AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #161 Skrevet 5. august 2010 Norge er Europas dyreste land ... og prisene våre skremmer turistene.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #162 Skrevet 5. august 2010 De fleste går akkurat ikke nok til legen slik at egenandelstaket overskrides. Derfor er det fortsatt dyrt. Spesialister går ikke inn under denne ordningen.. En legetime er også dyr: nær 400 kr for en konsultasjon er dyrt. Fysioterapi og tannlege i Norge er megadyrt! Du tok visst ikke poenget mitt i det hele tatt - om du ikke overskrider egenandelstaket har du betalt mindre enn 1840,- for legebehandling og nødvendige medisiner på et år. Det finnes ikke dyrt!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #163 Skrevet 5. august 2010 Norge er Europas dyreste land ... og prisene våre skremmer turistene. Neppe sveitserne, der ligger det generelle matvarenivået temmelig likt som her, sett bort fra kjøtt og fisk som er vesentlig dyrere der. Fisk er generelt ikke særlig dyrt i Norge sammenlignet med resten av vest-Europa, samtidig som at kvaliteten på fisken her tåler sammenligning med hvor som helst ellers. Mye av utslaget kommer fra prisnivået på alkohol og tobakk, som egentlig burde vært ansett som helt rimelig med tanke på at disse produktene er nærmest ensidig skadelige for mennesker.
Auraya Skrevet 5. august 2010 #164 Skrevet 5. august 2010 (endret) Det er noe som heter å være FOR økonomisk også. Noen ganger er det KJEKT å spise ute på restaurant uten at man skal måtte bli ruinert. Skalman ut på romantisk middag med kjæresten så blir ikke brødskiver akkurat det samme. Det er kjekt å spise ute, men absolutt ikke livsnødvendig. Dette er luksus, og er man fattig har man ikke råd til luksus. Har man dårlig råd kjøper man stearinlys på Europris og FirstPrice entrecote, og den billigste vinen på polet, og tar romantikken hjemme. Og alle andre som har grei råd, dvs par med full jobb og normale utgifter har råd til å gå på restaurant ihvertfall en gang i måneden, med dagens priser. Stilig er feil ord. At svette brødskiver i en matpakke ikke er godt er et bedre argument å bruke, og det høres så fint og flott ut at man kan lage mat hjemme og ta med på flyplassen.Men vet du hva. NOEN fly går i 5-6 tiden på morgenen. Hvem gidder å stå opp kl 2 på natta for å lage mat? Du vet at de baguettene du kjøper plastpakket på kiosken ikke er ferske de heller? Ofte ble de laget kvelden før de også, og har bare ligget i fryseren siden. Lag den selv i stedet, og pakk den godt i plast og legg den i kjøleskap. Så legger du den i veska, som det siste du gjør før du forlater huset, så skal den ihvertfall holde seg noen timer. Ønsker du å forlenge holdbarheten ytterligere kan du pakke grønnsakene, som ferdigskivet agurk og tomat i en egen plastpose ved siden av, og legge dem på baguetten når den skal spises. Selv synes jeg en plastboks med (pasta)salat holder seg bedre som reisemat. Frukt er også fint, siden den er pakket i sitt eget skall. Sorry, men dette koker bare ned til dårlig fantasi og latskap. Enten gidder du å gjøre en innsats for å løse problemet, eller så må du bare kjøpe den dyre kioskmaten, men da har du heller ingen grunn til å klage. Endret 5. august 2010 av Auraya
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #165 Skrevet 5. august 2010 Ser at enkelte mennesker her inne er litt for bortskjemte. "hvem gidder å lage matpakke når flyet går kl 5 om morran lizzom" LAG MATPAKKE FØR DU GÅR Å LEGGER DEG! "ikke så kult med en svett skive brød" Vel, så ikke lag en svett skive brød da vel. Godt innlegg av Auraya btw
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #166 Skrevet 5. august 2010 På norske flyplasser koster en liten smal baguette med et stykke brie og et par Mozzarelleskiver 75 kroner på Peppes Pizza, som har åpnet sjapper flere steder i det siste. http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/mattilsynet-fant-uhygieniske-forhold-paa-oslo-lufthavn-2914049.html Er den lille baguetten verdt prisen? Narvesen-kiosker og 7-Eleven selger 0,5 l brus eller juice til 25 kr. På Rimi koster et lite beger med Kesam m/vaniljesmak 20,80 kroner. Er det lille begeret verdt så mye? En liten gulost fra Synnøve koster 54,60 kroner. Er den verdt sin vekt i gull? En Stratos sjokolade (150 gram) koster 25,70 kroner. En pose Sørlandschips koster hele 19,70 kroner. Er det verdt så mye?! Norske restaurantpriser og alkoholpriser: et mareritt for utlendiger (og nordmenn)? Nordmenn smiler bredt og casher ut hva det enn skulle være? Hvor mye skal noe koste før norske forbrukere vil reagere kraftig? Hva tenker dere? Jeg har ikke lest resten av tråden, og svarer kun på dette. Jeg har akkurat kommet hjem fra Island, og har sett frustrasjonen, usikkerheten, og fortvilelsen der på nært hold. Selv om vi (familien og jeg) ikke har mer enn at vi akkurat klarer oss fra lønn til lønn, kommer ikke jeg til å klage på det norske prisnivået for en stund framover... Ett vanlig kneippbrød koster f.eks 368 islandske kroner. Det er ca 18 norske kroner. En pakke oppskåret gouda-ost, ca 300 g, koster ca 1550 islandske kroner, det er ca 77 norske kroner. En pakke skinke, ca 300 g, koster 600 islandske kroner, det er ca 30 kroner. Deres gjennomsnittslønn er ca 25-30% av vår gjennomsnittslønn, mens prisene er, som du ser, ikke tilsvarende lave, så nei, jeg synes ikke Norge er så dyrt, for norske lønninger. Men for andre, som har et annet lønnsnivå enn vi har, koster det å feriere her.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2010 #167 Skrevet 5. august 2010 Hvem gidder å stå opp kl 2 på natta for å lage mat? Det gjorde jeg senest for en uke siden! Jeg la meg tidlig, sto opp kl 2, stekte rundstykker, ordnet godt pålegg/tilbehør, og laget matpakker som vi spiste på flyet. Det er fullt mulig, det er økonomisk, og hvis man ikke gidder stå opp for å lage mat, eller å spise matpakke fordi fersk mat er bedre, da har man det så godt økonomisk, at man ikke har grunn til å klage på prisene.
Rød Heltinne Skrevet 5. august 2010 #168 Skrevet 5. august 2010 Vi har ikke ett alternativ til medbrakt mat, folkens. Det måååå ikke være kneip fra Rema svett ost. Du kan da fint lage akkurat det de lager på bensinstasjoner og kiosker. Te, Iste, Smoothie, baguetter med salat, tomat, fetaost og hva enn du måtte ønske. Du kan lage pitabrød med biff inni. Det er bare å være kreativ. Og sørge for at det holder seg godt over natten. Vanskeligere er det ikke. Og hvis man er for lat til det, så kan man takke seg selv.
Illuminati Skrevet 5. august 2010 #169 Skrevet 5. august 2010 Svenskene betaler ikke like mye i skatter og avgifter til staten som det nordmenn tvinges til. Bil, eiendom og alle andre varer og tjenester er vesentlig billigere i Sverige. Det er sant: Svenskene betaler MER i skatt/avgifter! Ha, du har sovet i makroøkonomi timen du Hvis det er av betydning kan jeg legge til at også Danskene betaler mer.
aline Skrevet 6. august 2010 #170 Skrevet 6. august 2010 Jeg lurer på, hvis det virkelig VAR så forferdelig mye billigere å leve i sverige, hvorfor kommer det da så ustyrtelig mange svensker til norge for å jobbe, tjene penger og spare seg opp penger da? Dersom alt var så mye billigere i sverige, for svensker på svenske lønninger, så hadde det jo vært ett rent tapsprosjekt å komme til norge...
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #171 Skrevet 6. august 2010 Neppe sveitserne, der ligger det generelle matvarenivået temmelig likt som her, sett bort fra kjøtt og fisk som er vesentlig dyrere der. Fisk er generelt ikke særlig dyrt i Norge sammenlignet med resten av vest-Europa, samtidig som at kvaliteten på fisken her tåler sammenligning med hvor som helst ellers. Mye av utslaget kommer fra prisnivået på alkohol og tobakk, som egentlig burde vært ansett som helt rimelig med tanke på at disse produktene er nærmest ensidig skadelige for mennesker. Det du sier her stemmer ikke. Det er varegruppen melk, ost og egg som gjør det største utslaget. At alkohol og tobakk er dyrt skyldes de høye avgiftene her til lands. Jeg leste en undersøkelse som viste at Norge ligger nesten 70% over gjennomsnittet i Europa når det gjelder matvarene jeg nevnte over her. For matvarer generelt ligger Norge mellom 50 og 60 % over gjennomsnittet. Sverige som noen her nevner er et billig land hvor prisene ligger omtrent 50% under prisene i Norge og SÅ store lønnsforskjeller er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #172 Skrevet 6. august 2010 Jeg lurer på, hvis det virkelig VAR så forferdelig mye billigere å leve i sverige, hvorfor kommer det da så ustyrtelig mange svensker til norge for å jobbe, tjene penger og spare seg opp penger da? Dersom alt var så mye billigere i sverige, for svensker på svenske lønninger, så hadde det jo vært ett rent tapsprosjekt å komme til norge... Fordi mange svensker bor i Sverige og jobber i Norge. De som bor i Norge leier så billig de kan, kjøper kun det de må og drar hjem til mamma og pappa og lever på dem når de har mulighet til det. Det er den norske lønningen de vil ha, også sparer de og bruker pengene i Sverige. Sånn gjør ihvertfall de svenskene vi har på jobben.
Rosalie Skrevet 6. august 2010 #173 Skrevet 6. august 2010 Det du sier her stemmer ikke. Det er varegruppen melk, ost og egg som gjør det største utslaget. At alkohol og tobakk er dyrt skyldes de høye avgiftene her til lands. Jeg leste en undersøkelse som viste at Norge ligger nesten 70% over gjennomsnittet i Europa når det gjelder matvarene jeg nevnte over her. For matvarer generelt ligger Norge mellom 50 og 60 % over gjennomsnittet. Sverige som noen her nevner er et billig land hvor prisene ligger omtrent 50% under prisene i Norge og SÅ store lønnsforskjeller er det ikke. Nå nei. Så billig er det ikke. Vi har vært over til Nordby en del ganger, og visst sparer vi penger, men det r ikke i nærheten av å være halve prisen i forhold til hjemme.
aline Skrevet 6. august 2010 #174 Skrevet 6. august 2010 Fordi mange svensker bor i Sverige og jobber i Norge. De som bor i Norge leier så billig de kan, kjøper kun det de må og drar hjem til mamma og pappa og lever på dem når de har mulighet til det. Det er den norske lønningen de vil ha, også sparer de og bruker pengene i Sverige. Sånn gjør ihvertfall de svenskene vi har på jobben. Vi er enige i EN ting; det er de norske lønningene de vil ha! Men i motsetning til deg, så møter jeg mange voksne svensker som velger å bo i norge og leve med både norske lønninger og norsk mat. Klart, de reiser da alltids hjem til sverige noen ganger i året, og når de først gjør det, så kjøper de sikkert med seg mat tilbake, slik nordmenn drar på svenskehandel. Men nei, de er faktisk voksne, så de drar ikke hjem og lever på mamma og pappa!! vi snakker om voksne mennesker, og voksne mennesker er uavhengige til tross for at de altså er svenske. og joda, de har ikke samme mål som en typisk nordmann i den forstand at de ikke higer etter å kjøpe en fancy leilighet til noen millioner norske kroner, så de lever sånn sett billigere en den gjengse nordmann forventes å gjøre. Og de tenker kanskje litt mer på om maten de kjøper koster mer en de trenger, og kanskje velger de det billigste alternativet... det kan faktisk enhver nordmann gjøre også. i norge koster maten det den gjør pga lønnsnivået og vår økonomiske situasjon, på lik linje med at i sverige koster maten det den gjør pga DERES lønnsnivå og økonomiske situasjon. Vi KAN ikke i grådighetens navn faktisk mene at vi skal ha svenske priser på mat, men norske lønninger inn. Ser dere ikke hvor grådig dette er? Vi har så mye at vi burde fått mer?
Illuminati Skrevet 6. august 2010 #175 Skrevet 6. august 2010 Les: http://www.lo.no/Documents/Samfunnsnotater/2010/05_Kriseland_Spania.pdf Vår KJØPEKRAFT er høyest!
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #176 Skrevet 6. august 2010 Som andre her sier bruker vi ca 10% av lønna på mat i dag. Det er ikke mye sammenliknet med tidligere tider, eller med andre land. Ja, mat er forholdsvis dyrt i Norge, det skyldes for en stor del at også de som jobber i butikker, restauranter og i produksjonskjeden skal ha en grei lønn (i f eks USA er lønningene i butikker ofte svært dårlige, folk har ikke råd til helseforsikring eller utdanning til barna sine selv om de jobber mer enn fulltid osv). Jeg er av de som ønsker meg et mer interessant utvalg av matvarer, og jeg synes det er feil at halvkjipe produkter fra Gilde koster det dobbelte av tilsvarende produkt fra et annet slakteri/foredler, men det er vel litt på siden av denne saken. Jeg mener i hvert fall at hvis nordmenn klager over matvareprisene fordi de føler de har dårlig råd, er det nok andre utgiftsposter de bør se på - ikke minst til bolig. Jeg har selv aldri tjent over gjennomsnittet, faktisk har jeg fram til nå stort sett hatt inntekt på godt under 200 000, men jeg har alltid hatt råd til god og sunn mat, om enn ikke indrefilet og hummer til hverdags. Trikset mitt er at jeg bor rimelig sammenliknet med mange andre (enten med enkel standard eller litt usentralt, bor i grei pendleavstand til Oslo). Det er i mine øyne mer paradoksalt - og betyr mer for personøkonomien - at vi godtar å låne til pipa (og til å bygge på pipa så vi kan låne til oppunder en enda høyere pipe) og bare aksepterer at boligprisene stiger og stiger, enn at det er dyrt for mat på flyplasser.... Og grensehandel har man nesten overalt, det blir alltid prisforskjeller når lønninger, levestandard og tildels avgiftsnivå (dessuten handler man som utlending ofte tax-fritt) varierer mellom naboland. Frankrike-Spania, Polen-Tyskland, USA-Canada osv... vil tro de klager på de samme tingene som oss mtp prisnivå. Forøvrig har jeg også bodd i utlandet en periode, hvor det var billigere for mat. Men så tjente folk der ca 1/2-2/3 av norske lønninger. Jeg jobber sammen med folk som var ansatt (på engasjementer, ingen av dem var fast ansatt) i en statlig kulturinstitusjon, og selv godt voksne mennesker leide leiligheter (eller hadde uoppussede boliger), hadde ikke økonomi til å reise noe særlig, ha nyere bil osv. Noe mat var nok likevel forholdsmessig billigere enn i Norge, fordi de hadde lite/ingen avgifter på mat. Det igjen hadde gått merkbart utover landbruket i landet (ikke at landbrukspolitikken fungerer så bra her heller) og f eks husdyrproduksjonen var langt mer industriell enn her.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #177 Skrevet 6. august 2010 Nå nei. Så billig er det ikke. Vi har vært over til Nordby en del ganger, og visst sparer vi penger, men det r ikke i nærheten av å være halve prisen i forhold til hjemme. Jo - det er det: Rapport fra undersøkelsen
Illuminati Skrevet 6. august 2010 #178 Skrevet 6. august 2010 Jo - det er det: Rapport fra undersøkelsen Du bruket ett parameter for å finne ut om Norge er dyrt, det sier seg selv at du er langt unna sannheten!
Auraya Skrevet 6. august 2010 #179 Skrevet 6. august 2010 Fordi mange svensker bor i Sverige og jobber i Norge. De som bor i Norge leier så billig de kan, kjøper kun det de må og drar hjem til mamma og pappa og lever på dem når de har mulighet til det. Det er den norske lønningen de vil ha, også sparer de og bruker pengene i Sverige. Men hvis det er sånn at man lever bedre på svensk lønn i Sverige, hvorfor velger de å gjøre dette i Norge? De kunne jo leid så billig som mulig og kjøpt de billigste varene i Sverige også, og dersom de droppet hele Norge hadde de ikke behøvd å leie noe her i det hele tatt, men kunne bodd permanent hos mor og far. Forøvrig, jeg har jobbet sammen med mange svensker, og de bor akkurat som alle andre jeg kjenner i Oslo på samme alder, i leide leiligheter med en snittpris på 10.000 kroner i måneden for en toroms på 50-60 kvm. De handler rimelig, er hekta på tilbudsaviser og smører matpakke, men det kan da også nordmenn gjøre. Også stikker de på fylla hver fredag og lørdag, samtidig som de legger seg opp penger til å dra på jordomseiling i 6-24 måneder. Støtte fra mamma og pappa har jeg aldri møtt noen som får, selv de fra velstående familier må tjene til sine egne fornøyelser som reiser osv, de får gjerne støtte til utdannelse, men så må de klare seg selv. Hvorfor tror du de velger å reise til Norge å gjøre dette, istedet for å gjøre det hjemme i Sverige? Kan det være fordi det lønner seg, når man ser på lønninger i forhold til utgifter, selv med de boligprisene vi har her? Eller er det sånn at alle disse svenskene har tabbet seg ut og misforstått, og egentlig taper penger på å jobbe her?
Medlem Skrevet 6. august 2010 #180 Skrevet 6. august 2010 (endret) Dobbel Endret 6. august 2010 av Medlem
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå