Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

Da har jeg oppdatert førstesiden min. Der ligger nå Terminkalkulator-lista mi, samt tippeliste (:babygutt: eller :babyjente:?) Jeg skal som sagt på ultralyd den 20. oktober, noe jeg gleder meg veldig til. Synes det går så seint... :sur:

Jeg gir ikke så veldig mye lyd fra meg her inne har jeg merket, men jeg er innom hver dag. Jeg er bare så utslitt pga. alt som foregår på jobb, at jeg ikke orker noe som helst. Det kommer nok til å bli sykemelding på meg om ikke så alt for lenge...

Ha en fin kveld, jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjent litt bevegelse fra knøttet nå de siste minuttene. Jeg holdt på å spise, og da boblet det en del i magen (håper det ikke bare var fordi jeg spiste, da). Akkurat nå har jeg bare et stort behov for å vite at knøttet har det bra.

Hvordan har dere tenkt til å tilbringe helgen deres, da? Jeg trenger tips.

Endret av Lillefot84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det bør tilrettelegges for deg slik at du slipper å skifte bleier på ungene, hvis det krever at du er nødt til å sitte i en sånn stilling. Det er IKKE bra for ryggen din :nei: Ryggen min blei bare verre av at jeg ikke tok hensyn til sånne ting i begynnelsen. Hør på kroppen din, det er ingen andre enn du som kan passe på den!

Arbeidsplassen din kan søke tilretteleggingstilskudd fra NAV, som dekker utgifter til diverse tilrettelegging for deg. Det har de fått i bhg hos meg (fikk vel 35 000,- til meg), og nå som jeg er 50% sykemeldt blir disse pengene brukt til at vi kan ha vikar for meg 100%, og at jeg dermed kan jobbe halve dager istedet for annenhver, noe som er mye bedre for meg (som jo vanligvis er litt vanskelig å få til hvis man bare har vikar 50% også) Vikaren er der 50% fordi jeg er sykemeldt (som jo da går på de vanlige vikarmidlene), og resterende 50% for å avlaste meg når jeg er der (som blir dekket av tilretteleggingstilskuddet) (f.eks har hun senvakter sammen med meg, slik at jeg skal slippe å ta de tunge løftene/mye bøying ved rydding)

Dette har du også krav på at de søker om for deg! Midlene kan brukes til en ekstra avlaster for deg, eller noe mer konkret, f.eks utstyr som gjør hverdagen lettere for deg.

http://www.nav.no/813.cms

Du må bare passe på deg selv :klemmer:

Helgen her skal brukes til en shoppingtur til Sverige imårra (skal hente vogna :strix:), samt bare kos og avslapping :) Ikveld blir det hjemmelaget pizza og gullrekka ;)

Ha en kjempefin helg Lillefot :klemmer:

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesse:

Tusen takk for utfyllende svar :klemmer: Blir helt rørt her, jeg - må være noen gravidehormoner som spiller inn. :rodme:

Jeg skal snakke med de på jobb i morgen, tenkte jeg. Men fikk de dette tilskuddet fra NAV før du ble sykemeldt, eller? Jeg skal til legen i slutten av måneden, og skal da be om sykemelding, for dette går ikke lengre, men lurer på om jeg ikke må fremskynde den timen litt...

Fikk også en brosjyre fra jordmor ("gravid og i jobb"), ang. ansvar, rettigheter og muligheter i svangerskapet. Der står det bl.a. noe om svangerskapspenger. Mannen mener også at jordmor nevnte at en fra kommunen kan komme på jobb til meg og observere hvordan min hverdag er, og gjøre tiltak ut ifra det - noen som vet noe mer om dette? Jeg husker nemlig ikke...

I helgen har jeg vært på shopping. Den ble ikke så lang, for jeg hadde 3 mannfolk med meg som hadde gått gjennom hele shoppingsenteret mens jeg hadde vært på to butikker. Etter dette var de sultne, og vi måtte gå :tristbla: Skal ikke dra på shopping med menn mer. Uansett: jeg kjøpte meg en lekker A-formet jakke på Vila. Den var av ull, og kostet svimlende 1199 kr! Men jeg hadde fått 500 kr av pappa, så da ville jeg kjøpe meg den. Det er god plass til å vokse i den, og så har den en eventyraktig hette. Fargen er offwhite og mellombrun, rutete.

Vi var også en tur på Mother India i går, og spiste kjempegod mat :sikle:

Jeg vil til slutt tipse dere om dette, som jeg leste i et blad (barn og foreldre?) på legekontoret for en stund siden:

http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Barn/Tester-og-undersoekelser/Miljoegift-i-taateflasker-og-smokker

Dette handler om at enkelte smukker og tåteflasker inneholder stoffet bisfenol A, som er giftig. Alt dette skal nå være fjernet fra butikkhyllene, men jeg vet at bl.a. Avent sine tåteflasker inneholdt dette, så jeg ville ikke arvet slike ting fra bekjente hvis jeg var dere. Det var dagens tips :) Men NB: alt med dette stoffet skal som sagt være fjernet fra butikkene nå.

Ha en fin søndag videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem vettu ;) Jeg mener bare at det er altfor få arbeidsplasser som gjør det de skal gjøre når det gjelder tilrettelegging, og når jeg ser hvor mye det har hjulpet meg, så har jeg virkelig sett viktigheten av det. For det er ikke noe gøy å bli fullt sykemeldt tidlig i sv.skapet, husker fra jeg gikk sykemeldt 8 mnd for et par år siden (jobbet da som frisør og hadde betennelser i armene) hvor unyttig man føler seg. Er så deilig å kunne jobbe så lenge man klarer uten å bli helt utslitt syns jeg ihvertfall.. :)

Svangerskapspenger kan man få i stedet for sykepenger hvis du ikke kan jobbe fordi det kan være skadelig for fosteret. Du trenger da vurdering fra lege, så ville ha spurt om det neste gang hadde jeg vært deg :) (fordelen er at du slipper å "miste" din kvote med sykemelding hvis det skulle skje noe i/etter permisjonen som gjør at du må bli sykemeldt da, samt at det går ikke ut over feriepengene dine til neste år, slik som sykepenger gjør..)

Jeg tror hun søkte om det på forhånd, så vidt jeg vet søkte hun om det med en gang hun fikk vite at jeg ble gravid, slik at vi hadde det tilskuddet i tilfelle jeg skulle trenge noe. Men tror ikke det er så veldig lang behandlingstid på det, og de kan søke etter du har blitt sykemeldt også tror jeg. :)

Håper det ordner seg for deg, så du slipper å slite deg helt ut :klemmer:

Ha en fortsatt fin søndag :)

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå har jeg sittet og surfet på nettet i timevis. Jeg har sett på stellevesker, og gjett om jeg skal ha en Ju Ju Be! Se f.eks. på disse: http://www.ju-ju-be.com/between.html

De har små stellevesker (Ju Ju Be besmall), mellomstore (Ju Ju Be in between) og store (Ju Ju Be be all). Jeg falt for den som heter purple paisley, men er redd det kanskje var litt vel mye lilla i den... Vi tror vi har bestemt oss for brun vogn (kjenner ingen andre som har det), så jeg er spent på hva som passer i fargene.

Hva slags stellevesker skal dere ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Milla~

Vi skal ha emmaljunga sin, den som hører med vognen, syntes den var fin, virker romslig og god til det man trenger å ha med seg :)

Var fine de stelleveskene du har sett på :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg snakket med jordmor ang. tilrettelegging på jobb. I og med at jeg hverken jobber i en kommunal barnehage, eller at bhg. er med i "Inkluderende Arbeidsliv", så må legen min/evt. jordmor fylle ut et tilretteleggingsskjema fra NAV som jeg må gi til jobb, og håpe at de da kan tilrettelegge for meg. Hvis ikke, går jeg over på svangerskapspenger. Skal få ringt legen i morgen og høre om jeg kan få fremskyndet timen som jeg har i slutten av oktober.

Jeg har i helgen kjent at ryggen min begynner å si ifra at nok er nok. På jobb i dag kjente jeg ilinger fra korsryggen og ned i rumpa - ikke behagelig. Håper jeg holder meg unna bekkenløsning.

Nå har jeg laget meg en diger kopp te (har ikke drukket hverken te, kaffe eller cola før nå de siste dagene, er litt redd for det i grunnen), og skal sitte og kose meg foran TV'n. :kaffekopp:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 uker

:hoppe::duskedame::strix::skya:

Fosteret kan nå holde seg selv i hånden og suge på totten, for armene har vokst slik at hendene kan møtes på tvers over brystkassen.

Ansiktets kjennetegn er tydeligere.

Babyen din er på størrelse med en appelsin. Den veier 135 gram og er 16 centimeter lang. Det begynner nå å synes på de aller fleste at de er gravide.

Babyen bygger opp bek i tarmen sin, en propp som sitter der og hindrer at den skal bæsje på seg inni mors mage.

Den lages av gallefargestoff og avfallsstoffer som babyen skiller ut når den drikker fostervann.

Nå er fosteret i uke 15

Endret av Lillefot84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gratulasjoner alle sammen :helen:

Tenk at jeg er så langt på vei :rødme:

I dag har vært en vanlig dag på jobb; kjenner det mer og mer i ryggen etter hvert som dagene går. Jeg skal til legen igjen den 15. oktober, og skal da snakke om tilrettelegging på jobb.

Tusle: da har jeg lagt til en :babygutt: til på lista :)

Milla: da jeg var på UL den 1. september, kunne gynekologen og jeg tydelig se at knøttet både gned seg i øynene, og suttet på tommelen :) Har til og med bilder av det :) Helt utrolig :hjerter:

Etter jobb i dag dro jeg på butikken og kjøpte inn melk og kakaopulver (kjøpte "rett i koppen" kakao også), samt en hurtigpose med brownies :sikle: Nå skal mannen og jeg lage taco:)

Ha en strålende kveld jenter :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her høljer det ned :regn: , og det er surt og kaldt.

Jeg fikk ikke smakt på browniesen jeg lagde i går, for jeg ble akutt dårlig :spy:. Jeg ble kjempekvalm, men kastet ikke opp; fikk en date med doen i stedet (sorry detaljer). Jeg tror det kom av druene jeg spiste i går. Jeg kjøpte nemlig noen veldig gode druer i går, og klarte nesten å hive i meg alle sammen på en' gang. Så det endte opp med at jeg tok browniesen ut av ovnen, gav beskjed til mannen om at det bare var å ta, og så gikk jeg og la meg med bøtta ved siden av. Klokken var 21:00!

Var ikke i noe god form da jeg stod opp i dag heller, men det hjalp etterhvert da jeg fikk i meg litt mat på jobb.

Nå skal jeg tusle i seng :sleeping: , jeg må opp tidlig i morgen. Det blir en lang dag, med to kveldsmøter i tillegg.

God kveld i stua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla: nå har jeg vært innom deg flere ganger siden jeg kom hjem fra jobb - holder på å sprekke av nysgjerrighet :kjefte: blir det :babygutt: eller :babyjente: ?!

Nysgjerrigheten lenge leve :sjenert:

Tenkte å spørre dere jenter om en sak: har dere fått sånn brun strek på magen enda...? Jeg har ikke antydning engang, jeg :( Jeg kjenner spark og slag fra knøttet av og til,men ikke hver dag, men skulle så gjerne hatt den streken der i tillegg. Høres sikkert helt fjernt ut, men det er "bevis" på en måte...

I morgen skal jeg prøve å dra med meg mannen på BarnasHus...har så lyst til å shoppe litt. Dessuten har jeg fått melding fra Lindex om et tilbud de har for medlemmer: Kjøp barnetøy for 300, få 100 i rabatt :)

God helg alle sammen :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...