Gå til innhold

Har folk fordommer mot overvektige ?


mousepad

Anbefalte innlegg

Skal jeg si deg hvorfor overvektige mennesker er så sårbare overfor kritikk?

Fordi her i verden, og i hele den vestlige verden er det sånn:

"Hvis du er feit er du en dårlig og verdiløs person. Du er en belastning for samfunnet, og du fortjener å bli fryst ut/gjort narr av."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal jeg si deg hvorfor overvektige mennesker er så sårbare overfor kritikk?

Fordi her i verden, og i hele den vestlige verden er det sånn:

"Hvis du er feit er du en dårlig og verdiløs person. Du er en belastning for samfunnet, og du fortjener å bli fryst ut/gjort narr av."

Men nå har de begynt å ta igjen, ved å henge ut sylslanke jenter og beskylde dem for ikke å ha former, være stygge, ha spiseforstyrrelser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som har fordommer mot overvektige ja. En av mine beste veninner kan spise akkurat hva hun vil uten å legge på seg, og hun gjør nettopp det. Det går gjerne en 3-4 poser potetgull i uka, salat kan ikke spises uten så mye dressing at salaten egentlig får seg en svømmetur osv.. Og hun legger som sagt ikke på seg. Denne jenta har altså prestert å si "Herregud, det kan ikke være så vanskelig å ikke bli feit, bare å trene og spise sunt".. (eventuelt ikke trene nesten noe og spise så usunt man bare vil i hennes tilfelle) .

Selv er jeg av typen som legger på meg dersom jeg spiser et kakestykke i en bursdag (omtrent), er faktisk såpass at jeg forsøker å spise mindre de andre måltidene den dagen dersom jeg vet at jeg skal et sted der det forventes at jeg spiser usunne ting.. Jeg syns det er kjempevanskelig, spiser så sunt som økonomien tillater det og har i perioder trent 4-6 ganger i uka, uten at jeg har følt at det hjelper i det hele tatt. Da blir jeg såra når frøkna lenger opp sitter med søndagens andre potetgullpose etter å ha vært på fest dagen før og sier "Herregud, det er jo bare å slanke seg" dersom vi ser på et program om overvektige på TV f.eks.

Føler ellers at det er mye fordommer ja, jeg føler meg ikke så verst men pga pupper og rompe må jeg ofte opp i L-XL for å få ting over de to nevnte kroppsdeler. Det å spørre butikkpersonalet om "Har du denne en str større?" når man allerede står og prøver en L er ikke særlig kult, og i 9 av 10 tilfeller får man da et noe nedsettende blikk.

Samtidig: Selv om jeg veier mer enn jeg kunne/burde har jeg aldri før hatt det så godt som jeg har det nå. Jeg har et fantastisk liv, jeg har en kropp som fungerer helt fint, jeg har riktignok vært bedre trent før men er i grei nok form nå og.. Da føles det kjipt dersom noen andre ser ned på meg og verdsetter meg lavere enn seg selv fordi jeg veier mer enn de..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I følge en del her inne, er man også overvektig om man veier mer enn 50 kg og er over str 36.

Ja det er sant .Jeg synes selv det .

Jeg veier 53 kg og har en BMI på 19,7 .

Jeg bruker størrelse 34 .

Allikevel,så synes jeg at jeg har mye fett i kroppen og burde gå ned noen kilo.

Selvfølgelig er de som er litt større enn meg overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Ja det er sant .Jeg synes selv det .

Jeg veier 53 kg og har en BMI på 19,7 .

Jeg bruker størrelse 34 .

Allikevel,så synes jeg at jeg har mye fett i kroppen og burde gå ned noen kilo.

Selvfølgelig er de som er litt større enn meg overvektige.

Vel, da vil jeg påstå at du har et forvrengt kroppsbilde. Tviler sterkt på at du har særlig fett på kroppen.

Og en kan ha mye høyere BMI enn deg, og likevel være normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en svært overvektig person, og ja, folk har fordommer. Og folk er UHØFLIGE. De glor, snur seg, noen peker til og med (!), de tar ikke fem øre for å bare stå og stirre ham opp og ned. Og skulle han spise noe offentlig - oh my!!

Jeg er glad at barna våre er så små enda at de ikke legger merke til det. Jeg er ganske sjenert selv, og virkelig hater all stirringen. Får lyst å bare gå og skjelle dem ut.

Forøvrig har jeg en venninne som er blind, og folk oppfører seg faktisk ganske likt overfor henne.

Dustefolk som går rundt så skinnhellige og mener de har rett til å dømme andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gift med en svært overvektig person, og ja, folk har fordommer. Og folk er UHØFLIGE. De glor, snur seg, noen peker til og med (!), de tar ikke fem øre for å bare stå og stirre ham opp og ned. Og skulle han spise noe offentlig - oh my!!

Jeg er glad at barna våre er så små enda at de ikke legger merke til det. Jeg er ganske sjenert selv, og virkelig hater all stirringen. Får lyst å bare gå og skjelle dem ut.

Forøvrig har jeg en venninne som er blind, og folk oppfører seg faktisk ganske likt overfor henne.

Dustefolk som går rundt så skinnhellige og mener de har rett til å dømme andre.

:dagens-rose: for et flott innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Ja , har folk flest det ?

Har du det ?

Det virker bare så usunt og tiltaksløst å være overvektig. Folk som ikke trener og ikke spiser sunt utstråler en slags dvaskhet.

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Har generellt fordommer mot overvektige - JA. Ikke nødvendigvis fordi de er dårlige personer eller noe sånt, men at de rett og slett har latt seg selv forfalle, og jeg føler det ligger en slags selvdestruksjon der. Er det f.eks pga sykdom o.l har jeg stor forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg nok har fordommer mot enkle overvektige mennesker. PS: ikke ALLE overvektige, og det er ikke overvekten i seg selv jeg har fordom mot.

Jeg har fordom mot de menneskene som alltid går rundt å syter over at de er så tjukke og at livet er så surt, når det er deres egen feil og latskap som gjør at dem er overvektig! Hva med å flytte rævva opp av sofaen å faktisk gjør noe? Disse menneskene jeg har fordom mot, er jeg helt 100% sikker på at de ikke gjør noenting for å endre sin egen livssituasjon, og det er forsåvidt helt greit for min del. Men du har ingen rett til å syte og klage dersom du ikke gjør noenting for å forandret det!!

Det er ikke umulig å ha en sunn livsstil. Jada noen er født med overvekt, bla bla, men det er mulig å gjøre det beste ut av en situasjon. Å sitte på sofaen fra morraen til kveld å spise Freia melkesjokolade hjelper ikke og det er allmennviten. Helt siden jeg var liten har jeg klart å plukke med meg noen nyttige tips om kosthold og sunnhet, og jeg har alltid hatt en BMI på det normale. Aldri mindre eller mer. Jeg er ingen spesiell person, så hvis jeg klarer det, hvorfor skal ikke mange andre også klare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Katten.

Jeg har fordom mot de menneskene som alltid går rundt å syter over at de er så tjukke og at livet er så surt, når det er deres egen feil og latskap som gjør at dem er overvektig! Hva med å flytte rævva opp av sofaen å faktisk gjør noe? Disse menneskene jeg har fordom mot, er jeg helt 100% sikker på at de ikke gjør noenting for å endre sin egen livssituasjon, og det er forsåvidt helt greit for min del. Men du har ingen rett til å syte og klage dersom du ikke gjør noenting for å forandret det!!

Helt enig.

Eller, jeg har faktisk fordommer mot de fleste overvektige. Har ingen problemer med å prate med dem og alt det - men jeg anser fedme som veldig egoistisk. Spesielt om man har barn. Sannsynligheten for helsekomplikasjoner øker jo betraktelig, samtidig prosjekterer man et usunt normalitetsbilde videre til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med å prate med dem og alt det - men jeg anser fedme som veldig egoistisk.

Har du ingen problemer med å prate med "dem"??

Ser du "de fete" som en egen avdeling på tivoli, eller? :klø:

Jeg kjenner enkeltmennesker, og jeg setter dem ikke i bås p.g.a. utseendet slik som du gjør her.

Om det å være overvektig er veldig egoistisk, har du vel oppdaget alle de andre som er superselvopptatte og egoistiske på alle andre måter også da? I forhold til deres eget utseende, sminke, kropp og klær og alt annet som dreier seg om "meg selv og mitt"? De skulle kanskje heller ikke ha fått unger og ødelagt dem med sine egne selvopptatte innstillinger til det å være menneske? Jeg bare spør.

Håper at du behandler alle likt i såfall, ellers blir det diskriminering som går på enkelte menneskers utseende, og det sier en del om deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig overvektige mennesker på gata tenker jeg ingenting om, ellers så skiller jeg mellom de som er overvektige pga sykdom (fysisk eller psykisk), som jeg selvfølgelig har sympati med og håper at de blir friske av, og de som er feite fordi de er late og ikke gidder å spise riktig. Det er ikke vanskelig å få tilgang på gode råd og kunnskap om næring og mosjon, så når det står på viljen har jeg lite medfølelse. Og spesielt lite medfølelse har jeg overfor de som overfører et elendig kosthold til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver jeg å ikke dømme så mye. Hva vet vel jeg om årsaken? Det kan være at hun/han har spiseforstyrrelser, det kan være at hun/han sliter med stoffskiftet eller andre ting, og det kan være at hun/han er skyld i overvekten selv. Akkurat slik er det med undervektige også. De kan ha spiseforstyrrelser, de kan være naturlig tynne, de kan være syke for alt vi vet.

Uansett, alle mennesker fortjener respekt. Behandle andre slik du vil at de skal behandle deg.

Edit: Helt enig i det med kosthold og barn.

Endret av Pony the Pirate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv overvektig og det er kun pga latskap, dvs jeg trener ikke. Syns ikke det er rart at folk har fordommer mot meg fordi jeg er feit, det ER jo min egen feil. Problemet er vel det at jeg ikke er så sykelig overvektig at jeg får helseproblemer av det, det går kun på utseende, og fordi jeg stort sett trives godt med min egen tilstand så gidder jeg bare ikke trene - jeg fordrar ikke å trene. Jeg går 2x30 min 5 dager i uken, men det er ikke som trening å regne.

Ellers så spiser jeg lite snop og fet mat, men jeg vet jo at jeg får jeg i meg mer enn nok kalorier likevel fordi jeg nok spiser for mye i forhold til mitt aktivitetsnivå.

Og JEG har selv fordommer mot overvektige, jeg syns fordommer er en stygg ting, men finner det vanskelig å kvitte meg med dem. Jeg tenker ofte at de som skylder på sykdom for lett holder det som et kors foran seg, at de som sier de spiser sunt egentlig ikke har peiling på mengder og at de hater å trene slik som meg, og derfor ikke gjør det. Jeg merker også at det er lettere å anta at en overvektig person er mindre intelligent, derfor prøver jeg selv å overkompansere for dette slik at alle som snakker med meg forstår at jeg faktisk er veldig smart. Det er kanskje også en av grunnene til at jeg har valgt meg en utdanning som er blant de vanskeligste og mest krevende vi har i Norge - for at folk som treffer meg i hvertfall ikke skal tro at jeg er dum! Jeg kan godt takle at folk syns jeg er lat - for det er jeg jo, men ikke at jeg er uintelligent - for det er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fordommer mot overvektige generelt, men noen ganger dømmer jeg nok folk, selv om jeg veit at det er stygt av meg.

Mine fordommer gjelder vel først og fremst folk jeg ser på butikken. Når jeg står bak noen i køen som har handlevogna full av friterte frossenvarer, cola og potetgull, men ikke en eneste grønnsak, da må jeg inrømme at jeg tenker mitt, uavhengig av hvordan personen ser ut. Men jeg tenker nok enda styggere ting om de som gir etter for den overvektige podens mas om smågodt.

Jeg irriterer meg nok også litt over de som klager over vekta, med cola'en i hånda. Jeg mener at enten må man bestemme seg for å være fornøyd, eller så må man prøve å gjøre noe med det. Ellers er det bare klaging for klagingas del, noe i alle fall jeg synes er slitsomt å høre på. Men det gjelder jo uansett hvordan du ser ut da, og det er vel gjerne de som ikke har noe å sutre over som sutrer mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

så en dokumentar fra Danmark, ei dama tok på seg fatsuit, og folk GLANET!

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor...

Synes andres utseende er opp til hver enkelt. Jeg kjenner flere som er tynne med spiseforstyrelser.

Foreldrene mine viser sin mening når folk er dødlig overvekt, mamma er verst. Hun glaner åpenlyst, og jeg ber henne ta seg sammen. Av alle ting å bli oppgitt over lissom :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Det er ikke sånn at jeg peker på folk og ler av de, men hvis jeg ser en som er dødelig overvektig tenker jeg som regel "Hvordan er det mulig å ende opp sånn?" :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fordommer mot overvektige personer generelt, men jeg skal innrømme at jeg har fordommer mot overvektige personer som ikke en gang har prøvd å sette seg inn i hva en sunn livsstil innebærer.

Jeg har møtt overvektige personer som mener at 20 min rolig gange var en LANG tur, som tror at de kan stappe i seg junkfood dersom de dropper måltider til gjengjeld etc.

Jeg må understreke at jeg ikke tror dette gjelder flertallet av overvektige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har feite venner, (alle pene jenter må jo ha en stygg venninne sies det), men kunne aldri i livet hatt en feit kjæreste. Herregud så flaut!

Jeg synes for eksempel det er kjempe ekkelt med feite mennesker som spiser. Sitter jeg på en resturant og ser en feit dame/mann bestille 4 hovedretter og kaster innpå uten å tygge så blir jeg fysisk uvel.

Jeg har aldri vært feit, og kommer aldri til å bli det. Et slikt sosialt selvmord kommer aldri til å skje.

PS: Jeg kommenterer selvsagt aldri vekten til de feite venninnene jeg har, men drar den med meg på for eksempel fjellturer, og når jeg har invitert dem hjem til meg så serverer jeg god, sunn mat. De tar sikkert hintet, men jeg sier aldri noe.

Endret av glamorous
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...