Gå til innhold

Er Norge et dyrt land?

Fremhevede innlegg

Gjest Bianca26
Skrevet

Syns ikke det er så dyrt i Norge jeg. Det er klart det er billig for oss som kan dra over grensa og handle, men det er jo ikke billig for dem som bor over grensa.

Lønnsnivået er jo lavere i andre land, skattene er høyere, syns ikke vi har så mye å klage på her til lands. Vi har det bedre enn hva folk tror.

Uansett billigere for de å gå ut å spise flere ganger i uka eller gå ut på byen i enkelte andre land

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett billigere for de å gå ut å spise flere ganger i uka eller gå ut på byen i enkelte andre land

Kjære deg, det er jo luksusgoder.

Hvis du føler deg berettiget til det ser jeg to muligheter til at du ikke oppnår drømmen din:

1) du jobber for lite (jobb mer)

2) du tjener for lite (ta utdannelse).

Skrevet

I den kåringen er det flere land som ikke engang er med. Og Norge er nevnt - 6. plass.

Er vel ikke noe poeng å ha med Etiopia og fattige India...

Norge er her på 6. plass og da er det feil å hevde at Norge er verdens beste land å bo i.

Skrevet

Er vel ikke noe poeng å ha med Etiopia og fattige India...

Norge er her på 6. plass og da er det feil å hevde at Norge er verdens beste land å bo i.

Og gudene forby at man tar med Island, for de er jo fattige nå og det er ikke interessant å sammenligne levekårsundersøkelser gjennom store forandringer...

Neste uke er det ei annen halvinteressant blekke som erklærer Danmark for verdens beste land å bo i med Norge på 4. plass, uka etter det er Norge på 8. plass i enda en mer eller mindre vitenskapelig holdbar undersøkelse. Det er ikke noe å spikke fliser om, er det vel?

Skrevet

I FN sin levekårsundersøkelse er Norge stort sett alltid på topp 3. Uansett korleis ein vrir og vender på det meste er Norge eit av verdas beste land. Og dersom ein ikkje er einig kan ein ta seg eit år i eit anna land. Dei aller fleste vil etter eit slikt år vere samde i at Norge e ganske så bra :)

Gjest Consensio
Skrevet

I Sverige er det ikke noe billig å gå ut å spise. Vet ikke hvordan det er med andre land i forhold til deres lønninger.

Jeg bor i Sverige og har sjeldent råd til å gå ut å spise.

Skrevet

I Norge er det lange sykehuskøer, gammeldags utstyr i helsevesenet for avanserte operasjoner og svært dyrt å gå til tannlegen!

:tristbla:

Skrevet

Skivebom! Jeg var i Latvia utenfor turistsesongen, og restaurantene var nesten TOMME! De få som satt rundt oss var utlendinger, stort sett briter og franskmenn. Var i Litauen midt på vinteren - eksakt samme scenario. Til og med blynai-sjappene var så og si tomme til lunsj.

I Irland - turister. Island - turister. Tsjekkia - turister. Ungarn - turister, turister, turister. På Váci Utca i Budapest ble vi nesten nedrent av innkastere fordi vi snakket rart, der er turister ensbetydende med penger - de lokale har ikke råd til det vi ser på som en selvfølge. Selv i matbutikkene kryr det av vektere fordi de er vant til at folk stjeler som ravner. Hvorfor? Alternativet for mange er å sulte.

Var en tur i Sverige forleden, og så for meg å skulle handle der med 60% av lønna mi. Det hadde faktisk vært svindyrt! Prisene på mat er temmelig nært opptil prisen på tilsvarende varer på Rema her hjemme. Prisdifferansen er overhodet ikke i samsvar med lønnsnivådifferansen, så for meg må gjerne svenskene klage. Helt greit. Nordmenn kan derimot smekke igjen smella inntil de har skaffet seg litt perspektiv på ting. Først da har pipen en tendens til å få en annen lyd.

Og når det gjelder "fattige India" nevnt over? Bestevenninna mi bodde der et halvår og jobbet som sosionom i slumstrøkene i Bangalore. Hun kunne fortelle at joda, ofte hadde de ikke mulighet til å skrape sammen 2 kroner til å kjøpe en 10kg sekk med ris, men klagde de? NEI! De satte pris på det de hadde, at de levde, hadde et slags (riktignok lekk) tak over hodet, og ungene var friske. De hjalp hverandre, delte det lille de hadde og tok vare på alle. Og her sitter vi mette i oppvarmede leiligheter, iført merkeklærne våre og syter over prisen på FLASKEVANN??? Unnskyld meg, men dette blir faktisk for dumt.

Bianca, hvis du mistrives så voldsomt i Norge, gratulerer - verden ligger for dine føtter! En annen av mine venninner flytter snart til Namibia, selv skal jeg flytte til Russland for å studere. Begrensningene er temmelig få med mindre du vil bosette deg i konfliktområder, og gidder å gjøre en liten innsats ifht visumsøknader osv først. Dropp sytinga og gjør heller det du selv ønsker - for folk som har en god slump livserfaring høres det fort ut som en dårlig unnskyldning for ubegrunnet selvmedlidenhet.

Skrevet

I Norge er det lange sykehuskøer, gammeldags utstyr i helsevesenet for avanserte operasjoner og svært dyrt å gå til tannlegen!

:tristbla:

Og i kva land kan du nemne er desse sakene billigare i forhold til snittlønna? Eg meine, klart ein kunne hatt systemet dei har her eg bur, og alle måtte hatt privat forsikring, men då må ein jo også vere klar over at premien kan gå opp, ein kan risikere å ikkje vere forsikra mot kva det no enn er som er problemet osv. Og tannlege veit eg berre om Danmark som støtte, og der er skatten rundt 50%. Samanlikna med lønnsnivået er ikkje tannlege i Norge spesielt dyrt.

Gjest Bianca26
Skrevet

Og i kva land kan du nemne er desse sakene billigare i forhold til snittlønna? Eg meine, klart ein kunne hatt systemet dei har her eg bur, og alle måtte hatt privat forsikring, men då må ein jo også vere klar over at premien kan gå opp, ein kan risikere å ikkje vere forsikra mot kva det no enn er som er problemet osv. Og tannlege veit eg berre om Danmark som støtte, og der er skatten rundt 50%. Samanlikna med lønnsnivået er ikkje tannlege i Norge spesielt dyrt.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi MÅ sammenligne med andre land. Om andre land har det like dyrt så er ikke det noen unnskyldning. ALLE land gjør feil her. Tannlege skulle vært gratis uansett hvor i verden man er.

Norge er dyrt selv om du sammenligner med andre land. Det er dyrt overalt

Skrevet

Tannlege skulle vært gratis uansett hvor i verden man er.

Norge er dyrt selv om du sammenligner med andre land. Det er dyrt overalt

Helt enig med deg i dette. mange i Norge har ikke råd til å gå til tannlegen. Det er rådyrt.

Gjest Bianca28
Skrevet

Helt enig med deg i dette. mange i Norge har ikke råd til å gå til tannlegen. Det er rådyrt.

Jeg opererte ut en tann for ikke lenge siden. Selv om jeg fikk deler av summen deke, så måtte jeg punge ut med nesten 3000 kroner.

Skrevet

Jeg opererte ut en tann for ikke lenge siden. Selv om jeg fikk deler av summen deke, så måtte jeg punge ut med nesten 3000 kroner.

Jeg skulle til tannlegen og "sjekke over" samt få en plastfylling: koster over kr 1.000! Horribelt!

:kjefte:

Gjest Bianca28
Skrevet

Jeg skulle til tannlegen og "sjekke over" samt få en plastfylling: koster over kr 1.000! Horribelt!

:kjefte:

Det er heeelt sinnsykt med tanke på hvor viktig tannhelse er. Jeg syns synd på de som lever på sosialen som må ha tannpleie. Hva pokker gjør de liksom.

Skrevet

Det er heeelt sinnsykt med tanke på hvor viktig tannhelse er. Jeg syns synd på de som lever på sosialen som må ha tannpleie. Hva pokker gjør de liksom.

Tror mange av de går rundt og har vondt i munnen og i tennene, og går rundt med skjeve tenner og tenner som råtner. Trist at det skal være så veldig dyrt.

Merkelig at ikke tannlegetjenestene er med i egenandelskortene.

Gjest Bianca28
Skrevet

Tror mange av de går rundt og har vondt i munnen og i tennene, og går rundt med skjeve tenner og tenner som råtner. Trist at det skal være så veldig dyrt.

Merkelig at ikke tannlegetjenestene er med i egenandelskortene.

Tannhelse er jo like viktig som annen helse. Det er helt uhørt at det skal være slik.

Skrevet

Tannlege skulle vært gratis uansett hvor i verden man er.

overalt

Nei, tannleger trenger vel ikke lønn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...