Gå til innhold

Har folk fordommer mot overvektige ?


mousepad

Anbefalte innlegg

Det er jeg ganske uenig. Selvsagt har kosthold noe med det å gjøre, men mye er gener også.

Selvfølgelig kan anleggene for å bli overvektig være til stede, men nå snakker jeg om folk som dytter innpå brus, snop, junkfood også videre og overfører disse matvanene til ungene sine.

Ellers er det betenkelig hvis andelen som er overvektige pga gener skal ha steget så til de grader de siste 30-40 årene som det kan høres ut på de som skylder på nettopp det for sin overvekt.

Overvekten i folket har økt parallellt med fetthysteriet og lightproduktenes inntog i samme tidsperiode, og skyldes i hovedsak for mye hvetemel, sukker og raske karbohydrater i kombinasjon med for lite bevegelse.

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet skal ha sin del av æren etter å ha anbefalt oss brødmat og stivelse i store mengder samtidig som proteinet har fått for liten plass på tallerkenen.

NÅ har de begynt å høre etter hva bl.a. Lindberg sier, men hvor mange år har det tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

(....) Jeg er i manges øyne fortsatt lubben/overvektig, men selv vet jeg hvor mye jeg har jobbet for å komme dit jeg er i dag og er kjempestolt. Derfor vegrer jeg meg for å kose meg med for eksempel et kakestykke eller en is ute, fordi jeg vet at mange kun vil se meg i den situasjonen og tenke "fy, hun som er overvektig burde ikke spise usunt!" når det faktisk er den ene gangen i måneden jeg spiser litt ekstra.

På en måte har jeg ubevisste fordommer mot overvektige, slike tanker som nevnt over kan dette inn i hodet mitt også uten at jeg virkelig mener det. For når jeg tenker meg om - hva vet jeg om personen?

Jeg er ikke stolt av det, men jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier. (Har forkortet det siterte innlegget noe pga lengden.)

Jeg har også for mye på kroppen, men er i relativt god form og mye i fysisk aktivitet. Hovedårsaken til overvekten ligger nok i mitt eget kosthold, og jeg jobber med saken. Jeg har likevel ikke anlegg for å bli noen sylfide med klesstørrelse 34/36 uansett hvordan jeg lever.

Jeg må innrømme at jeg ser på andre overvektige med fordommer, og tror det er på grunn av disse fordommene at jeg selv ikke spiser is/kake/dessert ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ganske uenig. Selvsagt har kosthold noe med det å gjøre, men mye er gener også.

Gener meg her, og gener meg der. Det det handler om, er at folk har en lei tendens til å la ungene sine bli for feite. Og når det godt og vel har skjedd, så ER ungene feite, og kommer ikke til å bli noe tynnere, med mindre de settes på en livslang diett. Grunnen til det, er at fettceller ikke forsvinner. De utgjør et konstant potensiale for vektøkning, når de først er kommet. Du kan tilbringe 10 år med knallhard trening og diett, og rasere alt samma på bare noen uker med ukritisk eting.

Man må ha klart for seg at fra naturens side er vi disponert for å like mat som er søt og feit, og at det henger sammen med at vi ble til som art i et miljø med knapphet på mat. Så å prioritere å utnytte matkilder med høyt energiinnhold, er det god økonomi i. Det kan man se med ville dyr som flytter inn i byer, f.eks aper som begynner å finne mat i søppelkasser og på fyllinger. Ganske snart utvikler de en smak for junkfood, og etter noen år har du en populasjon med feite aper som lider av høyt blodtrykk og diabetes.

Anyway: Lar man unger ete det de har lyst på i oppveksten, så vil denne tendensen gjøre at de i svært mange tilfeller legger seg til matvaner som ender opp med å gjøre dem temmelig feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, feite folk, røykere, narkomane er dumme og skulle aldri vært født. Samme gjelder de som beveger seg i svært forurensede områder, spiser tillsettingsstoffer, driver med ekstremsport, drikker alkohol og spiser sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er feil, men jeg skal ikke nekte for at jeg tenker mitt når jeg ser overvektige mennesker med overvektige barn og ser hva de putter i handlekurvene sine i butikken.

Ellers vet jeg selvføgelig at enkelte medisiner gir vektøkning, men når det gjelder hele familier, så er det vel heller kostholdet det skorter på, og dårlig kosthold har jeg litt fordommer mot.

Akkurat det er et godt poeng, fordi barn som er tydelig overvektige ikke har blitt dette på egen hånd. Så framt sykdom utelukkes, så har foreldrene utelukkende ansvaret for at ungene er feite, feilernærte og i farlg dårlig fysisk form. Det er foreldres ansvar å kjøpe inn mat, fylle opp skap/kjøleskap/fryser med fornuftig mat, og ikke minst porsjonere ut maten i balanserte mengder. Det er også de voksnes ansvar å aktivisere barna, fullt og helt. Enhver spillkonsoll burde ha vært forbudt før ungen er 20, det samme gjelder kriminalsering av å overfore barn. I det hele tatt så bør vel folk i vesten få forbud mot ubeskyttet kopulering før ernæringskurs og røykeslutt er gjennomført.

For de få som har en genetisk predisposisjon for insulinresistens, diabetes og andre hormonelle forstyrrelser, så er det nettopp elendig kosthold og null aktivitet som TRIGGER utløsningen av sykdommene. Mennesker som er veltrente og normalvektige kan være like predisponerte for disse lidelsene som andre, men de tilbringer ferien på sykkel eller til fots, og ikke i sofaen, horisontal på ei strand eller i bilen. De spiser heller ikke ihjelprosessert og frityrstekt mat, men forsyner seg godt av smudies, grønnsaksblandinger og fisk. Så ja, når jeg ser barn som lider av overvekt så blri jeg svært kritisk til egnetheten av vedkommende som ansvarlig, vel bevart foresatt. Fordi ungen fortjener så sinnsykt mye bedre, uavhengig av hvilke problemer de voksne har ift egen kropp, trening og mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Ikke helt sant alt det som blir nevnt over her da.

Det er ikke ALLTID kostholdet og mangel på aktivitet som trigger sykdommene.

Jeg kan selv skrive under på det, samt flere andre med samme sykdommer som meg. Som går fra et meget aktivt liv for så bli syk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt sant alt det som blir nevnt over her da.

Det er ikke ALLTID kostholdet og mangel på aktivitet som trigger sykdommene.

Jeg kan selv skrive under på det, samt flere andre med samme sykdommer som meg. Som går fra et meget aktivt liv for så bli syk ...

Men da snakker vi om sjeldne unntak som det ikke er noe hold i å generalisere ut i fra. Vanskelig og tungt for de som opplever det, men det forklarer ikke at 1 av tre er overvektige i endel land.

Men at andre klamrer seg til slike tilfeller i håp om at de kan klandre annet enn sine egne dårlige valg er desverre ikke noe nytt. Hadde folk tatt ansvar for hvor mye de trener og hva de spiser, og ikke brukt tida på å lete etter mulige unnskyldninger og usannsynlige bortforklaringer, så hadde ikke dia type II, insulinresistens, hjerte-karsykdom og visse typer kreft nådd tilnærmet epidemiske proporsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Men da snakker vi om sjeldne unntak som det ikke er noe hold i å generalisere ut i fra. Vanskelig og tungt for de som opplever det, men det forklarer ikke at 1 av tre er overvektige i endel land.

Nei, jeg vil absolutt ikke kalle det sjeldne unntak når jeg prater med flere på forums som sliter med nøyaktig det samme. Sjeldent vil jeg kalle det dersom jeg etter mye om og men klarer å oppdrive minst et par personer som sliter med det samme...ikke hundrevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og jeg synes mer synd på de som ikke greier å se forbi andres utseende eller kroppsfasong enn på de som er overvektige. Hvis man bare vil akspetere og menge seg med billedvakre mennesker, så kan man gå glipp av mye. :=)

enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil absolutt ikke kalle det sjeldne unntak når jeg prater med flere på forums som sliter med nøyaktig det samme. Sjeldent vil jeg kalle det dersom jeg etter mye om og men klarer å oppdrive minst et par personer som sliter med det samme...ikke hundrevis.

Statistikken lyver ikke her, og KG er ikke representativt. Det er svært sannsynlig at mennesker med div sykdommer trekkes til nettfora, nettopp for å dele opplevelser, på godt og vondt, med andre på anonym basis. Skal man generalisere ut fra KG, så er samtlige utro (men ingen vet at de kommer til å bli det), alle menn er svin, alle kvinner er ofre eller totale hekseskudd (ingen mellomting), svært få er ansvarlige for egen helse, form eller vekt og man kan fint leve på is og bacon.

Du har heller ingen kontroll på kausale forhold, avvik eller tilfeldigheter. Hvor mange som er feildiagnostiserte, selvdiagnostiserte eller som lever på livsløgner er også umulig å kontrollere for. Hvis jeg tar 10000 tilfeldige mennesker fra 250 byer i Finland, og gjør det samme i Eritrea og Florida, US, så får du ikke opp de samme livviddene på barna, kaloriinntak, frekvens på spisefortyrrelser, mengde plastiske operasjoner eller hjerte-karsykdom.

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En undersøkelse fra, jeg tror det var, England (har dessverre ikke referanse) konkluderte følgende basert på hva folk tenkte da de såg ulike bilder av damer:

Overvektig som drakk lett-produkt/sunt produkt: Stakar, hun prøver, men det hjelper ikke.

Overvektig som drakk Cola eller noe usunt: Ikke rart hun ser ut som hun gjør

Tynn som drakk lett-produkt/sunt produkt: Heldiggris som klarer å være sunn og se slik ut.

Tynn som drakk Cola eller noe usunt: Heldiggris som kan både se slik ut og drikke det usunne.

Verden vil bedras, da det er en oppfatning av at tynn=sunn, mens man i realiteten kan være noe over idealvekta og likevel være i "et sunt legeme". Så ja, man ser vel kanskje ned på det som er overvektige, men de som nok ser mest ned er nok de som er i faresonen selv, dog i andre enden av skalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Bergans: jeg hadde ikke KG i tankene når jeg nevnte nettforaer...men forum som er kun for oss med de sykdommene vi har som absolutt ikke har noe med KG i det hele tatt..finnes andre forums enn dette :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt sant alt det som blir nevnt over her da.

Det er ikke ALLTID kostholdet og mangel på aktivitet som trigger sykdommene.

Jeg kan selv skrive under på det, samt flere andre med samme sykdommer som meg. Som går fra et meget aktivt liv for så bli syk ...

Det er et mindretall, og antakelig er det ikke dere jeg ser på KIWI med handlekurven full av usunn mat og brus. Det er noe med kombinasjonen overvekt og elendig kosthold som trigger disse fordommene hos meg.

Nei, jeg vil absolutt ikke kalle det sjeldne unntak når jeg prater med flere på forums som sliter med nøyaktig det samme. Sjeldent vil jeg kalle det dersom jeg etter mye om og men klarer å oppdrive minst et par personer som sliter med det samme...ikke hundrevis.

Bergans: jeg hadde ikke KG i tankene når jeg nevnte nettforaer...men forum som er kun for oss med de sykdommene vi har som absolutt ikke har noe med KG i det hele tatt..finnes andre forums enn dette :fnise:

Her sier du jo at det er egne forum for dere som sliter med disse sykdommene. Ikke så merkelig da kanskje at du treffer så mange med samme sykdom eller?

Det er ikke så lenge siden jeg så en forskningsrapport som viste at i USA er nå over halvparten av befolkningen overvektige, mens snaut tjue prosent var sykelig overvektige. Dette har skjedd i løpet av de siste tretti-førti årene, parallellt med lightproduktenes inntog og myndighetenes fetthysterikampanjer. Folk er feilinformert og derav feilernærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det noen som går rundt og sjekker hva andre putter i handlevognen?

Det vil være løgn å påstå at jeg ikke tenker over at en person er overvektig, og dersom overvekten gjør det problematisk å fungere i hverdagen, synes jeg den bør gjøres noe med.

Ellers synes jeg folk får være som de er, og bedømmer hver enkelt ut fra hvordan han/hun er som menneske. Har ingenting imot folk med noen kilo for mye, det ville vært dønn kjedelig om vi skulle vært like alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 1,72 høy og veier over 65 kilo, og regnes som overvektig medisinsk sett.

Jeg er ikke dødlig overvektig, men veier over normalen.

Hva mener du? Hvis du er 172 cm og veier 65 kg er BMI-en din på 21, i lavere sjikt av det normale. For at du skal klassifiseres som overvekt på (den til tider tullete) BMI-skalaen må du jo veie 75 kg. Hva mener du med "medisinsk sett"? (eller mente du kanskje 75 kg?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva mener du? Hvis du er 172 cm og veier 65 kg er BMI-en din på 21, i lavere sjikt av det normale. For at du skal klassifiseres som overvekt på (den til tider tullete) BMI-skalaen må du jo veie 75 kg. Hva mener du med "medisinsk sett"? (eller mente du kanskje 75 kg?).

Det kommer an på benbygninga hennes. Jeg selv skulle etter alle normer veid 65-70 i forhold til min høyde, og i dag er det en passe vekt for meg, men da jeg var tjue ville jeg faktisk vært overvektig med samme vekta. Med mindre jeg var hardstappa med muskulatur. Det var jeg ikke.

Fettprosent bør måles med klype og ikke utifra høyde og eventuelt bredde på håndledd, og i hvert fall ikke over nett uten bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger en side som forklarer forskjellen på de tre kroppstypene, Ektomorf, Messomorf og endomorf. Disse tre vil ikke veie det samme om de har samme høyde.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger en side som forklarer forskjellen på de tre kroppstypene, Ektomorf, Messomorf og endomorf. Disse tre vil ikke veie det samme om de har samme høyde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Hvis du er 172 cm og veier 65 kg er BMI-en din på 21, i lavere sjikt av det normale. For at du skal klassifiseres som overvekt på (den til tider tullete) BMI-skalaen må du jo veie 75 kg. Hva mener du med "medisinsk sett"? (eller mente du kanskje 75 kg?).

JA. Jeg mener jeg veier mer enn 65, legg på ti kg ca... Hadde jeg veid 65 ville jeg vært "normal". Det er så snålt, for jeg er så propesjonert at det er befriende.

Medisinsk sett er jeg overvektig, fysisk sett ser jeg ikke slik ut i for hold til andre på min str.

Jobbet som modell når jeg veide 52 og var veldig ung og blir nå da en pluss-size... http://images.google.com/imgres?imgurl=http://20.media.tumblr.com/3QnHJfdgllzm3jh56me0W0BCo1_400.jpg&imgrefurl=http://www.gymbofriends.com/off-topic/590034-societys-view-plus-size-model-5.html&usg=__PaebWztYbFfKdghiyC_THMpnWNM=&h=556&w=400&sz=302&hl=no&start=65&tbnid=3WsMvQWLevuvpM:&tbnh=139&tbnw=101&prev=/images%3Fq%3Dplus%2Bsize%2Bmodel%26hl%3Dno%26biw%3D1157%26bih%3D715%26tbs%3Disch:10%2C1137&itbs=1&iact=rc&dur=266&ei=DwhlTJ-9LoekON-p8O4M&oei=DQhlTLKxMcmAOMfEuPUM&esq=3&page=3&ndsp=31&ved=1t:429,r:0,s:65&tx=69&ty=65&biw=1157&bih=715

Synes dette bilde illustrerer det godt;

på før og nå, hvem vil se ut som en tenåring i 30 åra??? Bildet under er av samme modell,Crtstal Renn,

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.fitceleb.com/files/nys3tz.jpg&imgrefurl=http://www.fitceleb.com/archive/all/2009/8%3Fpage%3D4&usg=__hoYLxeSZVlHMq1-CGzNzM0NvImE=&h=260&w=350&sz=61&hl=no&start=65&tbnid=YVh8S3ViqYLA8M:&tbnh=125&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dplus%2Bsize%2Bmodel%26hl%3Dno%26biw%3D1157%26bih%3D715%26tbs%3Disch:10%2C1137&itbs=1&iact=rc&dur=703&ei=cgZlTLPQHoSiOP621LUN&oei=PgVlTP3hCo-JOIWk-PkM&esq=2&page=3&ndsp=31&ved=1t:429,r:15,s:65&tx=55&ty=57&biw=1157&bih=715

????????????????????

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...