AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #321 Skrevet 8. september 2010 Men hvis man skal amme VED toalettet, eller PÅ toalettet uten å være i båsen, skal man STÅ og amme da? Det er jo sjelden noe å sitte på på toalettet - unntatt toalettet selv? Jeg greier ikke stå og amme! Hvis stingene har grodd må det da gå an å sette seg på huk?
Antlers Skrevet 8. september 2010 #322 Skrevet 8. september 2010 Jeg vet ikke om det er nødvendig å nevne dette enda en gang, men å amme på ett toalett er fryktelig uhygienisk pga alle de luftbårne bakteriene. Mattilsynet har ganske strenge regler for avstanden mellom døra inn til toalettet og spiseavdelingen på restauranten, og så skal man liksom ta med seg ett spedbarn, som har mye dårligere immunforsvar enn oss voksne, med inn på toalettet og få det til å sutte på ting? Vet du hva? SÅ sarte er ikke barn. Dette er langt over grensen til hysteri... Om du har tannbørsten din på toalettet er sjansen stor for at den er stappfull av bakterier, om du kysser ungen din i fjeset er sjansen stor for at kjeften din er full av bakterier. Hva om man har stellebordet inne på badet og skifter på ungen der, mens den ligger og drikker fra flaske? Mener du at det er sånn 50/50% sjanse for å stryke med, da eller? Om man går inn på et toalett (offentlig sådan, hvor det er et visst krav til renhold), vipper ut puppen og mater ungen, da får ikke barnet mer bakterier i seg enn det gjør av en 5 minutters trilletur i friskluft. Er ikke rart barn sliter med astma og allergi i dag når de ikke engang skal utsettes for helt normale ting.
Shade Skrevet 8. september 2010 #323 Skrevet 8. september 2010 Rachel1968, jeg mener ikke dette på en nedlatende måte selv om det kanskje kan høres sånn ut, men du snakker helt tydelig om ting du ikke forstår deg på eller vet noe om. Nei, å stå og amme i gangen utenfor toalettet er ikke noen god løsning. Grunner? Vel, det er mange. Google litt om amming, gode ammestillinger og vekt på babyer og prøv deg fram med en dukke med vekter på så skjønner du det fort. For å gjøre det ekstra realistisk kan du forestille deg at dukken med gjevne mellomrom spreller og prøver å se seg rundt. For å ikke snakke om at jeg blir forbauset hvis man ikke er mer i veien og til sjenanse stående med puppen fremme i gangen utenfor toalettet enn når man sitter i en stol og får dekket seg litt til.. Antlers, det er en grunn til at man skal koke vannet til babyer frem til de er ca 1/2 år, de tåler mindre bakterier enn voksene. Og hvis det ikke er noen fare for bakterier fra toaletter så skjønner jeg ikke helt hvorfor myndigheten har regler på hvor langt unna bordene skal være. Og som andre påpeker, man er fort til mer bry for flere hvis man okuperer toalettene enn hvis man ammer ved bordet. Hvis du mener at man skal stå utenfor, se svar over.
Djungelvrål Skrevet 8. september 2010 #324 Skrevet 8. september 2010 Vet du hva? SÅ sarte er ikke barn. Dette er langt over grensen til hysteri... Om du har tannbørsten din på toalettet er sjansen stor for at den er stappfull av bakterier, om du kysser ungen din i fjeset er sjansen stor for at kjeften din er full av bakterier. Hva om man har stellebordet inne på badet og skifter på ungen der, mens den ligger og drikker fra flaske? Mener du at det er sånn 50/50% sjanse for å stryke med, da eller? Om man går inn på et toalett (offentlig sådan, hvor det er et visst krav til renhold), vipper ut puppen og mater ungen, da får ikke barnet mer bakterier i seg enn det gjør av en 5 minutters trilletur i friskluft. Er ikke rart barn sliter med astma og allergi i dag når de ikke engang skal utsettes for helt normale ting. Du er ganske uvitende når det kommer til hygiene. Det er stor forskjell på rensligheten en har på sitt eget bad og på et offentlig toalett. Hjemme er det kanskje 3 som bruker badet, på offentlige toaletter er det hundrevis ja kanskje tusenvis av mennesker innom hver dag. Bakteriefloraen vil være betydelig større der. Det hjelper ikke at dissie toalettene blir vasket daglig i motsetning til hjemme. Dessuten er man mer resistent mot bakterier i ens egen sfære. Hvilket tror du er renest, ditt bad eller toalettet på Oslo Ciy?
Antlers Skrevet 8. september 2010 #325 Skrevet 8. september 2010 Du er ganske uvitende når det kommer til hygiene. Det er stor forskjell på rensligheten en har på sitt eget bad og på et offentlig toalett. Hjemme er det kanskje 3 som bruker badet, på offentlige toaletter er det hundrevis ja kanskje tusenvis av mennesker innom hver dag. Bakteriefloraen vil være betydelig større der. Det hjelper ikke at dissie toalettene blir vasket daglig i motsetning til hjemme. Dessuten er man mer resistent mot bakterier i ens egen sfære. Hvilket tror du er renest, ditt bad eller toalettet på Oslo Ciy? Toalettet på Oslo City, selv om mitt for det meste ser renere ut. Mange som dypper puppen i doskåla og gnir den mot veggene etterpå, for å tørke den før de ammer her, eller?
Antlers Skrevet 8. september 2010 #327 Skrevet 8. september 2010 Spiser du på do? Nei, men har ingen problemer med å drikke der.
Djungelvrål Skrevet 8. september 2010 #328 Skrevet 8. september 2010 Det er bare det at bakterier er fæle bitte bitte små vesener som gjør mye skade men som ikke syns......... Generasjonstiden på mange bakterier er utrolig høy selv om det så blir vasket flere ganger om dagen. At et toalett ser rent ut trenger ikke å bety at det er rent. Google smittekjeden så lærer du kanskje litt.....
Antlers Skrevet 8. september 2010 #329 Skrevet 8. september 2010 Det er bare det at bakterier er fæle bitte bitte små vesener som gjør mye skade men som ikke syns......... Generasjonstiden på mange bakterier er utrolig høy selv om det så blir vasket flere ganger om dagen. At et toalett ser rent ut trenger ikke å bety at det er rent. Google smittekjeden så lærer du kanskje litt..... Det har jeg heller aldri påstått, det var jo derfor jeg sa at mitt toalett kanskje så renere ut, men ikke var det. Jeg påstår simpelthen at å ikke amme babyen på toalettet kun fordi man er redd for bakterier er hysteri. Det er ikke akkurat en risikosport å benytte toalett i Norge. Man følger selvsagt vanlige hygieneregler, og ungen skal suge på brystvorten, ikke vannkrana...
Ellam Skrevet 9. september 2010 #330 Skrevet 9. september 2010 Antlers: Hvis du mener at toalettet på oslo city er renere enn ditt så er jeg 100 % sikker på at du tar feil!! Det er lett å tro at offentlige toaletter blir vasket bra og er rene, men det er mer at de ser rene ut (ikke alltid det heller da..). Det er ikke slik at offentlige toaletter blir desinfisert x flere pr dag. Det byttes kanskje papir, tømmes søppelbøtter og div småplukk, men det betyr ikke at det er rent på toalettet!
Caramba Skrevet 9. september 2010 #331 Skrevet 9. september 2010 Rachel 1968, har du prøvd å stå å amme???? Ærlig talt! Det er DU som trenger å jobbe med dine holdninger. Melkesprengte bryst? Stirrer du på brystene til damer som ammer? Det gjør ikke jeg. Jeg ser klær og et barnehode når jeg ser ammende, ikke melkesprengte bryst. Skulle jeg fått et glimt så hadde det ikke brydd meg, hverken før jeg fikk barn eller nå etterpå.
Auraya Skrevet 9. september 2010 #332 Skrevet 9. september 2010 Vet du hva? SÅ sarte er ikke barn. Dette er langt over grensen til hysteri... Om du har tannbørsten din på toalettet er sjansen stor for at den er stappfull av bakterier, om du kysser ungen din i fjeset er sjansen stor for at kjeften din er full av bakterier. Hva om man har stellebordet inne på badet og skifter på ungen der, mens den ligger og drikker fra flaske? Mener du at det er sånn 50/50% sjanse for å stryke med, da eller? Om man går inn på et toalett (offentlig sådan, hvor det er et visst krav til renhold), vipper ut puppen og mater ungen, da får ikke barnet mer bakterier i seg enn det gjør av en 5 minutters trilletur i friskluft. Er ikke rart barn sliter med astma og allergi i dag når de ikke engang skal utsettes for helt normale ting. Jeg synes det er veldig dumt med en del av disse avisoppslagene om at det er flere bakterier på en mobiltelefon enn på en doskål, siden det gir folk ett veldig feilaktig inntrykk av hva bakterier er. For det første kan det gjøre at folk tror at det er livsfarlige bakterier overalt, og enten blir hysteriske, eller så reagerer de med å gi fullstendig faen. Og så skiller ikke slike oppslag mellom ulike typer bakterier. De fleste bakterier er snille og gjør ikke noe skade på noen, feks de som sørger for smak på yougurten din, mens andre bakterier skal man være veldig forsiktig med. Feks tarmbakterier, eller bakterier som utvikler seg i kjøtt eller fisk som blir feil oppbevart. Jeg ikke redd for bakterier på generell basis, men hadde jeg hatt barn er tarmbakterier noe av det jeg hadde passet på. Får man i seg tarmbakterier oralt kan man få e-coli og noen andre sykdommer, som vi voksne bare får litt diare av, men som ett spedbarn kan dø av. Mest sannsynlig kunne jeg godt latt barnet drikke av flaske hjemme på mitt eget bad, fordi det bare er min familie som bruker det, og jeg vet at hygienerutinene der er gode nok. Og det kan jeg love deg at de ikke er på veldig mange spisesteder, og selv jeg som har jobbet med dette kan ikke se hvor godt de vasker, siden fokuset for mye rengjøring på offentlig sted er hvor fort man kan vaske ett toalett, uten at det ser uapetittlig ut. Det er også ganske utrolig hva slags sprell folk kan finne på for å grise ned offentlige dasser, og dette skjer heller ikke hjemme hos meg. Derfor er jeg mer forsiktig på toalett det ikke er jeg som vasker. Når det gjelder sikkerhetstiltak synes jeg det er greit å vurdere nytteverdien opp mot den eventuelle ulempen det medfører. Små barn kan bli alvorlige syke av tarmbakterier, så nytteverdien er der. Det å amme det stedet det er mest naturlig for de fleste, nemlig der de andre spiser, og hvor hygienekravet på resturanten er strengest, medfører ingen ulemper, annet enn for ett snerpete mindretall på KG, så da ser jeg ingen grunn til at mødre skal endre en sikker rutine til en mer usikker og begynne å amme på ett sted med luftbårne tarmbakterier.
Gjest AnneShirley Skrevet 9. september 2010 #333 Skrevet 9. september 2010 Men selv om man ser bort fra dette med bakterier: Dere mener da vel virkelig ikke at man skal sette seg til å okupere et toalett i lange tider?! Jeg for min del synes toalettkøene ofte er mer enn lange nok fra før, så jeg ønsker da slett ikke at ammende mødre skal sette seg til en halvtimes tid. Toaletter er til for å gjøre sitt fornødende. Spise gjør man på benker, cafeer ol, enten man er voksen, barn eller baby.
Harlekin Skrevet 9. september 2010 #334 Skrevet 9. september 2010 Jeg vet ikke om det er nødvendig å nevne dette enda en gang, men: Så amm ved toalettene. Jeg har aldri sagt at dere ikke skal få amme, men å ikke kunne gå bort ifra alles åsyn, finner jeg, som jeg allerede har påpekt et uttall ganger, respektløst. Rachel: Det er nevte FLERE ganger her i tråden hvorfor vi ikke ammer på toalettene, så det gidder jeg ikke å gjenta for deg. Jeg synes det er respektløst å ville vise ammende og babyer bort fra det offentlige rom når babyen skal spis. Så jeg tar nok ikke oppfordringen din. Forresten, folkens: De fleste ammebryst er ikke melkesprengte i det hele tatt. Hvis stingene har grodd må det da gå an å sette seg på huk? Sitte på huk og amme? Har du ammet selv, egentlig?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #335 Skrevet 9. september 2010 Sitte på huk og amme? Har du ammet selv, egentlig? Jeg for min del har hverken ammet eller født, men at innlegget du kommenterer her var ironisk ment klarte jeg likevel å snappe opp.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #336 Skrevet 9. september 2010 Stellebord finnes sjelden på offentlige toaletter, og det er ikke populært at man ammer på restauranter. I den spanske kulturen er barna alltid med. Her hjelper alle til og det lager en hyggelig stemning. klipt og limt fra reiseguide til Spania. Dette synes jeg er en grei løsning ift barn og voksne på restaurant
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #337 Skrevet 9. september 2010 Stellebord finnes sjelden på offentlige toaletter, og det er ikke populært at man ammer på restauranter. I den spanske kulturen er barna alltid med. Her hjelper alle til og det lager en hyggelig stemning. klipt og limt fra reiseguide til Spania. Dette synes jeg er en grei løsning ift barn og voksne på restaurant Skjønte ikke dette helt. Er det en "grei løsning" at barna alltid er med, men at man ikke kan mate eller stelle dem noe sted...??
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #338 Skrevet 9. september 2010 Skjønte ikke dette helt. Er det en "grei løsning" at barna alltid er med, men at man ikke kan mate eller stelle dem noe sted...?? det går ann å stelle uten stellebord også? Eller kanskje jeg tar feil. Og jeg tror de mente at barna som er med foreldrene spiser samme mat som dem (eller kanskje fra middagsglass/flaske)?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #339 Skrevet 9. september 2010 det går ann å stelle uten stellebord også? Eller kanskje jeg tar feil. Og jeg tror de mente at barna som er med foreldrene spiser samme mat som dem (eller kanskje fra middagsglass/flaske)? Jojo, det er forsåvidt mulig å stelle hvor som helst, men ville kanskje ikke kalt det en "grei løsning" å ha manglende tilrettelegging. :-) Men da leser jeg det slik at man der gjerne tar litt større barn med på restaurant, men kanskje at mødre med spedbarn holder seg hjemme. Er jo som tidligere nevnt, ikke alle spedbarn som tar flaske.
Antlers Skrevet 9. september 2010 #340 Skrevet 9. september 2010 Antlers, det er en grunn til at man skal koke vannet til babyer frem til de er ca 1/2 år, de tåler mindre bakterier enn voksene. Og hvis det ikke er noen fare for bakterier fra toaletter så skjønner jeg ikke helt hvorfor myndigheten har regler på hvor langt unna bordene skal være. Og som andre påpeker, man er fort til mer bry for flere hvis man okuperer toalettene enn hvis man ammer ved bordet. Hvis du mener at man skal stå utenfor, se svar over. Først og fremst; hvor finner jeg disse reglene for avstand? Det er tre restauranter jeg kommer på i farten som har bord en snau halvmeter unna toalettdøren. Disse ligger alle midt i byen, og har vært der i 15 - 20 år. Det bør vel ha vært kontroller, eller tips om at dette ikke er lov, i løpet av såpass lang tid? Da virker det mer sannsynlig at restauranter sørger for avstand pga. mulighet for sjenerende lukt og lyd. Du har helt rett i at det er noen spesielle forhåndsregler man må ta med barn, men vannet kokes nettopp som en forhåndsregel, ikke fordi barnet garantert dør om det får i seg vann fra springen. Den største faren er diarè, siden spedbarn lett blir uttørket, og selv om sjansen er liten, synes jeg det er en enkel og logisk ting å koke vannet/flaskene. Honning er også helt greit å unngå, selv om sjansen for botulisme er liten. Antlers: Hvis du mener at toalettet på oslo city er renere enn ditt så er jeg 100 % sikker på at du tar feil!! Det er lett å tro at offentlige toaletter blir vasket bra og er rene, men det er mer at de ser rene ut (ikke alltid det heller da..). Det er ikke slik at offentlige toaletter blir desinfisert x flere pr dag. Det byttes kanskje papir, tømmes søppelbøtter og div småplukk, men det betyr ikke at det er rent på toalettet! Har du sett toalettet mitt, eller? Neida.. Fra spøk til alvor; det er en stund siden jeg har vært på Oslo City, så hvordan toalettene der ser ut nå kan jeg faktisk ikke svare på. På offentlige toaletter har de hele systemer for hygiene, og jeg har ofte opplevd at det kommer vaskedamer (som vasker, ja) mens jeg er der inne. Man har bakteriehemmende spray, man har desinfeksjonsspray til toalettsetet, man har spesialdunker til hygieneavfall, man har kanskje sensoraktivert vannkran, og papirservietter til å tørke hendene med. Et bremsespor i skåla betyr ikke nødvendigvis at toalettet er tjokk fullt av bakterier. Jeg derimot vasker doen min sjeldnere enn jeg bør (den skal jo faktisk helst vaskes hver dag, og så flink er ikke jeg). Jeg har en bakteriebombe av et håndkle som jeg bytter èn gang i uka, og jeg stenger krana med hånda, ikke med papir, når jeg har vasket hendene. Til tross for alt dette lever jeg i beste velgående. Jeg synes det er veldig dumt med en del av disse avisoppslagene om at det er flere bakterier på en mobiltelefon enn på en doskål, siden det gir folk ett veldig feilaktig inntrykk av hva bakterier er. For det første kan det gjøre at folk tror at det er livsfarlige bakterier overalt, og enten blir hysteriske, eller så reagerer de med å gi fullstendig faen. Og så skiller ikke slike oppslag mellom ulike typer bakterier. De fleste bakterier er snille og gjør ikke noe skade på noen, feks de som sørger for smak på yougurten din, mens andre bakterier skal man være veldig forsiktig med. Feks tarmbakterier, eller bakterier som utvikler seg i kjøtt eller fisk som blir feil oppbevart. Jeg ikke redd for bakterier på generell basis, men hadde jeg hatt barn er tarmbakterier noe av det jeg hadde passet på. Får man i seg tarmbakterier oralt kan man få e-coli og noen andre sykdommer, som vi voksne bare får litt diare av, men som ett spedbarn kan dø av. Mest sannsynlig kunne jeg godt latt barnet drikke av flaske hjemme på mitt eget bad, fordi det bare er min familie som bruker det, og jeg vet at hygienerutinene der er gode nok. Og det kan jeg love deg at de ikke er på veldig mange spisesteder, og selv jeg som har jobbet med dette kan ikke se hvor godt de vasker, siden fokuset for mye rengjøring på offentlig sted er hvor fort man kan vaske ett toalett, uten at det ser uapetittlig ut. Det er også ganske utrolig hva slags sprell folk kan finne på for å grise ned offentlige dasser, og dette skjer heller ikke hjemme hos meg. Derfor er jeg mer forsiktig på toalett det ikke er jeg som vasker. Når det gjelder sikkerhetstiltak synes jeg det er greit å vurdere nytteverdien opp mot den eventuelle ulempen det medfører. Små barn kan bli alvorlige syke av tarmbakterier, så nytteverdien er der. Det å amme det stedet det er mest naturlig for de fleste, nemlig der de andre spiser, og hvor hygienekravet på resturanten er strengest, medfører ingen ulemper, annet enn for ett snerpete mindretall på KG, så da ser jeg ingen grunn til at mødre skal endre en sikker rutine til en mer usikker og begynne å amme på ett sted med luftbårne tarmbakterier. Tarmbakterier skal man ikke kimse av, men det er heller ikke noe problem så lenge man følger normale hygieneregler. En versting på det området er vel manglende håndvask før man tilbereder mat. Du får ikke puppen full av bakterier av å vippe den ut på et toalett, og barnet får ikke i seg farlige bakterier av å sutte på nevnte pupp. At du synes det er ekkelt å amme på do er ikke et hakk mer fornuftig enn at andre synes det er ekkelt å se på at barn blir ammet ved middagsbordet. Om toaletter er så livsfarlige for barn, hvorfor har mange av dem stellebord da? Forøvrig synes jeg ikke babyer har noe som helst å gjøre på restaurant, og mener heller ikke at babyer må ammes på toalettet. Toalettet er et fint alternativ, men så lenge mor forsøker å trekke seg tilbake til et litt mer skjermet sted er jeg fornøyd. Det er forskjell på å sette seg på benken ved inngangsdøren til kjøpesenteret, og på å finne seg en benk i en mer bortgjemt krok. Når det gjelder sistnevnte har man ihvertfall forsøkt å ta hensyn, selv om folk kan komme til å se alikevel. Det blir ihvertfall ikke så veldig rett i fleisen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå