Gå til innhold

Hun SKAL ha onepiece!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ellers så kan hun kanskje bruke de kalde sultne barna som sitter på barnehjemmet i Russland som et argument for at man noen ganger bør være glad for det man har og at alt ikke trenger å være splitter nytt hele tiden. Hvor mange av de ungene i Russland er det som noen gang opplever å få et penal i det hele tatt?

Å herrefred. Ja, hvorfor ikke barna i Afrika i sammen slengen.

Ts - jeg ville gitt jentungen nytt penal, ryggsekk neste år, og latt henne tjene sine egne penger til Onepiece. Det blir nok folk av henne uansett.

Endret av Xtra_lilje
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville latt dattera spare til en billig kosedress selv. Selv om ALLE i klassen har er det neppe alle som har den svinedyre varianten.

Press for å ha de riktige tingene, og for å passe inn er ellers ikke noe nytt. Jeg husker godt seint åtti- tidlig nittitall hvor man i min klasse ikke var mye verdt om man ikke hadde minst tre ulike levis-bukser. Videre skulle man ha assics-sko, og en av ca. fem "godkjente" ytterjakker. Jeg husker justisen som aller strengest på barneskolen. Det var ikke mye avvik som skulle til før noen grep tak i det. Men så hadde min klasse også elendig miljø.

Det kan som barn være ekstremt tøft å være den som ikke passer inn. Ikke alle er selvsikre nok til å trekke på skuldrene når de blir mobbet for feil bukse. Mange unger som også mobbes for andre ting ønsker intenst å bare få lov å forsvinne i mengden. Jo færre ting som skiller dem ut, jo bedre.

Tenker at man som foreldre må gå en veldig stram linje mellom det å la barnet få tilstrekkelig av de tingene som gjør at de ikke skiller seg uheldig ut - og det å gi barnet alt det peker på. Hvor denne grensa skal gå tror jeg må vurderes opp mot hva slags miljø det er i klassen, og selvfølgelig kjennskap til ditt eget barns personlighet.

Hilsen

Ophelia

Skrevet

Får ungar verkeleg ny skulesekk kvart år no for tida? Då eg gjekk på barneskulen, for faktisk ikkje altfor mange åra sida, var "regelen" at ein fekk ny sekk i 1. kl og 4.kl. Ingen som fekk noko meir enn det. Nytt pennal hendte det vel me fekk kvart eller annakvart år.

Eg vil og, som TS, gjere det eg kan for at mine ungar skal greie å stå i mot greia med "alle andre" når dei blir skuleungar. Syns det er fælt at 9-åringar opplevar motepress! :hakeslepp: For 10 år sida starta ikkje det før ein var 11-12 i alle fall.

Hadde eg vore i TS sin situasjon, hadde eg sagt at jenta fekk kjøpe ein billeg one-piece og evnt sko med eigne pengar. Sekk syns eg godt ho kan vente med til neste år ja, det er jo tross alt ganske dyrt. Men eit nytt pennal ville eg nok kjøpt til ho.

Syns generelt at ungar kan lære seg å spare til ting dei ynskjar seg, enten det er klær som ikkje inngår i "basisgarderoben" eller leiker og andre ting. Og eg syns godt foreldre kan nekte ungane å kjøpe klær dei ikkje likar - men då må det vere av andre grunnar enn berre "stygt". Eg syns one piece er dritstygt, men ville ikkje hindra ungane mine i å kjøpe det for eigne pengar. Men utfordrande klær, sminke osv ville eg nekta.

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg tillater meg likevel å rett og slett bli sjokkert over at enkelte her i tråden tydeligvis anser det som rimelig at du(TS) skal betale(med dine penger)for et plagg du ikke liker.

Selvsagt skal hun det; det er jo sånn det er å være foreldre. Ingen lever vel i den villfarelsen at barna aldri skal ønske seg klær som foreldrene synes er stygge? Jeg tviler sterkt på at foreldrene mine synes Buffalo-sko og skjørt utenpå buksene var så ekstremt fint da jeg var fjortis, men de forsto heldigvis at det går en grense for hvor lenge man kan bestemme hva ungene skal kle seg i.

Og jeg vil mye heller ha ungene mine i en dritstygg Onepiece enn halvnaken slik jeg ser enkelte unge jenter (til og med noen som er før pubertene) går kledd av og til..

Skrevet

Synes det er rart at nesten alle i tråden her går ut fra at en fjerdeklassing har "egne" penger.

Jeg hadde personlig ingen egne penger før jeg fikk vaskejobb som 15åring.

Alt annet var bursdagspenger som gikk til litt tyggis og sjokolade og turer til badeland. Klær var det da aldri nok til.

Hun er fjerdeklassing. Egne pener vil vel være fra moren, og da er vel moren like langt.

Og hvilken fjerdeklassing skal tvinges til å spare 1200;kr til et klesplagg som hun garantert kom til å gå med hele tiden hvis hun fikk det- dvs et plagg som ville bli godt brukt.Og som ikke er horete, iskaldt eller umulig å vaske.

Å tvinge barnet til spare opp 300; kr til å kaste bort på noe hun ikke vil gå med når veninnene ler av det, er vel egentlig ikke så smart å lære bort...

Da lærer jenta at mor gir dårlige råd.

Det gjelder også hvis hun skal spare opp 1200;kr av små ukelønner og først får råd når plagget har gått av moten.

Jeg syns mest av alt at en fjerdekalssing er for liten til å forventes å kjøpe egne klær.Snakk om at KG brukerne har mistet perspektiv. Dere lurer på om hun er "gammel nok" til å kunne mobbes, men samtidig forventer dere at hun handler på postordre for "egne" penger...

Kjære vene, gi nå ungen dressen i stedet for å være vrang.

Her er det mor som ikke liker datterens smak. Da handler det mindrr om oppdagelse og mer om en sta og urimelig mor.

Skrevet

Hva med folk som faktisk ikke har råd til å bruke 1200 - 2000 kr. på et plagg som har gått av moten innen to-tre måneder? (Og som ungen antakelig kommer til å blånekte å bruke).

Jeg nekter å tro at flertallet av barna i klassen har en "ordentlig" onepiece.

Hilsen

Ophelia

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

har ikke lest hele diskusjonen, men må bare spørre:

Hva er greia med å ikke spandere et nytt penal på ungen? Det koster deg maks 50 kroner (hvis pennalet er dyrt) og det gir mye glede.

Husker godt følelsen av å begynne på nytt skoleår med nytt penal, nye blyanter, nytt viskelær og nye fargestifter, og jeg husker godt at fargestiftene ble slitt ned i takt med skoleåret og at pennalet ble tegna på. Sånne ting er jo bare koselig og du er rett og slett litt vrang om du ikke ønsker barnet ditt det..

Skrevet

Hva er greia med å ikke spandere et nytt penal på ungen? Det koster deg maks 50 kroner (hvis pennalet er dyrt)

Maks 50 kroner? Det er da folk her som har nevnt priser på over 300 kroner, jeg tviler ikke på at man kan få billigere penal enn det men det kommer jo an på om datteren godtar det da.

Da jeg gikk på barneskolen hadde "alle" pølsepenal i skinn til rundt 60 kroner. Ikke høy pris, men likevel mer enn du budsjetterer med, og prisen har vel sikkert steget siden da også? :klø:

Skrevet

Vær litt forsiktig med hvor hardt du kjører idealismene, penal synes også jeg at du bør unne henne.

Min mor var også fryktelig streng med penger og forbruk og skulle "lære meg" ved å holde tilbake på ting jeg ønsket meg i altfor overdreven grad. Resultatet var at jeg gikk berserk så fort jeg ble voksen og tok opp masse forbrukslån!

Skrevet

Vær litt forsiktig med hvor hardt du kjører idealismene, penal synes også jeg at du bør unne henne.

Min mor var også fryktelig streng med penger og forbruk og skulle "lære meg" ved å holde tilbake på ting jeg ønsket meg i altfor overdreven grad. Resultatet var at jeg gikk berserk så fort jeg ble voksen og tok opp masse forbrukslån!

Og jeg gikk i kjøpesentre og stjal det jeg trengte... :gjeiper:

Skrevet

Barn skal ha penal og klær og skolesekk av akseptabel standard. Du har egentlig ikke anledning til å nekte barnet det.

Når det gjelder One-Piece så er det bare tøys å kjøpe en til 2000 spenn når de som koster 300 ser omtrent helt like ut. Klær skal barn ha. Bruker hun One-Piecen så er det ingen grunn til å nekte henne det selv om din smak er annerledes.

På 80-tallet gikk mange jenter rundt med kjeledresser og snekkerbukser uten å ta alvorlig skade av det. One Piece er ikke verre. Liker du ikke det selv så kan du gå med noe annet.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Maks 50 kroner? Det er da folk her som har nevnt priser på over 300 kroner, jeg tviler ikke på at man kan få billigere penal enn det men det kommer jo an på om datteren godtar det da.

Da jeg gikk på barneskolen hadde "alle" pølsepenal i skinn til rundt 60 kroner. Ikke høy pris, men likevel mer enn du budsjetterer med, og prisen har vel sikkert steget siden da også? :klø:

Oisann, nei, du har nok rett! Et pennal kan sikkert koste en del, når jeg tenker meg om!

Men jeg synes allikevel det er noe av sjarmen ved å begynne på skolen igjen.

Nye skoleklær + nytt skriveutstyr = motivasjon til skolestart og en fin erfaring i forhold til bruk.

Helt nytt pennal - helt nytt skoleår. Man kikker på det nye pennalet. Man skriver navnet sitt på det. Høstferien kommer og noen har skrevet "siri er kul". Plutselig er hele pennalet overfylt av skiblerier og det er sommerferie. Spare på pennalet, nytt neste år. Finne det fram om et par år og se på det.

Ang bruk/kast-diskusjonen: husker jeg maste på faren min om å få noen såå fine tusjer en gang, men pappa sa at "jamen de kommer til å være uttørka før høstferien, det er bare sånne motetusjer!" og jeg, smart som jeg var, sa: "skal vi vedde?"

og helt sant, alle tusjene tørka ut før høstferien og jeg fikk ikke nye og måtte bruke fargeblyanter. Haha. :D

Skrevet

Jeg prøvde det også, men ble tatt.. :sjenert:

Skrevet

Jeg og :gjeiper:

Til deg som kommenterer på at 9-åringer ikke har egne penger: poenget er vel ikke at hun skal begynne å gå med avisen, men lage en avtale med mor om at dersom hun hjelper til litt ekstra hjemme, så er lønnen en onepiece til 300,-. Det sender ikke gale signaler, tvert om, blir hun forberedt på at man må jobbe for det man ønsker seg, noe vi alle gjør daglig i voksen alder. Personlig synes jeg det er en livsfilosofi det er viktig å lære tidlig.

Til dere som sier at onepiece-moten er over til vinteren, så har denne grusomme dressen allerede vært i motebildet i flere år, og den er nok kommet for å bli en stund.

Til deg som vil kjøpe onepice til datteren, men ikke i den fargen hun ønsker seg: hva er i veien med deg???

Og for guds skyld, kjøp et nytt penal til datteren din! Gi meg kontonummeret ditt, så skal jeg spandere et på henne :roll:

Skrevet

Jeg og :gjeiper:

Til deg som kommenterer på at 9-åringer ikke har egne penger: poenget er vel ikke at hun skal begynne å gå med avisen, men lage en avtale med mor om at dersom hun hjelper til litt ekstra hjemme, så er lønnen en onepiece til 300,-. Det sender ikke gale signaler, tvert om, blir hun forberedt på at man må jobbe for det man ønsker seg, noe vi alle gjør daglig i voksen alder. Personlig synes jeg det er en livsfilosofi det er viktig å lære tidlig.

Til dere som sier at onepiece-moten er over til vinteren, så har denne grusomme dressen allerede vært i motebildet i flere år, og den er nok kommet for å bli en stund.

Til deg som vil kjøpe onepice til datteren, men ikke i den fargen hun ønsker seg: hva er i veien med deg???

Og for guds skyld, kjøp et nytt penal til datteren din! Gi meg kontonummeret ditt, så skal jeg spandere et på henne :roll:

Skrevet (endret)

Hva med folk som faktisk ikke har råd til å bruke 1200 - 2000 kr. på et plagg som har gått av moten innen to-tre måneder? (Og som ungen antakelig kommer til å blånekte å bruke).

Jeg nekter å tro at flertallet av barna i klassen har en "ordentlig" onepiece.

Hilsen

Ophelia

Jeg tviler også på at flertallet har den "ekte" onepiece`n. I klassene til ungene her, har jeg iallefall ikke sett noen av de "ekte".. Og som jeg skrev tidligere, så har det vært stor etterspørsel etter de jeg syr... (de ser jo helt like ut...minus merket..)

Dessuten virker det som onepiece feberen er over her hos oss.. De er satt ned kraftig på tilbud i butikkene, og det er sjelden å se noen med de...

har ikke lest hele diskusjonen, men må bare spørre:

Hva er greia med å ikke spandere et nytt penal på ungen? Det koster deg maks 50 kroner (hvis pennalet er dyrt) og det gir mye glede.

Husker godt følelsen av å begynne på nytt skoleår med nytt penal, nye blyanter, nytt viskelær og nye fargestifter, og jeg husker godt at fargestiftene ble slitt ned i takt med skoleåret og at pennalet ble tegna på. Sånne ting er jo bare koselig og du er rett og slett litt vrang om du ikke ønsker barnet ditt det..

Maks 50 kr?? Da vi leita etter penal, lå det fra 250 - 300 for de fleste. Eldste frøkna valgte et TOMT "pølsepenal" til kr 179.. og da det skulle fylles opp... kom det på MANGE hundre... så det er ikke billig.

Ser de har noen på Nille til 29, men hvis det er litt press i klassen - er vel ikke de mye tess..og de på Nille er tomme...og hva er stasen med et tomt penal for en 9 åring da?

Endret av Myrthel
Skrevet

Barn skal ha penal og klær og skolesekk av akseptabel standard. Du har egentlig ikke anledning til å nekte barnet det.

Når det gjelder One-Piece så er det bare tøys å kjøpe en til 2000 spenn når de som koster 300 ser omtrent helt like ut. Klær skal barn ha. Bruker hun One-Piecen så er det ingen grunn til å nekte henne det selv om din smak er annerledes.

På 80-tallet gikk mange jenter rundt med kjeledresser og snekkerbukser uten å ta alvorlig skade av det. One Piece er ikke verre. Liker du ikke det selv så kan du gå med noe annet.

Jeg ble ertet på barneskolen fordi jeg hadde Dr. Martens-etterligninger og det var ikke noe særlig gøy, enkelte barn er ekstremt opptatte av merkeklær..

Skrevet

Til deg som kommenterer på at 9-åringer ikke har egne penger: poenget er vel ikke at hun skal begynne å gå med avisen, men lage en avtale med mor om at dersom hun hjelper til litt ekstra hjemme, så er lønnen en onepiece til 300,-.

Det er ikke det som du sier som er blitt foreslått.

Det står flere steder at hun kan spare sine egne penger og kjøpe dressen.

Jeg syns ikke en unge i fjerde klasse skal behøve å spare til klær med utseende som mor ikke liker mens mor kjøper det mor liker.

Sånt hører hjemme når jenta er over konfirmasjonsalder og ikke i fjerde klasse.

Skrevet

Når jeg sier at jenta kan spare egne penger mener jeg penger hun har fått av foreldrene i ukelønn etc. Tror vel det er hva de fleste mener med en niårings egne penger?

Hilsen

Ophelia

Skrevet

Utrolig streng du da! Kunne være en ide å prate med din datter, lage noen premisser, hvor hun også får mene noe.. prøv å sette deg inn i hennes situasjon..tidene forandrer seg, og det er anderledes å være barn i dag, la henne få være med i tiden å utvikle seg, det kan komme henne til gode på mange andre plan også! Det forventes langt mer av de unge i dagens sammfunn enn for bare få år siden.. Det er viktig å henge med i tiden, og ikke være en som alltid er bakpå. Skap gode verdier som passer dagens krav og holdninger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...