Auraya Skrevet 9. september 2010 #341 Skrevet 9. september 2010 Om toaletter er så livsfarlige for barn, hvorfor har mange av dem stellebord da? Fordi stellebordet er lagd for bleieskift, noe som hører hjemme på toalettet, det er ikke meningen at man skal spise på stellebordet. Jeg synes babyer har like stor rett til å være med på restaurant, som alle andre, og amming kan godt foretas der de andre spiser. Har de eget ammerom er det selvsagt det beste, men det er jo ikke så vanlig. Toalettet egner seg etter min mening ikke, både pga usikker bakterieflora, og fordi jeg tror de fleste hadde reagert om de måtte vente en halvtime i dokø pga amming. De nøyaktige reglene for spisesteder får sikkert du hvis du kontakter mattilsynet. Jeg vet ikke akkurat avstanden de setter grensa ved, men her i Oslo har i hvert fall flere resturanter og puber fått midlertidig serveringsforbud ved kontroller, pga denne regelen. Vanligvis blir dette utbedret ved at man setter opp en lettvegg, slik at man får ett fysisk skille i luftbanen til de mulige bakteriene.
lille katt Skrevet 9. september 2010 #342 Skrevet 9. september 2010 Jeg synes egentlig enkeltes holdninger til amming og småbarn minner litt om visse sider ved vår verdenshistorie: hvor skal man gjøre av de man vemmes av og som ikke er likeverdige eksemplarer av den høyerestående art. Så det er bare å bla opp i historiebøkene for velutprøvde tiltak: Kanskje ammende småbarnsmødre bør sitte bakerst i bussen, bak et skilt eller noe, hvor det står "kun ammende". Eller kanskje en skal bygge egne ghettoer til ammende, slik at de holde seg for seg selv. Eller kanskje egne asyler? Og ikke minst må man ha separate restauranter for ammende og "vanlige". Et alternativ er jo å sette de barna som ikke tar flaske/MME ut i skogen.
Gjest Bianca28 Skrevet 9. september 2010 #343 Skrevet 9. september 2010 Ja, vi er her, men hvor lenge menneskeheten overlever som art, er et åpent spørsmål. Vi har overlevd i omkring 200 000 år i vår nåværende form(mer eller mindre), hvilket er en forsvinnende kort periode, dersom man ser det i sammenheng med en del andre arters overlevelsestid i nåværende form(haien, f.eks., har sett nokså lik ut i 80 millioner år. Da snakker vi om å være godt tilpasset miljøet!), og vi har fremdeles svært gode muligheter til å bukke under. Personlig er jeg overbevist om at menneskeheten kommer til å gå under av selvforskyldte årsaker: Vi blir stadig flere, og alle som har hatt biologi på gymnaset, vet at når en bestand øker veldig rsakt(i en såkalt J-kurve), går den nesten uten unntak under(grunnet de dårligere kårene som skapes når det blir for mange om maten, for å si det veldig banalt). Jeg endte med å bli veldig off-topic nu, men dette er et emne som engasjerer meg sterkt. jada menneskeheten går under en gang, dessuten er jo ikke akkurat norge det landert der der kommer flest barn til verden. Den tredje verden produserer fler de
Gjest Bianca28 Skrevet 9. september 2010 #344 Skrevet 9. september 2010 Egentlig enig med deg i dette, og det er interessant. MEN hva skal man liksom gjøre da? Burde man ikke leve livet så godt man kan så lenge det varer? Det er lite man som enkeltperson kan gjøre med dette at arten man tilhører er dødsdømt. Og når dommedag kommer, vil du se tilbake på livet ditt der du satt og var sur og irriterte deg over ting som offentlig amming, eller være takknemlig for at du greide å glede deg over den tiden du fikk på jorden? Om alle norske kvinner sluttet å få barn i dag ville det ikke hjulpet likevel. Menneskeheten er dødsdømt uansett. Så hvorfor ikke amme den stakkars ungen så lenge det varer Enig
Gjest Bianca28 Skrevet 9. september 2010 #345 Skrevet 9. september 2010 Ehm, du har ikke hatt så mye å gjøre med babyer eller hva? Hvem som er sjefen er ikke en gang et spørsmål når det kommer til babyer.. Og ikke alle tar flaske, selv når de er sultene, og noen kan ta flaske noen ganger når de er litt sultene men blir de for sultene vil de ikke ha den i det hele tatt. Min tok av og til flaske men eventuelle barnevakter kunne risikere et par timer med gråt og han ville ihvertfall ikke ha flaske av meg.. Jeg kunne jo prøvd å gi han flaske når vi var ute men det ville mest sannsynlig bare blitt masse hyling og tror du virkelig flertallet av mennesker (om i det hele tatt noen) ville foretrukket det fremfor amming? Og gulping og sikling ville det jo vært uansett.. Hehe, jeg skulle virkelig likt å sett deg prøve å ha en 6 måneder gammel baby en hel dag mens du prøvde å gi den flaske og vise den hvem som var sjefen Men herregud bare fordi at din baby ikke tar flaske så fins det unger som gjør dette uten problem også. Igjen som sagt tidligere EN baby er ikke en mal på hvordan alle babyer er de som alle andre mennesker er forskjellige, og om ungen da FAKTISK KLARER å ta flaske hvorfor er det da så ille om ungen får det da?
Gjest Bianca28 Skrevet 9. september 2010 #346 Skrevet 9. september 2010 Hva i alle dager vet du om hvor mange barn jeg har...? Eller om jeg har barn? ....babyen er sjefen, ja... Det skjønner man fort når man får barn. Eller så er det akkurat disse mødrene som har erfart nettopp at det ikke bare er å bestemme seg for at babyen skal ta flaske... Godt poeng . Jeg også! Hadde ikke trengt en hel dag en gang. Et par-tre timer hadde holdt. Ellers vet jeg ikke helt om en dørvakt er den mest pålitelige kilden når det gjelder juridiske vurderinger. Når du skriver at alminnelig bluferdighet og anstendighet burde hindre oss fra å amme offentlig, tenker jeg bare at bluferdighet og anstendighet er noe av det første som viker når man får barn og man velger å gi barnet morsmelk (hvorvidt du mener at man burde velge annerledes, gidder jeg ikke engang å nevne). Tror nok mange kjenner seg igjen i at det er rart og merkelig å amme foran andre mennesker de første gangene (hovedsaklig familie, som jeg tenker de fleste "tørrtrener" litt foran før de flyr på kafe...). Men så er det nå en gang slik at melken kommer fra brystet, og da må brystet brukes. Anstendighet og bluferdighet blir plutselig mindre relevant når man har en sulten og gråtende baby på fanget. Det er ikke så mye omgivelsene får gjort med det, annet enn å snu seg bort hvis det blir støtende. Det som jeg syns er ille med denne tråden er denne arrogansen mange mødre her inne kommer med. Jeg har sett mange barn som klarer helt fint å drikke av flaske. Det er jo bare en vanesak. Fins jo faktisk mødre som ikke får til å amme og som må gi flaske pga det.
Gjest Bianca28 Skrevet 9. september 2010 #347 Skrevet 9. september 2010 Flaske, pumpe og MME er tungvindt når man har melken ferdig blandet til riktig temperatur med seg uansett hvor man går.... i puppen Mine unger likte ikke MME og jeg klarte aldri å pumpe ut mer enn en liten skvett. Ikke tok de flasken særlig godt heller. En tok ikke flaske før han var 10 mnd. Nytter ikke tvinge spedban. Er gså tungvint når du alltid må ta med deg ungen og ikke kan overlate ansvaret til f eks faren om du har lyst å ha barnefri en kveld.
Gjest Bianca28 Skrevet 9. september 2010 #348 Skrevet 9. september 2010 Rachel med flere: Det later til at du/dere nekter å ta til dere realitetene. Det finnes babyer som ikke tar flaske, det finnes kvinner som ikke får til å pumpe, det finnes babyer som ikke liker eller tåler MME. Sånn er det bare, og jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å protestere på dette. Det finnes barn som ikke tar pupp det finnes mødre som ikke får til å amme. Sånn er det bare og jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å protestere på dette :gjeiper: Sorry måtte bare
Gjest SmallTalk Skrevet 9. september 2010 #349 Skrevet 9. september 2010 Det finnes barn som ikke tar pupp det finnes mødre som ikke får til å amme. Sånn er det bare og jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å protestere på dette :gjeiper: Sorry måtte bare Og det finnes barn som ikke kan ammes pga at de risikerer å kveles pga reflux. I disse tilfellene så må barnet få spesial MME, uansett hva mor ønsker.
Gjest Coarvi Skrevet 9. september 2010 #350 Skrevet 9. september 2010 Jeg blir helt matt av visse holdninger i denne tråden, jeg. Er man så hårsår at man ikke tåler å se noe som er sånn ca. nesten det mest naturlige et menneskebarn kan gjøre, så får man væresågod holde seg hjemme! Det får ta være grenser til prippenhet man skal prakke på andre, uskyldigee mennesker og barn. Nå er det faktisk slik at samfunnet vårt består av både voksne og barn, og jeg har full forståelse for at ikke alle tåler absolutt alt disse kan finne på. Men som sagt, da får man holde seg hjemme da, man kan ikke forvente at det store flertall skal tilpasse seg noen få særinger. Det samme gjelder hvis man sjeneres av å høre andre le, snakke, gå i brune gensere, gå med sokker i sandalene eller hva det skulle være - hold dere hjemme, eller holdt kjeft og lid dere gjennom det! Visse ting ved menneskets natur MÅ man faktisk bare akseptere, og at babyer må ha mat er en av dem. Hvorfor pokker skal mødre plage ungene sine med flaske når det ikke er NOE som helst galt i å amme barna sine? Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt? Jeg forstår bare ikke logikken! Diskresjon er lov, ja, men den dagen en baby ikke skal få lov å die i offentlighet fordi noen kan bli støtt (???) syns jeg vi alle kan finne et stup å hoppe utfor. Den dagen forsvinner siste rest av det lille naturlige vi mennesker klarer å forholde oss til, og jeg syns faktisk vi skal tviholde på den egenskapen så lenge vi kan. Noe annet er jo bare tragisk. Og nei, jeg har ikke barn selv og er ikke hjernevaska av mammagenet, hvis noen skulle anklage meg for det...
lille katt Skrevet 9. september 2010 #351 Skrevet 9. september 2010 Det som jeg syns er ille med denne tråden er denne arrogansen mange mødre her inne kommer med. Jeg har sett mange barn som klarer helt fint å drikke av flaske. Det er jo bare en vanesak. Fins jo faktisk mødre som ikke får til å amme og som må gi flaske pga det. Klart det er mange barn som klarer å drikke av flaske. Men den som ammer skal ikke måtte behøve å pumpe og gi flaske på offentlige steder bare fordi Rachel 1968 mener det.
smalls Skrevet 9. september 2010 #352 Skrevet 9. september 2010 Det som jeg syns er ille med denne tråden er denne arrogansen mange mødre her inne kommer med. Jeg har sett mange barn som klarer helt fint å drikke av flaske. Det er jo bare en vanesak. Fins jo faktisk mødre som ikke får til å amme og som må gi flaske pga det. Helt enig!
Gjest Bianca28 Skrevet 9. september 2010 #353 Skrevet 9. september 2010 Klart det er mange barn som klarer å drikke av flaske. Men den som ammer skal ikke måtte behøve å pumpe og gi flaske på offentlige steder bare fordi Rachel 1968 mener det. Nei det har du rett i så klart. jeg bare hengte meg litt opp i den der "barn tar ikke flaske" ferdig med det kommentarene mange her har kommet med. Det blir litt for påståelig å si at ingen babyer tar flaske. Men så var det og en her som sa hun hadde fått stygge blikk fra andre mødre fordi hun tok fram tåteflaska, og den reagerte jeg litt på. men det var jo ikke tema i tråden
Gjest Bianca28 Skrevet 9. september 2010 #354 Skrevet 9. september 2010 Jeg synes egentlig enkeltes holdninger til amming og småbarn minner litt om visse sider ved vår verdenshistorie: hvor skal man gjøre av de man vemmes av og som ikke er likeverdige eksemplarer av den høyerestående art. Så det er bare å bla opp i historiebøkene for velutprøvde tiltak: Kanskje ammende småbarnsmødre bør sitte bakerst i bussen, bak et skilt eller noe, hvor det står "kun ammende". Eller kanskje en skal bygge egne ghettoer til ammende, slik at de holde seg for seg selv. Eller kanskje egne asyler? Og ikke minst må man ha separate restauranter for ammende og "vanlige". Et alternativ er jo å sette de barna som ikke tar flaske/MME ut i skogen. Ehh nå drar du den vel litt veeeeel langt syns jeg.
-Englefjes- Skrevet 9. september 2010 #355 Skrevet 9. september 2010 Nei det har du rett i så klart. jeg bare hengte meg litt opp i den der "barn tar ikke flaske" ferdig med det kommentarene mange her har kommet med. Det blir litt for påståelig å si at ingen babyer tar flaske. Det er det vel ingen som har sagt? Men en del babyer tar ikke flaske, slik er det bare. Og nei, det er ikke bare en treningssak. Babyen vår tok f.eks flaske frem til hun var tre måneder (ca en gang i uken), men plutselig gikk hun over til å bli flaskenekter. Det er faktisk ganske vanlig at babyer som ikke flaskemates flere ganger daglig plutselig nekter å ta flaske selv om de tidligere gladelig drakk av flaske. Og en baby som ammes bør ikke tilys flaske for ofte heller, siden det kan gjøre babyen sugeforvirret, og dermed får man problemer med ammingen.
Harlekin Skrevet 9. september 2010 #356 Skrevet 9. september 2010 Det finnes barn som ikke tar pupp det finnes mødre som ikke får til å amme. Sånn er det bare og jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å protestere på dette :gjeiper: Sorry måtte bare Men det er vel ingen som protesterer på at flere babyer tar flaske og at det finnes babyer og mødre som ikke får til eller kan amme? Det har ingenting med saken å gjøre, og ikke har jeg sett at noen protesterer på det heller.
lille katt Skrevet 9. september 2010 #357 Skrevet 9. september 2010 Det blir litt for påståelig å si at ingen babyer tar flaske. Men det er det heller ingen som har påstått. Ehh nå drar du den vel litt veeeeel langt syns jeg. Det synes ikke jeg.
Harlekin Skrevet 9. september 2010 #358 Skrevet 9. september 2010 Men så var det og en her som sa hun hadde fått stygge blikk fra andre mødre fordi hun tok fram tåteflaska, og den reagerte jeg litt på. men det var jo ikke tema i tråden Det er jo som du sier ikke tema i tråden, men jeg er enig at det er helt teit å gi en mor stygge blikk fordi hun gir babyen flaske. Men det er ikke slik at alle ammende mødre ser ned på flaskemødre. Tvert om tror jeg det dreier seg om et fåtall.
Harlekin Skrevet 9. september 2010 #359 Skrevet 9. september 2010 Det som jeg syns er ille med denne tråden er denne arrogansen mange mødre her inne kommer med. Jeg har sett mange barn som klarer helt fint å drikke av flaske. Det er jo bare en vanesak. Fins jo faktisk mødre som ikke får til å amme og som må gi flaske pga det. Hvem er det som viser arroganse mot flaskemødre her? Jeg kan ikke huske å ha sett et innlegg der innskriveren snakker stygt om de som gir flaske.
Caramba Skrevet 9. september 2010 #360 Skrevet 9. september 2010 (endret) Er gså tungvint når du alltid må ta med deg ungen og ikke kan overlate ansvaret til f eks faren om du har lyst å ha barnefri en kveld. Jeg snakker om amming ute på dagtid, når man er i permisjon og ute på tur. Jeg kan fint overlate ungene til pappaen på kveldene og gå ut en tur NÅ, men de føste spedbarnsmåneden var det ikke så enkelt. De var for avhengige av puppen og jeg var nå også litt for sliten til å gå særlig mye ut om kveldene. Tvillingene mine tok flaske, men ikke velvillig og ikke hvis puppen var i nærheten. Førstemann tok ikke flaske, ikke om han holdt på å sulte i hjel heller. Kom flere ganger halsende hjem til hylende unge den gangen hvis jeg var ute en snartur. Men ammeperioden går utrolig raskt, plutselig spiser de fast føde, drikker av kopp og legger seg klokken 19.00 uten problemer, men de første 5-6 månedene er mange babyer veldig avhengig av puppen og mor. Dette er noe man kanskje ikke skjønner før man står midt oppe i det selv, jeg skjønte det IKKE før ungene kom og mente at de helt klart skulle ta flaske uansett hva Endret 9. september 2010 av Caramba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå