AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #301 Skrevet 22. august 2010 Ser ikke ut som sarkasme er din sterkeste side heller. Det jeg mente var : Du skriver at du ikke gidder prøve å forstå når kommentarene er spydige. For andre så ser det ikke ut som du forstår så mye av noe som blir skrevet. Så skriver jeg at alle kommentarene har ikke vært spydige? (siden du sier du ikke vil prøve å forstå de som er spydige, og siden du ikke har forstått noe av de som ikke var det heller). Forstår du? Jeg ser ikke på dette som spydigheter, bare konstatering av fakta. Blir utrolig oppgitt av å lese svarene dine som er totalt ute på jordet samme hvor hardt andre prøver å forklare deg ting. Du har selvfølgelig all rett til å si hva du vil, men jeg har også rett til å be deg prøve litt hardere. Forklaringene er i tillegg enkle. Skal prisene bli lavere? Da går lønninger osv. ned. Sånn fungerer økonomien. Er maten dyr på flyplassen? Lag niste selv. Og ja, det er mulig å lage mat som ikke smaker drit. Enkle spørsmål, forbanna enkle svar!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #302 Skrevet 22. august 2010 Jeg har faktisk hørt om skoler som krever at de har akkurat det merket Med mindre du faktisk kan dokumentere det, går jeg ut fra at det er reinspikka tøv. Evt at du ikke vet forskjell på pc-merke og operativsystem, programvare, etc.
Gjest Bianca28 Skrevet 22. august 2010 #303 Skrevet 22. august 2010 (endret) Med mindre du faktisk kan dokumentere det, går jeg ut fra at det er reinspikka tøv. Evt at du ikke vet forskjell på pc-merke og operativsystem, programvare, etc. når det er snakk om operativsystem så er det ganske likt. Enest er mac kontra pc da. Jeg vet de iallefall var kjempenøye på det når det kom til kalkulatoren som vi måtte ha. Endret 22. august 2010 av Bianca28
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #304 Skrevet 22. august 2010 når det er snakk om operativsystem så er det ganske likt. Enest er mac kontra pc da. Jeg vet de iallefall var kjempenøye på det når det kom til kalkulatoren som vi måtte ha. Stor forskjell på Linux og Windows, for å ta et eksempel. Og hva har dette med kalkulator å gjøre? Vi kunne fritt velge merke selv, men de anbefalte å bruke samme merke som i læreboka for å gjøre det enklere for oss ifht eksemplene. Er man riktignok litt flink til å sette seg inn i ting er det overhodet ikke noe problem. Virker som du kommer med en del ubegrunnede påstander, eller misforstår jeg helt? :klø:
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #305 Skrevet 11. september 2010 Forklaringene er i tillegg enkle. Skal prisene bli lavere? Da går lønninger osv. ned. Sånn fungerer økonomien. Er maten dyr på flyplassen? Lag niste selv. Og ja, det er mulig å lage mat som ikke smaker drit. Enkle spørsmål, forbanna enkle svar! Godt sagt!
Gjest Bianca28 Skrevet 11. september 2010 #306 Skrevet 11. september 2010 Stor forskjell på Linux og Windows, for å ta et eksempel. Og hva har dette med kalkulator å gjøre? Vi kunne fritt velge merke selv, men de anbefalte å bruke samme merke som i læreboka for å gjøre det enklere for oss ifht eksemplene. Er man riktignok litt flink til å sette seg inn i ting er det overhodet ikke noe problem. Virker som du kommer med en del ubegrunnede påstander, eller misforstår jeg helt? :klø: Hva det har med det å gjøre det har ikke noe med en kalkulator å gjøre men ast skolen krever elever skal ruinere seg på å betale felre tusen for skoleutstyr. Går an å diskutere uten å gå på person
Gjest Bianca28 Skrevet 11. september 2010 #307 Skrevet 11. september 2010 Godt sagt! den kommentaren du sier godt sagt på er skikkelig bitchy. Ser ikke hva som er så nødvendig med å latterliggjøre folk på kg bare fordi de mener noe annet
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #308 Skrevet 11. september 2010 den kommentaren du sier godt sagt på er skikkelig bitchy. Ser ikke hva som er så nødvendig med å latterliggjøre folk på kg bare fordi de mener noe annet Hææ? :klø: Dette skjønte jeg virkelig ingenting av. Hvorfor siterer du ikke heller det innlegget og påpeker hva som var så himla "bitchy" med det? Jeg synes det var en enkel og grei forklaring på noe som mange i denne tråden tydeligvis ikke skjønner: Går prisene ned, vil også omsetningen synke som igjen gir laverer lønninger til de ansatte. Disse får igjen mindre penger å handle for, og de senkede prisene vil oppfattes som like "høye" fordi antall kroner på konto hos kjøper er lavere. Helt hva som er "bitchy" med det, ser jeg faktisk ikke.
Miah Skrevet 11. september 2010 #309 Skrevet 11. september 2010 Okei, jeg orker ikke lese gjennom side opp og side ned, men her kommer min kommentar. Leste at noen nevnte i begynnelsen av emnet at lønningene i Norge er lave i forhold til USA. NEI! Er dere helt spinnville?! Minstelønnen i staten jeg bodde i var 40 kroner. Jeg som kom med "alle" pengene mine fra Norge kunne kjøpe og shoppe klær konstant, men det kunne ikke andre. En bagett på Subway til $5 (30 kroner) er faktisk litt når man får en timeslønn på 40 kroner, og det er faktisk ufattelig mange som har det sånn! Så jeg vil ikke si at Norge er unormalt dyrt. Litt dyrt, ja.
Lista Skrevet 12. september 2010 #310 Skrevet 12. september 2010 Har ett matbudsjett på 2000 kroner i måneden, på to personer, og lager nesten alt fra grunnen av. Det er jo umulig? Bare en liter melk koster jo 15 kroner. To liter melk i uka og det er 120 kr i måneden. Og så skal han ha brød og pålegg til frokost, lunsj og kanskje kveldsmat hver dag, middag hver dag og gjerne litt "kosemat" en gang i blant. Jeg som student bruker rundt 2000 kroner i måneden på mat, og jeg spiser ikke avansert, og mye brødmat.
Gjest Consensio Skrevet 12. september 2010 #311 Skrevet 12. september 2010 Joda, det er fullt mulig med et matbudsjett på 2000kr pr mnd for to personer. Har selv levd en lengre periode på et slikt matbudsjett, og jeg lagde også all mat fra bunn av
aline Skrevet 12. september 2010 #312 Skrevet 12. september 2010 Det er jo umulig? Bare en liter melk koster jo 15 kroner. To liter melk i uka og det er 120 kr i måneden. Og så skal han ha brød og pålegg til frokost, lunsj og kanskje kveldsmat hver dag, middag hver dag og gjerne litt "kosemat" en gang i blant. Jeg som student bruker rundt 2000 kroner i måneden på mat, og jeg spiser ikke avansert, og mye brødmat. brødmat er faktisk ikke det billigste du spiser. Jeg levde på brød og pålegg i lang tid, etter at jeg begynte å kutte ut det, så har matbudsjettet mitt vart lenger også. byttet ut brød og pålegg med frokostblanding og drikkeyoughurt, holder lenger og koster i lengden mindre. Knekkebrød er drøyere en brød, smøreost istedenfor gulost. det er mye man kan spise som er billigere og minst like bra som brød og pålegg.
Gjest Bianca28 Skrevet 13. september 2010 #313 Skrevet 13. september 2010 Hææ? :klø: Dette skjønte jeg virkelig ingenting av. Hvorfor siterer du ikke heller det innlegget og påpeker hva som var så himla "bitchy" med det? Jeg synes det var en enkel og grei forklaring på noe som mange i denne tråden tydeligvis ikke skjønner: Går prisene ned, vil også omsetningen synke som igjen gir laverer lønninger til de ansatte. Disse får igjen mindre penger å handle for, og de senkede prisene vil oppfattes som like "høye" fordi antall kroner på konto hos kjøper er lavere. Helt hva som er "bitchy" med det, ser jeg faktisk ikke. Men omsetningen trenger ikke nødvendigvis å synke. Lavere priser gir flere kunder. Er nok av elendige restauranter med skyhøye priser som ikke får noen kunder. Tror du de får fler av å øke prisene? Hva med å lage bedre mat eller servere mat til de prisene maten faktisk er verdt?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #314 Skrevet 13. september 2010 Joda, det er fullt mulig med et matbudsjett på 2000kr pr mnd for to personer. Har selv levd en lengre periode på et slikt matbudsjett, og jeg lagde også all mat fra bunn av Hm...nøyaktig hva kjøper du inn for en hel måned da? hva koster det, og hvor handler du?
Gjest Consensio Skrevet 13. september 2010 #315 Skrevet 13. september 2010 Akkurat nå så lever vi ganske godt, er vel et par år siden jeg fikk bedre økonomi, så husker ikke helt. Men vi har alltid hatt gode middager som gryter (med kjøtt, renskav m.m.), tacos og hjemmelagede pizza i helgene, potetmos og fiskepinner, wok, svinekjøtt/kyllingfileter i diverse oppskrifter, alt med tilbehør. I kjøleskapet har vi alltid hatt juice og melk, ost, kjøttpålegg, leverpostei og annet. Handlet i forskjellige butikker, avhengig av hvilken vei jeg tok hjem. Meny, ICA, Bunnpris. Før kjøpte jeg mye halvfabrikat, Toro var min venn, og jeg slet med å få økonomien til å strekke til når det gjaldt mat, men når jeg begynte å lage mat fra bunnen av så ble det faktisk ganske mye billigere. Ikke i starten, da jeg prøvde og feilet en del, men etter en liten stund merket jeg stor forskjell på økonomien. Lager en meny for en hel måned av gangen, og har faste handledager. Dette hjelper også en del. Passe på at om man har en rett på en mandag som trenger en halv boks med rømme, så har man en rett på tirsdag som man kan bruke resten av rømma til, and so on. Da blir ikke mat dårlig eller rester kastet. Enkelte retter lager jeg litt mer av til middag så vi kan bruke det som lunch neste dag, eller evnt til middag neste dag. Noen retter lager jeg MYE av så jeg kan fryse en del ned til senere bruk. Jeg kaster aldri saus, men fryser ned det som ikke blir brukt og varmer det opp igjen til senere bruk. Kort sagt, planlegger og organiserer. Vi spiser ca 3-4 måltider hver dag og føler selv at vi spiser god mat.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #316 Skrevet 13. september 2010 Her er en oversikt som viser at prisnivået på mat i Norge er Europas høyeste. Norske husholdninger bruker nå 11,8 prosent av inntekten på mat og alkoholfrie drikkevarer, mot snaue 40 prosent i 1958. Til eksempel bruker Romanias innbyggere 29% av sin lønn på mat, Litauen og Latvia henholdsvis 25% og 22% Bare Østerrike, Storbritannia, Luxembourg og Irland kan vise til enda lavere utgifter, enn Norges 11%
oppi fløten Skrevet 13. september 2010 #317 Skrevet 13. september 2010 I Latvia er det 50 % billigere enn i Norge. f.eks en middag eller et klesplagg kan koste 50 kr eller mindre. Jeg synes Norge er litt mer høy på pæra når det gjelder politikk, økonomi og trygghet når det gjelder i forhold til andre land. De stigere prisene høyere og høyere. og synes det blir litt for mye enn vanlig. Spesielt når det gjelder førerbevis, bolig o.l De er jo blitt dobbelt så mye høyere pris. kjøp av matvarer er helt greit. prisene der klager jeg ikke på, og ikke bussprisene heller.
Gjest Bianca28 Skrevet 13. september 2010 #318 Skrevet 13. september 2010 [quote name='oppi fløten' date='13 september 2010 - 21:42' Jeg syns det er påfallende at norske restauranter ofte er folketomme men så kommer du f.eks til spania og der er det fullt med lokale folk som sitter ute og spiser hver dag, og det selv om de er fattigere enn oss.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #319 Skrevet 13. september 2010 De stigere prisene høyere og høyere. og synes det blir litt for mye enn vanlig. Spesielt når det gjelder førerbevis, bolig o.l De er jo blitt dobbelt så mye høyere pris. Snakket med en familie fra Sveits da vi var på ferie i Italia for 4 år siden, og de fortalte at boligene var ofte dobbelt så dyre som boligene i Norge, men renta gjevnt over holder seg meget lav.
Gjest Bianca28 Skrevet 13. september 2010 #320 Skrevet 13. september 2010 Snakket med en familie fra Sveits da vi var på ferie i Italia for 4 år siden, og de fortalte at boligene var ofte dobbelt så dyre som boligene i Norge, men renta gjevnt over holder seg meget lav. Men sveits ligger ikke langt unna norge i å være dyrt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå