Gå til innhold

Avlive kattunger ved å legge dem ut til måkene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica

Og hver gang en slik tråd kommer opp, er det noen som skriver: Dere vet jo ikke hva som skjer ute i naturen.

Hva vet du om det egentlig? Du kan da godt nevnte din bekymring for burhøns og naturens gang, uten å snakke om kunnskapløshet hos andre som du ikke har noen kunnskap om. Og i tillegg har jeg ikke sett noe hysteri hos noen. Heller bare reaksjoner som ikke synes noe om trådstarters handling.

Jeg har vært på KG lenge nå. Husker at slike tråder ble ødelagte av folk som mente at en var altfor opptatt av dyrs rettigheter og gjerne fanatisk om en hadde kunnskap eller syntes synn på dyr. Noen av de samme personene er her inne nå, men jeg husker at noen av disse lærte seg denne kunnskapen av nettopp folk de selv kaldte Fanatiske tidligere. Nå,med mer kunnskap, er de like bekymret for burhøns og denslags selv.

Nå som den saken er ferdig diskutert, blir man beskyldt for å ikke ha noen kunnskap om dyrene likevell,pga at noen her har fått ny kunnskap? :fnise:

Så i ene øyeblikk er man fanatisk om en formulerer seg om dyrenes rettigheter, i andre øyeblikk vet man ikke noe.

:filer:

Hvem er det du sikter til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattungene lider ikke. De blir ikke hakket ihjel, de blir slukt hele.

Desto verre. Kvelningsdød er ikke noe behagelig, spesielt ikke i kombinasjon med magesyre. Det er slett ingen umiddelbar død.

For noen er det faktisk av vesentlig betydning. Selvom det ikke er det for katten.

For katten ER det av vesentlig betydning. I min familie var det alltid far som var den som tok seg av kattunger vi ikke fikk gitt bort. Og kattemor merket om noen manglet, like mye som om alle manglet. Da brukte hun alltid lange stunder på å lete mens hun jamret sårt.

En gang kom søskenbarnet mitt med en kattunge hun hadde funnet for seg selv, som kanskje kunne tilhørt hennes katt (men som var forsvunnet for godt). Da vår katt fikk se kattungen slo morsinstinktet inn for fullt, og ble straks beskyttende og skulle gi kattungen melk (selv om hun ikke hadde noe melk å gi). Og jammerdal til de grader når søskenbarnet tok med seg kattungen igjen.

Selv TV-klipp av kattunger fikk gamle pus til å klynke mot skjermen, og savnet var tydelig.

Er det noe som sitter dypt forankret i alle pattedyr, så er det morsinstinktet. Å si at det ikke er av vesentlig betydning bare fordi det bare er en katt, blir derfor helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.

Spekkhuggere leker med byttet sitt. Ikke fordi de er sadister, men fordi de kunne ikke gitt mer faen i hvordan selen opplever å bli bitt og slengt opp og ned av vannet før den blir spist. Spekkhuggeren er sulten og vil ha mat. Og på et plan opplever den tilfredsstillelse ved å leke (slik vi mennesker oppfatter det) med byttet sitt før den spiser den. Det kan for all del være andre grunner. "Feiring" av fangst, eller kanskje bare for å vise sine artsfrender at den har sikret seg et måltid.

Veldig OT, men nå kaster faktisk spekkhuggerne sjøløver i lufta og "denger" dem for å slite dem ut, slik at det blir lettere å spise dem. Noe sier meg at når de gjør dette med seler/baby seler, så kan det tolkes som en form for jakttrening til å lære å hanskes med større byttedyr. Men det blir jo selvfølgelig gjetting. Denging av byttet vil også resultere i et dødt bytte før konsumering, og det er nok heller dette spekkhoggeren ønsker å oppnå. Tviler på at de har et sadistisk ønske om å se byttet sitt lide. :) Så tipper, som du jo også antyder, at det heller er for andre grunner enn direkte lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.

Spekkhuggere leker med byttet sitt. Ikke fordi de er sadister,

Du er altså uenig med meg uten å være uenig med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av ren nysgjerrighet: Hva mener du om å kjøpe egg fra burhøns? Eller oksekjøtt fra Argentina? Hva synes du om folk som gjør sånt? Mangler de skrupler? Og mangler de også en liten stemme i hodet som sier "vent"?

Jeg kjøper faktisk frittgående.

Du må gjerne kalle meg uvitende, men synes det blir for frøyt å forvente at den gjennomsnittlige nordmannen skal ha noe som helst innsikt i hvordan okser blir behandlet i Argentina.

Derfor stopper jeg ikke opp for å se om kjøttet kommer fra Argentina eller ei. Hvis de mishandler dyrene synes jeg selvsagt det er uverdig.

Jeg skjønner budskapet til dere som snakker om burhøns og andre dyr: katter er ikke mer verdt bare fordi de er søte kjæledyr.

Men jeg synes dere tar dette litt feil ved å nærmest angripe folk for å være uvitende, og påstå at de ikke har noe de skulle ha sagt siden de kjøper uetisk kjøtt i butikken og egg fra burhøns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, klart det er en trolletråd.

Men jeg synes de som sier "hva med kyllingene?" etc spiller minst like dumme som trådstarter. Man trenger ikke akkurat en doktorgrad i psykologi for å se de mentale mekanismene bak det å reagere sterkt på at søte puselusekatter blir drept selv om man kan kjøpe en 2 pk Prior kyllingfilet uten å blunke.

Det er nok dette med at vår elskede venn katten (noen av oss elsker dem iallefall!) blir drept kombinert med det du sier med at det høres veldig bestialsk ut som får folk til å reagere. Du kan mene det er irrasjonelt eller ufornuftig, men et spesielt stort mysterium er det da ikke.

Pus er ikke søt.

Kalver drepes for å bli kjøtt.

Det hadde gått greit å lage filet av kattunger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Bare for å presisere: Jeg angriper ingen som kjøper egg fra burhøns eller som ikke bryr seg om dyrs lidelse i det konvensjonelle landbruket.

Jeg synes bare det er trist at vi lever i et samfunn hvor det er mulig å ha så fremmedgjort forhold til deler av dyreverdenen, samtidig som vi menneskeliggjør kjæledyrene våre i så stor grad som mange gjør i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig! Kan ikke fordra når mennesker velger den "lette veien", det er så feil! Barbarisk!

Når du først skaffer deg en katt skal du sterilisere eller kastrere! Ferdig med det! Norge har altfor mange hjemløse katter nok som det er, at kattunger er søte er ikke en god nok unnskyldning! Heller ikke at katten skifter lynne, de endrer seg ikke SÅ mye at en lider noe tap, katten får det bedre!

Endret av frk.Sjovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg kjøper faktisk frittgående.

Frittgående høns har det faktisk ikke spesielt bra (uten at jeg skal begynne å utbrodere om dette her). Hvis du har lyst til å lese om det, kan du jo f.eks. google. :)

Du må gjerne kalle meg uvitende, men synes det blir for frøyt å forvente at den gjennomsnittlige nordmannen skal ha noe som helst innsikt i hvordan okser blir behandlet i Argentina.

Derfor stopper jeg ikke opp for å se om kjøttet kommer fra Argentina eller ei. Hvis de mishandler dyrene synes jeg selvsagt det er uverdig.

Neida, men hvis man kjøper kjøtt fra andre siden av jordkloden, synes jeg det er merkelig at man ikke forsøker å sette seg inn i hva slags kjøtt det er.

Og SPESIELT om det er sånn at man er opptatt av dyrevelferd, som f.eks. avlivningsmetoder for kattunger.

Men jeg synes dere tar dette litt feil ved å nærmest angripe folk for å være uvitende, og påstå at de ikke har noe de skulle ha sagt siden de kjøper uetisk kjøtt i butikken og egg fra burhøns.

Jeg vet ikke om du sikter til meg her, men jeg har ikke angrepet noen som helst. Jeg har bare forsøkt å påpeke paradokset i at man kanskje kjøper kjøtt fra kyllinger som har hatt et helt forjævlig liv, samtidig som man blir grusomt sjokkert over at enkelte avliver kattunger på en måte som ikke er helt optimal. Og i mine øyne er førstnevnte atskillig verre enn sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Nemlig at vi ikke liker tanken på å direkte forårsake søte dyrs lidelse, samtidig som vi er så fremmedgjorte i forhold til naturen at vi enkelt bidrar til mange andre dyrs lidelse på indirekte vis.

Ja. Er jo egentlig enig med deg, men på en annen side så ser jeg ikke hva dere praktisk sett mener man skal gjøre (og føle) da. Jeg skjønner at det teoretisk sett kan virke både trist og dobbeltmoralsk, men i realiteten så ser jeg ingen problemer med å reagere på drapet av en katt og ikke tenke så mye over slakting av kyr.

For det første er det helt naturlig at vi er mer glade i våre pelsvenner som vi holder som kjæledyr og kjenner godt og ser personligheten til enn f eks en høne, alle som påstår at dette er merkelig spiller enten dumme eller så er de dumme.

Videre så ser jeg ikke poenget med "argumentet". Må man reagere på og arbeide mot ALT vondt fordi man reagerer på noen ting? Eller omvendt, må man akseptere at en hund blir drept fordi man aksepterer at en sau blir det?

Det finnes da en mellomting, hvor man aksepterer noe og kan reagere på noe annet, og det er der alle mennesker i verden befinner seg bortsett fra de som er skikkelig skrudde i hodet.

Nevn en bra ting du gjør for dyr, så skal jeg nevne fem dårlige. Ingen av oss løper rundt barføtt og hopper over maurene imens vi leter etter frukt som har falt til bakken og lidd en naturlig død uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Ja. Er jo egentlig enig med deg, men på en annen side så ser jeg ikke hva dere praktisk sett mener man skal gjøre (og føle) da. Jeg skjønner at det teoretisk sett kan virke både trist og dobbeltmoralsk, men i realiteten så ser jeg ingen problemer med å reagere på drapet av en katt og ikke tenke så mye over slakting av kyr.

For det første er det helt naturlig at vi er mer glade i våre pelsvenner som vi holder som kjæledyr og kjenner godt og ser personligheten til enn f eks en høne, alle som påstår at dette er merkelig spiller enten dumme eller så er de dumme.

Videre så ser jeg ikke poenget med "argumentet". Må man reagere på og arbeide mot ALT vondt fordi man reagerer på noen ting? Eller omvendt, må man akseptere at en hund blir drept fordi man aksepterer at en sau blir det?

Det finnes da en mellomting, hvor man aksepterer noe og kan reagere på noe annet, og det er der alle mennesker i verden befinner seg bortsett fra de som er skikkelig skrudde i hodet.

Nevn en bra ting du gjør for dyr, så skal jeg nevne fem dårlige. Ingen av oss løper rundt barføtt og hopper over maurene imens vi leter etter frukt som har falt til bakken og lidd en naturlig død uansett.

Hehe, jeg tror vi er ganske enige, når alt kommer til alt. Jeg er langt fra noen helgen, jeg er ikke veganer eller vegetarianer, jeg spiser aller helst viltkjøtt som er skutt av mannen min, og jeg er den første til å være enig med deg om at vi alle finner våre ting vi reagerer på.

Det er vel mest paradokset som Ludovie også nevner, som jeg reagerer på, og ikke minst den sterke ordbruken som gjør seg gjeldende så snart katteavlivningsmetoder blir debattert. Tidlig i tråden ble det brukt ganske harde skyts (ikke av deg) og det er igrunn der jeg ikke klarer å følge helt med. Spesielt ikke når det synes som gjennomgående at de som bryr seg aller mest om kattene, ikke bryr seg om andre ting overhodet. Men som sagt - jeg tror ikke vi to har så veldig mye å være uenige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Hehe, jeg tror vi er ganske enige, når alt kommer til alt.

Jepp, vi er nok det =)

Er bare å akseptere at mennesker er hyklere.

Jeg forbeholder meg retten til å få litt vondt av (trolle)historien til TS imens jeg sitter og koser meg med kyllingfajita-rester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis misforstått (som vanlig). Jeg trenger ikke vite og sammenlikne hvordan mennesker og katter tenker, for å se på hvordan de oppfører seg. Katter tar og tar. De er små primadonnaer. De er ikke kosedyr, de er drittsekker.

Du har en forestilling om motivasjon som du ikke har vitenskapelig dekning for.

Forøvrig: ta høyde for at mange av de nyanserte argumentene forsvinner, i og med at frk Bond klipper ivrig.

Du sier at katten tar og tar og det er i og for seg sant, men katten er da ikke drittsekk for det! Naturen er sånn, man må tenke på seg selv og deretter seg selv! I naturen så er det kun den sterkeste som overlever, å da sier det seg selv at de som deler kommer sist i køen.

Hvordan kan du si at katten ikke er et kosedyr?? jeg skjønner virkelig ikke tankegangen di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å presisere: Jeg angriper ingen som kjøper egg fra burhøns eller som ikke bryr seg om dyrs lidelse i det konvensjonelle landbruket.

Jeg synes bare det er trist at vi lever i et samfunn hvor det er mulig å ha så fremmedgjort forhold til deler av dyreverdenen, samtidig som vi menneskeliggjør kjæledyrene våre i så stor grad som mange gjør i dag.

Det er jeg helt enig med deg i Elastica. Men samtidig må du huske på at det faktisk ikke er alle mennesker i Norge i dag som har valget om de ønsker å kjøpe egg fra burhøns eller frittgående. Det er ikke ensbetydende med at de ikke bryr seg om dyrs rettigheter. En kan jobbe med dette på mange andre måter også. Å boikotte kylling fra Prior eller egg fra burhøns er ikke den eneste (og ikke alltid den mest effektive) måten å jobbe med disse dyrenes rettigheter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at katten tar og tar og det er i og for seg sant, men katten er da ikke drittsekk for det! Naturen er sånn, man må tenke på seg selv og deretter seg selv! I naturen så er det kun den sterkeste som overlever, å da sier det seg selv at de som deler kommer sist i køen.

Enda en grunn til at det er helt sykt å ha sympati for katter. Det fins dyr som deler, viser gjensidighet. Det er også egoisme, men det er en langt mer sympatisk egoisme.

Hva er morsomst, å være i bokollektiv med en som spiser maten din, og aldri selv går i butikken, eller en hvor dere deler annenhver gang? Begge deler er naturlige strategier. At det er naturlig betyr ikke at det er sympatisk. Du kan like godt si at det er naturlig å mislike dyr som har som naturlig strategi for livet å være drittsekk.

Katter kan man shave, drukne, dissekere, pyre, osv - helt OK fordi det er onde og forferdelige dyr det er snakk om. De fortjener ingen høy status. Kanarifuglen min fortjener høyere status. Om den ikke blir spist av en katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jobbe med dette på mange andre måter også. Å boikotte kylling fra Prior eller egg fra burhøns er ikke den eneste (og ikke alltid den mest effektive) måten å jobbe med disse dyrenes rettigheter på.

Og forøvrig selger pappa egg til Prior, han har fjærkreet stua i små kasser, omtrent på str med eggekartonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anjelika

Enda en grunn til at det er helt sykt å ha sympati for katter. Det fins dyr som deler, viser gjensidighet. Det er også egoisme, men det er en langt mer sympatisk egoisme.

Hva er morsomst, å være i bokollektiv med en som spiser maten din, og aldri selv går i butikken, eller en hvor dere deler annenhver gang? Begge deler er naturlige strategier. At det er naturlig betyr ikke at det er sympatisk. Du kan like godt si at det er naturlig å mislike dyr som har som naturlig strategi for livet å være drittsekk.

Katter kan man shave, drukne, dissekere, pyre, osv - helt OK fordi det er onde og forferdelige dyr det er snakk om. De fortjener ingen høy status. Kanarifuglen min fortjener høyere status. Om den ikke blir spist av en katt.

:ler:

At man kan drepe dyr som du tillegger dårlige menneskelige egenskaper er ca det minst intelligente jeg har hørt på en god stund. Du har sett for mange Disneyfilmer :scorpis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en grunn til at det er helt sykt å ha sympati for katter. Det fins dyr som deler, viser gjensidighet. Det er også egoisme, men det er en langt mer sympatisk egoisme.

Hva er morsomst, å være i bokollektiv med en som spiser maten din, og aldri selv går i butikken, eller en hvor dere deler annenhver gang? Begge deler er naturlige strategier. At det er naturlig betyr ikke at det er sympatisk. Du kan like godt si at det er naturlig å mislike dyr som har som naturlig strategi for livet å være drittsekk.

Katter kan man shave, drukne, dissekere, pyre, osv - helt OK fordi det er onde og forferdelige dyr det er snakk om. De fortjener ingen høy status. Kanarifuglen min fortjener høyere status. Om den ikke blir spist av en katt.

Regner med du er den samme anonyme bruker gjennom tråden som ikke liker katter. Du har ennå ikke svart på spørsmålet mitt om du har hatt katter og hvordan du kan kjenne dem så godt. Har du aldri hatt katt så syns jeg du skal slutte å være så kjepphøy. Da vet du nemlig ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Right.

And FYI: I also come from a country (Norway) with multiple animal care organisations.

I don't know how many of the entries in this thread you've read, but it's a fact that all sorts of factory farming, plus a great deal of organic and small scale farming, represent a practice that is a LOT more cruel than putting kittens out for the gulls.

Jada. Som for eksempel? Det må jævlig mye til i Norge for at noen skal reagere på dyremishandling! Vi har ikke noe dyrepoliti på lik linje med RSPCA, og det er ikke tvil om at det trengs. Mattilsynet og politiet går nok inn i saker der det er skikkelig ille, men selv ikke da er det sikkert at eier blir fradømt retten til å eie dyr.

Tror ikke innlegget var ment som et svar på annet enn innlegget til TS. Det er ikke tvil om at det foregår mye som er like ille og mye værre enn å avlive kattunger på en inhuman måte. Men det er litt godagmannøkseskaft å begynne å blande inn allt mulig annet. Er det fælt at barn sulter i Afrika? Ja, men det gjør det ikke mindre galt å avlive kattunger eller andre dyr på en inhuman måte.

Og til dere kattehatere; begynd ikke engang å blande inn "naturen" i dette. Saken handler om hvordan vi mennesker behandler og ser på dyr!

:trampe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere kattehatere; begynd ikke engang å blande inn "naturen" i dette. Saken handler om hvordan vi mennesker behandler og ser på dyr!

:trampe:

Denne signerer jeg. Spørsmålet til TS er om dette er uetisk. Ja, det er vi vel nesten alle enige om. Skal vi begynne å snakke om hva som er naturens gang her i verden så tar denne diskusjonen aldri slutt. Vi mennesker har forkludret så mye med naruten at vi burde vel egentlig slutte å heve oss over dyra som lever kun på instinktet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...