Gå til innhold

Jeg ammer offentlig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Bianca28

Kunen bare ikke dy meg, som sagt. Men for å gå fra spøk til alvor(og helt på siden av emnet): Det er klart at en verden uten mennesker, ville vært det beste for samtlige andre arter på denne planeten.

forsåvidt, men nå er vi nå her. Dessuten babyer er da søte da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

forsåvidt, men nå er vi nå her. Dessuten babyer er da søte da

Ja, vi er her, men hvor lenge menneskeheten overlever som art, er et åpent spørsmål. Vi har overlevd i omkring 200 000 år i vår nåværende form(mer eller mindre), hvilket er en forsvinnende kort periode, dersom man ser det i sammenheng med en del andre arters overlevelsestid i nåværende form(haien, f.eks., har sett nokså lik ut i 80 millioner år. Da snakker vi om å være godt tilpasset miljøet!), og vi har fremdeles svært gode muligheter til å bukke under. Personlig er jeg overbevist om at menneskeheten kommer til å gå under av selvforskyldte årsaker: Vi blir stadig flere, og alle som har hatt biologi på gymnaset, vet at når en bestand øker veldig rsakt(i en såkalt J-kurve), går den nesten uten unntak under(grunnet de dårligere kårene som skapes når det blir for mange om maten, for å si det veldig banalt).

Jeg endte med å bli veldig off-topic nu, men dette er et emne som engasjerer meg sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er her, men hvor lenge menneskeheten overlever som art, er et åpent spørsmål. Vi har overlevd i omkring 200 000 år i vår nåværende form(mer eller mindre), hvilket er en forsvinnende kort periode, dersom man ser det i sammenheng med en del andre arters overlevelsestid i nåværende form(haien, f.eks., har sett nokså lik ut i 80 millioner år. Da snakker vi om å være godt tilpasset miljøet!), og vi har fremdeles svært gode muligheter til å bukke under. Personlig er jeg overbevist om at menneskeheten kommer til å gå under av selvforskyldte årsaker: Vi blir stadig flere, og alle som har hatt biologi på gymnaset, vet at når en bestand øker veldig rsakt(i en såkalt J-kurve), går den nesten uten unntak under(grunnet de dårligere kårene som skapes når det blir for mange om maten, for å si det veldig banalt).

Jeg endte med å bli veldig off-topic nu, men dette er et emne som engasjerer meg sterkt.

Egentlig enig med deg i dette, og det er interessant. MEN hva skal man liksom gjøre da? Burde man ikke leve livet så godt man kan så lenge det varer? Det er lite man som enkeltperson kan gjøre med dette at arten man tilhører er dødsdømt. Og når dommedag kommer, vil du se tilbake på livet ditt der du satt og var sur og irriterte deg over ting som offentlig amming, eller være takknemlig for at du greide å glede deg over den tiden du fikk på jorden?

Om alle norske kvinner sluttet å få barn i dag ville det ikke hjulpet likevel. Menneskeheten er dødsdømt uansett. Så hvorfor ikke amme den stakkars ungen så lenge det varer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i følge en del mødre i denne tråden, må man visst uten videre akseptere at babyen ens "Ikke tar flaske"...Det er overhodet ikke slik at dersom babyen blir sulten nok, spiser han/hun gladelig av flaske, nei...Det er mulig at det er meg det er noe galt med, men i mine øyne ser det da ut til at det allerede har blitt barnet, ikke foreldrene, som er sjefen(og jeg tenker, som deg, at det må være mildest talt grusomt å skulle gå i +/- ett år uten å kunne bedrive andre aktiviteter enn dem hvor barnet er i umiddelbar nærhet? Det er selvsagt mulig at de som har barn ser annerledes på det, men i mine ører høres det forferdelig ut).

Ehm, du har ikke hatt så mye å gjøre med babyer eller hva? Hvem som er sjefen er ikke en gang et spørsmål når det kommer til babyer..

Og ikke alle tar flaske, selv når de er sultene, og noen kan ta flaske noen ganger når de er litt sultene men blir de for sultene vil de ikke ha den i det hele tatt. Min tok av og til flaske men eventuelle barnevakter kunne risikere et par timer med gråt og han ville ihvertfall ikke ha flaske av meg..

Jeg kunne jo prøvd å gi han flaske når vi var ute men det ville mest sannsynlig bare blitt masse hyling og tror du virkelig flertallet av mennesker (om i det hele tatt noen) ville foretrukket det fremfor amming? Og gulping og sikling ville det jo vært uansett..

Hehe, jeg skulle virkelig likt å sett deg prøve å ha en 6 måneder gammel baby en hel dag mens du prøvde å gi den flaske og vise den hvem som var sjefen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, først bidrar du til at befolkningseksplosjonen forverres ytterliggere

Hva i alle dager vet du om hvor mange barn jeg har...? Eller om jeg har barn?

Men i følge en del mødre i denne tråden, må man visst uten videre akseptere at babyen ens "Ikke tar flaske"...Det er overhodet ikke slik at dersom babyen blir sulten nok, spiser han/hun gladelig av flaske, nei...Det er mulig at det er meg det er noe galt med, men i mine øyne ser det da ut til at det allerede har blitt barnet, ikke foreldrene, som er sjefen

....babyen er sjefen, ja... Det skjønner man fort når man får barn.

Mange av disse mødrene tar feil,

Eller så er det akkurat disse mødrene som har erfart nettopp at det ikke bare er å bestemme seg for at babyen skal ta flaske...

Menneskeheten er dødsdømt uansett. Så hvorfor ikke amme den stakkars ungen så lenge det varer ;)

Godt poeng :ler:.

Ehm, du har ikke hatt så mye å gjøre med babyer eller hva? Hvem som er sjefen er ikke en gang et spørsmål når det kommer til babyer..

Hehe, jeg skulle virkelig likt å sett deg prøve å ha en 6 måneder gammel baby en hel dag mens du prøvde å gi den flaske og vise den hvem som var sjefen :ler:

Jeg også! :ler:

Hadde ikke trengt en hel dag en gang. Et par-tre timer hadde holdt.

Ellers vet jeg ikke helt om en dørvakt er den mest pålitelige kilden når det gjelder juridiske vurderinger.

Når du skriver at alminnelig bluferdighet og anstendighet burde hindre oss fra å amme offentlig, tenker jeg bare at bluferdighet og anstendighet er noe av det første som viker når man får barn og man velger å gi barnet morsmelk (hvorvidt du mener at man burde velge annerledes, gidder jeg ikke engang å nevne). Tror nok mange kjenner seg igjen i at det er rart og merkelig å amme foran andre mennesker de første gangene (hovedsaklig familie, som jeg tenker de fleste "tørrtrener" litt foran før de flyr på kafe...). Men så er det nå en gang slik at melken kommer fra brystet, og da må brystet brukes. Anstendighet og bluferdighet blir plutselig mindre relevant når man har en sulten og gråtende baby på fanget. Det er ikke så mye omgivelsene får gjort med det, annet enn å snu seg bort hvis det blir støtende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i alle dager vet du om hvor mange barn jeg har...? Eller om jeg har barn?

Dèt skjønner jeg på kommentarene dine, både i denne og andre debatter.

Ellers vet jeg ikke helt om en dørvakt er den mest pålitelige kilden når det gjelder juridiske vurderinger.

Når du skriver at alminnelig bluferdighet og anstendighet burde hindre oss fra å amme offentlig, tenker jeg bare at bluferdighet og anstendighet er noe av det første som viker når man får barn og man velger å gi barnet morsmelk (hvorvidt du mener at man burde velge annerledes, gidder jeg ikke engang å nevne). Tror nok mange kjenner seg igjen i at det er rart og merkelig å amme foran andre mennesker de første gangene (hovedsaklig familie, som jeg tenker de fleste "tørrtrener" litt foran før de flyr på kafe...). Men så er det nå en gang slik at melken kommer fra brystet, og da må brystet brukes. Anstendighet og bluferdighet blir plutselig mindre relevant når man har en sulten og gråtende baby på fanget. Det er ikke så mye omgivelsene får gjort med det, annet enn å snu seg bort hvis det blir støtende.

Dørvakter kan stort sett den delen av jusen som er relevant for dem, og jeg kan ikke se noen grunn til at de ikke skal kunne paragrafen mot offentlig sjenanse.

Du misforstår fullstendig det jeg skriver. Jeg er klar over at moren er i ammetåken, men resten av verden forsvant ikke inn dit sammen med henne, og når hun da er ute av stand til å inneha normal bluferdighet og anstendighet, er det bare på sin plass at storsamfunnet gir beskjed. Det var nemlig vår anstendighet og bluferdighet jeg siktet til, og ja, det er ubehagelig for meg(og veldig mange andre)med synet av ammende mødre på offentlige steder.

Ellers kan jeg ikke dy meg for å nevne at jeg for ikke så lenge siden skrev et innlegg her på KG hvor jeg ramset opp årsakene til at jeg ikke vil ha barn, og du, med din egosentriske holdning(som mor), gir meg enda et punkt å sette opp i dette innlegget: Er det noe jeg absolutt ikke vil her i verden, er det å ende opp som en ufordragelig, sliten og uflidd småbarnsmor uten både sosiale vibber og normal anstendighet(ikke at problemstillingen er spesielt aktuell for meg, i det jeg er 42 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du å spise på do??????

Men det er forskjell på å spise og å drikke ved toalettet. Nei, jeg spiser ikke på toalettet, men jeg har rett som det er med meg et glass vin inn på badet(som får stå på baderomsdisken)mens jeg steller meg til fredagens/lørdagens vorspeil, og jeg kan virkelig ikke se at en baby ikke skal kunne drikke i nærheten av et toalett(for det er vel ingen som påstår at moren skal amme han/henne inne i båsen? Det ville vært rimelig køskapende på en dag med mange cafègjester, og dermed svært upraktisk for alle parter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er forskjell på å spise og å drikke ved toalettet. Nei, jeg spiser ikke på toalettet, men jeg har rett som det er med meg et glass vin inn på badet(som får stå på baderomsdisken)mens jeg steller meg til fredagens/lørdagens vorspeil, og jeg kan virkelig ikke se at en baby ikke skal kunne drikke i nærheten av et toalett(for det er vel ingen som påstår at moren skal amme han/henne inne i båsen? Det ville vært rimelig køskapende på en dag med mange cafègjester, og dermed svært upraktisk for alle parter).

Enig. Det er stor forskjell på å spise og drikke inne på et toalett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaske, pumpe og MME er tungvindt når man har melken ferdig blandet til riktig temperatur med seg uansett hvor man går.... i puppen :)

Mine unger likte ikke MME og jeg klarte aldri å pumpe ut mer enn en liten skvett. Ikke tok de flasken særlig godt heller. En tok ikke flaske før han var 10 mnd. Nytter ikke tvinge spedban.

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: (siden du skriver inni mitt sitat, går det ikke an å sitere på vanlige måte)

"Dørvakter kan stort sett den delen av jusen som er relevant for dem, og jeg kan ikke se noen grunn til at de ikke skal kunne paragrafen mot offentlig sjenanse."

Min kommentar: :klø: ??? Kanskje en grunn kan være at de er ....dørvakter...? (og ikke jurister)

Sitat:

"Du misforstår fullstendig det jeg skriver. Jeg er klar over at moren er i ammetåken, men resten av verden forsvant ikke inn dit sammen med henne, og når hun da er ute av stand til å inneha normal bluferdighet og anstendighet, er det bare på sin plass at storsamfunnet gir beskjed. Det var nemlig vår anstendighet og bluferdighet jeg siktet til, og ja, det er ubehagelig for meg(og veldig mange andre)med synet av ammende mødre på offentlige steder.

Ellers kan jeg ikke dy meg for å nevne at jeg for ikke så lenge siden skrev et innlegg her på KG hvor jeg ramset opp årsakene til at jeg ikke vil ha barn, og du, med din egosentriske holdning(som mor), gir meg enda et punkt å sette opp i dette innlegget: Er det noe jeg absolutt ikke vil her i verden, er det å ende opp som en ufordragelig, sliten og uflidd småbarnsmor uten både sosiale vibber og normal anstendighet(ikke at problemstillingen er spesielt aktuell for meg, i det jeg er 42 år)."

Hvis du er 42 år, regner jeg med at du husker den tiden hvor det var fullstendig normalt å sole seg toppløs på stranden. Syntes du den gangen at det var uanstendig og ublu, eller har grensene flyttet seg?

Du vil ikke ende opp som en ufordragelig, sliten og uflidd småbarnsmor uten både sosiale vibber og normal anstendighet, sier du. Og JEG inspirerer tydeligvis til dette utsagnet. Du har jo aldri møtt meg, engang. Men, men. Mulig du ikke er sliten og uflidd (og småbarnsmor er du tydeligvis ikke), men jeg må dessverre si at du ut fra dine svar her i tråden virker både ufordragelig og uten sosiale vibber. Fordi du synes enkelte typer mennesker, som du vemmes av, bør holde seg hjemme eller iallefall borte fra ditt åsyn.

Jeg fastholder fremdeles at både barn og voksne har rett til å oppholde seg på offentlige steder. Og både barn og voksne har rett til å spise på ordinære spisesteder. Hvis det gjør meg egosentrisk i dine øyne (det er jo liksom ikke jeg som har funnet på eller diktet opp disse rettighetene, da), så får du heller synes det.

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rachel med flere: Det later til at du/dere nekter å ta til dere realitetene. Det finnes babyer som ikke tar flaske, det finnes kvinner som ikke får til å pumpe, det finnes babyer som ikke liker eller tåler MME. Sånn er det bare, og jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å protestere på dette.

Vi må alle sammen lære oss å ta hensyn og vise overbærenhet når vi skal leve sammen i et samfunn. Det gjør vi småbarnsmødre ved å amme så diskret som mulig og holde babyens "etterlatenskaper" på stellerommet. Dere andre gjør dette ved å godta det faktum at både babyer og småbarnsmødre er gode borgere som har like stor rett som dere til å ferdes i det offentlige rom.

De fleste mødre gjør sitt beste for å amme diskret. Vi synes nemlig ikke det er så veldig festelig å blotte oss ute blant folk, men vi gjør det fordi det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes babyer som ikke tar flaske

Jeg er enig i veldig mye av det Rachel sier her, men det er helt riktig at det finnes babyer som ikke tar flaske. De skjønner rett og slett ikke de skal suge på den kalde gummidingsen de får i munnen og at det skal komme melk ut av den. Den minner vel ikke så mye om mammas brystvorte, og krever en helt annen teknikk fra babyen enn når de får bryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rachel med flere: Det later til at du/dere nekter å ta til dere realitetene. Det finnes babyer som ikke tar flaske, det finnes kvinner som ikke får til å pumpe, det finnes babyer som ikke liker eller tåler MME. Sånn er det bare, og jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å protestere på dette.

Helt sant. Og det finnes også kvinner som velger å amme til tross for at de kan pumpe og til tross for at babyen tar flaske og liker/tåler MME. Fordi det (for mange, men ikke for meg) er den enkleste, raskeste og mest praktiske måten å mate babyen på. Sånn er det bare, og jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å protestere på dette ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladebolle

Vi må alle sammen lære oss å ta hensyn og vise overbærenhet når vi skal leve sammen i et samfunn. Det gjør vi småbarnsmødre ved å amme så diskret som mulig og holde babyens "etterlatenskaper" på stellerommet. Dere andre gjør dette ved å godta det faktum at både babyer og småbarnsmødre er gode borgere som har like stor rett som dere til å ferdes i det offentlige rom.

De fleste mødre gjør sitt beste for å amme diskret. Vi synes nemlig ikke det er så veldig festelig å blotte oss ute blant folk, men vi gjør det fordi det er nødvendig.

:enig: enig med deg

edit:ops, det ble visst jokke-smileyen som kom fram :fnise: jaja

Endret av Sjokoladebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: (siden du skriver inni mitt sitat, går det ikke an å sitere på vanlige måte)

"Dørvakter kan stort sett den delen av jusen som er relevant for dem, og jeg kan ikke se noen grunn til at de ikke skal kunne paragrafen mot offentlig sjenanse."

Min kommentar: :klø: ??? Kanskje en grunn kan være at de er ....dørvakter...? (og ikke jurister)

Sitat:

"Du misforstår fullstendig det jeg skriver. Jeg er klar over at moren er i ammetåken, men resten av verden forsvant ikke inn dit sammen med henne, og når hun da er ute av stand til å inneha normal bluferdighet og anstendighet, er det bare på sin plass at storsamfunnet gir beskjed. Det var nemlig vår anstendighet og bluferdighet jeg siktet til, og ja, det er ubehagelig for meg(og veldig mange andre)med synet av ammende mødre på offentlige steder.

Ellers kan jeg ikke dy meg for å nevne at jeg for ikke så lenge siden skrev et innlegg her på KG hvor jeg ramset opp årsakene til at jeg ikke vil ha barn, og du, med din egosentriske holdning(som mor), gir meg enda et punkt å sette opp i dette innlegget: Er det noe jeg absolutt ikke vil her i verden, er det å ende opp som en ufordragelig, sliten og uflidd småbarnsmor uten både sosiale vibber og normal anstendighet(ikke at problemstillingen er spesielt aktuell for meg, i det jeg er 42 år)."

Hvis du er 42 år, regner jeg med at du husker den tiden hvor det var fullstendig normalt å sole seg toppløs på stranden. Syntes du den gangen at det var uanstendig og ublu, eller har grensene flyttet seg?

Du vil ikke ende opp som en ufordragelig, sliten og uflidd småbarnsmor uten både sosiale vibber og normal anstendighet, sier du. Og JEG inspirerer tydeligvis til dette utsagnet. Du har jo aldri møtt meg, engang. Men, men. Mulig du ikke er sliten og uflidd (og småbarnsmor er du tydeligvis ikke), men jeg må dessverre si at du ut fra dine svar her i tråden virker både ufordragelig og uten sosiale vibber. Fordi du synes enkelte typer mennesker, som du vemmes av, bør holde seg hjemme eller iallefall borte fra ditt åsyn.

Jeg fastholder fremdeles at både barn og voksne har rett til å oppholde seg på offentlige steder. Og både barn og voksne har rett til å spise på ordinære spisesteder. Hvis det gjør meg egosentrisk i dine øyne (det er jo liksom ikke jeg som har funnet på eller diktet opp disse rettighetene, da), så får du heller synes det.

De er dørvakter og ikke jurister, ja, men i likhet med mange andre yrkesgrupper, finnes det deler av jusen som relateres til deres yrke.

Ja, jeg husker 80-tallet(og i eftertid tenker jeg "Grøss og gru" om mange av den tidens trender), men jeg kan ikke minnes å ha sett kvinner med melkesprengte bryster gå toppløse på strendene. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Bryster i seg selv har jeg naturligvis ingen problemer med(selv om de skal være tildekket i de aller, aller fleste situasjoner), men melkesprengte bryster er noe helt annet. Dèt er svært lite pent, og synet av et melkesprengt bryst på en kafè er dermed, i mine øyne, enda verre enn synet av et tilfeldig bryst på en kafè(selv om ingen av delene er noe jeg vil se i slike situasjoner)).

Det er ikke slik at jeg mener at småbarnsmødre ikke skal få gå på kafè(og jeg synes det er utrolig at jeg må pressisere dette), men jeg mener at de skal unnlate å amme der: Da får de enten ha pumpet seg, og gi flaske, gi MME, eller amme babyen ved toalettet. Dette handler, for end`te gang, om normal anstendighet og allmenn bluferdighet, som er noe vi ellers tar hensyn til her i samfunnet(på de fleste treningsstudioer får man ikke engang lov til å gå med bare skuldre, for å ta et eksempel), og grensen går, normalt sett, lenge før man blotter et bryst, så å anse mine synspunkter her som spesielt kontroversielle, synes jeg nesten er litt merkelig.

Dette er et diskusjonsforum, og ikke det virkelige liv. Her har jeg ikke til hensikt å være hverken diplomatisk eller å gjøre meg populær: Jeg er her for å debattere. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke om det er nødvendig å nevne dette enda en gang, men: Så amm ved toalettene. Jeg har aldri sagt at dere ikke skal få amme, men å ikke kunne gå bort ifra alles åsyn, finner jeg, som jeg allerede har påpekt et uttall ganger, respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man skal amme VED toalettet, eller PÅ toalettet uten å være i båsen, skal man STÅ og amme da? Det er jo sjelden noe å sitte på på toalettet - unntatt toalettet selv? Jeg greier ikke stå og amme!

Jeg skulle ønske det fantes egne ammerom eller kroker med feks stol med høy rygg vendt bort fra resten av lokalet, der man kunne amme i fred. Eller kanskje egne avdelinger for ammende, sånn som man hadde for røykere før ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Jeg vet ikke om det er nødvendig å nevne dette enda en gang, men: Så amm ved toalettene.

Ved toalettene? Hva er det å sitte på der? Det er da vel som oftest bare en vegg med en dør på. Og går man inn der kommer man til et rom med vasker. Hvor mener du man skal amme i disse "omgivelsene"?

Du mener da vel ikke at man skal sette seg til å okkupere et toalett i en halvtime? Det protesterer i alle fall jeg på! Det er jammen lange nok toalettkøer fra før.

Nei, amm der det ikke plager noe; nemlig der du ellers sitter. Gjør det diskret, slik de aller aller fleste gjør (jeg har i alle fall ikke sett noe annet).

De som DA måtte plages av det har virkelig for få bekymringer i livet og må nesten bare ta tak i sine problemer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er nødvendig å nevne dette enda en gang, men: Så amm ved toalettene.

Jeg vet ikke om det er nødvendig å nevne dette enda en gang, men å amme på ett toalett er fryktelig uhygienisk pga alle de luftbårne bakteriene. Mattilsynet har ganske strenge regler for avstanden mellom døra inn til toalettet og spiseavdelingen på restauranten, og så skal man liksom ta med seg ett spedbarn, som har mye dårligere immunforsvar enn oss voksne, med inn på toalettet og få det til å sutte på ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...