Gjest Coarvi Skrevet 5. august 2010 #141 Skrevet 5. august 2010 Da får eierne få ned kraftig sine variable kostnader..og ha råd til de faste. Da må lønna ned, de må bruke mindre penger på lokaler, og ikke minst, råvarekvaliteten må ned. Er det virkelig det dere ønsker???
Gjest Coarvi Skrevet 5. august 2010 #142 Skrevet 5. august 2010 MEST sannsynlig gjør det det. Det er jo på grunn av prisene at folk ikke spiser ute. Det sier seg jo selv. Og det trenger ikke nødvendigvis være slik at de kommer til å gå med underskudd. Det er jo ikke snakk om radikal prisnedgang, bare til en pris som er litt mer overkommelig. Herregud når Danmark klarer å ha billigere mat så kan jo vi ha det også. Herregud, Norge er Norge, og ikke Danmark. Det er forskjell på kjøpekraften også mellom disse nabolandene. Er det så vanskelig for deg å forstå prinsippet bak kjøpekraft? Og du snakker om at folk ikke spiser ute... Hva er det slags tøv? Det er haugevis av restauranter i Norge, og de eksisterer ene og alene fordi folk spiser ute i blant. At DU ikke spiser ute er ditt problem, selv er jeg student uten jobb på si av studiene, og til og med jeg spiser ute på bedre restauranter en gang i blant (og da gjerne på restauranter der det er en del folk). At du ikke tar deg råd til det er fordi du prioriterer annerledes. At du tar deg råd til det i utlandet er fordi kjøpekraften din i utlandet er mye større. Det betyr ikke at de som bor i det landet har like stor kjøpekraft som deg når du er der.
aline Skrevet 5. august 2010 #143 Skrevet 5. august 2010 Ved å synke prisene, får de fler kunder, dermed går det opp i opp og de tjener like mye på fler kunder enn de tidligere gjorde på få kunder. Forstår du ikke det da? skal de ha billigere kokker og billigere råvarer også en hva de har idag da? eller mener du at de skal kjøpe de beste råvarene, ha de beste kokkene, selge mere (altså må de kjøpe inn mere råvarer, av like god kvalitet) men få mindre inntjening for maten, selv om de har de samme utgiftene på den maten. Ja, de selger mere, men de må også kjøpe inn mere. Jo mer man selger, jo mer må man kjøpe. Ganske logisk egentlig. Og dersom de skal kjøpe mer og selge billigere, så må de nødvendigvis også kjøpe billigere. så da er vi tilbake på ikke høykvalitet. luksus koster, forstår du ikke det da?
Gjest Badabing Skrevet 5. august 2010 #144 Skrevet 5. august 2010 Selv om man skulle tjene gjennomsnittlig eller mer, kan man altså reagere på en flaske vann koster 25 kroner og en liten baguette 72 kroner i kiosk. Syns du det er rimelige priser?! En familie på 4 som vil ha baguette og en flaske vann til hver må i en kiosk betale 388 kroner! det er drøyt... Selv om en tjener godt, er det på sin plass å reagere på at 0,5 l brus koster 17 kroner på Rimi! Prisene på mat og drikke er generelt for høye her til lands.. Så kjøp baguettene på Rema og smør dem på veien da vel? Skjønner ikke helt problemet. Ta med en tom flaske, så kan du fylle vann gratis nesten hvor som helst. En melk koster 10 kr, og at brus er dyrt er da bare bra. Dette er jo bare syting over ting du ikke trenger engang. Synes ikke maten i Norge er spesielt dyr i forhold til gjennomsnittslønna her. Dessuten finnes det billige alternativer til det meste av varer (Landlord, First Price etc.) Jeg synes det heller er det at det er så fokus på at alt skal være så billig, og at vi derfor har for dårlig utvalg.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #145 Skrevet 5. august 2010 det er fortsatt dyrere enn cola. om man først skal kjøpe vann. Var nettopp på Rema. Observerte følgende: 0,5l Imsdal: 9,90 0,5l Isklar: 8,90 Bare vann: 4,60 per liter 0,5l Coca Cola: 14,90 Ergo, vann er billigere enn cola.
Gjest T.k Skrevet 5. august 2010 #146 Skrevet 5. august 2010 Norge er dyrt, ja! Har vært i land som spania og england og der er dagligvarer så billig at du kanskje kan handle inn til en hel helg for under 200 kr! Tenk, hvor sjokk turister får når de ser prisene på dagligvarer her i norge!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #147 Skrevet 5. august 2010 Norge er dyrt, ja! Har vært i land som spania og england og der er dagligvarer så billig at du kanskje kan handle inn til en hel helg for under 200 kr! Tenk, hvor sjokk turister får når de ser prisene på dagligvarer her i norge! Men har du vært i de landene med norsk lønn? For du vet vel at de som bor i de landene ikke har samme lønnsnivå som Norge?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #148 Skrevet 5. august 2010 Norge er dyrt, ja! Har vært i land som spania og england og der er dagligvarer så billig at du kanskje kan handle inn til en hel helg for under 200 kr! Tenk, hvor sjokk turister får når de ser prisene på dagligvarer her i norge! Jeg kan også handle inn for en hel helg for under 200kr...på Meny til og med som anses for å være en dyr butikk. Og i tillegg så kjøper jeg GOD mat, og gjerne litt snacks også som lørdagskos. Ja jeg kan til og med ha penger til overs
aline Skrevet 5. august 2010 #149 Skrevet 5. august 2010 Norge er dyrt, ja! Har vært i land som spania og england og der er dagligvarer så billig at du kanskje kan handle inn til en hel helg for under 200 kr! Tenk, hvor sjokk turister får når de ser prisene på dagligvarer her i norge! ja, norge er dyrt for spanjoler! Men det at det for oss er superbillig å handle mat i spania, betyr faktisk ikke at den gjengse spanjol løper rundt og jodler i butikkene fordi det er så innmari billig for DEM!! På spansk lønn, om man er så heldig å HA jobb... så er ikke prisene i spania superbillige. det er en aldri så liten forskjell på lønnsnivået i norge kontra spania.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #150 Skrevet 5. august 2010 Anbefaler de som er misfornøyd å ta seg tilsvarende jobb som man har i Norge i Polen eller Portugal. Å ta med seg norske trygde- og helseordninger er juks, så man må bytte statsborgerskap. Mange ting som er fint med Polen og Portugal, men jeg tviler på at matvareprisene er det man kommer til å være mest fornøyd med. Ikke når man har blitt polsk og må leve som polsk, og ikke som norsk turist.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #151 Skrevet 5. august 2010 Mange ting som er fint med Polen og Portugal, men jeg tviler på at matvareprisene er det man kommer til å være mest fornøyd med. Norske helse"ordninger" stinker: det er årevis med køer, og egenandelene skyter raskt fart når fastlegen forlanger egen time til hver setning. Matvareprisene i alle andre land enn Norge er rimelige.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #152 Skrevet 5. august 2010 IGJEN: Matvareprisene er ikke spesielt rimelige i Polen dersom du lever på polsk lønn.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #153 Skrevet 5. august 2010 Norske helse"ordninger" stinker: det er årevis med køer, og egenandelene skyter raskt fart når fastlegen forlanger egen time til hver setning. Matvareprisene i alle andre land enn Norge er rimelige. Du har et egenandelstak på 1840,- i året, og jeg nekter å gå med på at det er dyrt for ubegrenset behandling hos lege, spesialist samt nødvendige medisiner I ET HELT ÅR. Om du ikke har satt deg inn i disse reglene, eller ikke gidder samle på kvitteringer/egenandelskort går dette til og med automatisk fra i år. Dette er bare syting, man får ikke i nærheten av samme behandling i andre land til den prisen!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #154 Skrevet 5. august 2010 Jeg kan også handle inn for en hel helg for under 200kr...på Meny til og med som anses for å være en dyr butikk. Og i tillegg så kjøper jeg GOD mat, og gjerne litt snacks også som lørdagskos. Ja jeg kan til og med ha penger til overs Lett Handler stort sett bare om å gidde å lage mat selv.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #155 Skrevet 5. august 2010 Lett Handler stort sett bare om å gidde å lage mat selv. Ikke sant Og ikke bare det, men også å ikke bare fylle vognen med noe som kan se godt ut, men faktisk planlegge litt på forhånd med menyer og budsjetter.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #156 Skrevet 5. august 2010 Norske helse"ordninger" stinker: det er årevis med køer, og egenandelene skyter raskt fart når fastlegen forlanger egen time til hver setning. Matvareprisene i alle andre land enn Norge er rimelige. Typiske sytere. Jeg er kronisk syk. Jeg klarer ikke å jobbe. Jeg er evig takknemmelig over at jeg har tilgang på et slike flotte helseordninger som finnes i dette landet. Jeg betaler kun egenandel hos legen - tenk om man måtte betalt full pris da?! Jeg betaler egenandel på alle de medisinene jeg må bruke for å i det hele tatt fungere LITT. Medisiner som kunne kostet meg mange tusenlapper i året. Jeg betaler bare egenandel hos fysioterapaut. Etter en viss sum så slipper jeg å betale resten av året, i tillegg til at jeg får rabatter i svømmehallen. Alt dette som gjør min hverdag bittelitt enklere. Ang maten. Vi nordmenn hamstrer mat i Sverige. Der er jo maten SÅ billig. Tror du maten er like billig for en svensk statsborger med svensk lønn? Tro om igjen i så fall. Svensk lønnsnivå er en del lavere enn i Norge, mens maten koster bare litt mindre enn i Norge.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #157 Skrevet 5. august 2010 Du har et egenandelstak på 1840,- i året, og jeg nekter å gå med på at det er dyrt for ubegrenset behandling hos lege, spesialist samt nødvendige medisiner I ET HELT ÅR. De fleste går akkurat ikke nok til legen slik at egenandelstaket overskrides. Derfor er det fortsatt dyrt. Spesialister går ikke inn under denne ordningen.. En legetime er også dyr: nær 400 kr for en konsultasjon er dyrt. Fysioterapi og tannlege i Norge er megadyrt!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #158 Skrevet 5. august 2010 Svensk lønnsnivå er en del lavere enn i Norge, mens maten koster bare litt mindre enn i Norge. Svenskene betaler ikke like mye i skatter og avgifter til staten som det nordmenn tvinges til. Bil, eiendom og alle andre varer og tjenester er vesentlig billigere i Sverige.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #159 Skrevet 5. august 2010 Svenskene betaler ikke like mye i skatter og avgifter til staten som det nordmenn tvinges til. Bil, eiendom og alle andre varer og tjenester er vesentlig billigere i Sverige. Og i tillegg har Sverige like mye i gjeld som vi har i oljepenger ....
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #160 Skrevet 5. august 2010 De fleste går akkurat ikke nok til legen slik at egenandelstaket overskrides. Derfor er det fortsatt dyrt. Spesialister går ikke inn under denne ordningen.. En legetime er også dyr: nær 400 kr for en konsultasjon er dyrt. Fysioterapi og tannlege i Norge er megadyrt! Betaler 200kr for en legetime... Betaler 150kr for en time hos fysioterapaut... Betaler 500kr for en time hos tannlegen (sjekk, bilder, rens av tannstein etc) ... Tannlege er jeg hos 1 gang i året. Legen min er jeg hos ca 1 gang hver annen måned. Fysio er jeg hos 2 ganger pr uke... men etter at jeg har betalt 2000kr så trenger jeg ikke betale noe mer... Hva mener du? Skal vi kanskje bare la ALT være gratis?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå