attegløyma Skrevet 5. august 2010 #121 Skrevet 5. august 2010 Eg har lett råd til å oppleve alt eg vil i Norge. Det som gjer Norge spesielt er naturen, den kostar det eit godt par fjellsko og medlemsskap i Turistforeningen... Teater går eg på fleire gonger i året, kino også, konsertar med. Norge er for meg kjedeleg fordi dei fleste på min alder har ungar, og prioriterer familien, så eg har ingen å gå saman med Pengar har ikkje hindra meg i å gjere det eg vil i Norge, problemet er vel heller at det er så mørkt og kaldt at det eg vil gjere er å reise sørover, og der hindrar økonomien meg, for som lærar er ferien min låst til dyre periodar. Dette er vanleg i dei fleste land, at nokre periodar er dyrare enn andre. Ikkje eit norsk fenomen mao.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #122 Skrevet 5. august 2010 Eg har lett råd til å oppleve alt eg vil i Norge. Det som gjer Norge spesielt er naturen, den kostar det eit godt par fjellsko og medlemsskap i Turistforeningen... Teater går eg på fleire gonger i året, kino også, konsertar med. Norge er for meg kjedeleg fordi dei fleste på min alder har ungar, og prioriterer familien, så eg har ingen å gå saman med Pengar har ikkje hindra meg i å gjere det eg vil i Norge, problemet er vel heller at det er så mørkt og kaldt at det eg vil gjere er å reise sørover, og der hindrar økonomien meg, for som lærar er ferien min låst til dyre periodar. Dette er vanleg i dei fleste land, at nokre periodar er dyrare enn andre. Ikkje eit norsk fenomen mao. det er jo ikke bare i norge folk prioriterer familien. Om du havner på en liten småby i australia (townsville f.eks) er det det samme.
attegløyma Skrevet 5. august 2010 #123 Skrevet 5. august 2010 Nettopp, og som eg skreiv over likar eg større byar, norske byar er for små for meg. Men det er min meining, og har lite med norsk prisnivå å gjere. Eg bur i ein by med 4 mill mnsk, så ingen fare for at eg endar i ein småby
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #124 Skrevet 5. august 2010 Nettopp, og som eg skreiv over likar eg større byar, norske byar er for små for meg. Men det er min meining, og har lite med norsk prisnivå å gjere. Eg bur i ein by med 4 mill mnsk, så ingen fare for at eg endar i ein småby nei du har vel rett der: )
Rød Heltinne Skrevet 5. august 2010 #125 Skrevet 5. august 2010 Bianca, så klart man skal hygge seg i ny og ne om man har råd til det. Det var ikke det jeg siktet til heller. Jeg mener at man ikke trenger å sløse bort pengene fordi man ikke gadd å ta med seg niste når man skulle på jobb, flyplassen, en rask tur til byen osv. Jeg mener at man skal spare mye på å la være å kaste bort så mye penger på unødige ting. DA har man kaskje råd til å gå ut og spise ordentlig mat på f.eks resturant litt oftere også?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #126 Skrevet 5. august 2010 Jeg venter fremdeles spent på å høre hvordan man skal senke prisnivået på mat (men også andre varer og tjenester) uten at dette går ut over noen. Sett at man på mystisk vis senker matvareprisene til det halve. Hvem skal ta konsekvensen av lavere inntjening? Bønder, restaurant- og butikkansatte har regninger og huslån å betale som alle andre. Hvordan skal de klare å betale for det de trenger med vesentlig lavere lønn? (Er du ikke bonde eller restaurantarbeider sier du? Nei da kan de vel seile sin egen sjø da). Eller skal vi senke prisene på absolutt alt annet også? Når frisøren, rørleggeren, arkitekten og bilmekanikeren også får lavere lønn er vel alt rettferdig. Men med lav lønn har man ikke råd til å betale så mye skatt, og da snakker vi raskt om et ganske annet samfunn enn det vi har i dag. (Svakere offentlig sikkerhetsnett). Klart det er mange som nok ønsker den type samfunn, men jeg tror neppe det er dem som sliter med dagens prisnivå på matvarer som vil nyte godt av det.
Illuminati Skrevet 5. august 2010 #127 Skrevet 5. august 2010 Jeg venter fremdeles spent på å høre hvordan man skal senke prisnivået på mat (men også andre varer og tjenester) uten at dette går ut over noen. Sett at man på mystisk vis senker matvareprisene til det halve. Hvem skal ta konsekvensen av lavere inntjening? Bønder, restaurant- og butikkansatte har regninger og huslån å betale som alle andre. Hvordan skal de klare å betale for det de trenger med vesentlig lavere lønn? (Er du ikke bonde eller restaurantarbeider sier du? Nei da kan de vel seile sin egen sjø da). Eller skal vi senke prisene på absolutt alt annet også? Når frisøren, rørleggeren, arkitekten og bilmekanikeren også får lavere lønn er vel alt rettferdig. Men med lav lønn har man ikke råd til å betale så mye skatt, og da snakker vi raskt om et ganske annet samfunn enn det vi har i dag. (Svakere offentlig sikkerhetsnett). Klart det er mange som nok ønsker den type samfunn, men jeg tror neppe det er dem som sliter med dagens prisnivå på matvarer som vil nyte godt av det. Henger meg på og venter på det geniale svar
Gjest Coarvi Skrevet 5. august 2010 #128 Skrevet 5. august 2010 Høyprisargumentet mitt på restauranter i norge går på at de har så lite kunder, og at det hadde vært mer gunstig for de å ha litt lavere priser, slik at de fikk fler kunder. Pluss at det er viktig å tenke på turistene. Turisme er viktig for et land. Hvis de senker prisene sine vil de ikke få dekket kostnadene sine. Dermed går restaurantene konk, og da kan du hvertfall ikke gå ut og kose deg med god mat, selv om du skulle hatt råd til det. I tillegg ville de kjære turistene dine blitt litt snurt hvis de kom til Norge og oppdaget at det ikke fantes restauranter her, fordi de priset seg til konkurs...
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #129 Skrevet 5. august 2010 Hvis de senker prisene sine vil de ikke få dekket kostnadene sine. Dermed går restaurantene konk, og da kan du hvertfall ikke gå ut og kose deg med god mat, selv om du skulle hatt råd til det. I tillegg ville de kjære turistene dine blitt litt snurt hvis de kom til Norge og oppdaget at det ikke fantes restauranter her, fordi de priset seg til konkurs... Klart de får dekket kostnadene sine. Ved å synke prisene, får de fler kunder, dermed går det opp i opp og de tjener like mye på fler kunder enn de tidligere gjorde på få kunder. Forstår du ikke det da?
Gjest gjestdeluxe Skrevet 5. august 2010 #130 Skrevet 5. august 2010 (endret) Da blir konklusjonen at de fleste restauranter ikke er driveverdig, er det bedre med ingen enn med dyre restauranter? Ingen tjener på underskuddsprosjekt! Første bud må vel være at folk - et visst segment av folket - vil spise på restauranten. Vil de ikke det, hjelper det lite med skyhøye priser. Jeg ser argumentet om å se norske priser i forhold til lønnsnivået. Alle linkene i et innlegg over viser at utlendinger, både turister og arbeidstakere, selvsagt synes det er rådyrt i Norge. En kan stille spørsmål om Norge er unødvendig dyrt. Må det være så høye og mange statlige avgifter og skatter på varekjøp - er det virkelig nødvendig? Endret 5. august 2010 av gjestdeluxe
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #131 Skrevet 5. august 2010 Første bud må vel være at folk - et visst segment av folket - vil spise på restauranten. Vil de ikke det, hjelper det lite med skyhøye priser. Jeg ser argumentet om å se norske priser i forhold til lønnsnivået. Alle linkene i et innlegg over viser at utlendinger, både turister og arbeidstakere, selvsagt synes det er rådyrt i Norge. En kan stille spørsmål om Norge er unødvendig dyrt. Må det være så høye og mange statlige avgifter og skatter på varekjøp - er det virkelig nødvendig? Jeg tror ikke det er såå nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #132 Skrevet 5. august 2010 Pengar har ikkje hindra meg i å gjere det eg vil i Norge, problemet er vel heller at det er så mørkt og kaldt. Poenget i denne tråden er ikke om folk har råd...spørsmålet er - uansett om alle er mangemillionærer - er det unødig dyrt her til lands?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #133 Skrevet 5. august 2010 I tillegg ville de kjære turistene dine blitt litt snurt hvis de kom til Norge og oppdaget at det ikke fantes restauranter her, fordi de priset seg til konkurs... Om restaurantene senkes sine priser ville flere spise der, forutsatt at lokaler, ansatte (kokkene) og mat/drikke smaker veldig bra! Gjør det ikke det, kommer ikke folk. Turistene ville ikke ha oppsøkt den dyre norske retauranten uansett - kun dersom prisene falt vesentlig. Tyske bobilturister er et glimrende eksempel på turister som ikke kjøper mer mat og drikke enn strengt nødvendig på en Rema 1000 butikk.
Transmogrifier Skrevet 5. august 2010 #134 Skrevet 5. august 2010 Jeg venter fremdeles spent på å høre hvordan man skal senke prisnivået på mat (men også andre varer og tjenester) uten at dette går ut over noen. Hvorfor skal det ikke gå ut over noen? Spørsmålet er alltid hvem du ønsker det skal gå ut over. I Norge har vi for vane at det er greit at man bruker staten til å mele sin egen kake på bekostning av alle andre, ved å få staten til å spytte ut subsidier eller regulere arbeidsmarkedet for å hindre konkurranse. Mat i matbutikken er billig i Norge i forhold til prisnivået ellers. Men maten er allikevel billigere i Tyskland, Spania, etc. Det er bare for reiselystne nordmenn å samle på kvitteringene fra ferieturen utenom de verste turiststedene, det. Hvorfor skal noen gå med på å betale mer for mat enn de må? Svaret er: fordi folk ikke har peiling, fordi folk tar hensyn til konvensjoner, og derfor lett lar seg manipulere til å støtte særinteresser. I tillegg kommer andre mekanismer, som frykt inn i bildet. Enkelte yrkesgrupper er langt mer priviligerte i Norge enn i andre land i Europa. Dette gjelder utvalgte håndverkergrupper, det gjelder leger, tannleger, osv. Tannlegene er utrolig priviligerte i Norge, ettersom det krever lisens for å være tannlege (regulert arbeidsmarked), det ikke er fri innvandring (lokk på østblokk-innvandrere som kunne gitt rotfyllinger til en brøkdel av prisen), men de har langt større muligheter til å være selvstendig næringsdrivende, og er mindre bundet av statlig regulerte priser. Legene har det bedre i Norge enn i andre land, lønnsmessig. De er øvre middelklasse. I Spania og Tyskland tjener de ræva. Grunnen til at de tjener ræva, er at det er sterk offentlig regulering av lønna, samtidig som det allikevel er høy status å bli lege, slik at folk rekrutterer seg selv til et yrke med råtne arbeidsbetingelser. I Norge er det vanskelig for Staten å redusere lønna til leger, pga frykt for medier/politisk taktikkeri, men det er lett å finne på andre unnskyldninger for å utvide dårlig lønnede forpliktelser, ha elendige arbeidsbetingelser osv. Resultatet er at legene inntil videre lever i en boble, og lønnsnivået i helsesektoren er med på å gjøre norge til et dyrt land. Mengden byråkrater, er også med på å gjøre Norge til et dyrt land, fordi de legger beslag på så mye av nasjonalproduktet. Det koster å ha byråkrati. Vi vil ikke se noen forandring på dette, fordi det er så mange byråkrater (politisk egeninteresse), og folk er vant til regulering og samfunnets moral tar utgangspunkt i de mest konvensjonelle interessene. Stort press på sentrale strøk driver prisen på boliger opp voldsomt. Med regulering av markedet, ville de som kom inn under reguleringen få en deilig boble, og resten vil merke ENDA høyere priser.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #135 Skrevet 5. august 2010 Siden Irland nevnes; jeg var i Dublin i fjor og ble overrasket over prisnivået. Spise ute koster det samme som her, mat i supermarkedene var dyrt, boligprisene på Oslo-nivå og lønnsnivået? Lavere enn her (fra det jeg kunne se av jobbannonser). Eneste som egentlig var litt billigere var alkohol. Det stemmer, jeg hadde en lengre samtale med en ire som jobba som taxisjåfør i Dublin sist jeg var der, og fikk et lite innblikk i hvordan han og familien levde livene sine. De har et vesentlig lavere inntektsnivå enn vi har her i Norge, men matvareprisene ligger temmelig likt. Dette er relativt nytt forøvrig, det skjedde først da euroen ble innført. Jeg synes Irland var et ganske kostbart ferieland, sammenlignet med mange andre jeg har besøkt, og det var nesten en lettelse å komme til Belfast fordi UK faktisk er langt rimeligere enn Irland. Jeg tok meg råd til et besøk på en finere restaurant i løpet av uka. Betalte ca 350 NOK for hovedrett, dessert og brus, tipsen kom utenom.
Gjest Coarvi Skrevet 5. august 2010 #136 Skrevet 5. august 2010 Klart de får dekket kostnadene sine. Ved å synke prisene, får de fler kunder, dermed går det opp i opp og de tjener like mye på fler kunder enn de tidligere gjorde på få kunder. Forstår du ikke det da? Åh herregud. NEI, det går ikke alltid opp i opp. Har du hørt om variable kostnader? Prisen MÅ dekke disse kostnadene, hvis ikke selger de alltid med underskudd. Faste kostnader kommer i tillegg. Selv om man selger MER vil en lavere pris i mange tilfeller føre til et så lavt dekningsbidrag (beløpet som skal dekke overskudd og faste kostnader) at det IKKE er lønnsomt å senke prisene SELV OM man selger mer i kvantum. Forstår du ikke det da?
Gjest Bianca26 Skrevet 5. august 2010 #137 Skrevet 5. august 2010 Åh herregud. NEI, det går ikke alltid opp i opp. Har du hørt om variable kostnader? Prisen MÅ dekke disse kostnadene, hvis ikke selger de alltid med underskudd. Faste kostnader kommer i tillegg. Selv om man selger MER vil en lavere pris i mange tilfeller føre til et så lavt dekningsbidrag (beløpet som skal dekke overskudd og faste kostnader) at det IKKE er lønnsomt å senke prisene SELV OM man selger mer i kvantum. Forstår du ikke det da? MEST sannsynlig gjør det det. Det er jo på grunn av prisene at folk ikke spiser ute. Det sier seg jo selv. Og det trenger ikke nødvendigvis være slik at de kommer til å gå med underskudd. Det er jo ikke snakk om radikal prisnedgang, bare til en pris som er litt mer overkommelig. Herregud når Danmark klarer å ha billigere mat så kan jo vi ha det også.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #138 Skrevet 5. august 2010 Jeg skifter ikke mening. vegetarmat og kinamat er ikke skikkelig mat for MEG. Jeg hater kinamat over alt på jord, dermed syns jeg det blir feil at hvis jeg skal betale priser som ikke ruinerer meg ute, at slik mat er mitt eneste alternativ, da syns jeg det er driiit kjipt. Og det er ikke kun jeg som ikke BARE vil ha kinamat og vegetarmat. Du skjønner vel hvor urimelig det er at folk ikke skal kunne ha valgalternativer uten å bli ruinert. Ja nemlig, det var DEG det handlet om ja. Utfra hvordan du svarer, har jeg ikke lykkes i å få frem budskapet mitt, kanskje hvis du leser det jeg skrev en gang til? Mørhetsgarantien er bare jug. Man kan være heldig å få en biff som er mør men det er slett ikke alltid. Nordmenn klager generelt svært sjeldent, derfor har ikke det løftet ruinert dem. "Jeg gidder ikke gå tilbake til butikken og klage, fordi det blir tiltak", er det mange som sier. Jeg kjenner ikke forskjell på norsk og utenlandsk frukt, med mindre det er jordbær. Igjen, dette handler om matkunnskap. Jeg har aldri opplevd å få seigt kjøtt fra Gilde, men så vet jeg hvilken del av dyret som gir mørt kjøtt og ikke, og hvordan man vurderer kvalitet på kjøtt, og ikke minst hvordan man tilbereder det riktig. Om folk ikke gidder å klage sier det vel mer om dem enn om grunnlaget for klagen?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #139 Skrevet 5. august 2010 Åh herregud. NEI, det går ikke alltid opp i opp. Har du hørt om variable kostnader? Prisen MÅ dekke disse kostnadene, hvis ikke selger de alltid med underskudd. Da får eierne få ned kraftig sine variable kostnader..og ha råd til de faste.
Gjest Wolfmoon Skrevet 5. august 2010 #140 Skrevet 5. august 2010 Da får eierne få ned kraftig sine variable kostnader..og ha råd til de faste. Som i stor grad betyr at de enten må betale mindre lønn, eller finne seg billigere lokaler. Etter å ha jobbet som servitør vet jeg at lønna ikke er kjempegod i utgangspunktet, og for at folk skal gidde å besøke restauranten, så bør helst lokalene ligge relativt sentralt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå