I.am.me Skrevet 27. juli 2010 #41 Skrevet 27. juli 2010 Jeg er veldig kresen på mat, men til gjengjeld er jeg veldig glad i det som jeg virkelig liker Likevel kjenner jeg meg igjen i masse av det folk skriver her at de ikke liker. Så, for å ramse opp det hele så liker jeg ikke: - Mat som er helt hvitt (bortsett fra noen få ting). Rømme, dressing, fiskeboller i hvitsaus, grøt, osv. - Mat som har ekkel/rar konsistens. - Mat som har ekkel/rar ettersmak. - Er skeptisk til mat som andre har lagd. Ikke hvis det er nære venner og familie, men restauranter og cafèer og lignende. Det er ikke sånn at jeg ikke spiser ute, men spiser på steder som jeg kjenner godt til og spiser mat som alltid er godt stekt.
Elidina Skrevet 27. juli 2010 #42 Skrevet 27. juli 2010 Bodsennep Brunost Fettet på fisk Storfemage(absolutt den verste matopplevelsen jeg har vært borti) Lungemos (naturell) Torskerognkaker Kald salami Øl
ikønn Skrevet 27. juli 2010 #43 Skrevet 27. juli 2010 Det er en del ting jeg ikke liker, men noe av det verste er Fisk av alle slag, utenom røkt laks! Ble dårlig av en fiskemiddag en gang, og etter blir jeg kvalm bare av lukta.. Sennep! Æsje.. Erter Eggeplomme. Er så rar konsistens... Ananas på boks.. Snegler. Det smakte gummidekk. Skulle ønske jeg ikke er så kresen.. Er så mye som ser godt ut...
Gjest boblebrus Skrevet 27. juli 2010 #44 Skrevet 27. juli 2010 Jeg var mye mer kresen før, og har lært meg å like mye ettersom årene har gått, men det er noe jeg fremdeles ikke klarer: - Banan (uansett. Alt med banan/banansmak osv. Jeg kan aldri huske at jeg har likt banan, og det byr meg rett og slett i mot. Da moren min ga meg banan som baby, kastet jeg bare opp.) - Eplekake (alle elsker eplekake, men ikke jeg ) - Sild (sursild, sild i tomat osv.) - Erter (jeg KAN spise det, men da kun litt, som tilbehør for å være høflig til den som serverer. f.eks. kjæresten, som elsker det). - Fårikål (eller generelt fårekjøtt. Liker ikke smaken. ) - ekle ting som snegler, saueøyne, blåskjell og ting som rett og slett blir for klissete og bløtt. - Rå tomater (kan spise, men lager jeg mat til meg selv unngår jeg det helst). - Blåbær (akkurat som eplekake. Alle digger blåbær, men ikke jeg ) Og det var vel det jeg kom på i farta
Mokkaa Skrevet 27. juli 2010 #45 Skrevet 27. juli 2010 Jeg elsker mat og hvis jeg sammenligner meg med andre så er jeg ikke kresen. Er det noe jeg ikke har smakt så smaker jeg på det med midre det lukter veldig rart/vondt. Men det er noen ting jeg ikke liker : Overmoden banan og andre banan ting som ikke er selve frukten Tørket frukt (bortsett fra i go'morgen yougert, vet det er veldig lite...) Appelsinsyltetøy Havregrøt Eplekake(liker kaken men ikke de klisete eplene) Er heller ikke kjempe begeistrer for brunost og prim, det blir på en måte får mektig smak
The Kitten Skrevet 27. juli 2010 #46 Skrevet 27. juli 2010 (endret) Jeg liker ikke: Egg, blir kvalm bare av lukten. Reker, konsistensen er grusom, som å tygge på en finger. Krabbe Kokt fisk (men elsker alle former for stekt, grillet og ovnsbakt fisk) Melk Jordbærmilkshake Jordbæris Jordbærsyltetøy Appelsinsyltetøy Sjokolade med fyll Sjokoladeis Sjokolade som ikke smaker sjokolade Kaker med unntak av Oreo Dream, hjemmelaget sjokoladekake og marokkanske honningkaker. Stekt løk Svinekjøtt (spesielt skinke og pølser) med unntak av sprøstekt svinesvor. Rømmegrøt Makrell i tomat (har ikke smakt, men lukten skremmer meg) Brunost Rosevin Lakris Sylteagurk Majones Sjokoladepudding Karamellpudding Blomkålsuppe Får-i-kål Rosiner Ostepop Salat med dressing Vaniljesaus En del mat som er vanlig å ha smeltet ost på som f.eks pizza og lasagne foretrekker jeg uten ost, men kan fint spise det med ost også. Ellers har jeg ikke smakt sushi, smalahove, snegler, m.m. men tviler på at det ville falt i smak. Endret 27. juli 2010 av The Kitten
The Kitten Skrevet 27. juli 2010 #47 Skrevet 27. juli 2010 Jeg var mye mer kresen før, og har lært meg å like mye ettersom årene har gått, men det er noe jeg fremdeles ikke klarer: - Banan (uansett. Alt med banan/banansmak osv. Jeg kan aldri huske at jeg har likt banan, og det byr meg rett og slett i mot. Da moren min ga meg banan som baby, kastet jeg bare opp.) - Eplekake (alle elsker eplekake, men ikke jeg ) - Sild (sursild, sild i tomat osv.) - Erter (jeg KAN spise det, men da kun litt, som tilbehør for å være høflig til den som serverer. f.eks. kjæresten, som elsker det). - Fårikål (eller generelt fårekjøtt. Liker ikke smaken. ) - ekle ting som snegler, saueøyne, blåskjell og ting som rett og slett blir for klissete og bløtt. - Rå tomater (kan spise, men lager jeg mat til meg selv unngår jeg det helst). - Blåbær (akkurat som eplekake. Alle digger blåbær, men ikke jeg ) Og det var vel det jeg kom på i farta Hadde det ikke vært for de forbanna eplene i eplekaken hadde jeg likt den.
The Kitten Skrevet 27. juli 2010 #48 Skrevet 27. juli 2010 (endret) Jeg kom, tro det eller ei, på mer: Kaffedrikker med melk Hapå Appelsinsaft Løkrull Leverpostei Marsipan Er ikke overbegeistet for kjeks heller, synes det fort blir tørt. Endret 27. juli 2010 av The Kitten
Pitabrød Skrevet 27. juli 2010 #49 Skrevet 27. juli 2010 Mat jeg ikke liker: -Alt av fisk og kjøtt bortsett fra laks og kylling. -Sylteagurker -Selleri. Jeg hater faktisk selleri, fy faen så JÆVLI ekkelt!! -Jordbæris. Nasty. -Vanlig melk. Sjokolademelk går greit. Er heller ikke så begeistra for gele eller sjokoladepudding, eller noe geleaktig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juli 2010 #50 Skrevet 27. juli 2010 Jeg blir regelrett deppa av å lese de endeløse listene i denne tråden.
The Kitten Skrevet 28. juli 2010 #51 Skrevet 28. juli 2010 Jeg blir regelrett deppa av å lese de endeløse listene i denne tråden. Hvorfor det?
hjertesukka Skrevet 28. juli 2010 #52 Skrevet 28. juli 2010 Jeg spiser ikke: - Pølse i brød med rekesalat/bensinstasjonsmat - Ferdigkjøpte hamburgere/kjøttkaker - Sjokolade - Cola (eller noen som helst form for brus) - Snop - Søt kjeks og ferdigkjøpte kaker
Olive Skrevet 28. juli 2010 #53 Skrevet 28. juli 2010 Jeg spiser ikke: -Sjømat -Ketchup -Sopp -Majones/remulade/dressing -Grøt -Hermetisk mat -Sau/lam Bortsett fra disse "småtingene" er jeg altetende
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #54 Skrevet 28. juli 2010 Oliven. Jeg prøver og prøver og prøver, men nå har jeg prøvd i mange år, og jeg synes fortsatt ikke oliven smaker noe godt. Kanskje om noen år igjen? Jeg smaker på stort sett alt jevnlig, for å se om smaksløkene har endret seg. Og joda, har en hel liste med ting jeg ikke likte for 10 år siden som jeg liker i dag! Men altså ikke oliven.
sprettball Skrevet 28. juli 2010 #55 Skrevet 28. juli 2010 Var veldig kresen som barn, men det kommer seg.. det eneste problemet på min "ikke liker" liste er: LØK Ellers er så styrer jeg unna dette.. men er jo ikke så ofte man blir utsatt for det: Hvalkjøtt Blekksprut Sild Makrell i Tomat Ansjos
Gjest Eurodice Skrevet 28. juli 2010 #56 Skrevet 28. juli 2010 (endret) Jeg spiser ikke noe i myke varianter, krem, softis, oljedryppende salater, påleggssalater, dressing, majones, sennep. Slike ting kaster jeg opp av. Dessuten klarer jeg ikke agurk, squash og rødbeter heller, selvom de er av fast konsistens. Jeg bruker ikke kumelk i noen form heller. "Enhver arts melk er for dets avkom" som flere ernæringseksperter sier. Enzymene i kumelk er ikke beregnet for menneskemager. Endret 28. juli 2010 av Belladonna
Gjest Sobril Skrevet 28. juli 2010 #57 Skrevet 28. juli 2010 (endret) Nærmest altetende, men det er et par ting jeg gjerne unngår om jeg kan; pesto og soltørket tomat. Av drikke så er jeg ikke spesielt glad i alkohol - alt til sin tid, for det hender øl KAN være godt. Aquavit har jeg aldri smakt da lukten gir meg brekninger. Endret 28. juli 2010 av Sobril
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #58 Skrevet 28. juli 2010 Hvorfor det? Jeg er ikke samme anonyme bruker som du spurte, men jeg svarer likevel. Jeg syns det er direkte merkelig at voksne mennesker kan være så pinglete i matveien. For å være helt ærlig; hvis jeg hadde truffet en med en så lang liste, hadde jeg tenkt at vedkommende var litt barnslig. Det er vanlig å utvikle smaksløkene noe ettersom man blir eldre, og jeg lurer på hvorfor det ikke skjer hos noen. At man har noen ting man ikke liker er greit nok, men å ha lange lister, blir noe annet. Og så syns jeg det er forskjell på å ha en del ting man ikke liker, og å ikke spise maten når man får det servert på besøk. Det er normal høflighet å spise litt, selv om man ikke liker maten, spør du meg. Nå snakker jeg ikke til deg da, Kitten, men mer om folk jeg vet om som gjør det veldig tydelig hva de ikke liker. Jeg blir nok litt stresset av å lese om sånt også, da jeg jevnlig har folk på middag. Jeg tar hensyn til alle allergier, og jeg ender gjerne med å ta hensyn til smakspreferanser også, men helt ærlig tenker jeg noen ganger at jeg skulle ønske jeg ikke visste hva folk i familien og vennekretsen ikke liker. For meg ville det være helt merkelig å opplyse andre folk om de tingene jeg ikke liker, fordi jeg ikke ønsker å bli oppfattet som sær eller vanskelig.
The Kitten Skrevet 28. juli 2010 #59 Skrevet 28. juli 2010 (endret) Jeg er ikke samme anonyme bruker som du spurte, men jeg svarer likevel. Jeg syns det er direkte merkelig at voksne mennesker kan være så pinglete i matveien. For å være helt ærlig; hvis jeg hadde truffet en med en så lang liste, hadde jeg tenkt at vedkommende var litt barnslig. Det er vanlig å utvikle smaksløkene noe ettersom man blir eldre, og jeg lurer på hvorfor det ikke skjer hos noen. At man har noen ting man ikke liker er greit nok, men å ha lange lister, blir noe annet. Og så syns jeg det er forskjell på å ha en del ting man ikke liker, og å ikke spise maten når man får det servert på besøk. Det er normal høflighet å spise litt, selv om man ikke liker maten, spør du meg. Nå snakker jeg ikke til deg da, Kitten, men mer om folk jeg vet om som gjør det veldig tydelig hva de ikke liker. Jeg blir nok litt stresset av å lese om sånt også, da jeg jevnlig har folk på middag. Jeg tar hensyn til alle allergier, og jeg ender gjerne med å ta hensyn til smakspreferanser også, men helt ærlig tenker jeg noen ganger at jeg skulle ønske jeg ikke visste hva folk i familien og vennekretsen ikke liker. For meg ville det være helt merkelig å opplyse andre folk om de tingene jeg ikke liker, fordi jeg ikke ønsker å bli oppfattet som sær eller vanskelig. De eneste tingene på min liste som jeg ikke spiser uansett er egg og reker. De andre tingene er mat jeg styrer unna når jeg kan velge, men som jeg helt fint kan spise hvis jeg får de servert. Er eller ikke redd for å smake på nye matvarer, og er enig i at voksne mennesker bør kunne spise litt av ting de ikke liker i besøk. Endret 28. juli 2010 av The Kitten
Zzyzx Skrevet 29. juli 2010 #60 Skrevet 29. juli 2010 Jeg kommer på svært lite jeg liker så dårlig at jeg ikke spiser det om jeg får det servert. Ellers lever jeg etter følgende prinsipp: I'll try anything twice, on the off-chance that I botched it up the first time
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå