Gå til innhold

Er Norge et dyrt land?

Fremhevede innlegg

Skrevet

vi har ikke TILBUD om (det er forresten bare 10 års gratis skole) Videregående må man kjøpe bøker og pc og alt sånt selv.

De ti første årene er pålagte. Ikke mening i at man må betale for noe man må.

Og alt det andre du nevner skulle da pinade bare mangle

Feil. Bøker er gratis på videregående. Hvprdan det er med PC just nu er jeg ikke sikker på, men man får også utstyrsstipend for annet utstyr enn bøker på VGS.

Universitetsutdannelse er også ekstremt billig i Norge, da man kun må betale en symbolsk studieavgift samt bøker selv. I tillegg til at man har en meget god låneløsning for høgre utdanning her til nads ved Lånekassen. Slike ting man man se langt etter i land som USA og Italia, f.eks.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bianca28
Skrevet

Feil. Bøker er gratis på videregående. Hvprdan det er med PC just nu er jeg ikke sikker på, men man får også utstyrsstipend for annet utstyr enn bøker på VGS.

Universitetsutdannelse er også ekstremt billig i Norge, da man kun må betale en symbolsk studieavgift samt bøker selv. I tillegg til at man har en meget god låneløsning for høgre utdanning her til nads ved Lånekassen. Slike ting man man se langt etter i land som USA og Italia, f.eks.

Ok om bøker er gratis er dette nytt. For jeg måtte kjøpe alle bøkene mine da jeg gikk på vgs helt nye mange fordi når de kom med ny utgave fikk vi ikke bruke de gamle bøkene selv om det bare var små ubetydelige forskjeller i bøkene, pluss at jeg måtte kjøpe en kalkulator til over 2000 kr. Og nå krever de at alle har pc. Ikke alle som har det fra før selv om de fleste har det.

Ikke fikk jeg noe utstyrsstipend eller noe stipend overhode siden jeg bodde hjemme. Men kan hende de har forandra nå da.

Skrevet

er du politiker kanskje?

Og det er meningsløst å sammenligne et vestlig land med et uland. Skal du sammenligne må du sammenligne med et land som er like rikt som norge.

Nei, økonom, som priser seg lykkelig for å være så heldig å være født i Norge.

Anbefaler deg siden til SSB, der finner du gode vitenskaplige undesøkelser som ikke er gjennomført av en uviten populistisk VG journalist.

Skrevet

Ok om bøker er gratis er dette nytt. For jeg måtte kjøpe alle bøkene mine da jeg gikk på vgs helt nye mange fordi når de kom med ny utgave fikk vi ikke bruke de gamle bøkene selv om det bare var små ubetydelige forskjeller i bøkene, pluss at jeg måtte kjøpe en kalkulator til over 2000 kr. Og nå krever de at alle har pc. Ikke alle som har det fra før selv om de fleste har det.

Ikke fikk jeg noe utstyrsstipend eller noe stipend overhode siden jeg bodde hjemme. Men kan hende de har forandra nå da.

Np er det en gang slik at foreldrene har forsørgelsesplikt til barna er ferdige på videregående. Men har ikke foreldrene høy nok inntekt til å klare dette, får man behovsprøvd stipend.

I forhold til bærbar PC er det litt ulik praksis fra fylke til fylke enda. I Sør-Trøndelag, f.eks., er det fom i år en leasingavtale på bærbar PC. Man betaler 650 kr pr år i leie, og etter de tre årene eier man PCen selv. Tidligere år har det ikke vært strengt nødvendig med egen PC for å følge undervisning.

Skrevet

jeg tar bussen jeg fordi jeg er heldig å bo veldig sentralt. Men faktisk fins detplasser i norge med så dårlig kollektivtrafikk at uten bil blir det vanskelig å komme seg noen sted.

Dessuten missa du poenget mitt. Poenget mitt er at vi betaler så mye skatt at staten allerede får inn en haug så jeg tror ikke de taper grasalt mye på billigere tannpleie.

Enig!

Dessuten: månedskort på buss er skrekkelig dyrt det også her i Norge: i Oslo koster et kr 580,-!

Det er jo like mye som å fylle bensin på bilen det...da en like gjerne ha en bil (selv om det da dessverre blir en enormt dyr avgift som ingen vet helt hva går til den er ikke øremerket: veiavgift på hele 3.000!!!)

Skrevet

Da jeg gikk på videregående skole i 1990-årene kostet bøker i videregående skole mye år etter år i alle 3 årene!! Nå har alt blitt gratis, mener du??

Hvor får man "utstyrsstipend", mener du? Hvor mye er det på da...??!

Universitetsutdannelse koster penger i Norge også...det er laange pensumlister hvert semester med nye kompendier og bøker som en må skaffe seg! Det blir fort mange tusenlapper.

USA er et land som har lange tradisjoner for sterke og gode stipendier - og det er maange av dem!! I land som ikke har en statlig lånekasse, er det vanslig at foreldrene tar opp banklån til en guinstig rente til studenten, eller/og de har spart fra da barna var små - og/eller studentene jobber ved siden av studiene og bruker dermed laang tid, akkurat som i Norge: omtrent alle studenter jobber ved siden av studiene i større eller mindre grad!!!

Det kan gå utover karakterene selvsagt, og folk kan bruke lang tid på å studere. Lånekassen er jo ikke noe bedre tilbud enn bankene i utlandet, studenten må jo tilbakebetale flere hundre tusen kroner!

Skrevet

Selvsagt er jeg (som sosialist) enig i at tannlege skulle vært inkludert i den offentlige helseordningen her til lands, og dette er noe det jobbes med å få innført.

Jeg er republikaner/liberal, og jeg er enig i at tannlegetjenester absolutt bør inn under folketrygdordningen med egenandelskort! Det er enormt dyrt for menigmann å besøke tannlegen i Norge, det er helt sikkert.

Du sier det "jobbes med det". Elendig arbeid, da - tydeligvis.

:filer:

Gjest Bianca28
Skrevet

Np er det en gang slik at foreldrene har forsørgelsesplikt til barna er ferdige på videregående. Men har ikke foreldrene høy nok inntekt til å klare dette, får man behovsprøvd stipend.

I forhold til bærbar PC er det litt ulik praksis fra fylke til fylke enda. I Sør-Trøndelag, f.eks., er det fom i år en leasingavtale på bærbar PC. Man betaler 650 kr pr år i leie, og etter de tre årene eier man PCen selv. Tidligere år har det ikke vært strengt nødvendig med egen PC for å følge undervisning.

Men hva om man har laptop fra før som har samme funksjon som en ny en, hvorfor pokker må de skaffe en ny hvis de ikke behøver det?

Skrevet

vi har ikke TILBUD om (det er forresten bare 10 års gratis skole) Videregående må man kjøpe bøker og pc og alt sånt selv.

De ti første årene er pålagte. Ikke mening i at man må betale for noe man må.

Og alt det andre du nevner skulle da pinade bare mangle

Hjelpe meg...NEI, du betaler ikke for å GÅ på videregående. Du betaler for BØKENE. Det er en vesentlig forskjell. Undervisningen er gratis. I motsetning til mange andre steder.

Alt det andre jeg nevner mangler i ekstremt mange andre land. Vi er faktisk så forbanna heldige her i Norge, og det er utrolig trist at du ikke har innsikt nok til å forstå det.

Men hva om man har laptop fra før som har samme funksjon som en ny en, hvorfor pokker må de skaffe en ny hvis de ikke behøver det?

Hvor i himmelens navn har du det fra? Sitatet fra Rosalie omhandlet et tilbud til de som IKKE har egen pc fra før.

Skrevet

I USA også betalar ein for bøkene ved universitetet, samt at ein betalar skulepengar for å gå der. I Portugal er skulepengane kvart semester over ei gjennomsnittlig måndedslønn, same i Australia, samstundes som støtteordningane frå staten er mindre. I Australia er det behovsprøvd støtte i forhold til foreldrene si inntekt til studenten er 25 år, dvs at dersom foreldra tener meir enn det som gir støtte får ikkje studenten støtte, sjølv om foreldra vel å ikkje gje studenten pengar.

Tannhelse skulle vore innan folketrygda, og med eigenandelskort. Og når det skjer bør skatten opp med nokre prosent, for å dekke utgiftene.

Vgs er gratis ja, og bøkene er gratis. Har vore det nokre år no. Men i mange av landa som vert nevnt her, OECD land, må elevane betale bøker sjølve.

Jada, det er ein del stipend i USA, men dei går ofte til atletar eller fattige eller dei aller mest briljante studentane. I Norge får alle eit temmeleg stort stipend: Nemleg fråvere av skulepengar! Dei fleste amerikanske stipend, tom PhD stipenda, dekker kun skulepengane. Resten, det store fleirtalet, må ha lån eller at foreldra har hatt college fond for ungane sidan dei var små, for å dekke skulepengane og bu-utgifter. Og eg er i alle fall glad eg ikkje måtte ringe mamma når eg var 25 år for å be om litt ekstra peng, fordi utgiftene hadde vore litt store det semesteret. Eg er sjeleglad vi har ei studiefinansieringsordning i Norge som gjer at naboen min fekk studere sjølv om foreldra var alkoholikarar og såkalla fattige. Eg er glad for at eg ikkje står i gjeld til mine foreldre og eg tykkjer Lånekassa er heilt grei. Kor i verda som de veit om får ALLE unge som vil studere gjere det utan å måtte ta opp lån for verken skulepengar eller bøker eller levekostnader? Ingen plass eg har hørt om i alle fall...

Gjest SmallTalk
Skrevet

Da jeg gikk på videregående skole i 1990-årene kostet bøker i videregående skole mye år etter år i alle 3 årene!! Nå har alt blitt gratis, mener du??

Hvor får man "utstyrsstipend", mener du? Hvor mye er det på da...??!

Universitetsutdannelse koster penger i Norge også...det er laange pensumlister hvert semester med nye kompendier og bøker som en må skaffe seg! Det blir fort mange tusenlapper.

USA er et land som har lange tradisjoner for sterke og gode stipendier - og det er maange av dem!! I land som ikke har en statlig lånekasse, er det vanslig at foreldrene tar opp banklån til en guinstig rente til studenten, eller/og de har spart fra da barna var små - og/eller studentene jobber ved siden av studiene og bruker dermed laang tid, akkurat som i Norge: omtrent alle studenter jobber ved siden av studiene i større eller mindre grad!!!

Det kan gå utover karakterene selvsagt, og folk kan bruke lang tid på å studere. Lånekassen er jo ikke noe bedre tilbud enn bankene i utlandet, studenten må jo tilbakebetale flere hundre tusen kroner!

Ja, bøkene på vgs er gratis nå. Ny reform som kom for 5-6 år siden eller noe sånn. Utstyrstipendet varierer med hvilken linje man går på. Går man på linjer hvor man må kjøpe mye utstyr selv (tegning/form/farge, naturbruk, mekken, idrettslinja, kokk/konditor) så får man mer i utstyrsstipend enn dersom man går allmenn.

Igjen, i USA så får ikke den normale middleklasse stipender. De går til folk som har utmerket seg med spesielle skills eller til de som er så fattige at de ikke hadde hatt råd til å gå på skole ellers.

Og jo, Lånekassa er et ekstremt mye bedre tilbud enn diverse banklån i utlandet. De færreste lån er helt personlige (dvs at det faller bort når du dør, du kan søke om å få slettet gjeld dersom du blir 100% ufør), men arves videre til andre personer i slekta dersom noe skjer. I tillegg så er det ikke alle som må tilbakebetale "flerehundretusen". Det kommer helt an på hvor lang utdanning man tar, det. Bachelor gir ca 150.000 i lån. Det blir ikke såååå mange hundretusen å betale tilbake som du skal ha det til.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Enig!

Dessuten: månedskort på buss er skrekkelig dyrt det også her i Norge: i Oslo koster et kr 580,-!

Det er jo like mye som å fylle bensin på bilen det...da en like gjerne ha en bil (selv om det da dessverre blir en enormt dyr avgift som ingen vet helt hva går til den er ikke øremerket: veiavgift på hele 3.000!!!)

Kun 580,- for månedskort i Oslo, hvor man i tillegg da har kollektivtilbud mange ganger om dagen?! SLUTT Å SYTE er min kommetar da.

Jeg bor på landet og dersom jeg skal pendle med buss til jobben så koster månedskortet mitt 1200 kr, og dette er ikke engang på en ekspressbuss. I tillegg vil jeg da kun ha 1 bussavgang på morgenen til jobb og en bussavgang hjem på ettermiddagen. Siste buss går hjemover kl 16, og stakkars den som ikke rekker denne.

Jeg kjører bil til jobben, noe annet er helt uaktuelt.

Skrevet

:roll:

Oi.. Det er ikke mye som går inn, er det vel?

Skrevet

Ja ha...behovsprøvd støtte betyr jo bare at de foreldrene som tilsammen tjener mindre enn brutto, er det 200.000, eller noe sånt, får støtte til de eventuelle barna som velger videregående.

Det gjelder jo bare de ytterst få...andre som er på gjennomsnittet ser på disse utgiftene som et krafttak i budsjettet og må knipe inn, men de tjener selvsagt likevel over minimumsgrensene som er lave i den norske stat.

PC-leasing er løsningen? Ja ha? Men de som ikke har råd har ikke råd.

Gratis skolebøker i videregående skole for alle?! Dette koster jo mange tusen kroner per elev, og du mener dette gjelder alle???

Gjest Bianca28
Skrevet

:roll:

Oi.. Det er ikke mye som går inn, er det vel?

Hva mener du nå?

Gjest Bianca28
Skrevet

Hjelpe meg...NEI, du betaler ikke for å GÅ på videregående. Du betaler for BØKENE. Det er en vesentlig forskjell. Undervisningen er gratis. I motsetning til mange andre steder.

Alt det andre jeg nevner mangler i ekstremt mange andre land. Vi er faktisk så forbanna heldige her i Norge, og det er utrolig trist at du ikke har innsikt nok til å forstå det.

Hvor i himmelens navn har du det fra? Sitatet fra Rosalie omhandlet et tilbud til de som IKKE har egen pc fra før.

Jeg har faktisk hørt om skoler som krever at de har akkurat det merket

Skrevet

Hva mener du nå?

Mange her inne har prøvd å forklare deg ganske så åpenbare ting gang på gang, men det virker ikke som du er istand til eller vil forstå det.

Makan til trangsynthet skal en lete lenge etter. Diskusjonen hadde vært mye enklere og mer interessant om du hadde iallefall prøvd å forstå hva som blir skrevet.

Gjest Bianca28
Skrevet

Mange her inne har prøvd å forklare deg ganske så åpenbare ting gang på gang, men det virker ikke som du er istand til eller vil forstå det.

Makan til trangsynthet skal en lete lenge etter. Diskusjonen hadde vært mye enklere og mer interessant om du hadde iallefall prøvd å forstå hva som blir skrevet.

jeg gidder iallefall ikke prøve å forstå når jeg får spydige kommentarer

Skrevet

jeg gidder iallefall ikke prøve å forstå når jeg får spydige kommentarer

Alt her inne har da ikke vært spydige kommentarer? Da burde du vel forstått noe av det?

Gjest Bianca28
Skrevet

Alt her inne har da ikke vært spydige kommentarer? Da burde du vel forstått noe av det?

ikke alt. men dine siste kommentarer snakker jeg om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...