Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

1 time siden, yupyup skrev:

Ooh, spennende! Jeg har dobbeltime da :vetikke:

Det hadde jeg også. Øvelseskjørte bare vanlig resten av timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Hvor lang tid tar fra man har fått oppkjøringsdato til selve oppkjøringen?

Kommer an på når du bestiller det... Her jeg bor er det ikke ledig før i juni. Det må gå rundt 3 (husker ikke nøyaktig) virkedager fra det siste obligatoriske kurset til du kan kjøre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, penny_ skrev:

Det hadde jeg også. Øvelseskjørte bare vanlig resten av timen.

Åja da så, skal vel sikkert terpe på områdene jeg har pleid å glemme :) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Hvor lang tid tar fra man har fått oppkjøringsdato til selve oppkjøringen?

Her blir det visst vanligvis bestilt 2 mnd i forveien (18åringer og bursdag :P) for de som kjører opp første gang, 1 mnd for de som strøk (eller ikke har noen spesiell dato de ønsker å være ferdig på). :) Med andre ord ventetid på maks 2 uker (+4) for de som strøk første gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, yupyup skrev:

Her blir det visst vanligvis bestilt 2 mnd i forveien (18åringer og bursdag :P) for de som kjører opp første gang, 1 mnd for de som strøk (eller ikke har noen spesiell dato de ønsker å være ferdig på). :) Med andre ord ventetid på maks 2 uker (+4) for de som strøk første gang. 

Tusen takk, settes pris på <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan og ringe inn for å høre om det er noen avbestillinger. Jeg endte opp med å få oppkjøring en mnd før når jeg gjorde det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Ja, nå skal dere høre. Hadde oppkjøring i dag, og jeg strøk. Grunnen? Kjørte inn i en tunnel, og da begynte det å dugge på ruta. Ante ikke hva jeg skulle gjøre da jeg trodde det var dugg på innsiden, men jeg vinklet disse viftegreiene oppover. Det hjalp naturligvis ikke da duggen var på utsiden, og jeg endte opp med nesten 0 sikt. Så sa sensoren at jeg måtte bruke viskerne. Ble helt stressa og begynte å surre med langlysende (wtf?). Ett millisekund etter dro han i viskerspaken.

Kjørelæreren min fikk vite at hvis jeg hadde klart å slå på viskerne med en gang han sa ifra, så hadde jeg ikke strøket..

Det regnet i dag, og det morsomme er at jeg ofte glemmer å slå av viskerne når det slutter å regne eller når jeg kommer inn i en tunnel. I dag var jeg så skjerpa at jeg husket å slå dem av.. "Dumme" hjerne.

Anonymkode: 94a2e...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå skal dere høre. Hadde oppkjøring i dag, og jeg strøk. Grunnen? Kjørte inn i en tunnel, og da begynte det å dugge på ruta. Ante ikke hva jeg skulle gjøre da jeg trodde det var dugg på innsiden, men jeg vinklet disse viftegreiene oppover. Det hjalp naturligvis ikke da duggen var på utsiden, og jeg endte opp med nesten 0 sikt. Så sa sensoren at jeg måtte bruke viskerne. Ble helt stressa og begynte å surre med langlysende (wtf?). Ett millisekund etter dro han i viskerspaken.

Kjørelæreren min fikk vite at hvis jeg hadde klart å slå på viskerne med en gang han sa ifra, så hadde jeg ikke strøket..

Det regnet i dag, og det morsomme er at jeg ofte glemmer å slå av viskerne når det slutter å regne eller når jeg kommer inn i en tunnel. I dag var jeg så skjerpa at jeg husket å slå dem av.. "Dumme" hjerne.

Anonymkode: 94a2e...9d5

Uff da. Dette er leit å stryke på. Sensor skal jo vurdere helhetsinntrykket av kjøringen din. Det du beskriver er jo typisk oppkjøringsstress. Nå kjenner jeg ikke til situasjonen her, men jeg forstår at du er oppgitt. 

Da består du neste gang! 

Anonymkode: 4f55e...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Tok teorien i dag med 3 feil. Fornøyd med det! Alle feilene var under teknisk om kjøretøy, og to av spørsmålene vet jeg var om lys (som jeg egentlig vet men jeg begynte å tvile og rote med svarene mine). Siste spørsmålet vet/husker jeg ikke hva var. 

Pga. jobb har jeg igjen glattkjøring og langkjøring før førerprøven. Håper å få det unna så raskt som mulig slik at jeg har lappen om ikke så altfor lenge. 

Anonymkode: 5644c...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kjøretime igjen om få dager. Forrige kjøretime var visst en veiledningstime og jeg gjorde det overhodet ikke bra nok! Han sa jeg ville strøket bare på plasseringen alene, og så i tillegg hadde jeg 3(!!!!!) vikepliktsbrudd! Så nå har han satt opp tre nye timer.. Plutselig føles det ut som om jeg aldri får lappen og jeg føler meg som en skikkelig dårlig sjåfør. Håper så inderlig at jeg kan ta meg sammen til neste timene sånn at han "tør" la meg gå videre til langkjøringa :( Har øvelseskjørt masse siden forrige og har aldri vikepliktsbrudd der, men så fort jeg kjører med han begynner jeg å surre. Når vi begynte å kjøre i veiledningstimen skulle jeg kjøre ut av parkeringsplassen, jeg ser meg godt til venstre, legger meg til høyre og gjør meg sikker på at det ikke er noen fotgjengere der, kikker raskt til venstre for å gjøre meg helt sikker på at det er klart. Så begynner jeg å kjøre. Han bråbremser og jeg ser en bil kjøre forbi meg like etterpå... Bilen var åpenbart bare få meter unna og han skjønte heller ikke hvordan jeg kunne unngå å se bilen når jeg så meg så godt for! Hjernen min bare stoppet..:icon_frown:

Anonymkode: ad6bb...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg som kommenterte over. Hadde kjøretime idag. Den gikk heldigvis mye bedre enn forventet og han mente jeg nå var klar for trinn 4. Men jeg hadde jo noen feil, ingen alvorlige, -men allikevel feil. Tenkte kanskje at jeg skulle kunne kjøre "perfekt" for å være klar.. Han sa liksom ikke at jeg ville bestått oppkjøringa om det hadde vært idag, så føler meg så utrolig usikker på om jeg faktisk er klar.. Han er en veldig dyktig trafikklærer, men jeg er veldig usikker på meg selv. Åhr, dette er så frustrerende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meg som kommenterte over. Hadde kjøretime idag. Den gikk heldigvis mye bedre enn forventet og han mente jeg nå var klar for trinn 4. Men jeg hadde jo noen feil, ingen alvorlige, -men allikevel feil. Tenkte kanskje at jeg skulle kunne kjøre "perfekt" for å være klar.. Han sa liksom ikke at jeg ville bestått oppkjøringa om det hadde vært idag, så føler meg så utrolig usikker på om jeg faktisk er klar.. Han er en veldig dyktig trafikklærer, men jeg er veldig usikker på meg selv. Åhr, dette er så frustrerende 

Jeg følte meg også sånn, alt føltes skummelt og vanskelig, men så gikk det seg til allikevel. Vi er ofte mye flinkere enn vi tror vi er, og må ha tro på at trafikklæreren vet når du er klar for neste trinn. De siste par-tre kjøretimene før oppkjøring hadde jeg til og med noen helt merkelige feil jeg aldri hadde gjort før, men som forsvant like raskt som de oppstod.
Jeg var så nervøs at jeg helst ville kaste opp før min oppkjøring fordi jeg var hellig overbevist om at jeg ikke kunne være en så god sjåfør, men så bestod jeg på første forsøk allikevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
57 minutter siden, Minya skrev:

Jeg følte meg også sånn, alt føltes skummelt og vanskelig, men så gikk det seg til allikevel. Vi er ofte mye flinkere enn vi tror vi er, og må ha tro på at trafikklæreren vet når du er klar for neste trinn. De siste par-tre kjøretimene før oppkjøring hadde jeg til og med noen helt merkelige feil jeg aldri hadde gjort før, men som forsvant like raskt som de oppstod.
Jeg var så nervøs at jeg helst ville kaste opp før min oppkjøring fordi jeg var hellig overbevist om at jeg ikke kunne være en så god sjåfør, men så bestod jeg på første forsøk allikevel. :)

Takk for at du roer meg litt ned! :) Har bare langkjøringen igjen før oppkjøring, som er om veldig, veldig kort tid. Nervene er allerede i helspenn og det eneste jeg tenker på er bare: "oppkjøring, oppkjøring, oppkjøring". Får vel stole på han da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg bestod oppkjøringen i dag! :D Sensoren var litt i tvil om han skulle godkjenne kjøringen min, men det gikk heldigvis bra.

Eneste er at jeg synes fortsatt det er skummelt å kjøre bil. Tanken på at jeg kan gjøre det alene nå gjør meg ganske nervøs! Men alle sier jo at det er først nå man lærer seg å kjøre bil :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, jenta96 skrev:

Eneste er at jeg synes fortsatt det er skummelt å kjøre bil. Tanken på at jeg kan gjøre det alene nå gjør meg ganske nervøs! Men alle sier jo at det er først nå man lærer seg å kjøre bil :) 

Gratulerer! Jeg tror det er helt normalt å være nervøs for å kjøre bil alene første gangen. Jeg har hatt lappen i snart 1 år, men ikke fått kjørt så mye etter det. Men så kjøpte jeg bil for et par måneder siden, og har da fått prøvd meg litt alene. Skal innrømme at jeg fortsatt er en smule nervøs, men føler at det går bedre og bedre. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker

Nå har jeg bare landeveiskjøring igjen av det obligatoriske, og kjørelærer mener at etter den er overstått kan oppkjøringen bestilles. Problemet er at jeg overhodet ikke føler meg klar selv. Jeg synes det er veldig skummelt å kjøre bil, og vet jeg må øve mye på å stole på meg selv og de avgjørelsene jeg tar. Når jeg sitter på med andre har jeg full oversikt over fartsgrenser, vikeplikter, plasseringer i kryss og rundkjøringer og så videre, men når jeg kjører selv så har jeg denne stemmen i hodet mitt som hele tiden sier "er du sikker på at dette er riktig? Sikker på at du ikke gjør en kjempefarlig feil nå?". Dette fører jo til at jeg blir helt svett og får hetta for at jeg skaper en farlig trafikksituasjon. Jeg kan vel ikke være den eneste som føler det sånn? Hilsen en som håper at dette er noe som kommer med erfaring. 

Anonymkode: 80ff6...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27/07/2016 at 12.32, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg bare landeveiskjøring igjen av det obligatoriske, og kjørelærer mener at etter den er overstått kan oppkjøringen bestilles. Problemet er at jeg overhodet ikke føler meg klar selv. Jeg synes det er veldig skummelt å kjøre bil, og vet jeg må øve mye på å stole på meg selv og de avgjørelsene jeg tar. Når jeg sitter på med andre har jeg full oversikt over fartsgrenser, vikeplikter, plasseringer i kryss og rundkjøringer og så videre, men når jeg kjører selv så har jeg denne stemmen i hodet mitt som hele tiden sier "er du sikker på at dette er riktig? Sikker på at du ikke gjør en kjempefarlig feil nå?". Dette fører jo til at jeg blir helt svett og får hetta for at jeg skaper en farlig trafikksituasjon. Jeg kan vel ikke være den eneste som føler det sånn? Hilsen en som håper at dette er noe som kommer med erfaring. 

Jeg følte meg heller ikke helt klar for oppkjøring før langkjøringa. Men så kjørte jeg til Sverige og tilbake til Drammen via Oslo, og da var jeg jammen wonderwoman allikevel. :fnise:
Langturen gjorde at jeg følte meg mye sikrere på meg selv etter hvert, selv om jeg var noe nervøs i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar Minya! Det er en rar form for trøst i å vite at andre har vært like usikker som det jeg selv er :fnise: Jeg tror langkjøringen skal gå greit, ettersom den i stor grad foregår på landevei. Jeg hater bare bykjøring! Det er så mye å holde styr på av skilt, lys, oppmerking og ikke minst turister som hiver seg ut i veien for å ta et bilde. I alle fall på denne tiden av året. Jeg snegler meg jo gjennom sentrum, for de er overalt :PMen vi har satt oss som mål at jeg skal ha lappen innen august er omme, og jeg kjenner jo at jeg gleder meg veldig! Kjører så mye jeg kan hjemme selv, og merker jo at det går bedre og bedre for hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar Minya! Det er en rar form for trøst i å vite at andre har vært like usikker som det jeg selv er :fnise: Jeg tror langkjøringen skal gå greit, ettersom den i stor grad foregår på landevei. Jeg hater bare bykjøring! Det er så mye å holde styr på av skilt, lys, oppmerking og ikke minst turister som hiver seg ut i veien for å ta et bilde. I alle fall på denne tiden av året. Jeg snegler meg jo gjennom sentrum, for de er overalt :PMen vi har satt oss som mål at jeg skal ha lappen innen august er omme, og jeg kjenner jo at jeg gleder meg veldig! Kjører så mye jeg kan hjemme selv, og merker jo at det går bedre og bedre for hver gang. 

Hadde jeg fått oppkjøring rett etter langkjøringa ville jeg sannsynligvis bestått der og da, men kjørelæreren min byttet skole (og dermed også bil) og oppkjøringsdatoen var nesten to måneder etter langkjøringa, så jeg måtte lære bilen å kjenne på nytt. Det verste var at den bilen jeg var vant til var diesel og den nye var bensin, så jeg måtte lære å clutche helt på nytt. :fnise: Det holdt med fire kjøretimer da, klarte oppkjøringen på første forsøk likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...