få dekket det seksuelle behovet, ikke på noen som helst måte? Nei, det kan jeg ikke forestille meg! Og jeg kan derfor ikke si at det er feil å gi mennesker som sitter i en slik situasjon en sjans til å få oppleve en liten brøkdel av det som jeg selv synes er den mest selvfølgelige ting i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 6. oktober 2003 #12 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg lurer på om sex fungerer som et instinkt jeg da, hvilket fører til at de fleste klarer seg uten hjelp. De som må ledes frem til noe, er kanskje ikke klare for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. oktober 2003 #13 Del Skrevet 6. oktober 2003 Lurer litt på - er det ein menneskerett å ha sex? Og er det samfunnet sitt ansvar? Nei, det er ingen menneskerett. men alle som kan ha sex har rett til å få ha det i fred, såfremt man følger samfunnets normer. Man har derfor ikke lov til å hindre at pu har sex, såfremt de ikke skjemmer seg veldig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. oktober 2003 #14 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg lurer på om sex fungerer som et instinkt jeg da, hvilket fører til at de fleste klarer seg uten hjelp. De som må ledes frem til noe, er kanskje ikke klare for det? Mange eksempler på pu som gjør det feil, de gnisser og gnir i timesvis til de har begynt å blø. Nettopp fordi de har som instinkt at det egentlig er godt. Da er det da bedre å lære dem litt bedre teknikk, og så kan man få en normal organsme etter noen minutter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg er ikke imot at funksjonshemmede skal få ha et sexliv, ikke at de skal få opplæring i egen anatomi og tips om teknikk, jeg er heller ikke imot at de kan kjøpe sex på lik linje med funksjonsfriske (altså, jeg er imot prostitusjon per se, men alle kunder stiller da likt, hvis dere skjønner). Det er jo mange annonser fra prostituerte, jeg kan ikke tro det er vanskelig å få en prostituert til å komme hjem til dem hvis det er en slik type hindring. Jeg er imot at det offentlige tar på seg å forsyne dem med samleier. Jeg er imot at det offentlige vil endre loven for å omgå det at de blir halliker. Jeg synes det er dobbeltmoral når Lotus sier at de vil få slutt på at funksjonshemmede benytter prostituerte, og vil løse det ved selv å sende noen hjem til dem som de kan ha samleie med.. Jeg kan ikke forstå at dette faller inn under det offentliges oppgaver. Da synes jeg det er bedre at det offentlige "ser vekk" og lar private prostituerte ta seg av det. Jeg synes ikke selv jeg er spesielt konservativ, men dette ble litt for liberalt for meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. oktober 2003 #16 Del Skrevet 6. oktober 2003 Enig med deg Veslebråka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 6. oktober 2003 #17 Del Skrevet 6. oktober 2003 For meg høres det ut som at de prøver å få til en lovlig form for prostitusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #18 Del Skrevet 6. oktober 2003 Kan vi egentlig sette oss inn i den enkltes funksjonshemmet liv? og sitte her friske å forstå, mene og si fysj, dette liker jeg ikke. Jeg er helt i mot. Nå er det grader av funksjonshemming, men det er mange som er avskåret fra og ha muligheten til sex. Mange som er lenket fast i sin seng...det er mange skjebner rundt omkring. I Danmark har de stilt opp i noen instutusjoner og hjulpet til når pasienten har ønsket en prostutiert. Mange er av ulike årsaker nødt til å få hjelp til det og. Alle har vi våre behov, lengsler. Tror ikke vi som er friske kan sammenligne oss på noe som helst vis. Ser det vanskelig for meg at det off. skal opprette en "sexsentral" hvor de har frivillig sex osv. La det heller bli kontroll med de prostutierte. At de funksjonshemmet er garantert en stofffri/sykdomsfri prostutiert. Blir vel vanskelig med garantier når det gjelder sykd, men så godt det lar seg gjøre. Synes det var et banalt innlegg der en nevnte de som er ufrivillig alene. Om de kunne få hjelp også. Her er det vel snakk om sjuke folk. Det med a-etat og tullballet der kan dere glemme. Tror ikke det blir slik at du nektes dagpenger osv...Neppe blir de jobbene lyst ut der . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. oktober 2003 #19 Del Skrevet 6. oktober 2003 Bør psykisk syke som er så gærne at ingen liker dem også få gratis sex av staten?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 6. oktober 2003 #20 Del Skrevet 6. oktober 2003 Bør psykisk syke som er så gærne at ingen liker dem også få gratis sex av staten??vansklig spørsmål da bør de yhvertfall ha på håndjern,, med eller uten pels.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå