Gå til innhold

Lillefots hverdagsliv

~lillefot~

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det gjør det :nigo:

Det er skikkelig spennende å være meg nå :) hihi

Før i dag hadde jeg mensmurringer ved et par anledninger, og nå har jeg det igjen. Tydelig at kroppen begynner å forberede seg bittelitt i hvertfall :) Det er veldig svakt, altså, så det skjer nok ikke noe på noen dager enda, vil jeg tro (men håpe kan jeg jo alltids gjøre uansett :jepp: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei mamma ♥

Kjenner du at jeg sparker? Håper ikke det gjør vondt, vil bare du skal vite at alt er bra her inne. Unnskyld for at du ble kvalm pga. meg mamma. Jeg gjorde det ikke med vilje. Jeg syns det er dumt at du blir trøtt og sliten av å ha meg inni magen, men jeg har ikke så mye energi, så da må jeg låne litt av din mens jeg vokser. Tenk at du går gjennom 9 mnd’er med "vondter" bare for min skyld.

Jeg har hørt at du og pappa snakker om meg; dere er allerede glad i meg og gleder dere til å treffe meg. Snille pappaen min som trøster deg når du gråter uten og helt vite hvorfor. Hjelper det hvis jeg kiler deg litt? Blir du glad da? For jeg hører at du plutselig begynner å le litt når jeg beveger meg.

Vi må være flinke til å hjelpe hverandre gjennom fødselen- den blir vond for oss begge. Men, når vi får se hverandre å ligge tett inntil hverandre så blir alt bare bra igjen. Vi har mye å se frem til du og jeg, mamma!

Jeg elsker deg!"

:hjerte::grine::hjerte::grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei mamma ♥

Kjenner du at jeg sparker? Håper ikke det gjør vondt, vil bare du skal vite at alt er bra her inne. Unnskyld for at du ble kvalm pga. meg mamma. Jeg gjorde det ikke med vilje. Jeg syns det er dumt at du blir trøtt og sliten av å ha meg inni magen, men jeg har ikke så mye energi, så da må jeg låne litt av din mens jeg vokser. Tenk at du går gjennom 9 mnd’er med "vondter" bare for min skyld.

Jeg har hørt at du og pappa snakker om meg; dere er allerede glad i meg og gleder dere til å treffe meg. Snille pappaen min som trøster deg når du gråter uten og helt vite hvorfor. Hjelper det hvis jeg kiler deg litt? Blir du glad da? For jeg hører at du plutselig begynner å le litt når jeg beveger meg.

Vi må være flinke til å hjelpe hverandre gjennom fødselen- den blir vond for oss begge. Men, når vi får se hverandre å ligge tett inntil hverandre så blir alt bare bra igjen. Vi har mye å se frem til du og jeg, mamma!

Jeg elsker deg!"

ååååhhh NYDELIG! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, og ingenting skjer...

Joda, jeg har hatt bittelitt mensmurringer tidligere i dag, men jeg enser dem ikke engang, for det er jo bare juks.

I dag har jeg vasket to maskiner med sengetøy og håndklær, skiftet på senga vår og tørket støv på soverommet. Mannen skal støvsuge der inne etterpå (har han lovet, så får vi se :roll:)

Jeg har også begynt på et nytt par med baby booties; gule denne gangen. Jeg forstørret oppskriften en del, så disse blir en god del større.

Etterpå skal vi på butikken en tur. Mannen lurte på om vi kunne bake fylte horn igjen (eller pizzaboller som han kaller det): han vil ha tomatpure' og sikkert litt annet stæsj inni dem. Tror han har litt dårlig samvittighet for det som skjedde i forgårds. Men hvis jeg skal ha med meg slike på fødselen, så er det ikke spørsmål om vi kan lage nye engang, for mannen har selvfølgelig klart å spise opp de jeg lagde sist :roll: De var tydeligvis gode :sjenert:

Snuppa har vært mer eller mindre seg selv igjen i dag; det er mye bevegelse ute og går :rodmer: Men hun turner allikevel ikke helt sånn jeg er vant til - får håpe at grunnen er at hun har pakket og er klar til å komme ut snart.

Jeg har i hvertfall bestilt henne i løpet av helgen (menstermin er i morgen). *håpe, håpe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snuppa er nok lei av å være innesperret på hybelen ja :fnise: så nå venter hun bare på at utgangen skal bli klar!

Håper du får en fin fredagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, spennende.. Mensenmurringer er jo et godt tegn, men jeg hadde det en stund før jeg fødte, så jeg gikk i høyspenn hele tiden :fnise:

Moro blir det å titte innom her hver eneste dag vettu :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vasket to maskiner med sengetøy og håndklær, skiftet på senga vår og tørket støv på soverommet. Mannen skal støvsuge der inne etterpå (har han lovet, så får vi se :roll:)

Jeg har også begynt på et nytt par med baby booties; gule denne gangen. Jeg forstørret oppskriften en del, så disse blir en god del større.

Så flink du er! Jeg har satt på én maskin jeg, og driver med en lang liste bak i hodet som jeg helt sikkert ikke gidderorker å begynne på, men går og irriterer meg over at mannen ikke ser/gjør noe med... :sjenert: Men han er tross alt flink og jobber med bacheloroppgaven sin da.

Etterpå skal vi på butikken en tur. Mannen lurte på om vi kunne bake fylte horn igjen (eller pizzaboller som han kaller det): han vil ha tomatpure' og sikkert litt annet stæsj inni dem. Tror han har litt dårlig samvittighet for det som skjedde i forgårds. Men hvis jeg skal ha med meg slike på fødselen, så er det ikke spørsmål om vi kan lage nye engang, for mannen har selvfølgelig klart å spise opp de jeg lagde sist :roll: De var tydeligvis gode :sjenert:

Du har i alle fall en mann som foreslår å lage dem - min bare gomler det i seg han... :spise::roll::ler:

Men vi skal i hvert fall ut å gå en tur i det nydelige været etterpå :nigo::sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har mannen og jeg gått tur. Han dro meg opp og ned bakkene i håp om å få noe i gang :fnise: Tror han skjønner at jeg begynner å bli lei, jeg vil jo så gjerne møte snuppa vår nå.

Nå sitter mannen og ser på fotballkamp og støvsuger samtidig :gjeiper: Han er superfornøyd med robotstøvsugeren, mens jeg ikke er fullt så fornøyd (men det er pga. at den ikke tar like bra som meg i hjørner - for ikke å snakke om oppå listene - jeg blir visst aldri fornøyd :fnise:) Men det er kjempedeilig å kunne be mannen støvsuge og slippe å tenke på det selv.

Pappa ringte meg forresten i stad. Jeg er veldig hårsår, selv når jeg ikke er gravid, så jeg ble litt sur på ham da han kommenterte at han ikke skjønte hvorfor jeg la ut om graviditeten på FB. Jeg har lagt ut om graviditeten TRE ganger: da jeg var 12 uker på vei, da jeg var 35 uker på vei, og da jeg hadde 10 dager igjen til termin. Bortsett fra det, har jeg lagt ut bilde av baby bootiesene, samt to UL-bilder av snuppa. Dette er vel ikke å legge ut om privatlivet sitt, vel?! Jeg skriver nesten aldri på FB, og har dessuten skrevet mer om bakingen jeg har holdt på med i det siste. Jeg svarte bare pappa at "nei, du er så gammel, du, at du skjønner ikke sånt". Det er første gang jeg har svart pappa når han har sagt slike ting, og jeg må si det var litt deilig. Han har vært på FB i noen uker bare, og har sikkert flere venner enn jeg har der inne, så, ja...

I dag er forresten menstermin, det må jeg jo juble litt for: :duskedame: Derfor håper jeg jo at fullmånen skal ha en effekt på meg i natt, men tviler sterkt. Mannen vekket meg i dag og spurte "tror du hun kommer i dag?"

-"NEI!" svarte jeg bare. Han lo, og lurte på om jeg har gitt helt opp. "Ja, sa jeg, hun her kommer ikke før jeg må settes i gang!"

--

Jeg har satt opp en liste inni hodet mitt om ting jeg vil ha gjort, hvilket er som følger:

- vaske gulv

- rydde og vaske kjøleskap og fryser

- sortere håndklær (må finne ut hvilke som kan brukes på stellematta)

- pante flasker

- kappe opp og hive juletreet som står så fint på verandaen :sjenert:

- vaske badet

- rydde litt i noen skap på kjøkkenet

- bake flere fylte horn og browniesmuffins

Men akkurat nå skal jeg bare sitte på stumpen og slappe godt av :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig tilfelle av redebygging som har slått inn her eller?? :fnise:

Er kanskje på tide å gjøre noe med juletreet - eller det som er igjen av det - for det kan vel neppe være så mange nåler igjen på det??

Har hørt litt både og om denne innvirkningen som noen mener fullmånen har på gravide - men det er besvist at det er mer travelt på fødeavdelingen når det er fullmåne! Hvem vet hva natten bringer...

En ting er iallfall sikkert, snuppa kommer når hun kommer - om du ikke blir satt i gang da...

Når de gjelder foreldre-generasjonen vår og sosiale medier så har de enten en over-skeptisk holdning til hva man deler av personlig informasjon med andre, eller så er de mer ivrig enn oss. Har nemlig noen tanter og onkler som er på FB som er litt vel ivrige med å oppdatere statusen sin på FB - og spør du meg så blir det bare pinlig. Ut fra hve du skriver så har du ikke brettet ut så mye!

Ønsker deg en fin lørdag videre!

Store :klemmer: fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Her har redebyggingen vært nesten slitsom å takle :fnise: Føler en trang for å tørke støv igjen idag, selvom jeg gjorde det igår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er kanskje på tide å gjøre noe med juletreet - eller det som er igjen av det - for det kan vel neppe være så mange nåler igjen på det??

:fnise:

Du sier ikke det... Det er edelgran, så den står faktisk ganske fint enda. Tror ikke det har mistet mer enn max 20 nåler, faktisk ;) Men jeg har liksom ikke bruk for det lengre :gjeiper:

--

Redebygging, ja, det har jeg fått til gangs. Nå har mannen og jeg laget fylte horn sammen - skikkelig teamwork ;) Jeg satte deigen og trillet den ut, mens han fylte dem og lappet dem sammen. Han ville ha tomatpure', pizzakrydder, bogskinke og ost i (+ noen med mais), åsså lappet han dem sammen så de ser ut som calzone. Den deigen er bare super å jobbe med: anbefaler den virkelig!

Jeg har også tittet litt på månen i kveld - stod i soveromsvinduet og betraktet den. Men her skjer det nok ingenting. Har kun hatt noen kynnere (da vi gikk tur), samt små mensmurringer i mage, lår og rygg, men det er ikke noe jeg bemerker noe særlig.

Snuppa har vært veldig aktiv igjen i dag :rodmer: Gleder meg voldsomt til å møte henne :)

Nå er det Blood Diamond på TvNorge - med sexy Leonardo DiCaprio :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tusle-mor; så koselig å "se" deg igjen :klemmer: Jeg vil også ha snuppa ut nå, slik at vi kan trille tur snart :rodmer:

I dag er det grått og kjedelig vær her, og det gjør sitt på humøret mitt. Ikke hadde fullmånen noen effekt heller; jeg har mest lyst til å gå og legge meg og ikke stå opp før riene begynner/vannet går :gjeiper: Det er så kjedelig å sitte å vente på at noe skal skje, vel vitende om at jeg kan bli sittende i flere uker til.

Huff, føler meg skikkelig giddalaus akkurat nå... men det er vel typisk søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg ryddet og vasket kjøleskapet *puh, for en jobb*

Har også satt på en oppvaskmaskin, og gitt beskjed til mannen om at den er ferdig og klar for tømmings :fnise:

Akkurat nå sitter han og sender forelska-smiley til meg på msn :rodmer: (han sitter i rommet ved siden av). Så skjønn :rodmer:

--

Tippelista per i dag:

Tusle: 10.mars

Jesse: 12.mars

Dine: 18.mars

hegejenta30: 19.mars

Småkjekset: 20.mars

~lillefot~: 21.mars

~Milla~: 22.mars

Icing: 29.mars

MonThe: 1.april

Kom an: jeg vil ha :kgbaby: - begynner å bli tungt å gå sånn nå :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med smilieys på msn fra mannen da! :rodmer:

Blir spennende å se når frøkna har tenkt å melde sin ankomst! :jepp:

Skal se det skjer den dagen du glemmer å vente på henne...

Som om det er mulig når man er super-høygravid og syns det begynner å bli tungt og slitsomt å gå gravid.

Håper du får en fin søndagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:duskedame: 40 uker :duskedame:

Om mor:

Endelig, du er kommet inn i den etterlengtede uken med den store datoen, men husk at det kun er noen få prosent som føder på termindatoen.

Det finnes ingen sikre tegn som forteller deg at fødselen er i kommingen. Mange går lange turer, vasker hus, måker snø, går i trapper eller har sex for å få rier . Det de fleste oppnår er å få vondt i ryggen og bli sliten i hele kroppen.

Noen opplever at en form for rier, korte hyppige kontraksjoner, settes i gang ved slik aktivitet, men det er ofte maserier som ikke er effektive nok til å føde. Prøv å være tålmodig og hvile deg før fødselen i stedet.

Anbefalt vektøkning i siste trimester er 4-6 kilo.

Du er nok ganske klar for å føde og babyen din begynner å bli det også. Ved termin veier morkaken omtrent 1/6 del av babyens vekt. Store barn har store morkaker og mindre barn mindre morkaker.

Når du får smerter og fødselen er i gang vil du frigjøre noe som heter endorfiner . Disse virker smertelindrende på deg, men fordi de går over til babyen fra ditt blod blir den også litt mer smertelindret. Den skal jo tross alt klemmes ut gjennom en ganske så smal fødsels kanal hvor det ikke er mye ekstra rom.

Skallebenene til babyen blir klemt slik at de legger seg litt over hverandre, for å gjøre hodet minst mulig når den skal ut. I tillegg skrur den seg som oftest minste motstandsvei ut gjennom bekkenet. Dette kalles de fire kardinalbevegelsene. Den første er når hodet skrur seg ned i bekkenet, og den fjerde i det babyen kommer ut.

Både mor og barn er som oftest ganske opplagte de første timene etter en fødsel. Dette er på grunn av endorfinene.

Det passer jo også bra, for da får man tid til å bli litt kjent med en gang. Har du lyst er det bare å legge barnet ditt til brystet så fort alt er klart og du og den lille ligger ferdig pakket i sengen inne på fødestuen. Det er vanlig at den nybakte familien får to timer sammen før man flyttes til barsel.

Det er alltid like underlig med et lite nyfødt barn, det er en hel liten person med en gang og helt unik -som oftest en fantastisk følelse.

Det er også normalt å føle seg litt nedstemt når man kommer på barsel, særlig tredje dagen etter fødselen når melken kommer for fullt. Dette heter barseltårer eller barselblues . Da sitter tårene like løst som melken! Det er overveldende, men som sagt helt normalt. Det meste er galt den dagen.

Nå er barnet i uke 38:

Trener jevnt på det den må klare utenfor magen. Gjør pustebevegelser, fostervann som havner i lungene blir presset ut ved fødselen.

Magen, nyrer og blæren trener barnet ved å drikke rundt tre liter fostervann daglig, for så å skille det ut igjen. Sugerefleksen trenes ved å suge på tommelen.

De aller fleste babyene er ganske blå på hender og føtter rett etter fødselen.

Det er fordi kroppen prioriterer surstoff til hjernen og de andre viktige organene før det sendes surstoff ut til hender og føtter.

Babyen din er nå i snitt 50 cm lang og veier cirka 3500 gram.

--

I dag hadde jeg tenkt til å vaske gulv, samt lage browniesmuffins (skjønner ikke at den fryseren blir tom for godsaker så fort :vetikke:) Men, selvfølgelig er det ikke sukker å oppdrive i huset, så da gikk det i vasken :( Kjipt.

Ifølge mine egne beregninger, så skulle terminen vært i dag, så vi får se hva dagen bringer. Spennende er det jo uansett. Mannen sa i går at hvis jeg ikke fikk tak i han på mobilen, så måtte jeg ringe resepsjonen på det og det nummeret. Jeg måtte smile litt, og sa at han vær så god fikk følge litt med på telefonen sin denne uka.

Nå skal jeg lese litt rundt på KG, samt se om det har skjedd noe nytt i verden. Ha en fin dag alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...