Gjest Gjest Skrevet 4. september 2010 #161 Del Skrevet 4. september 2010 Helt ærlig - jeg skjønner ikke hva som er problemet til dere som føler seg så uglesett for å amme offentlig. Jeg har ammet tre barn, den første i 2001, i Bergen, den andre i 2003, i Oslo og den tredje i 2005, i Trondheim. Jeg har riktignok aldri ammet på "fine" restauranter, men har ammet på cafeer, kjøpesentre, benker, you name it. Jeg har ALDRI, ikke én gang, fått kommentarer eller blikk som skulle tilsi at folk ble støtt og mislikte det de så. Ammet alle tre fram til de var drøye året, men "problemstillingen" med å måtte amme "plutselig" når vi var ute i offentligheten, tok nok av da de var 7-8 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2010 #162 Del Skrevet 4. september 2010 synes det er merkelig at dette er et tema selv i 2010. Tja. Det er vel nettopp i 2010, og ikke tidligere, at dette måtte bli tema. På noen områder blir man visst bare mer og mer sneversynt her i landet. Da jeg fikk barn for 18-20 år siden var det ingen som reagerte om man ga barnet sitt mat på offentlig plass. Da var det visst nok naturlig.Jeg ammet på kafeer og parker i likhet med mange andre mødre. Vi satt diskret, gjerne med ryggen til eller i en krok. Jeg var mye på byen i denne perioden, og det er noen av mine koseligste minner fra da jeg hadde små. Det koseligste jeg ser er en ammende mor, aldri har jeg sett brystvorten eller mye hud fra brystet hennes, det jeg ser er bakhodet til en baby som får mat og en mor som gir barnet sitt mat.Dessverre er det mange som synes dette er et stygt syn. Men si meg, stirrer dere? Det er nemlig uhøflig. Utviklingen er nifs synes jeg. På enkelte områder går visst Norge tilbake. Holdningene til mange folk nå, bærer kanskje preg av at vi er mye mer selvopptatte enn noen gang før. Kanskje skal det mindre til før man blir kvalm nå for tiden? Var man sterkere før?( Det siste var usaklig, men med en ørliten brodd av sannhet i) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 4. september 2010 #163 Del Skrevet 4. september 2010 Kva er så grusomt med å sjå ei dame med genseren dratt oppover? :klø: Det fører til at man ser mer enn ønskelig, kort og godt. Og nei, jeg stirrer ikke, men man kan ikke gadere seg mot slike syn i utgangspunktet; selv om man, som jeg, snur hodet en annen vei umiddelbart når man ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 4. september 2010 #164 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg har heldigvis aldri følt noe ubehag ved å amme mine ute på tur. Synes ikke folk stirrer og føler heller at de fleste ikke en gang la merke til at jeg satt og ammet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #165 Del Skrevet 4. september 2010 Det fins noen som stirrer og vurderer andre og man ser de raskt hvis man titter etter. Jeg vet det, fordi et par jeg kjenner er på den måten og jeg føler ofte at det er pinlig at de kommenterer andre i det offentlige rom. Jeg har lært meg å blokkere slik at jeg kanskje møter blikket til noen, men jeg betrakter ikke klærne, hva de har til drikke på bordet osv. Derfor plager det ikke meg hvis noen ammer på et offentlig sted. Synes det er helt natrulig. Men var jeg en stirrer, ville jeg kanskje ikke likt det. Har forøvrig aldri hørt noen sure kommentarer om kvinner som ammer fra de jeg nevnte som eksempler, så de har litt mellom ørene. Det er verre når de kommenterer overvekt, klesstil og diverse annet de ikke har noe med å gjøre. Det finnes ammebh man knepper opp foran slik at det hele skjer mest mulig diskret. En venninne ble så lettet da hun oppdaget denne bhen mens hun gikk gravid. Amme-bh hadde hun aldri hørt om. Hun var sikker på at hun måtte gjemme seg også i sitt eget hjem, når hun skulle amme for hun trodde hun måtte brette ut alt. Sånn er det altså ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. september 2010 #166 Del Skrevet 4. september 2010 Det fører til at man ser mer enn ønskelig, kort og godt. Og nei, jeg stirrer ikke, men man kan ikke gadere seg mot slike syn i utgangspunktet; selv om man, som jeg, snur hodet en annen vei umiddelbart når man ser det. Synes du at et to sekunders glimt av en pupp er så ille? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #167 Del Skrevet 4. september 2010 Mennesker med så lav toleransegrense som deg hører ikke til ute i samfunnet i det hele tatt. Hold deg hjemme, så slipper du å se folk som ammer offentlig. Tøft å slenge dritt eller.Stå frem med nick i såfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 4. september 2010 #168 Del Skrevet 4. september 2010 Tøft å slenge dritt eller.Stå frem med nick i såfall. sa den anonyme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 4. september 2010 #169 Del Skrevet 4. september 2010 Hva er det dere som er imot aming irriterer dere over? at dere risikerer å se en pupp,en baby, eller at mennene deres kan se en pupp? jeg ser virkeli ikke problemet. folk flest er jo diskre. og det er mye mer forstyrrende med ett skrikende barn, fordi det trenger mat. Jeg irriterer meg over amming offentlig fordi jeg synes det er ekkelt å se på. Det siste i verden jeg ønsker dersom jeg f.eks er ute og spiser er at folk sitter og ammer en unge i nærheten av meg. Da mister jeg faktisk matlysten. Ærlig talt, det er noe som heter pumpe og det er noe som heter flaske. Disse to går det an å kombinere når man skal ut av huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 4. september 2010 #170 Del Skrevet 4. september 2010 Synes du at et to sekunders glimt av en pupp er så ille? Dersom puppen er melkesprengt, ja! Det er ikke noe pent syn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 4. september 2010 #171 Del Skrevet 4. september 2010 Kva er så grusomt med å sjå ei dame med genseren dratt oppover? :klø: Jeg har ikke noen interesse av å se andres mage og pupper når jeg er ute og spiser. Har du? På stranda gjør det meg ingenting, men det gjør meg noe på et sted hvor jeg skal innta maten min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 4. september 2010 #172 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg irriterer meg over amming offentlig fordi jeg synes det er ekkelt å se på. Det siste i verden jeg ønsker dersom jeg f.eks er ute og spiser er at folk sitter og ammer en unge i nærheten av meg. Da mister jeg faktisk matlysten. Ærlig talt, det er noe som heter pumpe og det er noe som heter flaske. Disse to går det an å kombinere når man skal ut av huset. Det er ikke alle babyer som tar flaske. Sånn, nå vet du det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 4. september 2010 #173 Del Skrevet 4. september 2010 Det er ikke alle babyer som tar flaske. Sånn, nå vet du det. Da fortsetter man å prøve inntil ungen gjør det. Amming på spisesteder er uhørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #174 Del Skrevet 4. september 2010 Dersom puppen er melkesprengt, ja! Det er ikke noe pent syn. La vær å kikke da .. Seriøst mange sære folk. Om ungen må ha mat,så må den. skal folk som ammer gjemme seg inne i hus til barnet har sluttet med pupp? En finere restaurant synes jeg at folk kan komme uten barn,personlig liker jeg ikke unger som hyler og skriker når jeg og gubbe feirer dagen vår. Litt omløp i hjernen må vel være lov En normal kaffe bar synes jeg er helt ok med mor og barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 4. september 2010 #175 Del Skrevet 4. september 2010 La vær å kikke da .. Tro meg, jeg gjør mitt beste! Ikke min feil at enkelte mennesker ikke klarer å la være å flashe puppene sine når de ammer, og da rett i mitt påsyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 4. september 2010 #176 Del Skrevet 4. september 2010 sa den anonyme... Ja noen av de anonyme sitter i dobbeltmoralens høysete! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2010 #177 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg ammer offentlig selv, og har aldri sett på det som noe problem. Har man et teppe eller lignende så skal du stirre jævlig godt for å se noe som helst. Men på kafe i dag ble jeg vitne til ei mor som brettet til side klærne slik at puppen hang ute, reiste seg og sto ei stund for å ordne noe nede i vogna(fremdeles med puppen ute), før hun tok opp ungen for å amme. Det synes jeg var drøyt. Vi forlanger at vi får amme når det passer, men kravet om hensyn går andre veien og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #178 Del Skrevet 4. september 2010 Ja noen av de anonyme sitter i dobbeltmoralens høysete! Forskjell på å være anonym for å være anonym , og værer anonym for å slenge dritt som den personen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 4. september 2010 #179 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg har ikke noen interesse av å se andres mage og pupper når jeg er ute og spiser. Har du? På stranda gjør det meg ingenting, men det gjør meg noe på et sted hvor jeg skal innta maten min. Det gjer meg ingen ting å sjå andres puppar eller mage medan eg eter. Jammen er eg eit frigjort menneske! (I alle fall føler eg meg over gjennomsnittleg frigjort etter å ha lest gjennom denne tråden ) Og ikkje alle ungar tek flaske. Mine gjorde ikkje det før dei var 9 mnd, og då fekk dei pupp så skjelden at eg ikkje trong å amme offentleg. Tru ikkje at eg ikkje prøvde. Men dei nekta. Slik er det å ha ungar Ein kan lede hesten til vatnet, men ikkje tvinge den til å drikke, hugsar du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #180 Del Skrevet 4. september 2010 til alle ammende: hvis dere vil at folk skal respektere ønsket deres om å amme offentlig så må dere FOR HEL... respektere at det finns mødre som ikke ammer p.g.a. sykdom, lite melk m.m. , og ikke fordi de er late. For jeg er møkklei de stygge blikkene deres jeg får hver gang jeg tar flaska med erstatning ut av stelleveska. Dette var litt off-topic, men jeg måtte få det ut velger å være anonym her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå