Gå til innhold

Jeg ammer offentlig!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn selv og har dermed heller aldri ammet. Men jeg er en av de som sitter på cafe, går på kjøpesentret osv. Og ikke en eneste gang i mitt liv har jeg følt noe negativt ovenfor amming noe sted!

Jeg syns det er en naturlig, vakker, nødvendig og koselig ting. Jeg ser ikke bort på en dame som ammer og tenker "Oi, en pupp"....jeg tenker "Åh, så koselig" eller "Han/hun var sikkert sulten". Det finnes ikke noe støtende med en ammende pupp fordi jeg ikke lenger ser på det som en pupp, men som "matstasjonen" til det lille barnet. Ikke ser jeg på puppen heller, men på den nydelige lille babyen.

Skjønner selvfølgelig at det kan bli litt kleint hvis ei dame rusler rundt på kjøpesentret med puppen ute, men det er det da virkelig ingen som gjør. Når hun setter seg ned med barnet på fanget og gjør seg klar er det matingen som er hovedfokus, ikke hvorvidt brystvorten syns i noen sekunder eller ikke.

Jeg ville aldri pakket meg og babyen inn i tepper, satt oss bak vegger, inne på prøverom eller noe som helst hvis babyen min hadde vært sulten. Da ville jeg satt meg ned der jeg syns det er behagelig og diskret matet babyen min uten å vifte rundt med puppene.

Det ville aldri falt meg inn å styre på med en flaske til en sulten baby hvis jeg er heldig nok til å kunne amme den lille bare fordi noen rundt meg kan bli støtt av en pupp!

Nei, vettu hva!

Hvis ungen min skal ha mat så driter vel jeg i om dama med nesa i været på bordet ved siden av blir støtt fordi hun ikke klarer å se en annen vei!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg synes amming i offentligheten er greit, men det kommer an på situasjonen egentlig. Jeg synes ikke det passer seg å amme på en full restaurant, eller f.eks i rushtida på t-banen, som jeg opplevde en gang. En mor satt klint oppi meg, det var vanskelig å flytte seg fordi t-banevogna var helt stappfull og denne moren da dro fram puppen nesten rett i fleisen på meg for å amme barnet. Jeg syntes det var litt ubehagelig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Thefainter
Skrevet

Jeg har ikke barn selv og har dermed heller aldri ammet. Men jeg er en av de som sitter på cafe, går på kjøpesentret osv. Og ikke en eneste gang i mitt liv har jeg følt noe negativt ovenfor amming noe sted!

Jeg syns det er en naturlig, vakker, nødvendig og koselig ting. Jeg ser ikke bort på en dame som ammer og tenker "Oi, en pupp"....jeg tenker "Åh, så koselig" eller "Han/hun var sikkert sulten". Det finnes ikke noe støtende med en ammende pupp fordi jeg ikke lenger ser på det som en pupp, men som "matstasjonen" til det lille barnet. Ikke ser jeg på puppen heller, men på den nydelige lille babyen.

Skjønner selvfølgelig at det kan bli litt kleint hvis ei dame rusler rundt på kjøpesentret med puppen ute, men det er det da virkelig ingen som gjør. Når hun setter seg ned med barnet på fanget og gjør seg klar er det matingen som er hovedfokus, ikke hvorvidt brystvorten syns i noen sekunder eller ikke.

Jeg ville aldri pakket meg og babyen inn i tepper, satt oss bak vegger, inne på prøverom eller noe som helst hvis babyen min hadde vært sulten. Da ville jeg satt meg ned der jeg syns det er behagelig og diskret matet babyen min uten å vifte rundt med puppene.

Det ville aldri falt meg inn å styre på med en flaske til en sulten baby hvis jeg er heldig nok til å kunne amme den lille bare fordi noen rundt meg kan bli støtt av en pupp!

Nei, vettu hva!

Hvis ungen min skal ha mat så driter vel jeg i om dama med nesa i været på bordet ved siden av blir støtt fordi hun ikke klarer å se en annen vei!

ENIG! Herregud, folk som føler ubehag av amming burde ta seg en tur til psykologen... Amming er vakker, naturlig og HELT NØDVENDIG :)

Det er bare å amme i vei damer! :gjeiper:

Skrevet

ENIG! Herregud, folk som føler ubehag av amming burde ta seg en tur til psykologen... Amming er vakker, naturlig og HELT NØDVENDIG :)

Det er bare å amme i vei damer! :gjeiper:

Fullt så nødvendig er det vel ikke å la puppen henge fritt mens man gjør istand ungen, og å la den henge og lufttørke etterpå? Jada, ungen trenger mat og amming er naturlig og alt det der, men alt med måte. Hensyn går begge veier. Det er fullt mulig å dekke seg til mens man mater ungen.

Skrevet

Dt jeg lurer på er hvorfor folk synes det er en så stor forskjell på om et barn spiser grøt/skive/banan enn at de spiser morsmelk fra pupp.

Er det selve spisingen som er kvalm eller der det at maten kommer fra en pupp?

Det virker på de fleste som at problemet er at maten kommer fra en pupp og at det er puppen de ikke vil se. Ikke nødvendigvis at babyen spiser.

Men da får de lære seg å se et annet sted og ikke være så puppefiksert.

For jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ekskludere en baby fra å spise på resturant sammen med familien eller mor.

Eller skal de utestenges for å spise "medbrakt"?

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg synes det var skikkelig forstyrrende da en dame på ferga ammet en unge som var sikkert 1,5-2 år. Men sett bort fra den episoden har jeg ikke noe problem med at folk ammer i offentlighet. Skal slippe å sitte på toalettet for min del.

Skrevet

Fullt så nødvendig er det vel ikke å la puppen henge fritt mens man gjør istand ungen, og å la den henge og lufttørke etterpå? Jada, ungen trenger mat og amming er naturlig og alt det der, men alt med måte. Hensyn går begge veier. Det er fullt mulig å dekke seg til mens man mater ungen.

Mitt inntrykk er at det fleste gjør dette når de er i offentlighet og at de ikke "gjør i stand ungen med nakent bryst, eller lufttørker brystet i mange minutter annet enn hjemme hos seg selv.

Hvis du har sette dette så må det være et hardt tilfelle av overtrøtt, ukritisk mor i ammentåka...

De aller fleste andre er nok nemlig for sjenerte til å gjøre sånt som du beskriver.

Skrevet

Jeg synes det var skikkelig forstyrrende da en dame på ferga ammet en unge som var sikkert 1,5-2 år. Men sett bort fra den episoden har jeg ikke noe problem med at folk ammer i offentlighet. Skal slippe å sitte på toalettet for min del.

Brukte hun amming som prevensjon...?? :fnise:

Skrevet

Mitt inntrykk er at det fleste gjør dette når de er i offentlighet og at de ikke "gjør i stand ungen med nakent bryst, eller lufttørker brystet i mange minutter annet enn hjemme hos seg selv.

Hvis du har sette dette så må det være et hardt tilfelle av overtrøtt, ukritisk mor i ammentåka...

De aller fleste andre er nok nemlig for sjenerte til å gjøre sånt som du beskriver.

Ja, de fleste dekker seg heldigvis til. Men så har du jo også de som ukritisk blotter brystene sine, som for eksempel denne:

Einig med deg.

Må innrømme at eg er som dama på kjøpesenteret ditt, eg har aldri giddi og kjøpt ammetoppar og -genserar, så her drar eg singleten ned eller genseren opp... Den som har problemer med hengepuppane mine får berre seie i fra.

Gjest Raindrops
Skrevet

Brukte hun amming som prevensjon...?? :fnise:

Hvem vet, jeg ble iallefall skikkelig satt ut da ungen var ferdig og begynte å løpe rundt, og jeg så hvor gammel den var :fnise:

Skrevet

Det er stor forskjell på å bli brydd/forstyrret osv av å se pupp i ammesituasjon, og å ha meninger om hvor, hvordan og når mødre skal få amme barna sine. (og hvor gamle barna skal få være..)

Det er mange av oss som blir brydd av mange forskjellige ting. Men det er personen som blir brydd som har valg. Skal jeg la dette bry meg eller ikke.. Man har da ingen rett til å bestemme hva andre skal/ ikke skal gjøre på grunnlag av at det gjør en brydd!

Skrevet

Nei, vettu hva!

Uffameg, for en utrolig barnslig og egoistisk holdning. Høres ut som om du er typen til å skifte drittbleier oppå bordet også bare fordi det passer DEG.

Skrevet

Nei, vettu hva!

FLOTT innlegg. Enig med deg. :jepp::enig:

Skrevet (endret)

Tj

a. Det er vel nettopp i 2010, og ikke tidligere, at dette måtte bli tema.

På noen områder blir man visst bare mer og mer sneversynt her i landet. Da jeg fikk barn for 18-20 år siden var det ingen som reagerte om man ga barnet sitt mat på offentlig plass. Da var det visst nok naturlig.Jeg ammet på kafeer og parker i likhet med mange andre mødre. Vi satt diskret, gjerne med ryggen til eller i en krok. Jeg var mye på byen i denne perioden, og det er noen av mine koseligste minner fra da jeg hadde små.

Det koseligste jeg ser er en ammende mor, aldri har jeg sett brystvorten eller mye hud fra brystet hennes, det jeg ser er bakhodet til en baby som får mat og en mor som gir barnet sitt mat.Dessverre er det mange som synes dette er et stygt syn.

Men si meg, stirrer dere? Det er nemlig uhøflig.

Utviklingen er nifs synes jeg. På enkelte områder går visst Norge tilbake. Holdningene til mange folk nå, bærer kanskje preg av at vi er mye mer selvopptatte enn noen gang før. Kanskje skal det mindre til før man blir kvalm nå for tiden? Var man sterkere før?( Det siste var usaklig, men med en ørliten brodd av sannhet i)

Endret av Xanadus
Skrevet

Det er stor forskjell på å bli brydd/forstyrret osv av å se pupp i ammesituasjon, og å ha meninger om hvor, hvordan og når mødre skal få amme barna sine. (og hvor gamle barna skal få være..)

Det er mange av oss som blir brydd av mange forskjellige ting. Men det er personen som blir brydd som har valg. Skal jeg la dette bry meg eller ikke.. Man har da ingen rett til å bestemme hva andre skal/ ikke skal gjøre på grunnlag av at det gjør en brydd!

Godt sagt. Det er noe sant i det du sier. Vi bestemmer selv hvordan vi skal ha det med oss selv. Hvorfor skal vi tillate at andre ødelegger dagen vår? Vi får ta grep over våre egne følelser, og sørge for at vi tenker positivt i alle situasjoner. Hvordan vi har det og hva vi føler påvirker også helsa vår på sikt.

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Jeg må bare si at jeg reagerer veldig på folks måte å diskutere et tema på i denne tråden. Det å beskylde de som støtter offentlig amming for å skifte drittbleier på resturantbord, promping og å ha sex overalt er en feig måte å diskutere på. :snurt: Nemlig

Skrevet

Jeg skulle likt å se den mammaen som gjorde ammingen til et stort sirkus. Som ikke ammet diskre.

Skrevet

Er det noen i denne tråden som argumentert for at man kan lufttørke puppen i all offentlighet? For jeg skjønner ikke hvorfor alle maser videre om dette, hvis alle er enige om at man bør utvise ett minimum av diskresjon?

Skrevet

Uffameg, for en utrolig barnslig og egoistisk holdning. Høres ut som om du er typen til å skifte drittbleier oppå bordet også bare fordi det passer DEG.

Tøys, det er forskjell på ting, vettu. Spising, og herunder amming, er greit i spiseavdelingen på en resturant/kafe. Mens tiss og bæsj hører hjemme på toalettet, herunder bleieskift. Tror faktisk de fleste skjønner denne forskjellen, selv om det finnes ett og annet skrekkeksempel her og der.

Skrevet

Tja. Det er vel nettopp i 2010, og ikke tidligere, at dette måtte bli tema.

På noen områder blir man visst bare mer og mer sneversynt her i landet. Da jeg fikk barn for 18-20 år siden var det ingen som reagerte om man ga barnet sitt mat på offentlig plass. Da var det visst nok naturlig.Jeg ammet på kafeer og parker i likhet med mange andre mødre. Vi satt diskret, gjerne med ryggen til eller i en krok. Jeg var mye på byen i denne perioden, og det er noen av mine koseligste minner fra da jeg hadde små.

Utviklingen er nifs synes jeg. På enkelte områder går visst Norge tilbake. Holdningene til mange folk nå, bærer kanskje preg av at vi er mye mer selvopptatte enn noen gang før. Kanskje skal det mindre til før man blir kvalm nå for tiden? Var man sterkere før?( Det siste var usaklig, men med en ørliten brodd av sannhet i)

Enig i denne. Som om vi blir mer og mer amerikaniserte (eller muslimske) og fjerner oss fra det som er naturlig. Og blir støtt av ting som man ikke ble før. Et kaldere og hardere samfunn med pripne og paranoide mennesker som forbinder all snev av nakenhet med sex.

Og jeg mener heller ikke at det er ok å flashe puppene, men herregud, de aller fleste er jo superdiskrete!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...