Gjest Kevlarsjäl Skrevet 31. august 2010 #81 Skrevet 31. august 2010 (endret) Maks 50 kr?? Da vi leita etter penal, lå det fra 250 - 300 for de fleste. Eldste frøkna valgte et TOMT "pølsepenal" til kr 179.. og da det skulle fylles opp... kom det på MANGE hundre... så det er ikke billig. Det var da fælt da. Har allerede tatt tilbake feilpåstanden min angående pris, les tre svar oppover. Endret 31. august 2010 av Kevlarsjäl
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #82 Skrevet 31. august 2010 Det er ikke det som du sier som er blitt foreslått. Det står flere steder at hun kan spare sine egne penger og kjøpe dressen. Jeg syns ikke en unge i fjerde klasse skal behøve å spare til klær med utseende som mor ikke liker mens mor kjøper det mor liker. Sånt hører hjemme når jenta er over konfirmasjonsalder og ikke i fjerde klasse. Jo, det står også det. Det vet jeg, fordi jeg foreslo det selv tidligere i tråden, hvor jeg støttet meg til flere som hadde samme forslag. Tankegangen din er dessuten fullstendig hypotetisk. Ideene dine er sikkert fine i teorien, men her har vi et virkelighetsbasert eksempel som viser at dette ikke hører hjemme i konfirmasjonsalder, men i fjerde klasse. Utrolig meningsløst å argumentere for noe som ikke er tilfelle, fordi du synes verden bør være annerledes. Om man ikke en gang skal forholde seg til virkeligheten slik den er, vil man i allefall ikke være i stand til å finne en reel løsning. Våkn opp!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #83 Skrevet 31. august 2010 Herrigud. Ikke få nytt pennal når det gamle er FIRE ÅR GAMMELT? Hadde pennalet kostet 400-500 kr hadde jeg kanskje skjønt motviljen din. Jeg går i 8. klasse nå, og fikk et stort og fint pennal til 79kr på Notabene. Jeg fikk også nye blyanter, viskæler og diverse andre skolesaker. Både jeg og søsteren min har fått sekk i 1., 5. og 8. og det har fungert helt fint. De som er imot å kjøpe nytt pennal til jentungen kan diskutere dette så mye dere vil, men jeg synes nå det er feil å ikke spandere. På Nille er det store pølsepennal til 29kr, så det er ikke pengene det står på UANSETT. Når det gjelder merkeklær, er moren min alenemor, med grei lønn, men ikke mer enn det. Vi klarer oss med mat og klær, og jeg går på fritidsaktivitet (ridning, noe som er dyrt uansett, men det er ikke poenget). Jeg får så og si aldri merkeklær, og var kjempestolt da jeg fikk en "moods of norway" bluse/t-skjorte vi kjøpte på salg i Stryn. Men hadde jeg visst at mamma ikke kjøpte merkeklær fordi hun ikke ville at jeg skulle bruke det - PGA HENNES PERSONLIGE MENINGER ville jeg garantert vært bitter. Hva folk snakker om meg bak ryggen min blåser jeg fullstendig i nå, siden jeg vet at vi ikke har penger til dette.. Men fakta er - det kan fort bli mobbing ut av et 4 år gammelt pennal, uansett hvor "praktiskt" dette er, da det er helt ubetydelig for en 4.klassing.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #84 Skrevet 31. august 2010 Herrigud. Ikke få nytt pennal når det gamle er FIRE ÅR GAMMELT? Hadde pennalet kostet 400-500 kr hadde jeg kanskje skjønt motviljen din. Jeg går i 8. klasse nå, og fikk et stort og fint pennal til 79kr på Notabene. Jeg fikk også nye blyanter, viskæler og diverse andre skolesaker. Både jeg og søsteren min har fått sekk i 1., 5. og 8. og det har fungert helt fint. De som er imot å kjøpe nytt pennal til jentungen kan diskutere dette så mye dere vil, men jeg synes nå det er feil å ikke spandere. På Nille er det store pølsepennal til 29kr, så det er ikke pengene det står på UANSETT. Når det gjelder merkeklær, er moren min alenemor, med grei lønn, men ikke mer enn det. Vi klarer oss med mat og klær, og jeg går på fritidsaktivitet (ridning, noe som er dyrt uansett, men det er ikke poenget). Jeg får så og si aldri merkeklær, og var kjempestolt da jeg fikk en "moods of norway" bluse/t-skjorte vi kjøpte på salg i Stryn. Men hadde jeg visst at mamma ikke kjøpte merkeklær fordi hun ikke ville at jeg skulle bruke det - PGA HENNES PERSONLIGE MENINGER ville jeg garantert vært bitter. Hva folk snakker om meg bak ryggen min blåser jeg fullstendig i nå, siden jeg vet at vi ikke har penger til dette.. Men fakta er - det kan fort bli mobbing ut av et 4 år gammelt pennal, uansett hvor "praktiskt" dette er, da det er helt ubetydelig for en 4.klassing. Edit: Kan støtte deg i one-piece, og begrensningen av merkeklær, men altså, du har råd. Dette er datteren din sitt ønske. Prat med henne om hvor hun kan bruke den og når. Spør om dere heller kan gå til innkjøp av en litt billigere en.
Kittykat Skrevet 31. august 2010 #85 Skrevet 31. august 2010 Onepiece er også veldig populært på skolen til barna våre. Det er flere jenter i klassen til datteren vår som har og naturlig nok, så har datteren vår spurt. Jeg synes også de ser helt latterlig ut, men jeg nekter ikke å kjøpe en til datteren vår av den grunn. Jeg har sagt til henne at den er veldig dyr og hvis hun vil ha en, så får hun spare opp litt penger til det selv, så kan vi betale resten.
Gjest gjest Skrevet 1. september 2010 #86 Skrevet 1. september 2010 Jo, det står også det. Det vet jeg, fordi jeg foreslo det selv tidligere i tråden, hvor jeg støttet meg til flere som hadde samme forslag. Tankegangen din er dessuten fullstendig hypotetisk. Ideene dine er sikkert fine i teorien, men her har vi et virkelighetsbasert eksempel som viser at dette ikke hører hjemme i konfirmasjonsalder, men i fjerde klasse. Utrolig meningsløst å argumentere for noe som ikke er tilfelle, fordi du synes verden bør være annerledes. Om man ikke en gang skal forholde seg til virkeligheten slik den er, vil man i allefall ikke være i stand til å finne en reel løsning. Våkn opp! Hva mener du jeg skal våken opp far. Mener du virkelig at alle fjerdeklassinger i Norge skal ha ansvar for å handle inn klærne sine selv med lommepenger? Du må væree spinnvill. Håper du ikke har barn Det er faktisk mor og far sitt ansvar å kle opp ungene de har fått. Ellers er barnevernet neste post på programmet. Det kalles omsorgssvikt å si til en unge at det skal skaffe penger til klær selv når det er ni år. Og det er ikke hypotetisk. Det er sunt folkevett og innsikt i et barns behov.
Ava Mae Skrevet 1. september 2010 #87 Skrevet 1. september 2010 Edit: Kan støtte deg i one-piece, og begrensningen av merkeklær, men altså, du har råd. Dette er datteren din sitt ønske. Prat med henne om hvor hun kan bruke den og når. Spør om dere heller kan gå til innkjøp av en litt billigere en. Hadde du lest hele tråden ville du snappet opp at økonomien til TS er stram. Hva mener du jeg skal våken opp far. Mener du virkelig at alle fjerdeklassinger i Norge skal ha ansvar for å handle inn klærne sine selv med lommepenger? Du må væree spinnvill. Håper du ikke har barn Det er faktisk mor og far sitt ansvar å kle opp ungene de har fått. Ellers er barnevernet neste post på programmet. Det kalles omsorgssvikt å si til en unge at det skal skaffe penger til klær selv når det er ni år. Og det er ikke hypotetisk. Det er sunt folkevett og innsikt i et barns behov. Å du burde virkelig fått med deg hele tråden før du gadd å svare for det er da ikke snakk om å nekte ungen klær punktum, men at ungen selv bør få jobbe litt når det gjelder alle klærne som faller utenom en basisgarderobe. Klær og sko som gjerne er in i et øyeblikk og ut igjen få strakser etterpå koster i dag desverre skjorta. Og selv om man i dette tilfelle kan få et fint substitutt for en billig penge så dreier vel spørsmålet seg mest om man da skal gi etter og gi ungene det som er på hypen der og da hver eneste gang en ny farsott dukker opp eller hvor grensa skal gå. Synes du virkelig det er så urimelig at ungene fra tidlig alder lærer seg til at man ikke kan se ut og gjøre som alle andre hele tiden, ei heller få absolutt alt man gjerne skulle hatt? Hvordan forventer du å oppdra selvstendige og bevisste unger da? Herregud, det er jammen ikke enkelt å være foreldre i dag. Får ikke ungen din en onepiece, pennal og en ny sekk hvert år så blir man nærmest anklaget for omsorgssvikt....
Jinta Skrevet 1. september 2010 #88 Skrevet 1. september 2010 Jeg sier som de andre her, la henne jobbe for kosedressen. Onepieceene er dritdyre rundt 1500 kr eller mer er det ikke?, mens jeg så noen på cubus til 3-400 kroner for litt siden. Du kan jo forklare henne dette også, jeg vet ikke om det er selve onepiecen hun vil ha spesielt eller om hun synes det er greit med en knock-off fra Cubus, men det kan jo være greit hvis hun sparer opp penger til en av disse selv og kan ta valget mellom hvem hun vil ha og hvor lenge hun vil spare/hvor lyst hun virkelig har på onepiecen. Hva du synes om den synes jeg egentlig er irrelevant, det er jo hun som skal gå med den eller ikke. Jeg regner med at det er stort press om å ha en onepiece på skolene nå om dagen, det er ikke så dumt at barnet føler seg som en av flokken, for å være helt ærlig. Du kan jo ikke tvinge din smak på barnet, hun er sitt eget individ. Vil du influere henne må du ta det gradvis, og ikke nekte henne ting hun har lyst på. da blir du den store stygge ulven, og hun vil i hvertfall ikke høre på deg eller ta i mot råd.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #89 Skrevet 1. september 2010 Hva mener du jeg skal våken opp far. Mener du virkelig at alle fjerdeklassinger i Norge skal ha ansvar for å handle inn klærne sine selv med lommepenger? Du må væree spinnvill. Håper du ikke har barn Det er faktisk mor og far sitt ansvar å kle opp ungene de har fått. Ellers er barnevernet neste post på programmet. Det kalles omsorgssvikt å si til en unge at det skal skaffe penger til klær selv når det er ni år. Og det er ikke hypotetisk. Det er sunt folkevett og innsikt i et barns behov. Skjønner, du er en sånn det ikke går an å diskutere med. Du leser det du vil tro, ikke det som faktisk sies/ skrives. Stakars mannfolk som må krangle med deg. Jeg har aldri sagt at hverken alle fjerdeklassinger i Norge, eller den aktuelle fjerdeklassingen, skal ha ansvar for å handle inn klærne sine selv med lommepenger. Hvor tar du det fra?!? Omsorgssvikt er noe helt annet enn at unge må jobbe litt hjemmet for dyre klær utenfor basisgarderoben. Det hadde du visst, dersom du jobbet med barn som er utsatt for omsorgssvikt, noe jeg gjør.
Myrthel Skrevet 1. september 2010 #90 Skrevet 1. september 2010 Det var da fælt da. Har allerede tatt tilbake feilpåstanden min angående pris, les tre svar oppover. Jeg skrev svaret mitt IMENS du skrev ditt, så jeg så ikke at du hadde tatt tilbake noe... beklager så mye....men jeg kan desverre ikke vite hva andre skriver - imens jeg er inne og skriver selv..
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #91 Skrevet 1. september 2010 Ojoj, her har man diskutert, ja. TS her. Har lest alle innleggene, og kommenterer litt sporadisk - så skal jeg til slutt avsløre hvilken løsning jeg er kommet fram til. Uansett synes jeg det er barnet som må få bestemme selv om de vil gi etter for presset eller ikke, jeg syntes jo faktisk disse Buffalo-skoene var shitkule den gangen. Derimot hadde det nok vært ganske traumatisk for meg om jeg ikke kunne fått kjøpe meg slike sko, rett og slett fordi jeg også ville passe inn. Og jeg hadde vært mobbeoffer da hele barneskolen, endelig hadde det forsvunnet på ungdomsskolen og endelig passet jeg inn. Jeg tror det at hadde min mor nektet med det, så hadde det nok gått utover mer enn bare viljen min, men også psyken min. Rett og slett. Jeg var ihvertfall ikke sterk nok på ungdomsskolen å gå min egen vei helt enda, det var ikke før på videregående jeg var klar for det. Vil bare presisere at datteren min på ingen måte er noe mobbeoffer. Hadde dette vært en problemstilling, ville jeg kanskje vurdert ting litt annerledes. Det er faktisk hennes nærmeste venninne som kommer med de fleste kommentarene. Og muligens vokser de litt i min datters munn når hun skal klage til meg. Men ungen har masse venner, det står ikke på det. Samtidig bør man selvsagt ikke la tusenlappene flagre, og en original one piece utgår vel, hvis den koster så mye. Men du kan godt spørre om hun er fornøyd med en billigutgave fra sparkjøp ol, og så kjøpe den til henne i jul/bursdag/skolestart/annen anledning, hvis hun ønsker seg det så høyt. Eventuelt spare seg til det med å gjøre noe ekstra hjemme. Original Onepiece har i hvertfall aldri vært aktuelt - jeg tror knapt hun er klar over at det finnes en original dress og etterligninger av denne. Så akkurat det er egentlig ikke en problemstilling. (Men når det gjelder skoene, er hun klinkende klar på at det skal stå Kawasaki på dem...) Hvis hun kommer med billig sparkedrakt fra SparKjøp i stedet for den ekte varen vil hun kanskje bli mer mobbet enn om hun ikke har den originale babypysjen..? Dessuten synes jeg mor er ubarmhjertig når hun nekter å kjøpe et enkelt pennal. Det får vær måte på å tre idealismen sin nedover hodet på ungen sin, som faktisk må sitte i klasserommet og bli baksnakket pga et pennal som lett kan byttes ut. Høres ut som denne datra er den i klassen som aldri får. Jeg var sånn og etter seks år var jeg klassens mobbeobjekt. Det er mulig å la ungen sin få enkelte ting så de ikke alltid stikker seg ut som den "rare jenta" med "sær mamma". Tenk på at det er foreldre som faktisk ikke har råd så de ikke kan. Du virker til å ha råd, men vil ikke. Det syns jeg er lumpemt spesiellt når man vet hvordan barn kan være. Håper din datter har oppegående besteforeldre som kan hjelpe med nytt pennal og sekk til bursdag og OnePiece til jul når du ikke vil. Konsumentkultur kan du lære bort om i alle andre saker men et skavre pennal syns jeg du kan lette på regimet for. Som sagt så er det ikke DU som må sitte der mens de andre jentene stikker hodene sammen og kinser... Som sagt, jeg tror ikke greia er at dressen må være original, jeg tror ikke de er seg det bevisst, disse 8-9-åringene. Jeg kan berolige deg med at jeg er IKKE ubarmhjertig. Og datteren min er IKKE den stakkarslige som aldri får. Hun er IKKE "den rare jenta", og jeg blir Ikke av venninnene hennes sett på som "den rare mora". Jeg har ganske mye med nærmiljøet å gjøre og kjenner derfor de fleste ungene (samt foreldrene), og faktisk tror jeg at datteren min flyter ganske godt på å ha "den kule mammaen alle kjenner". Så ikke bekymre deg. Hun er ikke blitt baksnakket pga at hun har det samme pennalet som hun hadde da hun begynte på skolen (hun har altså hatt det i tre år, ikke fire). Pennalet er av typen 300 kroner. Min datter har oppegående besteforeldre, også, hun er så heldig! Tenk, oppegående mor, og oppegående besteforeldre! Og heldigvis overkjører de meg ikke, dersom jeg har bestemt at hun ikke trenger sin sjette hettejakke, sitt femte hoppetau, sin sjuende drikkeflaske. Eller dersom jeg har bestemt at hun ikke trenger nytt pennal. Tenk, så oppegående er de. Jeg synes du er surmaget ts. Ja, onepiece er helt grusomt, og det er crocs også. Men hvem bryr seg om hva du synes? Du er utdatert. La jenta jobbe for det hun vil ha. Et nytt penal koster i verste fall ti kroner på nille. Ta på deg spanderbuksene dine og pant et par flasker. Surmaget, jeg? Nix. Det er jeg ikke. Jeg er ikke utdatert, heller, tro meg. (Det er nok ikke et nytt pennal fra Nille hun ønsker seg) helt enig med Vilma her. Det er kjempeflaut å ha samme penalet som man hadde i 1.klasse. Faktisk Er det virkelig det? Tror ikke datteren min synes det er flaut i det hele tatt. Hun bare ønsker seg et nytt, nye pennal ser jo veldig fine og fancy ut. Nei, det var jeg som sa hva framtiden kan bli for TS sin datter med en sånn mor... Og ja, åtteåringer er fint i stand til å mobbe... Ennå bedre når de har blitt tolv og TS sin datter får nytt pennal for første gang siden skolen startet... Det får være måte på å være gnien og ufølsom mot barnet sitt. "En sånn mor"? Nå føler jeg at vi trekker ting litt vel langt her. Jeg er ikke gnien, jeg er ikke ufølsom, jeg er ikke "en sånn mor", nå hva man mener med det. Tvert imot er jeg raus mot ungene mine, altfor følsom, og dessuten en mor som er engasjert på mange plan når det gjelder ungene og deres miljø. Det nyter som sagt ungene mine godt av. Men nå skulle ikke dette bli en forsvarstale. Jeg vet hvem jeg er og hva jeg er for ungene mine, jeg har ganske gjennomtenkte ideer om oppdragelse/rettledning/sosialisering og jeg føler meg rimelig trygg på at jeg ikke påfører min datter varige mén med strategiene mine.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #92 Skrevet 1. september 2010 Og jeg fortsetter... Jeg syntes verken du er slem eller urimelig.. Har hatt akkurat samme diskusjonen med jentene mine...Det gikk både på pris, og på at de så ut som...(ja, jeg har ikke ord..) Men jeg gikk med på en ting...jeg tilbød meg å sy dresser til de.... og det var de kjempefornøyde med.... "Planen" var vel egentlig at de kun skulle brukes hjemme, men de har såvidt vært på på skole og trening... Og etter det har jeg fått veldig mange henvendelser om å sy dresser for andre Ja, ja.. selvom jeg ikke syntes onepiece ser fine ut da... så koster de meg, tja, under en 100 lapp pr. dress, så da får jeg godta at jeg ikke syntes det er noe pent..Følte vi kom ut av det med en ganske så vinn-vinn- situasjon... Kawasaki-sko var også et hett emne..Og FOR en pris for TØY-sko...Men hvis jentene var villige til å vente til vi skulle til Sverige og Danmark, sa jeg ja...(i Sverige kostet de rundt 300 kr og i Danmark fant vi de til 150 kr..)Og så ble vi enige om at de IKKE skulle brukes "så altfor mye"...siden det ikke akkurat er sko som er bra for rygg og ben... Så ved at jentene "jenket" seg fra "ekte" onepiece til en hjemsydd og at de måtte vente litt på sko, kom vi til en grei enighet. Vi har også en "regel" på at det er ny skolesekk i 1. klasse, 5.klasse og 8. klasse. (Mellomsten ville veldig gjerne ha ny i 4. klasse, og jeg sa JA.....mot at hun da ikke får ny før i 8. klasse...da fikk hun et valg...) Penal har de fått litt oftere. Jeg syntes det er praktisk at de har flere penal, slik at de slipper å ha med "skolepenalet" når vi er på turer... Sy, ja! Det var jo ikke så dumt. Nå har jeg alltids råd til (ja, skrev at økonomien er ganske stram, men det står ikke SÅ ille til, heller) både sekk og sko og pennal og en Onepiece-kloning, men vi har jo en mormor som er glad i å sy. Her får ungene sekker av kommunen (bor i større by) når de begynner på skolen, så sekken hun har nå, har hun kun brukt i to år. Den ser helt ny ut, er sølvgrå og lilla. Absolutt en sekk en 9-åring kan leve med. Vet det er ganske vanlig å få ny sekk når man begynner i femte (disse 22-litringene står det vel 1. - 4. klasse på), med mindre ungen er uvanlig lang. Det finnes strengt tatt flere pennal i husholdningen her, også, av typen runde med glidelås. Farfar har til og med laget et gammeldags skyve-pennal i tre. Det samme er akkurat min erfaring. Det handler ikke om å få alt man peker på. Det handler om at mamma skriver på KG for å få støtte for å nekte ungen sin å ha enkle ting som det er vanlig ( Ja, faktisk er det normalt) at ungen får. Fordi hun ikke vil kaste ting. Si det til en jente på ni år som aldri har fått noe moderne eller kult, fordi damene på mammas internettforum vil smiske med mamma og sier hun har rett... Nå må du gi deg. Det handler IKKE om at "mamma skriver på KG for å få støtte for å nekte ungen sin å ha enkle ting som det er vanlig ( Ja, faktisk er det normalt) at ungen får." Aldri har fått noe moderne eller kult? Hvem sa det? Dette gidder jeg ikke kommentere mer, jeg tror de fleste oppegående ser at dette blir for dumt. Vi brukte 300 kr på penal og jeg regner med å bruke akkurat samme sum neste år. Nå ser jeg at jeg nok er utenfor normalen, men noe av sjarmen med skolestart er nytt penal og nye skoleklær. Sånn hadde jeg det, og slik har mine barn det. Ang. sekk er det noe vi bytter annethvert år (noen ganger hvert år, spørs på hvor slitt det er) ca, da er de oppbrukt. Både i kulhet og i støtte. Jeg er glad jeg ikke er for gammel til å huske hvor ukult det var å være den som ikke fikk noe nytt. Helt enig, noe av sjarmen med å begynne på nytt skoleår, er noe nytt. Det husker jeg godt selv (selv om jeg er mer enn fire ganger så gammel som datteren min). Vi kjøpte nye matbokser, små plastbokser for frukt & annet supplement til matpakker, rikkeflasker, fargeblyanter, tusjer, viskelær og blyantspissere. Hun fikk dongerijakke, bukse og hettejakke (fra WOW, som hun ønsket seg), en urstygg caps/hatt/lue, allværsjakke, to gensere og en kjole. Sekkene jeg kjøper holder i mer enn to år (og prøver å tipse dem litt i fargevalg og mønster i forhold til at de skal synes de er fine også om et år eller tre), og de byttes derfor ut når de er fravokst, ikke før. Eg syns også Onepiece er utrolig stygt, men ikke på barn!! Og eg sjønner veldig godt at ungen har lyst på nytt penal, når det hun har er fire år gammelt!! Får ikke jenta nye ting til skolestart, så den skal bli litt spennende? Husker halve morroa med skolestart var å se på de fine tingene og de nye klærne/skoa eg fikk!! Du er gniten! Jeg er ikke gnien, jeg garanterer. Det handler ikke først og fremst om (mangel på) penger, jeg er overrasket over at så mange ikke ser det. (Pennalet er tre år gammelt). Kjære vene, gi nå ungen dressen i stedet for å være vrang. Her er det mor som ikke liker datterens smak. Da handler det mindrr om oppdagelse og mer om en sta og urimelig mor. Jeg synes fortsatt det handler mer om oppdragelse og formidling av verdier enn det handler om at jeg er sta og urimelig. Barn skal ha penal og klær og skolesekk av akseptabel standard. Du har egentlig ikke anledning til å nekte barnet det. Når det gjelder One-Piece så er det bare tøys å kjøpe en til 2000 spenn når de som koster 300 ser omtrent helt like ut. Klær skal barn ha. Bruker hun One-Piecen så er det ingen grunn til å nekte henne det selv om din smak er annerledes. På 80-tallet gikk mange jenter rundt med kjeledresser og snekkerbukser uten å ta alvorlig skade av det. One Piece er ikke verre. Liker du ikke det selv så kan du gå med noe annet. Jeg nekter ikke barnet mitt pennal og klær og skolesekk av en akseptabel standard, det er litt av poenget. Hun HAR pennal og sekk av akseptabel standard, både hva angår tingenes tilstand og moteriktige utseende. Hun har et par joggedresser, så sånn sett trenger hun ikke en Onepiece. Men akkurat dét handler jo om noe annet, det handler om mote og "alle andre". Utrolig streng du da! Kunne være en ide å prate med din datter, lage noen premisser, hvor hun også får mene noe.. prøv å sette deg inn i hennes situasjon..tidene forandrer seg, og det er anderledes å være barn i dag, la henne få være med i tiden å utvikle seg, det kan komme henne til gode på mange andre plan også! Det forventes langt mer av de unge i dagens sammfunn enn for bare få år siden.. Det er viktig å henge med i tiden, og ikke være en som alltid er bakpå. Skap gode verdier som passer dagens krav og holdninger.. Det er nettopp hva jeg gjør, prøver å skape gode verdier. Men såklart, dersom det er noen av "dagens holdninger" som jeg ikke er enig i, så ser jeg det som min plikt å prøve å lære datteren min det som jeg mener er riktig. Jeg er ikke streng og jeg prater mye med min datter. Hun får mene masse, og jeg tror jeg er ganske god på å sette meg inn i hennes situasjon. Jeg føler forresten at hun ikke er en av "dagens unge", her er det snakk om et relativt lite barn som såvidt har fylt 9 år. Herrigud. Ikke få nytt pennal når det gamle er FIRE ÅR GAMMELT? Hadde pennalet kostet 400-500 kr hadde jeg kanskje skjønt motviljen din. Jeg går i 8. klasse nå, og fikk et stort og fint pennal til 79kr på Notabene. Jeg fikk også nye blyanter, viskæler og diverse andre skolesaker. Både jeg og søsteren min har fått sekk i 1., 5. og 8. og det har fungert helt fint. De som er imot å kjøpe nytt pennal til jentungen kan diskutere dette så mye dere vil, men jeg synes nå det er feil å ikke spandere. På Nille er det store pølsepennal til 29kr, så det er ikke pengene det står på UANSETT. Når det gjelder merkeklær, er moren min alenemor, med grei lønn, men ikke mer enn det. Vi klarer oss med mat og klær, og jeg går på fritidsaktivitet (ridning, noe som er dyrt uansett, men det er ikke poenget). Jeg får så og si aldri merkeklær, og var kjempestolt da jeg fikk en "moods of norway" bluse/t-skjorte vi kjøpte på salg i Stryn. Men hadde jeg visst at mamma ikke kjøpte merkeklær fordi hun ikke ville at jeg skulle bruke det - PGA HENNES PERSONLIGE MENINGER ville jeg garantert vært bitter. Hva folk snakker om meg bak ryggen min blåser jeg fullstendig i nå, siden jeg vet at vi ikke har penger til dette.. Men fakta er - det kan fort bli mobbing ut av et 4 år gammelt pennal, uansett hvor "praktiskt" dette er, da det er helt ubetydelig for en 4.klassing. Hei 8.-klassing! Skal man kjøpe noe nytt bare fordi det man har fra før er x antall år gammelt? Så lenge det oppfyller funksjonen og ikke er utslitt? Hvis det blir mobbing ut av et 4 (det er bare 3 ) år gammelt pennal, mener jeg at løsningen ligger et helt annet sted enn i å kjøpe nytt pennal. Da er det noe veldig galt med miljøet i klassen, og jeg hadde ikke nølt ett sekund med å kontakte skole/lærer. _________________________ Tror jeg holder fast ved det meste av hva jeg har bestemt meg for. Ny sekk i 5, nytt pennal i 5. Vurdere Kawasaki-sko til våren, om hun fortsatt har veldig lyst på da (og det ligger et halvt år foran henne med muligheter for tøyskobruk). Men jeg kan gå med på at jeg kanskje er litt vel prinsippfast når det gjelder dette med Urstygg Dress. Det kommer nærmest til å smerte meg å se henne som en liten humpedinkel, men om vi kan komme til en enighet hvor den ikke brukes på skolen, kun på fritiden, så vurderer jeg å gi meg. Eller, jeg har vel bestemt meg for å gjøre det. Men hun skal få jobbe litt for den, i et par-tre uker, tenker jeg. Hun er ganske flink til dette med å jobbe og spare til noe hun ønsker seg. (Pokker, nå kom jeg på at jeg har jo enda en unge som også kommer til å mase om storesøster får...) Takker for innspill! Jeg er, under sterk tvil og med blødende hjerte, blitt framtidig mamma til en teletubby! :gjeiper:
Auraya Skrevet 1. september 2010 #93 Skrevet 1. september 2010 Å tvinge barnet til spare opp 300; kr til å kaste bort på noe hun ikke vil gå med når veninnene ler av det, er vel egentlig ikke så smart å lære bort... Jeg synes ikke det virker som om ungene er så opptatt av merket, så lenge det er en sparkedress. Jeg har en del venninner med døtre i one-piece alder, og alle har endt opp med sparkjøp/cubus-varianter som ungen har fått i bursdagsgave, og jentene er veldige fornøyde de. Så jeg ville tatt utgangspunkt i at det går greit. Og hvis datteren ens skulle gå på en skole hvor det er forventet at niåringer går rundt i plagg til flere tusen kroner bør man ta det opp på foreldremøter, siden det i så fall vil være ett problem som bare vil bli verre når ungen starter på tenåra.
Gjest Tulippa Skrevet 1. september 2010 #94 Skrevet 1. september 2010 Til deg som vil kjøpe onepice til datteren, men ikke i den fargen hun ønsker seg: hva er i veien med deg??? Meg du mener? Ingenting i veien med meg. For det første trodde jeg det var ganske opplagt at det jeg skrev var mer spøk enn alvor. Jeg skrev da heller ikke at hun ønsket seg lyserosa.
Gjest Vilma Skrevet 1. september 2010 #95 Skrevet 1. september 2010 Sekkene jeg kjøper holder i mer enn to år (og prøver å tipse dem litt i fargevalg og mønster i forhold til at de skal synes de er fine også om et år eller tre), og de byttes derfor ut når de er fravokst, ikke før. Da må jeg bare spørre, hvilken type sekk kjøper dere? Litt ot, men kan jo være greit å vite for oss som må bytte oftere. Vi har brukt Beckman, men de lørver seg fort. Bra dere finner ut av det, hun blir sikkert glad for teletubbydressen, og om noen mnd slipper du å se henne i den lengre. Vinn-vinn
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #96 Skrevet 1. september 2010 Da må jeg bare spørre, hvilken type sekk kjøper dere? Litt ot, men kan jo være greit å vite for oss som må bytte oftere. Vi har brukt Beckman, men de lørver seg fort. Bra dere finner ut av det, hun blir sikkert glad for teletubbydressen, og om noen mnd slipper du å se henne i den lengre. Vinn-vinn Mine har også Beckman-sekker, og hittil kan man knapt se på sekkene at de har vært brukt i 2-3 år. De bruker riktignok sine gamle 1. klassesekker dersom de er på tur. Nå er ungene mine ganske forsiktige med tingene sine, på ingen måte overforsiktige, men de sliter liksom ikke ut ting, verken klær, sko eller leker. Kanskje du har gutter? ts
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #97 Skrevet 1. september 2010 Jeg har en gutt på 12 som ønsker seg så veldig noen merkeklær, helst DC. Selv om han har kule klær, får han stadig kommentarer på at han ikke har de rette merkene. Egentlig er han totalt uinteressert i merkeklær men han er er en sårbar gutt, så han tar det til seg. Jeg vakler veldig i hva jeg skal gjøre. Med mine øyne er de som bukker under for disse merkene skikkelig tapere. Mange som går med disse merkene er ikke de som er kule, men dilterne som prøver å bli akseptere. De kommer neddynget i disse klærne. Jeg prøver å forklarer dette til sønnen min, og han er helt enig med meg. Skal jeg da gi etter og kjøpe DC eller skal jeg lære han å gå sine egne veier. Noen av skole"kompisene" er veldig opptatt av hva ting koster. For noen uker siden kjøte vi Adidassko til han som var nedsatt fra 900,- til 99,-. Butikkinnehaveren sa tilbudet var feilpriset, men vi skulle få det for den prisen. Gutten syntes skoene var kjempekule. Uheldigvis hadde han nevnt for en av "kompisene" at de var kjøpt på salg og at de kostet 99. Siden har han fått hørt at han går med tilbudssko. Jeg blir så oppgitt. Hvorfor er noen unger slik?
Gjest Mira369 Skrevet 1. september 2010 #98 Skrevet 1. september 2010 Meg du mener? Ingenting i veien med meg. For det første trodde jeg det var ganske opplagt at det jeg skrev var mer spøk enn alvor. Jeg skrev da heller ikke at hun ønsket seg lyserosa.
Gjest Mira369 Skrevet 1. september 2010 #99 Skrevet 1. september 2010 Meg du mener? Ingenting i veien med meg. For det første trodde jeg det var ganske opplagt at det jeg skrev var mer spøk enn alvor. Jeg skrev da heller ikke at hun ønsket seg lyserosa. Brorparten av KG's brukere forstår verken ironi eller sarkarsme har jeg skjønt.
Gjest Vilma Skrevet 1. september 2010 #100 Skrevet 1. september 2010 Mine har også Beckman-sekker, og hittil kan man knapt se på sekkene at de har vært brukt i 2-3 år. De bruker riktignok sine gamle 1. klassesekker dersom de er på tur. Nå er ungene mine ganske forsiktige med tingene sine, på ingen måte overforsiktige, men de sliter liksom ikke ut ting, verken klær, sko eller leker. Kanskje du har gutter? ts Kan nok stemme det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå