Gjest gjest Skrevet 31. august 2010 #41 Skrevet 31. august 2010 Hvis hun kommer med billig sparkedrakt fra SparKjøp i stedet for den ekte varen vil hun kanskje bli mer mobbet enn om hun ikke har den originale babypysjen..? Dessuten synes jeg mor er ubarmhjertig når hun nekter å kjøpe et enkelt pennal. Det får vær måte på å tre idealismen sin nedover hodet på ungen sin, som faktisk må sitte i klasserommet og bli baksnakket pga et pennal som lett kan byttes ut. Høres ut som denne datra er den i klassen som aldri får. Jeg var sånn og etter seks år var jeg klassens mobbeobjekt. Det er mulig å la ungen sin få enkelte ting så de ikke alltid stikker seg ut som den "rare jenta" med "sær mamma". Tenk på at det er foreldre som faktisk ikke har råd så de ikke kan. Du virker til å ha råd, men vil ikke. Det syns jeg er lumpemt spesiellt når man vet hvordan barn kan være. Håper din datter har oppegående besteforeldre som kan hjelpe med nytt pennal og sekk til bursdag og OnePiece til jul når du ikke vil. Konsumentkultur kan du lære bort om i alle andre saker men et skavre pennal syns jeg du kan lette på regimet for. Som sagt så er det ikke DU som må sitte der mens de andre jentene stikker hodene sammen og kinser...
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #42 Skrevet 31. august 2010 Jeg synes du er surmaget ts. Ja, onepiece er helt grusomt, og det er crocs også. Men hvem bryr seg om hva du synes? Du er utdatert. La jenta jobbe for det hun vil ha. Et nytt penal koster i verste fall ti kroner på nille. Ta på deg spanderbuksene dine og pant et par flasker.
Pimp Skrevet 31. august 2010 #43 Skrevet 31. august 2010 Jeg reagerer ikke på at du ikke vil gi henne den stygge dressen, men at du ikke kan unne ungen din ny sekk og penal er for meg totalt uforståelig. Da handler det kun om vrangvilje fra din side, jeg klarer faktisk ikke se at noen av argumentene dine holder mål her. Ungene vokser til (om ikke i str, så i hodet) og samme penalet som man hadde i 1. klasse er faktisk bare flaut å ha i fjerde. helt enig med Vilma her. Det er kjempeflaut å ha samme penalet som man hadde i 1.klasse. Faktisk
Gjest BabyBlue Skrevet 31. august 2010 #44 Skrevet 31. august 2010 Blir unger i 4 klasse alvorlig talt mobbet for å ikke ha de rette klærne? Makan altså. Hvis dette er saken bør det tas opp på skolen som et alvorlig problem, for det er da ikke alle foreldre som kan pøse ut med tusenvis av kroner for å finansiere sitt svært unge barns dyre garderobe? En onepiece er godt over 1000 kroner, kawasaki 600, en god sekk er også dyrt, og et nytt penal kan du godt love henne etter min mening, men resten er unødvendig dyrt for en så ung jente. Det er ikke alle foreldre som har råd eller lyst til å betale for noe som er en såpass kortvarig trend, noe som er forståelig. Etter hva jeg har lest har ikke trådstarter skrevet noe om mobbing heller...?
Gjest gjest 17:30 Skrevet 31. august 2010 #45 Skrevet 31. august 2010 Etter hva jeg har lest har ikke trådstarter skrevet noe om mobbing heller...? Nei, det var jeg som sa hva framtiden kan bli for TS sin datter med en sånn mor... Og ja, åtteåringer er fint i stand til å mobbe... Ennå bedre når de har blitt tolv og TS sin datter får nytt pennal for første gang siden skolen startet... Det får være måte på å være gnien og ufølsom mot barnet sitt.
Myrthel Skrevet 31. august 2010 #46 Skrevet 31. august 2010 Jeg syntes verken du er slem eller urimelig.. Har hatt akkurat samme diskusjonen med jentene mine...Det gikk både på pris, og på at de så ut som...(ja, jeg har ikke ord..) Men jeg gikk med på en ting...jeg tilbød meg å sy dresser til de.... og det var de kjempefornøyde med.... "Planen" var vel egentlig at de kun skulle brukes hjemme, men de har såvidt vært på på skole og trening... Og etter det har jeg fått veldig mange henvendelser om å sy dresser for andre Ja, ja.. selvom jeg ikke syntes onepiece ser fine ut da... så koster de meg, tja, under en 100 lapp pr. dress, så da får jeg godta at jeg ikke syntes det er noe pent..Følte vi kom ut av det med en ganske så vinn-vinn- situasjon... Kawasaki-sko var også et hett emne..Og FOR en pris for TØY-sko...Men hvis jentene var villige til å vente til vi skulle til Sverige og Danmark, sa jeg ja...(i Sverige kostet de rundt 300 kr og i Danmark fant vi de til 150 kr..)Og så ble vi enige om at de IKKE skulle brukes "så altfor mye"...siden det ikke akkurat er sko som er bra for rygg og ben... Så ved at jentene "jenket" seg fra "ekte" onepiece til en hjemsydd og at de måtte vente litt på sko, kom vi til en grei enighet. Vi har også en "regel" på at det er ny skolesekk i 1. klasse, 5.klasse og 8. klasse. (Mellomsten ville veldig gjerne ha ny i 4. klasse, og jeg sa JA.....mot at hun da ikke får ny før i 8. klasse...da fikk hun et valg...) Penal har de fått litt oftere. Jeg syntes det er praktisk at de har flere penal, slik at de slipper å ha med "skolepenalet" når vi er på turer...
Gjest BabyBlue Skrevet 31. august 2010 #47 Skrevet 31. august 2010 Nei, det var jeg som sa hva framtiden kan bli for TS sin datter med en sånn mor... Og ja, åtteåringer er fint i stand til å mobbe... Ennå bedre når de har blitt tolv og TS sin datter får nytt pennal for første gang siden skolen startet... Det får være måte på å være gnien og ufølsom mot barnet sitt. Synes ikke hun er ufølsom. Bedre å stå på sitt enn at ungen stadig vekk får og får og ikke forventer nei for et svar. Det får da være måte på å være gavmild. Har hun et penal som var veldig dyrt i utgangspunktet og som funker helt fint enda et år er det overhodet ikke et problem. Søsteren min begynte i 1. klasse i år, og fikk et penal til godt over 300, noe mamma forventer skal vare i en god stund, uansett hva som er inn eller ut året etter. Bedre å være litt hard enn å ende opp med en bortskjemt snørrunge som venner seg til å grine etter ditten og datten. Onepiece er ut når vinteren kommr uansett, så å kjøpe en onepiece nå er som å hive penger ut av vinduet.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #48 Skrevet 31. august 2010 Hun kan ikke få nytt penal? Hun har nå hatt det samme i årevis. For et barn er dette tidsrommet bokstavelig talt en evighet. Her ville jeg inngått et kompromiss, ny sekk til neste høst, nytt penal nå. Onepiece kan hun spare til selv. Jeg var den ungen i klassen som aldri fikk noe nytt, fordi foreldrene mine ikke hadde penger, rett og slett. Stygge kommentarer og regelrett mobbing var ofte resultatet av mine billig/fake-versioner eller direkte mangel av alt som var kult der og da. Det er greit, jeg vet mamma og pappa ikke hadde penger til det. Hadde jeg vist at jeg ikke fikk det pga mamma og pappa bare var sta, så hadde det vært sinnsykt bittert!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #49 Skrevet 31. august 2010 Jeg kan godt forstå at TS ikke vil kjøpe nytt penal til jenta om penalet hun ønsker seg er et uanstendig dyrt et. Da jeg gikk på barneskolen så jeg et SÅÅÅ FINT penal til 350 kroner. Det var digert, og det var rosa. Det var glitter på det. :gjeiper: I ettertid er jeg sjelegrad for at min far sa nei; det er virkelig ikke verdt å bruke så mye penger på et penal som nok ville vært et hatobjekt neste år.
Gjest gjest 17:30 Skrevet 31. august 2010 #50 Skrevet 31. august 2010 Hun kan ikke få nytt penal? Hun har nå hatt det samme i årevis. For et barn er dette tidsrommet bokstavelig talt en evighet. Her ville jeg inngått et kompromiss, ny sekk til neste høst, nytt penal nå. Onepiece kan hun spare til selv. Jeg var den ungen i klassen som aldri fikk noe nytt, fordi foreldrene mine ikke hadde penger, rett og slett. Stygge kommentarer og regelrett mobbing var ofte resultatet av mine billig/fake-versioner eller direkte mangel av alt som var kult der og da. Det er greit, jeg vet mamma og pappa ikke hadde penger til det. Hadde jeg vist at jeg ikke fikk det pga mamma og pappa bare var sta, så hadde det vært sinnsykt bittert! Det samme er akkurat min erfaring. Det handler ikke om å få alt man peker på. Det handler om at mamma skriver på KG for å få støtte for å nekte ungen sin å ha enkle ting som det er vanlig ( Ja, faktisk er det normalt) at ungen får. Fordi hun ikke vil kaste ting. Si det til en jente på ni år som aldri har fått noe moderne eller kult, fordi damene på mammas internettforum vil smiske med mamma og sier hun har rett...
Gjest caramiacaramella Skrevet 31. august 2010 #51 Skrevet 31. august 2010 Nå har ikke jeg barn selv, men jeg skjønner problemstillingen din godt. Jeg tenker at det er veldig lurt av deg å vise barnet ditt at det ikke er å bare kjøpe nye ting med en gang du er lei av det gamle som fint kan brukes. Den sekken hadde jeg nok ventet med, men et pennal er jo ikke særlig dyrt, og kan være et fint kompromiss. "Vi kjøper ikke ny sekk nå, men du skal få velge ut et nytt pennal du vil ha." Det er jo tross alt veldig viktig for barn å passe inn og ha de samme tingene som alle andre. Angående den one-piecen, så er jeg ikke helt enig med argumentasjonen din for å ikke gi henne en. At du ikke synes det er fint er jo greit nok, men så er det jo ikke du som skal gå med den. Når det er sagt, synes jeg det er litt dumt å kjøpe disse dyre one-piecene til barna sine. Som noen har nevnt her, er det en "mote" greie som kommer til å gå over om ikke lenge. Og da sitter du jo igjen med en fæl one-piece som barnet nekter å bruke mer. Problemet er at selv om du forklarer dette til henne, tviler jeg på at hun vil forstå og godta det. Barn tenker gjerne ikke så langt! Så hvis hun absolutt ikke gir seg på det med one-piece, kan du jo gjøre som noen har foreslått og la henne tjene pengene til det selv. Da vil hun jo lære at hvis man vil ha noe, må man jobbe for det og det tar tid. Og hvem vet, kanskje hun ombestemmer seg ang one-piecen når hun endelig har spart opp pengene?
Gjest Vilma Skrevet 31. august 2010 #52 Skrevet 31. august 2010 (endret) Mener du virkelig det? Hun har virkelig ikke behov for ny sekk. Den hun fikk for to år siden er mer enn stor nok, den er ikke slitt og den er ikke barnslig. Jeg har ikke sansen for bruk & kast-mentalitet, jeg har ikke lyst til å kjøpe ny sekk til henne for fem hundre kroner bare fordi hun "har lyst på". Og som sagt, pennalet er ikke barnslig i det hele tatt. Hva skal jeg gjøre med det gamle, da, om hun får nytt? Kaste det? Vi brukte 300 kr på penal og jeg regner med å bruke akkurat samme sum neste år. Nå ser jeg at jeg nok er utenfor normalen, men noe av sjarmen med skolestart er nytt penal og nye skoleklær. Sånn hadde jeg det, og slik har mine barn det. Ang. sekk er det noe vi bytter annethvert år (noen ganger hvert år, spørs på hvor slitt det er) ca, da er de oppbrukt. Både i kulhet og i støtte. Jeg er glad jeg ikke er for gammel til å huske hvor ukult det var å være den som ikke fikk noe nytt. Endret 31. august 2010 av Vilma
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #53 Skrevet 31. august 2010 Eg syns også Onepiece er utrolig stygt, men ikke på barn!! Og eg sjønner veldig godt at ungen har lyst på nytt penal, når det hun har er fire år gammelt!! Får ikke jenta nye ting til skolestart, så den skal bli litt spennende? Husker halve morroa med skolestart var å se på de fine tingene og de nye klærne/skoa eg fikk!! Du er gniten!
Gjest wild bird Skrevet 31. august 2010 #54 Skrevet 31. august 2010 Og jeg er sikkert gammeldags og gnien jeg også, for jeg er enig med TS. Jeg syns du skal stå for det du har sagt. Gjør avtaler om ny sekk, penal, sko osv for senere tidspunkter. Vil hun ha onepiece, så kan hun tjene pengene, evnt bruke bursdags-og julegavepenger, og kjøpe selv. Jeg syns det er flott med foreldre som står i mot det evige kjøpepresset som barn utsettes for fra de er ganske så små. Hvis flere gjorde det, ville dette problemet vært mer eller mindre ikke-eksisterende.
Gjest Airi Chikako Skrevet 31. august 2010 #55 Skrevet 31. august 2010 Tror jeg hadde kjøpt one-piecen til henne, deretter sørget for å ta flust med bilder som jeg kunne ta vare på å bruke i konfirmasjon, attenårsdag, bryllupsdag osv... Neida Enig i at har du sagt nei, så lærer hun bare at du lar deg overtale av å plutselig få den likevel. Gi henne tips om å spare ukepengene, tilby litt ekstra penger mot å gjøre ekstra ting og så videre. Om hun virkelig har lyst på den, setter hun sikkert pris på at hun får en anledning til å faktisk gjøre seg fortjent til den
Gjest Airi Chikako Skrevet 31. august 2010 #56 Skrevet 31. august 2010 Men å argumentere med at du synes det ikke ser bra ut blir litt dumt. Forøvrig synes jeg det faktum at one-piece er grisestygt er god nok grunn^^
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #57 Skrevet 31. august 2010 Mener du virkelig det? Hun har virkelig ikke behov for ny sekk. Den hun fikk for to år siden er mer enn stor nok, den er ikke slitt og den er ikke barnslig. Jeg har ikke sansen for bruk & kast-mentalitet, jeg har ikke lyst til å kjøpe ny sekk til henne for fem hundre kroner bare fordi hun "har lyst på". Og som sagt, pennalet er ikke barnslig i det hele tatt. Hva skal jeg gjøre med det gamle, da, om hun får nytt? Kaste det? Tja... levere det til Fretex? Ha det oppi en slik container som mottar klær som sendes til kalde, sultne barn på barnehjem i Russland?
Eliisa Skrevet 31. august 2010 #58 Skrevet 31. august 2010 Må bare kaste meg på den at jeg synes du er litt streng med pennalet. Jeg vokste opp med en alenemor som til tider sleit litt med økonomien. Allikevel fikk jeg alltid et nytt pennal, farger og blyanter til skolestart. Det var utrolig spesielt og jeg var nok litt stolt av de gjennom hele barneskolen. Å måtte vente et helt år på noe er en evighet for så små barn.. Sekk og Onepiece, på den andre siden synes jeg det er helt greit at du vil vente med og ikke kjøpe. At du skal diskutere slik med datteren din og vurderer å gi deg, burde du virkelig tenke over. For ja, hva er det du har lært henne da? At om hun maser lenge og nok, så gir du deg. Man kan ikke få alt og sånn er det bare. Får helt panikk når jeg hører foreldre stå å diskutere med barn ned i 3-4 års alderen i butikken.. Mamma og Pappa bestemmer, så enkelt er det! Har du sagt nei, så har du faktisk sagt nei.
Gjest Tutti Skrevet 31. august 2010 #59 Skrevet 31. august 2010 Tja... levere det til Fretex? Ha det oppi en slik container som mottar klær som sendes til kalde, sultne barn på barnehjem i Russland? Ellers så kan hun kanskje bruke de kalde sultne barna som sitter på barnehjemmet i Russland som et argument for at man noen ganger bør være glad for det man har og at alt ikke trenger å være splitter nytt hele tiden. Hvor mange av de ungene i Russland er det som noen gang opplever å få et penal i det hele tatt?
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #60 Skrevet 31. august 2010 Nytt penal til skolestart er vel en fin måte å gjøre det til en positiv ting å komme tilbake til skolen på etter ferien? Jeg fikk vanligvis ikke "ting" (utenom klær) hvis det ikke var bursdag eller jul, og også skolesaker til skolestart. Sekk fikk jeg ikke ny av hvis ikke den var utslitt, for liten eller 3 år gammel. Jeg var ikke så veldig opptatt av klær, men på ungdomsskolen måtte alle ha levisbukse og de adidasgenserne med hvite striper på ermene, og de ønsket jeg meg (og fikk siden det var ganske praktiske plagg i tillegg til moteverdien) fordi det var noe alle hadde. Det skjedde ofte at folk faktisk gikk rundt å lettet på genserne til de i klassen for å se om buksa var rett merke... Ikke direkte mobbing, men man følte seg utenfor og stygg hvis man ikke hadde i allefall litt av det som var in. Ikke gi jenta alt hun peker på, men prøv å sett deg inn i hennes situasjon før du sier ja eller nei. Du vil ikke at jenta skal bli bortskjemt, men du vil vel heller ikke at hun skal bli sett på som en særing?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå