Gå til innhold

Hun SKAL ha onepiece!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min yngste sønn er 8,5 år og klesstilen hans er jeg ikke enig i, men det er han som skal føle seg vel så mor kjøper klær som jeg synes er helt grusomme til tider. Men grensen går ved onepiece!!!! Nå har det gudskjelov ikke vært ett tema her, men der hadde jeg satt foten ned.

Eldstemann begynte i 5 nå, han fikk nye klær, sko og sekk. Jeg prøvde iherdig å få kjøpt ett nytt pennal til ham, men nei det var ikke noe galt med det så han trengte ikke nytt. Pennalet hans er ett slikt trippelpennal som jeg betalte 120 nok for i england i sin tid, men jeg må si JEG synes det var flaut å sende han på skolen med wall-e pennal ja.

Yngstemann skulle egentlig ikke få ny sekk før til neste år, men vi ser nå at det må revurderes. Han har en troll sekk, egentlig ikke noe utseendemessig galt med den, men vi ser at den sitter ikke godt lenger og det er litt snaut med plass i den til ham. Han ville heller ikke ha nytt pennal, igjen ett trippelt, men med cars på.

Sekken og pennalet jeg brukte på skolen ble innkjøpt nytt i 1972 til min tante og var med henne ut ungdomsskolen. Jeg arvet dette i 1986, og brukte det til jeg gikk ut av videregående i 96. Ikke fordi vi ikke hadde råd til nytt, men det var en dyr og god skinnsekk og den satt ordentlig på ryggen i motsetning til alt annet som ble prøvd.

Ser at mange mener det er bedre å gi etter for gruppepress enn å lære dem sunne verdier. Misforstå meg rett, man lager ikke mobbeoffer ut av ungene sine for småpenger. Jeg har prøvd så godt jeg kunne å lære guttene her at vi skal ikke bedømme folk ut fra hva de har, men for hva de er. Foreløpig har dette gått greit. Men at det vil forandre seg med gruppepress etc når de begynner på ungdomsskolen er jeg klar over. De går nå på en liten skole som har færre elever totalt enn det er i en klasse i storbyen.

Men en materealistisk verden det lever vi jammen meg i, når ting går ut på dato etter kun kort tid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde samme pennal fra barneskolen (usikker på om jeg fikk det i 1. klasse) til VGS, av typen brunt lær-hylse pennal.

Jeg syntes selv at pennalet bare ble "kulere" med tiden.. gikk hull på det også og glidelåsen ble vrien etter noen år, men å kjøpe nytt falt meg ikke inn, foreldrene mine brydde seg ikke heller (takk og pris)

Skrevet

Og jeg fortsetter...

Sy, ja! Det var jo ikke så dumt. Nå har jeg alltids råd til (ja, skrev at økonomien er ganske stram, men det står ikke SÅ ille til, heller) både sekk og sko og pennal og en Onepiece-kloning, men vi har jo en mormor som er glad i å sy.

Her får ungene sekker av kommunen (bor i større by) når de begynner på skolen, så sekken hun har nå, har hun kun brukt i to år. Den ser helt ny ut, er sølvgrå og lilla. Absolutt en sekk en 9-åring kan leve med. Vet det er ganske vanlig å få ny sekk når man begynner i femte (disse 22-litringene står det vel 1. - 4. klasse på), med mindre ungen er uvanlig lang.

Det finnes strengt tatt flere pennal i husholdningen her, også, av typen runde med glidelås. Farfar har til og med laget et gammeldags skyve-pennal i tre.

Nå må du gi deg. Det handler IKKE om at "mamma skriver på KG for å få støtte for å nekte ungen sin å ha enkle ting som det er vanlig ( Ja, faktisk er det normalt) at ungen får."

Aldri har fått noe moderne eller kult? Hvem sa det? Dette gidder jeg ikke kommentere mer, jeg tror de fleste oppegående ser at dette blir for dumt.

Helt enig, noe av sjarmen med å begynne på nytt skoleår, er noe nytt. Det husker jeg godt selv (selv om jeg er mer enn fire ganger så gammel som datteren min). Vi kjøpte nye matbokser, små plastbokser for frukt & annet supplement til matpakker, rikkeflasker, fargeblyanter, tusjer, viskelær og blyantspissere. Hun fikk dongerijakke, bukse og hettejakke (fra WOW, som hun ønsket seg), en urstygg caps/hatt/lue, allværsjakke, to gensere og en kjole.

Sekkene jeg kjøper holder i mer enn to år (og prøver å tipse dem litt i fargevalg og mønster i forhold til at de skal synes de er fine også om et år eller tre), og de byttes derfor ut når de er fravokst, ikke før.

Jeg er ikke gnien, jeg garanterer. Det handler ikke først og fremst om (mangel på) penger, jeg er overrasket over at så mange ikke ser det. (Pennalet er tre år gammelt).

Jeg synes fortsatt det handler mer om oppdragelse og formidling av verdier enn det handler om at jeg er sta og urimelig. ;)

Jeg nekter ikke barnet mitt pennal og klær og skolesekk av en akseptabel standard, det er litt av poenget. Hun HAR pennal og sekk av akseptabel standard, både hva angår tingenes tilstand og moteriktige utseende.

Hun har et par joggedresser, så sånn sett trenger hun ikke en Onepiece. Men akkurat dét handler jo om noe annet, det handler om mote og "alle andre".

Det er nettopp hva jeg gjør, prøver å skape gode verdier. Men såklart, dersom det er noen av "dagens holdninger" som jeg ikke er enig i, så ser jeg det som min plikt å prøve å lære datteren min det som jeg mener er riktig.

Jeg er ikke streng og jeg prater mye med min datter. Hun får mene masse, og jeg tror jeg er ganske god på å sette meg inn i hennes situasjon. Jeg føler forresten at hun ikke er en av "dagens unge", her er det snakk om et relativt lite barn som såvidt har fylt 9 år.

Hei 8.-klassing! Skal man kjøpe noe nytt bare fordi det man har fra før er x antall år gammelt? Så lenge det oppfyller funksjonen og ikke er utslitt?

Hvis det blir mobbing ut av et 4 (det er bare 3 ;) ) år gammelt pennal, mener jeg at løsningen ligger et helt annet sted enn i å kjøpe nytt pennal. Da er det noe veldig galt med miljøet i klassen, og jeg hadde ikke nølt ett sekund med å kontakte skole/lærer.

Tror jeg holder fast ved det meste av hva jeg har bestemt meg for. Ny sekk i 5, nytt pennal i 5. Vurdere Kawasaki-sko til våren, om hun fortsatt har veldig lyst på da (og det ligger et halvt år foran henne med muligheter for tøyskobruk).

Men jeg kan gå med på at jeg kanskje er litt vel prinsippfast når det gjelder dette med Urstygg Dress. Det kommer nærmest til å smerte meg å se henne som en liten humpedinkel, men om vi kan komme til en enighet hvor den ikke brukes på skolen, kun på fritiden, så vurderer jeg å gi meg. Eller, jeg har vel bestemt meg for å gjøre det. Men hun skal få jobbe litt for den, i et par-tre uker, tenker jeg. Hun er ganske flink til dette med å jobbe og spare til noe hun ønsker seg.

(Pokker, nå kom jeg på at jeg har jo enda en unge som også kommer til å mase om storesøster får...)

Takker for innspill! Jeg er, under sterk tvil og med blødende hjerte, blitt framtidig mamma til en teletubby! :gjeiper:

Når du har alle svarene selv og skriver to laange innlegg hvor du tilbakeviser alt som andre sier- skjønner jeg ikke at du spør på KG.

Angrer på at jeg gadd å bruke tid på å svare deg som var allvitende fra før.

Du ville bare skrive en tråd om at OnePiece er stygt.

Hvorfor kan plutselig mormor sy det, når du har penger til å kjøpe og mormor har vett til å ikke gå mot det du har bestemt...

Glad jeg slipper å forholde meg til den politisk korrekte superkvinne inabolaget/perfekt gjennomntenkte mor som du sier du er, i det virkelige liv.

Hva får du egentlig ut av svarene når du vet alt best selv?

Skrevet

Når du har alle svarene selv og skriver to laange innlegg hvor du tilbakeviser alt som andre sier- skjønner jeg ikke at du spør på KG.

Angrer på at jeg gadd å bruke tid på å svare deg som var allvitende fra før.

Du ville bare skrive en tråd om at OnePiece er stygt.

Hvorfor kan plutselig mormor sy det, når du har penger til å kjøpe og mormor har vett til å ikke gå mot det du har bestemt...

Glad jeg slipper å forholde meg til den politisk korrekte superkvinne inabolaget/perfekt gjennomntenkte mor som du sier du er, i det virkelige liv.

Hva får du egentlig ut av svarene når du vet alt best selv?

Åhhh, du er virkelig søt!

:kyss2: fra ts.

Skrevet

Åhhh, du er virkelig søt!

:kyss2: fra ts.

Jeg er enig med gjesten. Du har kastet bort tiden vår.

Skrevet

Altså, jeg er 8.klassingen igjen. Hva er vitsen med å opprette en tråd her, som folk bruker tid på å skrive i, bare for at du skal være perfekt fra før? Hva søren er vitsen??

Jeg ser ikke noe poeng i å la andre "sløse" bort tiden, hvis du ikke vil ta til deg noe av det.

Skrevet

:rope:

Og det gjør meg irritert. Jeg kunne brukt tiden min på å hjelpe andre, med mine meninger og tanker. Men isteden må du komme her og "spørre" om noe, helt uten mening. Søren altså. Jeg blir forbanna. :kjefte::snurt::nei:

Skrevet

TS

Ungen din kjemper ikke lenger en kamp for å stå i mot gruppepresset. Hun kjemper en kamp mot deg og staheten din.

At du synes onepiece er stygt har ingenting med saken å gjøre. Hva skal du gjøre i fremtiden? Nekte henne å bruke klær du synes er stygge? Velge ut alle klærene for henne?

Er enig i at du bør la henne spare hele eller deler av beløpet til den selv.

Det er i og for seg ikke et godt argument at hun ikke trenger en heller. Det samme gjelder for pennalet. I teorien kan hun sikkert bruke det samme pennalet til hun begynner å studere, så lenge det ikke er slitt og ikke ser barnslig ut. I teorien trenger hun ikke onepice heller, for hun har jo klær.

Skal du lære henne å stå i mot gruppepress bør man lære henne å stå i mot når det er snakk om å gjøre ting som er farlig eller dumt. Synes ikke du bør starte med å lære henne det med bakgrunn i at du selv synes plagget er stygt.

Skrevet

Dette må være den beste kommentaren jeg har sett på et DISKUSJONSFORUM...

:ler:

Altså, jeg er 8.klassingen igjen. Hva er vitsen med å opprette en tråd her, som folk bruker tid på å skrive i, bare for at du skal være perfekt fra før? Hva søren er vitsen??

Jeg ser ikke noe poeng i å la andre "sløse" bort tiden, hvis du ikke vil ta til deg noe av det.

Har du egentlig skjønt poenget av et diskusjonsforum? TS skrev denne tråden for å få andre synspunkter på saken, ikke for å nødvendigvis omvendes fra hennes ståsted. At andre har sitt ståsted og syn på saken som ikke nødvendigvis sammenfaller med sitt eget er jo nettopp hele greia med konseptet!!

Gjest Christine
Skrevet

Jeg syns selv at du argumenterer for mye, vis ho syns det er fint selv kan ikke du komme inn i bildet å si at du ikke liker så hun kan ikke kjøpe det, det syns jeg er en teit oppførsel, og jeg syns at du kan få henne til å rydde litt i huset, eller vaske bilen, klippe plenen elns, en god måte å tjene penger på, eller gi henne ukelønn, søskenbarna mine som er 10 og 14 får 100 kr hver seg for å rydde romme sitt, den 14 år gamle jente får heller 400 kr per mååndt for å rydde rommet sitt inn på kortet sitt, og ikke si at det er stygt når hu syns det er fint, det er ikke en fin måte å si det på, du kan si "du får prøve å se ossen den ser ut på deg" elns før du begynner å klage på plagget! Knus Meg: )

Skrevet

Selvsagt skal hun det; det er jo sånn det er å være foreldre. Ingen lever vel i den villfarelsen at barna aldri skal ønske seg klær som foreldrene synes er stygge? Jeg tviler sterkt på at foreldrene mine synes Buffalo-sko og skjørt utenpå buksene var så ekstremt fint da jeg var fjortis, men de forsto heldigvis at det går en grense for hvor lenge man kan bestemme hva ungene skal kle seg i.

Da jeg var barn, kunne jeg aldri drømme om å be foreldrene mine om å kjøpe noe til meg dersom de ikke engang likte det. Så lenge man ikke tjener penger selv, er det selvsagt slik at foreldrene bestemmer hvorvidt man får det man ønsker seg eller ikke(og ja, barn har krav på hele og rene klær og sko, men jeg forstår det ikke akkurat slik at dèt er problemstillingen her). Det grenser til vanvidd dersom et barn skal kunne kreve at foreldrene skal betale for noe de ikke liker!

Jeg ikledde meg for øvrig også klær foreldrene mine ikke likte(nei, de likte absolutt ikke mine åletrange jeans og det høye håret jeg gikk rundt med fra jeg var 13-18), men jeg kjøpte dem da vitterlig for mine egne penger, og var langt eldre enn ni år.

Skrevet

Syns det er fælt at 9-åringar opplevar motepress! :hakeslepp: For 10 år sida starta ikkje det før ein var 11-12 i alle fall.

Det later dessverre til at "de unge" stadig blir yngre og yngre, med den uungåelige følgen at alt som tidligere hørte ungdomsårene til, nu i stadig srørre grad hører barneårene til; og da stadig yngre barneår. Niåringer går på småskoeltrinnet, og er veeeldig langt fra å være ungdommer!

Det er for øvrig slett ikke alltid at jeg er enig med deg, men denne gangen kan jeg skrive under på hele innlegget ditt.

Skrevet

Jeg hadde samme pennal fra barneskolen (usikker på om jeg fikk det i 1. klasse) til VGS, av typen brunt lær-hylse pennal.

Jeg syntes selv at pennalet bare ble "kulere" med tiden.. gikk hull på det også og glidelåsen ble vrien etter noen år, men å kjøpe nytt falt meg ikke inn, foreldrene mine brydde seg ikke heller (takk og pris)

Jeg synes at det er vesentlig forskjell å bruke et penal gjennom hele skoletiden fordi man har lyst (og faktisk syns det er kult) og det å bli tvunget til å bruke et som man faktisk ikke liker /eller er flau over.

At ts ikke kjøper onepice til barnet sitt kan jeg forstå, det er dyrt, stygt og unødvendig plagg (men jeg ga selv etter, og datteren min fikk det i bursdagsgave av oss og besteforeldre), men å være så konsekvent både med penal, sekk og sko, er å dra strikken for langt. Jeg har tro på å møte barna våre på halvveien. Slik jeg opplever innlegget til ts har barnet ingen påvirkning i det hele tatt. Her er det nei nei nei. En kan lett tenke seg at relasjonen mellom mor og barn vil bli dårligere i det lange løp. Jeg syns man skal gi barna en følelse av å ha en viss kontroll over sitt eget liv.

Skrevet

I dag så jeg en voksen mann (30+) i byen med lysegrå onepiece og ryggsekk, det så ut som det var verdens mest naturlige plagg å iføre seg :ler: . Så jeg ville ikke tatt det så tungt om en niåring gikk rundt i onepiecen sin på fritiden og hjemme :)

Skrevet (endret)

Jeg har en fetter som går i 6. klasse. Tanten og onkelen min bruker altfor mye penger på merkeklær til gutten! Penger de ikke har råd til å bruke! Men gutten må jo få når de andre i klassen får, ikke sant?

Nei, ikke søren om vi kommer til å gi etter for slikt press! Joggesko til over 1000kr hører ikke hjemme på en fot som har vokst fra skoen neste år!

Jeg synes det er bra du ikke kjøper OnePiece til henne! Selv om det bare er en billig etterligning (godt de ikke bryr seg om det på skolen, ihvertfall da!). Jeg synes forslagene om å "jobbe for en slant" og spare til en slik dress selv var en god ide. Da skjønner hun at moteklær ikke vokser på trær! Og jeg tipper at innen hun har gått og kjøpt den dressen, så har trendsetterne (som ble betalt for å spre at OnePiece var kult) snudd, og hoppet på en annen trend istedet. Så når etternølerne endelig kommer med dressene sine, så får de slengt i trynet at "OnePiece er jo sooooooo last year, lizm...". Er forresten overrasket over at det fortsatt finnes store barn som bruker denne dressen! Har bare sett små barn med dem nå. Ala barnehagebarn og førsteklassinger, max!

En annen ulempe med den, er at når ungene skal på do, så blir hele dressen liggende nedi dogulvet... Æsj... (skoledoer er som kjent ikke de reneste doene...)

Endret av Jade
Skrevet

Vitsen med å opprette en tråd, 8.-klassing, var å få innspill og kommentarer fra andre som kanskje har hatt samme problemstilling. Det har jeg da også fått, i tillegg til en rekke beskyldninger om å være surmaga, kjip, nekte ungen klær, ikke være lydhør for hva ungen mener og ikke la henne få ha noen som helst innvirkning på livet sitt, og dessuten intet mindre enn å kaste bort andres tid på å stille meningsløse spørsmål og nekte å forholde meg til hva andre sier - fordi jeg uansett har bestemt meg, fordi jeg er så fantastisk. Jaja. :ler:

Men uansett, takk til dere (som kanskje har barn på samme alder selv?) som har kommet med konstruktive innspill. En del av mine verdier og prinsipper er nok kommet for å bli, som at jeg ikke kommer til å kjøpe nye ting til ungene helt unødvendig, når de har brukbare, solide, fine og fullverdige ting fra før. Akkurat de tingene lar jeg meg nok ikke overbevises vekk i fra, i hvertfall ikke ut fra en tråd på internett. Så helt riktig, en del av dere anonyme: Her har jeg bestemt meg for hva jeg mener, jeg har vært voksen i tyve år og har brukt litt tid på det. ;)

Men, som den observante leser kanskje har oppdaget, så har jeg altså har ombestemt meg, jeg har bestemt meg for å la ungen jobbe for å kjøpe seg Onepiece, og det etter å ha laget denne "meningsløse" tråden.

Og; relasjonen mellom min datter og meg er - og det tror jeg virkelig, med hånden på hjertet - meget, meget god. Så ingen grunn til bekymring, folkens. ;)

ts

Skrevet

At ts ikke kjøper onepice til barnet sitt kan jeg forstå, det er dyrt, stygt og unødvendig plagg (men jeg ga selv etter, og datteren min fikk det i bursdagsgave av oss og besteforeldre), men å være så konsekvent både med penal, sekk og sko, er å dra strikken for langt. Jeg har tro på å møte barna våre på halvveien. Slik jeg opplever innlegget til ts har barnet ingen påvirkning i det hele tatt. Her er det nei nei nei. En kan lett tenke seg at relasjonen mellom mor og barn vil bli dårligere i det lange løp. Jeg syns man skal gi barna en følelse av å ha en viss kontroll over sitt eget liv.

Bare en aller siste kommentar fra meg (tror jeg, da): Jeg mener i grunnen motsatt, sekk og pennal trenger hun virkelig ikke, selv om hun har sååå lyst på, hun har fra før. (Sko har jeg altså forlengst sagt at vi skal se på til våren, dumt å kjøpe stoffsko nå som kan brukes i noen uker, for så å være for små til våren). Onepiece trenger hun heller ikke, men klær trenger hun jo alltids. Her handler det mer om at plagget er en døgnflue, om at det er stygt (synes altså jeg, ikke hun) og at det handler om press. Min konklusjon: Jeg mener egentlig at det er mer aktuelt å gi etter når det gjelder denne dressen, enn hva angår sekk og pennal.

Ja, noen ganger er det nei, nei, nei her i huset. Tror du virkelig at barn har vondt av det? Når en voksen sier nei, så er det nei. Én forklaring på hvorfor (ok, kan gjentas en gang eller to), og så er det ikke noe mer å snakke om. Jeg orker ikke produsere halvstore unger som ikke gir seg, som maser til de får, som tror at absolutt alt kan oppnås bare man forhandler lenge nok.

Selvfølgelig ønsker jeg å gi barna mine en følelse av å ha kontrollen over eget liv. Men det finnes mange andre måter å gjøre det på, enn å gi etter for ønsker om materielle ting. Det mener jeg virkelig.

ts

Skrevet

Og jeg tipper at innen hun har gått og kjøpt den dressen, så har trendsetterne (som ble betalt for å spre at OnePiece var kult) snudd, og hoppet på en annen trend istedet. Så når etternølerne endelig kommer med dressene sine, så får de slengt i trynet at "OnePiece er jo sooooooo last year, lizm...". Er forresten overrasket over at det fortsatt finnes store barn som bruker denne dressen! Har bare sett små barn med dem nå. Ala barnehagebarn og førsteklassinger, max!

Til orientering så var OnePiece årets russedress ...

Med fæle UGG-støvler til for å gjøre baby-looken komplett.

Men så fort rosabloggerne får noe annet enn tele-tubby antrekk i "gave" i posten, så vil nok trenden snu.

Da jeg var "liten" var det poco-loco dress som alle skulle ha.

Et par år etterpå malte jeg husveggen i poco-loco dressen.

Men jeg husker fortsatt den bursdagen som jeg pakket ut den etterlengtede, svarte dressen min. Jeg husker også da jeg gikk med den på skolen etterpå og følte at jeg endelig var akkurat like kult kledd som de andre i klassen.

Syns det er leit å nekte barnet sitt akkurat den følelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...