Gå til innhold

Jeg ammer offentlig!

Fremhevede innlegg

Gjest SmallTalk
Skrevet

Noen er kanskje ekstra vare på den type lukter, muligens. Eller kanskje bare synet er nok.

Synet er nok for min del.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg bare lest de tre siste sidene (og den første), men jeg synes Shade har en god analogi når hun trekker fram funksjonshemmede som også kan ha en "udelikat" fremtreden f.eks. på spisesteder. Babyer og sterkt funksjonshemmede stiller ganske likt med tanke på at de er hjelpetrengende og ikke alltid kan oppføre seg slik allmenngyldige normer og regler tilsier. Derfor synes jeg det er betimelig å spørre om man også synes at funksjonshemmede skal holde seg hjemme med gulpingen sin, hvis man mener at babyer bør det?

Når det er sagt, så har jeg hatt to gulpebabyer selv. Jeg synes gulp lukter helt forjævlig, mine barn gulpet både en og to timer etter måltidene, og da var det ikke bare roser som kom opp, for å si det sånn. Så jeg har stor forståelse for at det er ekkelt!

Uansett kan ikke babyer noe for at de gulper, og mødrene kan gjøre lite for å forhindre det (men de fleste gulpebabymødre er rå på å hindre gulp i å gjøre stor skade på omgivelsene). Likevel har babyene og mødrene like stor rett til å være i det offentlige rom (kafeer og lignende) som alle de som mener at gulping er ekkelt. Sånn er det å leve i et samfunn som består av voksne og barn, funksjonshemmede og funksjonsfriske. Vi må bare leve med at det er noen ting vi synes er ekkelt, men som vi ikke kan fjerne fra vårt åsyn.

Skrevet

At en liten gulp fra et spedbarn skal være like ekkelt som at en voksen spyr er for meg helt ufattelig!

Jeg kaster ikke opp av å se/høre det, men synes det er skikkelig vemmelig!

Skrevet

Mener du og at folk med funksjonshemninger som har problemer med sikling ikke bør gå ut å spise? Husker det var en sak om det i Bergen for en stund siden, det var et spisested som hadde kastet ut noen fra en omsorgsbolig fordi de mente at de andre kundene syntes det var ekkelt med all siklingen. Eller er det bare babyer som skal ut?

Jeg er ikke den anonyme brukeren du siterte, men ja. Jeg mener man skal slippe gulp, sikkel etc når man er ute og spiser. Uavhengig av hvem det kommer av.

Skrevet

Haha, huff, mange på kvinneguiden som hadde spydd av meg ja ser jeg! :fnise:

Jeg gir så FAEN i om folk blir kvalm av å se puppene mine og at babyen min spiser ;) Jeg setter meg ned og ammer, enten jeg er på restaurant, mc donalds, bussen, sightseeing, shopping eller cafè. Baby needs food, baby gets food.

Det er så LANGT ifra mitt problem at noen synes det er EKKELT :)

Skrevet

Jeg gir så FAEN i om folk blir kvalm av å se puppene mine og at babyen min spiser ;) Jeg setter meg ned og ammer, enten jeg er på restaurant, mc donalds, bussen, sightseeing, shopping eller cafè. Baby needs food, baby gets food.

Det er jo ikke ammingen folk sier de blir kvalme av, det gulpinga.

Skrevet

Du bare slenger frem puppen også?

Gjest Bianca28
Skrevet

Jeg har en gutt på 6 mnd. Jeg syns det er vedig sårende at folk ikke ønsker meg og barnet mitt i det offentlige rom. Og jeg synes at det er på sin pass å fortelle hvordan det er å være oss.

Vi er på Byporten i Oslo, for å kjøpe klær til gutten og litt andre nødvendigheter. Og gutten blir sulten. Da prøver jeg først å sette meg inn på et prøverom, men får beskjed om at det ikke er noe ammeplass. Gutten er sulten og gråter etter mat. Jeg drar ned til stellerommet, men der er det laaang kø, og den første bruker 20 min. Jeg vet at Egon er en fin plass man kan gjemme seg litt, men de er full og kø utenfor. Og da har gutten allerede ventet i tre kvarter, noe som er LENGE for en liten baby å vente når den er sulten. Ja da setter jeg meg på en benk eller kjøper en Coa og setter meg på en kafè selv om noen kan føe seg støtt. Jeg syns det ville vært utrolig egoistisk av meg å la han sute bare fordi det kunne støte noen. Babyer, særlig nyfødte trenger mye mat ofte. Og de som akkurat har fått må amme mye og ofte for å få en god mekeprodukjson, sånn er det bare.Og man må jo ut, ellers har man ikke hatt mat eller klær.

Jeg mener det er greit å være litt diskre, men er det så ille hvis vi prøver å dekke til mest muig? Er samfunnet virkelig blitt så kaldt og kynisk at det ikke er rom for slike naturlige ting? Generasjonen over oss ser på amming som noe helt naturlig.

Jeg syns det er helt greit så lenge du er diskret. Må ungen ha mat så må ungen ha mat. Går an å amme uten å flashe hele stasen.

Gjest Bianca28
Skrevet

Mener du at unge kvinner av i dag ser på amming i det offentlige rom som unaturlig?

Jeg tilhører generasjon X (35-45 år), og da jeg fikk barn var det de færreste som reagerte på diskret offentlig amming. (nøkkelordet er diskret)

Forresten kan jeg helt ærlig ikke se hvordan du kom til konklusjonen om at dere er uønsket i det offentlige rom...

At det er kø på stellerommet og på Egon betyr ikke at dere er uønsket noen av plassene, det betyr at det er mange som behøver å bytte bleie, og ønsker mat, på samme tid som barnet ditt ble sultent.

Og at dere ble jaget ut av prøverommet, det er jo naturlig! Butikken selger klær, og hvis kundene må vente lenge på et prøverom, går de, og butikken mister et salg.

O

Ja enig egentlig. Var jo ikke sånn at de med vilje unnlot å slippe fram i køa fordi de syntes amming var upassende, men fordi de sto først i køa. Og prøverom er for klesprøving. Ingenting annet

Gjest Bianca28
Skrevet

Ute på en benk er ok. Men på en pub eller en cafè? Folk spiser faktisk på disse stedene.

Ha litt sosial forståelse med andre da.

Prøver du å si at en pupp er ekkelt? At du mister appetitten av det?

Hadde hun skifta bleie midt på bordet på en cafe hadde jeg skjønt det var ekkelt, men amming?

Gjest Bianca28
Skrevet

Hjelper ikke å amme før en går ut når babyen har hyppige måltider. jeg kunne ikke dratt noen steder uten å risikere å amme i hvert fall. Når det er sagt så var jeg så diskret som mulig og ammet der det måtte være.

Fins alternativer da selv om det kanskje er litt pes. Man kan jo pumpe på flaske før man går ut og kan få de på cafeen til å varme flaska. det har jeg sett mange gjøre, jeg mener om man syns det er styr å amme offentlig.

Gjest Bianca28
Skrevet

...sa en annen anonym. :erter:

Det er noen år siden jeg hadde ammeperiode.

Jeg husker at når babyen ble sulten, så var det bare å få fram puppen!

Opplevde aldri at noen reagerte negativt på dette, men stikkordet er, som både TS og andre skriver: diskresjon.

Det er da ingen sak å amme uten å bedrive åpenlys blotting.

Jeg har sett mødre sitte på uterestaurant i 23-tida med hele "stellet" fremme; ungen på puppen og halvliter'n i hånda...da blir ihvertfall jeg kvalm!

Det er vel helst disse damene som gjør at noen folk kan bli litt leie?

Å drikke alkohol mens man ammer er sjeldent et sjakktrekk

Gjest Bianca28
Skrevet

Jeg tror de som har baby/barn er mye på stellerom og ammer veldig mye det første året. Det er det livet til en baby består av, bæsj, tiss, pupp, sove, gråte veldig mye, gulpe og rape litt. Da tror jeg de fleste mødre bare setter seg ned å ammer et sted og driter i omverdenen, for de er så slitne selv.

Trodde man bare fullamma i 6 måneder og så fikk ungen grøt og sånt i tillegg etterpå. Har man en 6 mnd gammel baby, gir man dem ikke barnemat på glass gjerne?

Skrevet

Du bare slenger frem puppen også?

Selv om jeg ammer synes jeg ikke det er kjempekult å blotte puppene mine, så selvfølgelig, jeg prøver da å skjerme så mye jeg kan. MEN inntil videre er det dessverre slik at jeg må amme med skjold, og da er det ikke bare å dra frem. Skjoldet må på og med baby som i tillegg skal holdes og kluter som skal legges til så blir det ofte vanskelig å holde puppen ute av syne for alle og en hver til en hver tid. Dette er ikke noe jeg gjør fordi jeg driter i alle rundt meg, men fordi jeg ikke har 8 armer.

MEN jeg kan være flinkere til å legge over noe for å dekke meg til når jeg drar ned singleten som jeg har gjort i sommer. Den tar jeg til meg. Jeg har ikke råd til å kjøpe flere ammetopper når de koster 500 kr pr stk, så her gikk jeg til innkjøp av store singletter med stropper som bare kan trekkes ned.

Gjest Bianca28
Skrevet

Å si det der er som så si at "det er ekkelt å se folk på 180 kilo sitte ved nabobordet å ete hamburger". Eller at man ikke vil se handikappede folk i rullestol som sitter og sikler og søler!

Det der ligger i deg selv og de tankene du har om bryst= sex.

Dessuten er det frekt å stirre på kvinner som ammer!

Ok hvis en dame sitter sånn at du ikke kan unngå å se bare du løfter blikket, er man uhøflig da? tenk deg et scenario med flere kvinner som ammer på ett sted, må man sitte å stirre i bordplaten da av frykt for hva hvis damene tror jeg stirrer? Ikke så hyggelig det heller da. Om man skal tåle å se ammende mødre så må ammende mødre tåle at noen tilfeldigvis kan se ved et uhell..

Skrevet

Trodde man bare fullamma i 6 måneder og så fikk ungen grøt og sånt i tillegg etterpå. Har man en 6 mnd gammel baby, gir man dem ikke barnemat på glass gjerne?

Får man det til så ammer man til babyen er 6 mnd, også skal babyen TILVENNES fast føde. Dette kan ta lang tid. Ofte begynner det med et lite grøtmåltid på kvelden, og øker deretter. At man skal begynne å gi fast føde når babyen er 6 mnd betyr ikke at alle babyer plutselig kan spise maten fra den dagen av.

Skrevet

Fins alternativer da selv om det kanskje er litt pes. Man kan jo pumpe på flaske før man går ut og kan få de på cafeen til å varme flaska. det har jeg sett mange gjøre, jeg mener om man syns det er styr å amme offentlig.

Feil. Jeg har både elektrisk pumpe og håndpumpe, og jeg får kun ut 20 - 60 ml når jeg pumper. Det funker bare ikke på mine pupper, og jeg vet av flere som har samme problemet.

Gjest Bianca28
Skrevet

Når jeg leser denne tråden skjønner jeg godt det finnes de som steines i hjel for å vise litt hud.

At det kan bli så mye oppstyr for litt pupp!

Ingen reagerer hvis en litt vel trent mann skulle komme inn på en cafè eller pub uten t-skjorte eller noe som dekket overkroppen. Selv om han skulle ha langt mye mer svett i armhulen enn det gjemmer seg i nærheten av puppene.

Og ingen mannfolk reagerer hvis ei kvinne skulle vise mye utringing og pupp. Men så snart puppen slippes ut for å mate et barn så blir det ekkelt, kvalmt, og jeg vet ikke hva.

Det er bare en pupp! Er det så ekkelt så ikke drikk puppemelken da vel. Det er barnets jobb det.

Ellers tror jeg ikke det er noen som reagerer negativt på et par pupper? Det er jo bare i denne sammenhengen at de er "ekle" og blir sett på som svette.

Så du tror ingen hadde reagert på en dame(som ikke amma) hadde gått rundt i byen med bare pupper? Er ikke imot amming offentlig også, måtte bare påpeke at man reagerer negativt på pupper, med mindre man skal sole seg på stranda. Ikke vanlig at kvinner går rundt overalt med bar pupp.

Gjest Bianca28
Skrevet

Feil. Jeg har både elektrisk pumpe og håndpumpe, og jeg får kun ut 20 - 60 ml når jeg pumper. Det funker bare ikke på mine pupper, og jeg vet av flere som har samme problemet.

Nei kanskje det ikke funker på alle men det funker da på noen. Jeg tenker på de som synes det er ekkelt å amme offentlig. Er noen som er sjenerte for +å vise puppen. Og ikke bli irritabel. jeg er ikke imot offentlig amming, jeg bare sier det er et alternativ for de som vil og kan og gidder å pumpe på flaske

Skrevet

Jeg blir KVALM av slike holdninger. ÆSJ!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...