Auraya Skrevet 2. september 2010 #101 Del Skrevet 2. september 2010 Er det noen overhodet i tråden som har sagt noe annet? :klø: Det er da ganske mange i tråden som har sagt at det er arenaer amming ikke hører hjemme, uten å differensiere mellom utagerende og diskre amming. Selv liker jeg ikke barn en gang, men at mødre ammer ungene sine er da det minst irriterende aspektet ved dem, og selvsagt er det greit at de ammer på restaurant. Blir litt søkt å nekte babyen mat, når alle andre er der for å spise. Og etter hva jeg har fått med meg er det ikke alltid bare-bare å beregne når de blir sultne, når de er så små at de fullammes. Jeg ser mye heller ett glimt av en pupp enn å høre på en sulten skrikerunge. Og å mene at mødre bør holde seg hjemme er da helt bak mål. Hvis en nybakt mor vil kose seg på resturant med familien har hun heldigvis all mulighet til det. Ikke alle har masse barnevakter som står i kø for å stille opp heller, men de må da få lov å forlate huset i blant de også. Jeg tror heldigvis ikke denne tråden gjenspeiler virkeligheten. De fleste jeg kjenner, både menn og kvinner, blir bare helt myke og hormonelle i blikket når de ser en baby som dier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 2. september 2010 #102 Del Skrevet 2. september 2010 imli, jeg har et barn som er 10 mnd. Det skulle ein ikkje tru... Då må din unge jammen ha eti skjelden. 3-4 timar mellom kvart måltid er jo normalt for barn (og vaksne ) som berre eter fast føde, så det er faktisk ikkje vanleg at kun mjølk varar like lenge. Eg har inntrykk av at det er vanleg å amme kvar 2-3 time. Og sjølv om ungen vanlegvis treng mat skjelden, så skjer det jo uforutsette ting. Kan vel ikkje akkurat nekte ungen mat, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smalls Skrevet 2. september 2010 #103 Del Skrevet 2. september 2010 Babyen ligger der og spiser den og. Selv dekker jeg litt til når jeg ammer, men jeg bryr meg lite om noen ikke dekker til puppen. Det heter "folk sitter OG spiser" forresten. Takk for at du rettet på min lille skrivefeil. Var det virkelig nødvendig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pimp Skrevet 2. september 2010 #104 Del Skrevet 2. september 2010 Det skulle ein ikkje tru... Då må din unge jammen ha eti skjelden. 3-4 timar mellom kvart måltid er jo normalt for barn (og vaksne ) som berre eter fast føde, så det er faktisk ikkje vanleg at kun mjølk varar like lenge. Eg har inntrykk av at det er vanleg å amme kvar 2-3 time. Og sjølv om ungen vanlegvis treng mat skjelden, så skjer det jo uforutsette ting. Kan vel ikkje akkurat nekte ungen mat, eller? da sier vi det, imli. Du har, as usual, alltid rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 2. september 2010 #105 Del Skrevet 2. september 2010 Det skulle ein ikkje tru... Då må din unge jammen ha eti skjelden. 3-4 timar mellom kvart måltid er jo normalt for barn (og vaksne ) som berre eter fast føde, så det er faktisk ikkje vanleg at kun mjølk varar like lenge. Eg har inntrykk av at det er vanleg å amme kvar 2-3 time. Og sjølv om ungen vanlegvis treng mat skjelden, så skjer det jo uforutsette ting. Kan vel ikkje akkurat nekte ungen mat, eller? Jeg skjønner at det er lenge siden jeg var småbarnsmor... Akkurat som "Generasjon X" sa, fikk jeg beskjed fra helsesøster om at hvis barn på den alderen måtte spise oftere enn hver 3.-4. time over lengre tid (se bort i fra økedager), hadde de behov for mer solid kost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 2. september 2010 #106 Del Skrevet 2. september 2010 da sier vi det, imli. Du har, as usual, alltid rett. :klø: Jeg skjønner at det er lenge siden jeg var småbarnsmor... Akkurat som "Generasjon X" sa, fikk jeg beskjed fra helsesøster om at hvis barn på den alderen måtte spise oftere enn hver 3.-4. time over lengre tid (se bort i fra økedager), hadde de behov for mer solid kost. No har dei gått tilbake frå den anbefalinga. I så fall måtte eg ha gitt mine ungar fast føde frå dag ein... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #107 Del Skrevet 2. september 2010 Babyen ligger der og spiser den og. Selv dekker jeg litt til når jeg ammer, men jeg bryr meg lite om noen ikke dekker til puppen. Det heter "folk sitter OG spiser" forresten. Rette hva folk skriver kan du holde deg for god til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 2. september 2010 #108 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg ammet overalt hvis det var akutt behov for mat og hadde i TS sitt tilfelle satt meg rett ned på en benkt inne på kjøpesenteret. Har aldri følt at jeg har "blottet" meg ved amming heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 2. september 2010 #109 Del Skrevet 2. september 2010 No har dei gått tilbake frå den anbefalinga. I så fall måtte eg ha gitt mine ungar fast føde frå dag ein... Vi snakker vel om barn på 6 mnd, ikke om nyfødte? At nyfødte har behov for melk oftere er vanlig, også den gangen jeg var småbarnsmor. (Da jeg ble født derimot, ble jeg ammet etter et strengt fastlagt skjema, med 4 timers mellomrom fra dag 1) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ava Mae Skrevet 2. september 2010 #110 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg kommer ikke til å ha noen problemer med å amme på offentlige steder, har andre problemer med det så får de surmule og skule på meg alt de gidder mens kaffen deres blir kald i mellomtiden. Ungen min skal da ha mat!!!! Jeg har ingen interesse av å blotte brystet mitt til alle og enhver så jeg kommer nok til å henge gulpekluten over skulderen for å skjerme både barnet og brystet, men å sette meg på et offentlig toalett eller et prøverom for å skåne visse sarte sjeler kommer jeg aldri i verden til å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 2. september 2010 #111 Del Skrevet 2. september 2010 Vi snakker vel om barn på 6 mnd, ikke om nyfødte? At nyfødte har behov for melk oftere er vanlig, også den gangen jeg var småbarnsmor. (Da jeg ble født derimot, ble jeg ammet etter et strengt fastlagt skjema, med 4 timers mellomrom fra dag 1) Jeg ammet ikke mine etter klokka. Var de sultne og gråt, så fikk de melk. Samme hvor vi var. Det tok ofte bare ti minutter på en benk eller lignende så kunne vi vandre videre med ærendene våre. Min første var litt vrang med fast føde og ville ikke spise mye før ca 9 mnd. Det var mer styr å prøve å putte i ham annen mat en pupp ute på tur, pluss at da måtte man jo bruke mye mer tid, finne barnestol, sette seg på cafe ol. Mye raskere å bare amme kjapt og greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 2. september 2010 #112 Del Skrevet 2. september 2010 Det ER so, noen nevner her forskjell på normal diskret amming, og enkelte som omtrent er stunt-ammere, som er så langt inne i ammetåke at de glemmer å pakke bort puppen etter amming, som tar ut ammeinnlegg og legger dem på bordet etc. Slik gjør man kun HJEMME. Men å dra opp genseren, (for ja, det er faktisk ikke alle som har råd til å kjøpe spesielle ammeklær) og diskret hekte ungen på puppen, det må være greit. Som noen sier her, det er da langt mer plagsomt med en hylende unge?! Og man anbefaler jo faktisk å fullamme til barnet ER 6 mnd hvis man klarer. Og da blir det gjerne noen økeperioder også, der ungen plutselig vil ha mat NÅ! Jeg har ammet i sofaer på IKEA, på benker i kjøpesentere og i parker, sittende på en stein eller en stubbe lang pokker- i-vold i Nordmarka, eller på kafeer i Oslo og på Svalbard. Men det er klart at jeg prøvde å gjøre det mest mulig privat likevel om det var andre tilstede. Og jeg tørket ikke puppen i lufta etterpå så alle kunne se... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rosemor Skrevet 2. september 2010 #113 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg ammet ikke mine etter klokka. Var de sultne og gråt, så fikk de melk. Samme hvor vi var. Det tok ofte bare ti minutter på en benk eller lignende så kunne vi vandre videre med ærendene våre. Min første var litt vrang med fast føde og ville ikke spise mye før ca 9 mnd. Det var mer styr å prøve å putte i ham annen mat en pupp ute på tur, pluss at da måtte man jo bruke mye mer tid, finne barnestol, sette seg på cafe ol. Mye raskere å bare amme kjapt og greit. Det samme gjorde jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 2. september 2010 #114 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg synes rett og slett det er ufint av enkelte, måten dere diskuterer på. Klarer dere virkelig ikke å få frem meningene deres uten å slenge om dere med "skjellsord" som hengepupper, fleskepupper, blåsprengt (OJ eller ei, men så er ikke han av den mest taktfulle heller), ekle pupper osv.? Hva er det med dere, egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #115 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg synes rett og slett det er ufint av enkelte, måten dere diskuterer på. Klarer dere virkelig ikke å få frem meningene deres uten å slenge om dere med "skjellsord" som hengepupper, fleskepupper, blåsprengt (OJ eller ei, men så er ikke han av den mest taktfulle heller), ekle pupper osv.? Hva er det med dere, egentlig? Fint om dere også ikke er så nedlatene i tonen deres mot folk som ikke liker amming overalt. Hengepupp er ikke skjellsord men fakta, hvis man ikke liker det burde man ikke amme slik at folk kan se det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 2. september 2010 #116 Del Skrevet 2. september 2010 Fint om dere også ikke er så nedlatene i tonen deres mot folk som ikke liker amming overalt. Hengepupp er ikke skjellsord men fakta, hvis man ikke liker det burde man ikke amme slik at folk kan se det Ja, alle som ammar har jo hengepuppar Kva viss ein likar det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #117 Del Skrevet 2. september 2010 Ja, alle som ammar har jo hengepuppar Kva viss ein likar det? Er jo fakta om en person har henge pupper så er det hengepupper. Er vell ikke så vannskelig å forstå? En spade er en spade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 2. september 2010 #118 Del Skrevet 2. september 2010 Fint om dere også ikke er så nedlatene i tonen deres mot folk som ikke liker amming overalt. Hengepupp er ikke skjellsord men fakta, hvis man ikke liker det burde man ikke amme slik at folk kan se det Jeg er ikke nedlatende (selv om jeg også har en god del ord på lager jeg kan bruke, så gjør jeg ikke det). Hengepupper er IKKE fakta, alle som ammer har ikke hengepupper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 2. september 2010 #119 Del Skrevet 2. september 2010 Er jo fakta om en person har henge pupper så er det hengepupper. Er vell ikke så vannskelig å forstå? En spade er en spade Og om det så var et en person har hengepupper, går det vel an å ikke snakke stygt om dem likevel? Går du rundt og kalle alle overvektige "feite", eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellam Skrevet 2. september 2010 #120 Del Skrevet 2. september 2010 Nå har jeg bare lest det første innlegget , men jeg må si at for meg så kan alle amme når de vil og hvor de vil. Om puppen vises litt eller mye, ingen big deal for meg Klart jeg kan bli litt med meg hvis jeg plutselig observerer en pupp i full offentlighet, men det har bare med å gjøre at man ikke så ofte ser annet enn sine egne Å amme må man gjøre når det passer seg og sitt barn, og akkurat hvor man selv vil! Jeg kan virkelig ikke forstå på noen som helst måte at man skal måtte gjemme seg for å amme. Makan til tull! Det eneste må være hvis man selv ikke vil, eller at barnet trenger fullstendig ro. Og da skulle det gjerne vært flere amme/stellerom på kjøpesentre. Og, at du ikke fikk sitte på prøverommet, latterlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå