iingvild Skrevet 13. mai 2011 #101 Del Skrevet 13. mai 2011 Hei! Håper dere får en fin helg! Ønsker dere en fin 17. mai! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #102 Del Skrevet 15. mai 2011 Kjolen var kjempenydelig. Ikke godt med mageknip, håper det går bedre nå med deg. Håper forresten du føler deg bedre etter at frøkna uheldigvis hoppet på magen. Blir deilig med en liten hageflekk rundt huset, og skjønner godt at A er entusiastisk, er jo store maskiner som fascinerer små frøkner. Ja kjolen ser veldig fin ut på bildet! Den er ennå ikkje komt, så den må komme i måro om eg skal ha den på 17. Om den kjem etter 17. håpar eg den ikkje passar/er fin, for då gjer det ingenting om den ikkje kom før 17.! Haha. Hadde tenkt til å nevne magehoppet til jordmor på onsdag, men eg glømte det. Kjenner jo mykje bevegelse, så eg er ikkje bekymra for at babyen er skada. Det skal vel uansett mykje til. Trur helst eg fekk vondt i andre organer, som er trykka opp og ut no :gjeiper: 'Hageflekken' er ganske stor, så det er litt arbeid med å jevne jorda ut til å bli fin ferdig plen. Og det er tungt arbeid, så det blir med korte økter. Kjenner det godt i ryggen etter ein halvtimes økt. Hei! Håper dere får en fin helg! Ønsker dere en fin 17. mai! TAkk, og god 17. mai til deg og, iingvild! Reknar med at du tek ein rolig dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #103 Del Skrevet 15. mai 2011 Var hos jordmor på onsdag, då var eg 20 veker. Har justert vekene etter UL. Var hos ei anna jordmor enn den eg vanligvis har, ein veldig hyggelig ein. Veldig greitt å vere i kontakt med fleire av dei 5-6 jordmødrene som er der, for me veit jo ikkje kven som har vakt når babyen skal ut. Stoffskifteprøvane var litt høge, så eg må auke litt på dosen. Vekt opp 5 kg. Blodtrykket var litegranne høgt ifølge jordmor, men ingenting å bry seg med ettersom urin var fin, og eg ikkje hadde hovudverk. (Når eg kjem heim og ser på helsekortet står det 118 over 80, og det er vel ikkje høgt ) Fosterlyd måtte han leite leeeenge etter, men fann den til slutt. Sånn var det på sist kontroll og, men då trudde jm at morkaka låg foran. Det gjorde den ikkje, iflg UL. Jordmora høyrde både spark, hikke og pulseringa i navlestrengen, men fosterlyden var vanskelig å finne. Hikken kjenner eg forresten ikkje ennå, så det var moro at jm høyrde det. Kjenner masse bevegelse kvar dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 15. mai 2011 #104 Del Skrevet 15. mai 2011 Virker som krabaten er aktiv ihvertfall. Og det i seg selv er jo et godt tegn etter et uheldig magehopp. Her opplevde jeg å få bilbeltet litt stramt mot magen, da forloveden var litt brå. Satt og ventet på å kjenne bevegelse, og etter en stund våknet hun opp igjen og bevegde seg litt. Hun har bevegd seg en del i dag også, så er ikke akkurat bekymret. Litt spesielt med hikke, spark og navelstrengen, at det kunne høres. Synes heller ikke akkurat blodtrykket ditt var så høyt jeg, tror heller ikke det er det. Trodde det skulle bli en liten koselig hageflekk, for jeg forestiller meg sånne små områder bak hus. Håper du får en fin fin uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 16. mai 2011 Forfatter #105 Del Skrevet 16. mai 2011 Takk for det, Delphina! Litt spesielt med hikke, spark og navelstrengen, at det kunne høres. Synes heller ikke akkurat blodtrykket ditt var så høyt jeg, tror heller ikke det er det. Spark høyrdes ut som spraking, som når ein dunkar på ein mikrofon. Hikken var mykje likt, men svakare, og regelmessig. Pulseringa i navlestrengen er som ein jevn flushe-lyd. Flush - flush - Hjertelyden er tydelige raske slag, som vår eigen puls. - Glømte å få med at på kontrollen blei jordmora veldig obs på navlen min. Den har begynt å tute litt ut allerede, sånn som dei siste vekene før termin sist. Jordmora klemte og trykte og drog litt i navlen, og spurte om den var sånn sist, og korleis den har vore før eg blei gravid no. Den har jo vore litt annerledes no etter fødselen, men det har eg ikkje tenkt på... Såg i et program på teve her ein dag om noko som heitte navlebrokk. Mon tru om det var det jordmora tenkte på når han sjekka? Eg syns berre det var litt rart der og då, så eg glømte å spørre meir. Kjolen min kom ikkje! Asos har delt opp sendinga, så capribuksa eg bestilte i samme slengen, kom i dag, men ikkje kjolen som eg skulle hatt i måro... Søren! Så nå må eg inn i skapet og prøve alt eg har, og finne ut kva eg skal ha på meg i måro. God 17. mai alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 25. mai 2011 #106 Del Skrevet 25. mai 2011 Heisann! Du har falt ut av mine innlegg! Sånn går det når man er lite aktiv her inne... Men nå er du fanget opp igjen. Fint (og litt sårt ) å lese om graviditeten din! Tenk at du har kommet så langt alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #107 Del Skrevet 25. mai 2011 Heisann! Du har falt ut av mine innlegg! Sånn går det når man er lite aktiv her inne... Men nå er du fanget opp igjen. Fint (og litt sårt ) å lese om graviditeten din! Tenk at du har kommet så langt alt. Du, det forstår eg godt... Eg har bevisst ikkje vore aktiv i boka di i det siste, fordi, ja... Men eg har fulgt med deg, og håpar at det går bra med deg. Og med vetle spira di! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 26. mai 2011 #108 Del Skrevet 26. mai 2011 Du, det forstår eg godt... Eg har bevisst ikkje vore aktiv i boka di i det siste, fordi, ja... Men eg har fulgt med deg, og håpar at det går bra med deg. Og med vetle spira di! Du er så god! Tenk at du har tenkt det! Takk! Men jeg vil gjerne ha deg på besøk i dagboka mi, altså. Bare så du vet det. Jeg må jo bare bearbeide det som skjedde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 3. juni 2011 Forfatter #109 Del Skrevet 3. juni 2011 Dagane flyr, 23+2 i dag. Magen er stor, unødvendig stor... Magebilde blir det ikkje, men ei lita historie for å vise: eg stod i dusjen for snart to veker sidan. Heldt 'etuiet' til barberbladet i handa (sånn lite plast-hus), og mista det. Stussa over at eg ikkje høyrde at det datt i golvet. Ser ned, og der ligg det oppå magen min. Jada. Då var eg berre halveis. Vekta viser no opp 7 kg. Ubehagelig mykje, sidan eg gjekk opp totalt 10 kg med A. Men eg mista vekta (og meir til) veldig raskt etter fødselen sist, så eg får håpe det samme skjer denne gang. Eg treng ikkje fleire kg, akkurat :gjeiper: Formen er fin, bortsett frå hofter og rygg. Det begynner å bli ganske plagsomt no, og hindrar meg i å gjere ting. Har time hos jordmor neste fredag, og skal høyre med henne kva eg kan gjere. Sparka i magen har blitt kraftigare. Det er stadig berre spark nedover, godt under navlen, så ho sit nok inni her. Sambo kjende spark for ei god veke sidan for første gang, når eg låg inntil ryggen hans. No har me ferie! Har tatt oss ei veke no tidlig på sommaren, håpar på fint ver. Det blir arbeidsferie, me har et hus å beise ferdig og ein garasje å bygge. Og ein plen å bearbeide ferdig og så, om veret tillet det. Ikkje at eg deltek nevneverdig i nevnte aktivitetar, men så er me nå heime ilag alle tre. Eg og A puslar mellom anna med planting av stauder i potter. (Svigermor kom med ei eske full av stauder, og eitt frukt-tre, til oss, som ho har skrive etter. ) I ettermiddag blir det grilling hos svoger m/fam. Gler meg! *glad i mat* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aimee Skrevet 6. juni 2011 #110 Del Skrevet 6. juni 2011 Hei hei! Jeg vil bare si at jeg følger med og synes det er veldig koselig med oppdateringer! Det er ikke så ofte jeg tar meg tid til å skrive og kommentere lenger, men jeg er i hvert fall her Håper formen din fortsetter å være god og at kiloene ikke raser på, det er kanskje vanskelig å unngå, men fysj så ubehagelig! Det vet jeg alt om nå. Jeg gikk opp rundt 15 kilo denne gangen og ALT var på magen. Ikke bra for knær og bein, og ikke minst pusten.. Hei hurra for grillsesong og matglade gravide- og ammende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 7. juni 2011 Forfatter #111 Del Skrevet 7. juni 2011 Hei Aimee! Hyggelig at du les, om du ikkje skriv så mykje. Det forstår eg godt! Tenker på deg, tenk å ha TO små babyar på ein gong! Og store O treng jo mammaen sin og, så eg reknar med at du har nok å finne på om dagane. Håpar dei to små er rolige og gir deg litt kvile innimellom 15 kg med to babyar ganske tett til termin er vel ikkje ille? Mamma la visst på seg over 20 kg med første :dåne: Nå var ho lita og tynn i utgangspunktet då, men det har ho ikkje vore etterpå Huffameg! Eg forsøker å ikkje bry meg så mykje om vekta, det får bli som det blir, så får eg gjere noko med det etter amming ved behov. Skulle ønske eg kunne sagt at eg ikkje kunne gjort noko annleis no, men eg et nok for mykje søtt og salt for tida. Sjerpings! Me har ferie denne veka, og eg har blitt sørpe forkjøla... Jippi! Sambo er ute og spikrar garasje, og eg har innetid. Forsøker å halde huset og ordne middag, meir orkar eg ikkje. I går hadde eg A inne heile dagen, i dag er ho hos svigermor. Begynte på et par små sokkar i går. Pittesmå kvite skor Har lyst å hekle et teppe med bestemorsruter, men det er nok lurt å starte på et par mindre prosjekt først. Har funne oppskrift på drops her, men vil har meir sterke fargar. Et fargerikt teppe, sånne som besta har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 10. juni 2011 Forfatter #112 Del Skrevet 10. juni 2011 Var hos jordmor igjen i dag. Ga uttrykk for at bekkenet begynner å bli vondt nå, og me snakka litt om aktivitet, begrensing og mulig behandling. Blei enige om at eg skal kontakte fysioterapeut kommande veke. Urin ok, vekt opp 7 kg. Skal ta nye stoffskifteprøvar i neste veke. Fosterlyd var lett å finne i dag, i motsetning til i veke 16 og veke 20. Fosterlyd 150, typisk jentelyd ifølge jordmor No er det pinse og langhelg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iingvild Skrevet 20. juni 2011 #113 Del Skrevet 20. juni 2011 Koselig å følge med her inne. Å være mamma til ei lita prinsesse og ha stor mage er ikke alltid det letteste. Godt å ha litt barnevakt av og til! Stor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 30. juni 2011 #114 Del Skrevet 30. juni 2011 Jeg har visst vært veldig dårlig til å legge igjen spor her... Hvordan går det? Bekkenet fortsatt kranglete? Ha en fin dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 9. juli 2011 Forfatter #115 Del Skrevet 9. juli 2011 Hei iingvild og Ripsy! Bekkenet er framdeles vondt ja, bedre er det i alle fall ikkje blitt. I går hadde eg første time hos fysioterapeut, og det var fint å få litt veiledning i kva eg bør styre unna, og korleis eg skal bevege meg mest mulig skånsomt for bekkenet. Og så trykte ho litt i korsryggen min. Resten av dagen hadde eg utrulig vondt i ryggen! Hadde litt vondt i ryggen før eg var hos henne og, ho påpeika at det var fordi belastningen blir feil, både fordi eg har endra tyngdepunkt pga magen, og fordi eg vernar bekkenet ved bevegelse. Dagen i går blei ikkje bedre av at eg fekk så vondt i magen, har det ennå. Veldig opp og ned, akkurat no har eg ikkje vondt. Det går visst noko omgangssjuke her, så eg skal vere glad til omdet ikkje blir verre. På grunn av både rygg- og magevondt sov eg frå 5-7 i går ettermiddag, og eg har hatt ein liten kvil i formiddag og. Sambo bygger garasje, så han kjørte A opp til svigermor. Godt å ha litt åleine-tid kjenner eg. 28+3 i dag, så då er eg inne i 3. trimester. Gler meg veldig til å 'bli ferdig' no, og til å bli 2-barnsmamma. Har ein del å gjere før babyen kan komme, finne fram og vaske dei minste kleda og sånn. Skinnposen til vogna skal rensast, men eg må finne ut kven som kan gjere jobben. A må få ny seng, så babyen kan overta hennar. To veker igjen til ferie, men på torsdag kjente eg at nok var nok, og var til lege. Fortalte at eg var sliten, og ikkje har energi igjen etter jobb. Og at eg har stadig verk i kroppen, spesielt i bekken og rygg. Han sjukmeldte meg 50% fram til ferien, og det kjenner eg var godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 10. juli 2011 Forfatter #116 Del Skrevet 10. juli 2011 Hadde så vondt i både mage og rygg i går, så eg ringte føden. Jordmora var ikkje så opptatt av at eg hadde vondt i magen (det kunne jo vere kva som helst, noko eg har ete, eller fordøyelsesproblemer f.eks.) men var opptatt av kynnarane. Når eg i utgangspunktet har vondt i magen kjennest kynnarane veldig vonde, men me blei enige om at eg skulle følge med på hyppigare eller vondare kynnarar, ellers kunne eg avvente til neste kontroll som er allerede på mandag. Det slo meg først i dag at magevondtene kunne komme av den blodåra som kunne komme i klem, Vena Cava. Eg har jo lagt mykje på rygg på sofa og i senga dei siste par dagane, på grunn av ryggvondt. Har ikkje lagt på ryggen i dag, og har ikkje hatt vondt i magen. Kjenner godt at eg er sliten i kroppen, og har kynnarar som er, om ikkje direkte vonde, så ubehagelige. Det er nok på tide å roe ned aktiviteten her. Følest litt vanskelig å innsjå at eg ikkje er i form, men det er på tide å faktisk roe ned no. Det er jo faktisk 3 månadar igjen, men eg håpar jo at babyen skal få bli der den er fram til termin, og at ting fungerer fint her heime fram til då. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 11. juli 2011 #117 Del Skrevet 11. juli 2011 Bra magen er litt bedre. Jeg har også en del kynnere og har slitt litt med å godta at jeg må ta det litt roligere når de kommer... Hodet vil som regel mer enn kroppen, men vi må nok bare innse at sånn blir det de neste 3 mnd. Vi har jo et lite nurk som skal ha det bra inni der lengst mulig. Vi får bli spreke etter fødsel! Ha en fin uke Frida Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 11. juli 2011 Forfatter #118 Del Skrevet 11. juli 2011 Ha en fin uke Frida Takk for det, Ripsy! Eg føler allerede at denne veka blir bedre enn forrige Det er noko med å innsjå realitetene... Viljen har vore sterkare enn fysikken i det siste, og no er det nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Frida* Skrevet 11. juli 2011 Forfatter #119 Del Skrevet 11. juli 2011 28+5 i dag, har nett vore på kontroll hos jordmor. Blodtrykk bra, vekt opp 8 kg. Symfysemålet ligg akkurat langs den øverste streken, følger i alle fall kurva som den skal. Jordmora sa at babyen 'vokser bra', og at vekta ved termin nok blir meir enn A si, ho vog 3925. *haha, nå er det turn i magen her. Veldig rart!* Babyen ligg i hodeleie, så det stemmer jo godt med alle sparka og små spisse kroppsdeler (beina) eg kjenner øverst på magen. Magevondtene er borte, men i dag er sambo sjuk med kvalme og hovudverk. Reknar derfor med at det var noko som går som plaga meg i helga. Har litt vondt i hovudet sjølv no, men håpar det ikkje blir verre. 50% arbeidsdag er godt! Var heime kl 13, så no har eg gått ein liten tur opp i skogen her. Deilig å rusle heilt åleine, og sitje på ein stubbe og kikke på hestane og høyre på kråkene som krangla. No skal eg forberede litt middag, før eg hentar A i barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 11. juli 2011 #120 Del Skrevet 11. juli 2011 (endret) Godt å lese at alt står bra til med mageboeren! Du, jeg bare tenkte at jeg skulle nevne at vi har hatt en alldeles super dag på Folkemuseet i dag, Turnerose har kost seg glugg ihjel! Sånn siden du lurte på aktiviteter i Oslo for en stund siden. Vi var med på fôring av dyrene, kjørte hest og vogn, spiste lefser (også kalt pannekaker av enkelte ), lekte på lekeplassen, kjøpte gammeldagse bringebærdrops, så på gamle leker på museet og kikket inn i "lale hus" - altså rare hus. (Jeg siterer Turnerose: "Mamma, vol el hjemme? Huset mitt?") I mange av dem var det tilogmed babyer og sykler (dvs vugger og rokker ). Så det kan kanskje være noe for dere også? Deilig å være ute og rusle rundt for oss store også. Høres lurt ut med 50% sykemelding. Pass godt på deg selv! Endret 11. juli 2011 av *Joyce* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå