AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #1 Skrevet 31. august 2010 Jeg har ei jente som går på 4. trinn, og den senere tiden har hun blitt ganske opptatt av klær og utseende - sannsynligvis ikke noe veldig spesielt for henne. Dette er imidlertid helt i startgropa, og hun har lite eller ingen peiling på merker og denslags. Hun vil veldig gjerne bruke litt sminke, men det får hun kun lov til når hun skal i bursdag e.l., og også da veldig begrenset. Jeg merker tydelig at det i klassen begynner å bli et stadig større fokus på klær og mote, det gjelder å ha de riktige tingene. Siden sommeren har den store greia vært onepiece, kosedress og sko fra Kawasaki. Hun har mast og gnålt så mye om onepiece at jeg virkelig må telle til ti mange ganger daglig for ikke å bli sint. Dessuten ønsker hun seg så veldig ny sekk (fikk ny på 22 liter da hun begynte på 2. trinn, og trenger virkelig ikke ny sekk - hun er ganske kort) og pennal. Hun har hatt det samme pennalet siden 1. trinn, det er ikke slitt, det er fint og helt og behovet er absolutt ikke tilstede. Ikke er det spesielt barnslig, heller. Men "alle" andre har fått "mange" pennaler siden de startet på skolen ("A har nå sitt åttende pennal!!", og veldig mange har akkurat den sekken hun ønsker seg. Jeg har sagt at hun skal få ny sekk når hun begynner i femte, og det kommer jeg ikke til å gi meg på. Selvfølgelig blir hun sur. Jeg har i utgangspunktet sagt at jeg ikke kommer til å kjøpe verken onepiece, Kawasaki-sko (stoffsko til 600 kroner), sekk eller pennal til henne. Sekk får hun som sagt om ett år, pennal kan vi også vurdere da. Jeg har dessuten sagt at dersom hun har like lyst på slike Kawasaki-sko neste vår, skal hun få det da. Men det hun ønsker seg mest av alt, er sånn Teletubby-sak. Og det er egentlig her jeg sliter litt. Mitt utgangspunkt for å ikke ville skaffe henne dette, er at jeg synes det er så inderlig, utrolig stygt. På hytta - ja. På campingtur - ja. Som erstatning for joggedress - ja. Men ikke på skolen, ikke på fritiden, ikke som vanlige klær. Det ville selvfølgelig blitt helt umulig å unngå bruk av et slikt makkverk på skolen, om hun hadde fått. Jeg synes plagget ser ut som en diger sparkebukse, det ser ut som om man har driti seg ut, som om man har bleie på. Saggete, formløst, harry. (Sorry, men det er hva jeg synes...) Jeg synes rett og slett at det er et så smakløst og stygt plagg, og jeg ønsker å veilede ungene mine litt når det gjelder estetikk - uten å overkjøre deres egen smak, selvfølgelig. (Jeg har det sånn med disse plastskoa, også, alle Crocs-kloningene som florerer, jeg synes det er så smakløst og ugly...) Og så er det et veldig sterkt element av "alle andre har" inne i bildet. Jeg synes nesten det er grunn god nok til å ikke skulle ha, ikke gi etter for presset. Hun beskriver hvordan de på skolen lager lister over hvem som har, som ikke har, som skal få. Det er tydeligvis et stort tema blant jentene på trinnet, en av hennes beste venninner kommer stadig med kommentarer jeg synes er helt på grensen til erting/mobbing. La oss si at jeg ga meg (dvs. går tilbake på det jeg har sagt de siste to månedene), hva lærer jeg henne da? Jeg håper egentlig at denne farsotten som tydeligvis rir trinnet skal gi seg utover høsten, og at det etterhvert ikke blir noe tema... Mulig jeg høres ut som den feinschmeckeren her, men jeg ser mer på det som veiledning i god smak... Og det er virkelig ikke slik at hun ikke får "noen ting", jeg er ikke gnien og streng, hun får ganske mye av det hun ønsker seg. Er så usikker på hva jeg skal gjøre. 1) Holde fast på det jeg har sagt - fordi jeg har sagt det... 2) Holde fast på det jeg har sagt - fordi jeg synes plagget er så stygt og ikke ønsker at ungene mine skal gå rundt i det... 3) Holde fast på det jeg har sagt - fordi jeg ønsker å lære ungene mine at man trenger ikke å ha alt det som venner måtte ha, det blir feil når man nærmest blir ertet for å ikke ha, fordi jeg føler at ved å gi etter lærer henne at det er viktig å følge trenden og være lik "alle" andre... 4) Gi etter, gå tilbake på det jeg har sagt, og kjøpe en rimelig sak og slik gjøre henne lykkelig...en stund... Er jeg en slem og urimelig mamma? Som jeg så ofte har fått hørt den siste tiden? Innspill?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2010 #2 Skrevet 31. august 2010 "Ok, jeg synes det er et inderlig stygt plagg, men om du kjøper det selv, så greit nok. Men jeg hadde egentlig håpet at du klarte å stå i mot gruppepresset og hjelpe de som ikke har råd til å ikke bli mobbet". (5 hakk mer diplomatisk enn det jg klarer lire av meg her) Gjerne strø på med litt info om markedsføring osv.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #3 Skrevet 31. august 2010 La henne kjøpe en for sine egne penger... eller om hun ikke har så mye penger, kan du gi henne småjobber så hun kan tjene dem. Bare ikke gjør jobbene så overbetalte at hun tror vanlig timelønn for å f.eks vaske bilen er 350kroner. :gjeiper: La henne slite litt for pengene.
jomfrua Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 Jeg reagerte på en ting; og det er argumentene dine. Jeg har ingen problemer med å forstå at du ikke kjøper alt hun ønsker seg. Men å argumentere med at du synes det ikke ser bra ut blir litt dumt. Argumenter som; du trenger det ikke, det er ikke behov for, det er ikke penger til deg - det er mer forståelig. Men at din datter ikke skal få noe fordi du ikke synes det er fint, synes jeg det er vanskelig å forstå. Hadde det vært spesielt utfordrende og vulgært kunne du forklart om alder og hvordan man blir oppfattet feil osv. Men dine argumenter skjønner jeg ikke og jeg synes det er feil at du skal bruke din smak mot mote blir feil. Det er meg ihvertfall. Hva som er inn kan du ikke styre - du er ikke 10 år og vet ikke hva som teller for dem - så lenge det ikke skaper feil signaler.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Kan hun ikke få ta småjobber i hjemmet og spare til ting selv? Ser virkelig ikke problemet! Da lærer du henne at hun må spare hvis det er noe hun ønsker seg, du lærer henne også at det går an å inngå kompromisser, og at det er lov å ha forskjellig smak. Kansje lærer du det selv også.... Forøvrig synes jeg at du er litt kjip som nekter å kjøpe et nytt pennal til jenta. Man har ikke de samme interessene i 1. klasse som på 4. trinn, og det finnes fine og billige pennaler både på -Nille og Europris.
Xtra_lilje Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Jeg syns det er en god ide å la henne jobbe for pengene også kan hun bestemme selv om hun vil ha onepiece. Jeg husker godt den tiden der; mine foreldre satt veldig godt i det, men de var slik som deg, jeg fikk ikke ting bare fordi det var in der og da. Jeg husker jeg synes det var utrolig vanskelig og urettferdig, og jeg følte meg veldig utenfor de "kule" på skolen. Jeg jobbet endel hjemme og fikk lommepenger, så jeg kjøpte noe selv. Jeg syns også argumentene dine for at det er stygge plagg ikke henger helt på greip. I den alderen vil det være en forbigående periode, der det ikke er så viktig hva man kler seg i, men man ønsker å identifisere seg med de andre og ikke føle seg utenfor. At du er streng på ting som ryggsekk, dyrere fritidsklær osv, er helt greit; men noen ting må hun få bestemme selv. La henne tjene pengene, eller gi det i bursdagsgave. At onepiece ikke er særlig fint, er jeg helt enig i, men det har vært verre "fjortissmoter" som også har vært på grensen til skadelig - husk at bare for noen år siden gikk alle fjortissene med bar mage og sykt høye platåsko. En onepice gjør ikke mye skade, og jeg tviler på at det vil gå ut over hennes estetiske sans i fremtiden.
FruFryd Skrevet 31. august 2010 #7 Skrevet 31. august 2010 Mitt utgangspunkt for å ikke ville skaffe henne dette, er at jeg synes det er så inderlig, utrolig stygt. På hytta - ja. På campingtur - ja. Som erstatning for joggedress - ja. Men ikke på skolen, ikke på fritiden, ikke som vanlige klær. Det ville selvfølgelig blitt helt umulig å unngå bruk av et slikt makkverk på skolen, om hun hadde fått. Jeg synes plagget ser ut som en diger sparkebukse, det ser ut som om man har driti seg ut, som om man har bleie på. Saggete, formløst, harry. (Sorry, men det er hva jeg synes...) Jeg synes rett og slett at det er et så smakløst og stygt plagg, og jeg ønsker å veilede ungene mine litt når det gjelder estetikk - uten å overkjøre deres egen smak, selvfølgelig. (Jeg har det sånn med disse plastskoa, også, alle Crocs-kloningene som florerer, jeg synes det er så smakløst og ugly...) Tror dere vil få problemer om datteren din bare får klær som du liker. Det er ofte en stor forskjell på hva slags klær unger og foreldre liker. Det er greit å lære ungene at de ikke må følge moten, hva alle andre har osv. Men fra det til å nekte å kjøpe noe bare fordi en ikke liker det, blir fort feil.
O'hara Skrevet 31. august 2010 #8 Skrevet 31. august 2010 Jeg fikk ikke de, i mine øyne, utrolig lekre halvstøvlettene i semsket grønt skinn og frynser, da jeg var 11-12... Husker jeg var utrolig sur for det, men hvorfor jeg ikke fikk det kan godt ha vært at mamma synes de var utrolig stygge... (Jeg har ikke problemer med å skjønne det i dag ) Jeg tror det er riktig at man lærer ungene til at selv om "alle" andre får noe så er ikke det ensbetydende med at også hun/han vil få det. Og som noen andre her sier, enkelte ting kan hun vel få jobbe for å få? Om det er så innmari viktig for henne, så tror jeg det er sunt at hun får lære at ting koster faktisk penger og at noen ting må man fikse selv. Jeg synes ikke du er en slem mamma.
Ava Mae Skrevet 31. august 2010 #9 Skrevet 31. august 2010 Jeg ville innført en ukelønnsordning der hun må gjøre små jobber for å tjene de pengene hun trenger for å kjøpe det hun ønsker seg. Alt for mange unger nå i dag har ingen begrep på hva ting koster og at man faktisk er nødt til å jobbe for å få det man vil ha, desto tidligere de lærer det desto bedre er det. Min nevø hadde så inderlig lyst på en onepiece tidligere i sommer men svigerinnen min hadde akkurat det samme synet på plagget som deg. De gjorde rett og slett en avtale om at gutten selv la i en viss sum så skulle de betale resten, men kun på betingelsen av at plagget ble brukt på fritiden og ikke på skolen. Hos de funket det kjempebra og gutten respekterer betingelsen som ble satt. Han bruker onepiecen på fritiden og føler seg ikke ute av gjengen men på skolen bruker han andre klær. Kanskje det hadde vært en idè å kombinere de to?
Gjest Vilma Skrevet 31. august 2010 #10 Skrevet 31. august 2010 Jeg reagerer ikke på at du ikke vil gi henne den stygge dressen, men at du ikke kan unne ungen din ny sekk og penal er for meg totalt uforståelig. Da handler det kun om vrangvilje fra din side, jeg klarer faktisk ikke se at noen av argumentene dine holder mål her. Ungene vokser til (om ikke i str, så i hodet) og samme penalet som man hadde i 1. klasse er faktisk bare flaut å ha i fjerde.
Virreliten Skrevet 31. august 2010 #11 Skrevet 31. august 2010 Hvis motepresset og listeføringen i klassen er så ekstrem som du sier synes jeg tiden er inne til å gjøre skolen oppmerksom på det. De kan jobbe med barna og få til ganske mye i riktig retning om viljen er der. Vi hadde tilsvarende press når vårt barn var det eneste som ikke ville spille fotball, og selv om pressest var av den hyggelige sorten fordi kompisene gjerne ville ha ham med ble det så massivt at det ble et problem for ham. En samtale med lærer gjorde at de løste opp situasjonen i løpet av en ukes tid. Kanskje ikke så fort gjort her, men verdt å prøve.
suzie Skrevet 31. august 2010 #12 Skrevet 31. august 2010 Jeg synes du er streng... De skal ikke få alt de peker på, men i den alderen er det utrolig viktig å ikke skille seg ut og være som alle andre. Jeg synes det er mye forlangt av 4-klassingen sin at hun skal føre din kamp mot kosedresser og gruppepress...
Gjest Tulippa Skrevet 31. august 2010 #13 Skrevet 31. august 2010 (endret) Samme greia her. Samme argumentasjon, både fra meg og fra henne. Går også i fjerde klasse. Vurderer også å gi meg. Men lyserosa får hun ikke! Endret 31. august 2010 av Tulippa
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #14 Skrevet 31. august 2010 Jeg reagerer ikke på at du ikke vil gi henne den stygge dressen, men at du ikke kan unne ungen din ny sekk og penal er for meg totalt uforståelig. Da handler det kun om vrangvilje fra din side, jeg klarer faktisk ikke se at noen av argumentene dine holder mål her. Ungene vokser til (om ikke i str, så i hodet) og samme penalet som man hadde i 1. klasse er faktisk bare flaut å ha i fjerde. Mener du virkelig det? Hun har virkelig ikke behov for ny sekk. Den hun fikk for to år siden er mer enn stor nok, den er ikke slitt og den er ikke barnslig. Jeg har ikke sansen for bruk & kast-mentalitet, jeg har ikke lyst til å kjøpe ny sekk til henne for fem hundre kroner bare fordi hun "har lyst på". Og som sagt, pennalet er ikke barnslig i det hele tatt. Hva skal jeg gjøre med det gamle, da, om hun får nytt? Kaste det? Hvis motepresset og listeføringen i klassen er så ekstrem som du sier synes jeg tiden er inne til å gjøre skolen oppmerksom på det. De kan jobbe med barna og få til ganske mye i riktig retning om viljen er der. Vi hadde tilsvarende press når vårt barn var det eneste som ikke ville spille fotball, og selv om pressest var av den hyggelige sorten fordi kompisene gjerne ville ha ham med ble det så massivt at det ble et problem for ham. En samtale med lærer gjorde at de løste opp situasjonen i løpet av en ukes tid. Kanskje ikke så fort gjort her, men verdt å prøve. Ja, jeg hadde det i hodet under foreldremøtet forrige uke, men det var så mange som måtte diskutere alskens trivialiteter og brukte opp all tiden på å diskutere uvesentligheter og bagateller (utrolig hvordan enkelte bare MÅ høre sin egen stemme i en slik setting) at jeg nådde ikke fram. Men jeg har tenkt å ta en prat med kontaktlærer om det. Jeg synes du er streng... De skal ikke få alt de peker på, men i den alderen er det utrolig viktig å ikke skille seg ut og være som alle andre. Jeg synes det er mye forlangt av 4-klassingen sin at hun skal føre din kamp mot kosedresser og gruppepress... Jeg ser den. Jeg skjønner selvfølgelig at det er viktig, uansett hvor mye vi foreldre skulle ønske at det ikke var det. Men jeg har litt tro på at dette kommer til å gå over ganske greit, altså dette vanvittige behove for sparkebukse. Og dette med "alle andre" er nok kraftig overdrevet. Det er mange som ikke har. Jeg har litt sansen for å ha som mål å gi ungen selvtillit nok til at hun tåler å være en av dem som ikke har det som "alle andre" har, selv om man selvfølgelig ikke skal strekke den så langt at det virkelig blir problemer ut av det. Jeg må nok innrømme at hovedgreia her er at jeg selv synes plagget er stygt... Økonomien er riktignok ganske stram, og det med motepress (og å lære henne at hun MÅ ikke til enhver tid ha det som "alle andre" andre har) er også en greie, men jeg har jo gitt etter før, når hun har ønsket veldig seg plagg jeg i utgangspunktet ikke ville kjøpt til henne. F.eks. var på på raid i WOW, som visstnok er fryktelig kult for tiden. Som sagt, jeg tror er ikke kjip og unormalt streng, og jeg forventer selvfølgelig ikke at 9-åringen og jeg skal ha samme smak. For all del. Det siste året har hun stort sett selv vært med når klær skal kjøpes, og jeg har flere enn én gang svelget noen kameler, for å si det sånn. Men føler liksom at grensen går ved dette fryktelig ukledelige, tullete døgnflueplagget... Jeg har følt at dette var en god anledning til å lære litt om mote, markedsføring og press. Det er forøvrig første gang at jeg har brukt dette argumentet overfor henne (i tillegg til dette med forbigående mote og press), at jeg synes plagget er stygt. Jeg kan jo si at hun selv må spare, det er jo en mulighet (Hm...hun har vel allerede pengene, er jeg redd). Og å ha en regel om kun fritidsbruk, kan vel funke. Selv om "hele" klassen har og bruker på skolen. Får tygge litt mer på det. Takker for innspill! ts
feuerstein Skrevet 31. august 2010 #15 Skrevet 31. august 2010 Stridsvogndress skal brukes når man er vognmannskap, ikke når man sitter i klasserom. At man lager en mindre slitesterk versjon uten flammehemmende egenskaper, gir den en skrikende farge som er ubrukelig til kamuflasje og døper den "onepiece" (sic!) endrer ikke det faktum at det er en (elendig) stridsvogndress. Å gå i stridsvogndress på skolen blir som å møte i joggedress i bryllup. Det er rett og slett upassende, og du er en god mor som setter grenser, barn må lære hvilke antrekk som passer hvor. Når det er sagt, et rimelig penal kan hun vel få hvis hun jobber litt? Penal er jo i motsetning til stridsvogndress noe som er helt ok å bruke både på skole og fritid generelt, så det kan godt tjene som et eksempel på at man belønnes for å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #16 Skrevet 31. august 2010 Har ikke lest alle innleggene her, men har også en datter (riktignok i 5) som har mast om onepiece. Jeg sa at hun ikke fikk det av oss, men hun kan få spare selv og kjøpe det for sine egne penger, noe hun gjorde. Jeg syns den er forferdelig stygg, men ellers helt grei. Hadde det vært et plagg hun så "billig" ut i, hadde jeg nektet henne å kjøpe det selv for egne penger.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #17 Skrevet 31. august 2010 Stridsvogndress skal brukes når man er vognmannskap, ikke når man sitter i klasserom. At man lager en mindre slitesterk versjon uten flammehemmende egenskaper, gir den en skrikende farge som er ubrukelig til kamuflasje og døper den "onepiece" (sic!) endrer ikke det faktum at det er en (elendig) stridsvogndress. Å gå i stridsvogndress på skolen blir som å møte i joggedress i bryllup. Det er rett og slett upassende, og du er en god mor som setter grenser, barn må lære hvilke antrekk som passer hvor. Når det er sagt, et rimelig penal kan hun vel få hvis hun jobber litt? Penal er jo i motsetning til stridsvogndress noe som er helt ok å bruke både på skole og fritid generelt, så det kan godt tjene som et eksempel på at man belønnes for å jobbe. Takk for støtten! Pennal, ja, jo, tja, igjen er ikke penger det største issuet, men det faktum at hun har et fullgodt pennal. Med plass til fargeblyanter og tusjer og stæsj og you name it. Jeg har det også sånn at jeg kan bli lei av noen av tingene mine og får lyst til å kjøpe meg nesten likt bare i en annen farge (og gjør det!), det skal innrømmes, men synes hun kan vente til hun blir litt eldre før hun henfaller til denslags svakheter. Enn så lenge har jeg lyst til å formidle til henne at så lenge vi har solide, brukbare ting, trenger vi ikke fornye bare fordi vi har lyst på. I hvertfall som hovedregel.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #18 Skrevet 31. august 2010 Litt off topic kanskje, men jeg hadde min ryggsekk fra jeg begynte på førskolen til jeg gikk ut fra videregående. Tviler på at mange klarer å slå den. :gjeiper: Det var en solid skinnsekk, ingen skrikende farger og helt kjønnsnøytral. Jeg er ikke gammel heller, bare 28.
Ava Mae Skrevet 31. august 2010 #19 Skrevet 31. august 2010 Jeg synes du er streng... De skal ikke få alt de peker på, men i den alderen er det utrolig viktig å ikke skille seg ut og være som alle andre. Jeg synes det er mye forlangt av 4-klassingen sin at hun skal føre din kamp mot kosedresser og gruppepress... Og i mine øyne er det nettopp slike synspunkt fra foreldre som skaper de barna man ser i dag. De får det som de vil uten evne til å stå for seg selv og sitt nettopp fordi det kanskje ikke samsvarer med det man skal mene i følge resten av vennegjengen. Hvordan blir ungen selvstendig av det tror du?
Gjest Skrevet 31. august 2010 #20 Skrevet 31. august 2010 Be henne spare penger til det selv og kjøp det på spar kjøp, koster vel bare en 300-400 kr om ikke mindre og den ser ut som en helt vanlig one piece, og tåler mer også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå