Gå til innhold

Ill communication


Molo

Anbefalte innlegg

Når du sier det på den måten er det jo bare å være misunnelig :ler:

Heslige sysler - er det en omskriving for huslige sysler, eller er det andre ting jeg ikke har fantasi til å forestille meg? :fnise:

:kaffekopp:

Haha, da skulle du vært her i går. Jeg var alene med begge, legging med to og natt med to helt alene. Resultat: en stk. meg som sitter her fullstendig komatøs, ute av stand til å gjøre noesomhelst etter en natt med dårlig og lite søvn. Var ikke den ene våken, så var den andre våken, for å si det sånn. Merkelige greier det der, vanligvis er vi jo heldigvis vant til to barn som sover relativt greit, men i natt derimot... Blah!

Heslige sysler var da meget treffende oversatt av autocorrect, for en gangs skyld ;)

Ok, nå blir det seriøse mengder kaffe her. Skål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miss O'Hara

Slik som jobben min er for øyeblikket ville jeg byttet bort den mot søvnløse småunger når som helst :blink:

Hvis du ikke bor langt unna meg kan vi helt sikkert få til en ordning :ler:

Håper du får deg en blund i løpet av dagen, det er det som er deilig med permisjon! Hadde jeg skullet gjøre ting om igjen, ville jeg vært snillere med meg selv under permisjonen og ikke insistert på å holde alt ved like... skulle ha innvilget litt unntakstilstand og latt meg drive litt mer med av dagene når jeg hadde dem der :sukk:

:troest::kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine ting med dagen i dag:

- å få sove sammenhengende fra kl. 24 til 07.12

- å være alene oppe med to blide jenter på morgenkvisten mens mannen får sove litt ekstra

- å fyre i ovnen, kjenne den deilige varmen bre seg

- å oppdage at babycallen kun behøvde en nytt batteri for å fungere igjen (1400,- raske spart!)

- en deilig cappucino på beste kafeen i byen

- å se storesøster inn i de mørke, nydelige øynene mens jeg blir varm om hjertet av pur glede over at dette er mi jente

- å le sammen med mannen av britisk stand-up

- å merke at lillesøster, som var 6 uker i går, "oppfordrer" til kontakt i form av de deiligste smil og små pludrelyder

- å kjenne på følelsen av å være fornøyd med, og glad i, livet

- å sette tennene i denne sesongens søteste appelsin

- å få et skjeggete smellkyss av mannen, med kommentaren "du er så fin!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden sist har den minste debutert med utenlandstur, til nabolandet. Fine dager, men også slitsomt. (For) mye på programmet, et par avlysninger av avtaler som innebar dårlig samvittighet (vi klarer ikke besøke alle vi kjenner i løpet av fire døgn, og i tillegg ta vare på både små & stores behov - for all del hyggelig og bra at folk vil se oss, heldig sånn sett, men noen ganger blir det litt pes for det blir så mye forventninger...og vi trenger nesten ferie etterpå fordi vi er totalt utslitte etter fire ganger så høy aktivitet enn vi vanligvis pleier). Så fint borte, men hjemme best. Er jo noe med at man er i en liten boble ennå med et barn som er så ferskt, i tillegg til at man har tilrettelagt tingene her hjemme sånn som det passer oss best i denne første tiden.

Etter å ha sovet og slapper av i to døgn kom energien min tilbake. Den ble brukt på å rydde, sortere, organisere og ommøblere storesøsters rom. Jeg fikk hengt opp hyller, knagger og bilder, rett og slett gjort rommet både hyggeligere og mer praktisk. Fikk også lagt ut taklampen på finn.no. Veldig kjekt at hun er i barnehagen når en sånn jobb gjøres, for her kaster a mor med hard hånd ;)

I januar har vi brukt alle pengene våre på 2x nye bilstoler, vinterdresser og ullklær. Har også kjøpt endel bøker på salg nå i januar, som skal være diverse bursdagsgaver utover året. Ingenting til meg selv (nesten), litt sminke på taxfree og et par nye, kremt, TO par nye sko, er det eneste. Trur eg. Men det har jeg bare godt av. Tror forresten jeg har brukt litt penger på bakervarer i Danmark, for jeg hadde jammen meg gått opp 300 g da jeg kom hjem. Åh, det er langt igjen.

I morgen er barnehagen stengt, så jeg sitter her og legger en liten slagplan for morgendagen med begge jentene hjemme. Hun skal iallfall få velge ut bilder av venner og familie til å ha på den nye magnet oppslagstavlen sin på rommet. Også blir det vel å perle litt tenker jeg. Og lese en bok, har gjemt vekk en som vi lånte på biblioteket som kan være kjekk å ha i morgen.

Ellers fungerer jeg endel på det med vennskap for tiden. Om jevnbyrdige vennskap, om det å legge cirka like mye vilje og energi i et vennskap, om det å prioritere. Og om ord uten handling, som for meg er kun tomme ord og intet mer. Om det å kjøpe dyre, fine gaver, når det eneste jeg vil ha er oppriktig interesse og et opplevd ønske fra den andre personen om å prioritere meg. Jeg trenger ikke dyre gaver, alt jeg vil ha er tiden din. Jeg lurer på å slutte å ta initiativ, slutte å være fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss O'Hara

Kjenner igjen det, Molo, tanker om vennskap. Eller relasjoner, generelt. Tar meg i å bli overrasket over at jeg fortsatt kan la meg overraske (eller bli skuffet).

Håper dere får en fin og rolig helg :klemmer: nybakte mammaer skal vel helst være forskånet for heseblesende pliktløp!

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine ting å huske fra helgen:

- å gjennomføre helgevask på null komma svisj sammen med mannen. Går dobbelt så fort jo!

- å bli invitert med på skirenn (storesøsters aller første) og pølsefest etterpå hos gode venner. Solskinn og røde kinner, frisk luft og fellesskap.

- å henge uro i taket over vippestolen hvilket medførte et stk. glad baby. Smiler og babler til dyrene i uroen.

- å nyte sashimi pluss litt andre småretter med mannen.

- å droppe tv en kveld og heller høre gamle favoritter på spotify. Jeg og mannen valgte sang annenhver gang, oooh, DET var en walk down the memory lane, det! Kom på hvor fint vi hadde det også i studenttida sammen i favorittbyen vår :)

- å gå natursti og være med på skileik med premiering etterpå, å oppleve gleden og iveren til storesøster.

- å få deilig nakkemassasje av mannen på stive og ømme skuldre etter amming i ukurante stillinger samt malearbeide av småmøbler som skal inn på storesøsters rom.

- å bli oppslukt av pinterest, så utrolig mange vakre bilder, så mye inspo. Genialt konsept.

(Så dropper vi å tenke på at storesøster er riiimelig grensetestende for tida, hvilket har resultert i opptil flere episoder i helga... Det går over, det går over... Blitt ganske god på å telle til ti (eller var det hundre) da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva byr denne uka på da, min tro?

- legetime, forsinket 6- ukers kontroll av meg. Oh joy...

- diverse fiksing, for eksempel må barnehagesøknad på plass, jeg skal ta bilde av det siste vidunderet for å bruke til takkekort, småmøblene skal males ferdig ( manger nok et par strøk til), enda et nytt batteri skal bestilles til babycallen, invitasjon til navnefest skal lages og sendes ut etc.

- mulig barseltreff

- alene hjemme i over to døgn med jentene

- drømmer om å få tid til å bake litt, brød eller rundstykker, nei, fastelavnsboller of course!

- lekedate med venninner og barna til venninner, pønske ut deilig lunsj

- en tur på ikea hvis tid og overskudd er til stede

- innom megler for å avtale å få takst på huset

- babykos!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takst har det ikke blitt tid til ennå, men prosjekt flytting er forskjøvet cirka seks måneder frem i tid, så det er ikke sånn superhast. Men det må definitivt gjøres om ikke lenge, er skikkelig spent på hva vi kan forvente å få for huset. Tør ikke håpe så veldig.

I dag vurderte jeg dog å flytte til Bjørnøya, alene. Makan til kaosdag skal man lenge lete etter. Lite nattesøvn de siste nettene, misforståelser, avlyste avtaler, storesøster som er riiimelig krevende for tiden og en lillesøster som gjerne ville ha pupp så ofte som mulig = en stykk tynnslitt mamma (og pappa). Heldigvis har begge lagt seg fint i kveld, så jeg er plassert på sofaen med pc, te, netflix og min kjære mann. Her blir jeg til jeg velter meg i seng (og det blir ikke lenge til).

Siden sist har vi klart å få inn en rutine med at lillesøster tar kveldsstellet samtidig som storesøster. Så legger vi dem samtidig, jeg tar meg av yngste, mannen tar den eldste. Etter en ammerunde har hun faktisk vært grei å legge; en smokk i munnen, koseklut og dynen tett pakket rundt kroppen har gjort susen. Krysser alt for at det varer, for det å ha fått kveldene igjen er virkelig verdt sin vekt i gull.

Trøtt. T.R.Ø.T.T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye bedre alt er med nok søvn innabords :)

Skriver lister, alt fra apotek-handlelister til pakke-til-vinterferie-lister, til to-do lister og huskelister over ting som ja, må huskes, i neste uke. Reiser snart på vinterferie, kjenner ikke helt jeg klarer å glede meg siden jeg har fått sånn skrekkelig redsel for å fly i det siste. Virkelig et handikap, og veldig ubehagelig. Får bare bite tenna sammen og tenke positivt (men skal være glad når den er over!). Uansett skal det bli fantastisk å se familien igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var fantastisk å se familien igjen :hjerte: Og kjenner det gjør godt helt inni hjertet mitt over at jeg prioriterte hyppige besøk hos min gamle, herlige mormor på 87. Dagen etter vi kom hjem ble hun nemlig innlagt på sykehuset med et lite hjerteinfarkt. Hun er fremdeles innlagt, men det ser heldigvis ut til å gå fint. Jeg håper hun får flere gode år, hun er nemlig kjempesterk til tross for hennes alder. Kjører bil, går turer i skogen, plukker bær, baker, har masse humor og holder seg rimelig godt oppdatert både når det gjelder nyhetsbildet, sport osv. Har så lyst at jentene mine skal få huske henne, så jeg krysser fingre for at alt går fint. Kjenner det er kjempeviktig for meg at hun kommer til lillesøsters navnefest til sommeren, så om jeg egenhendig skal ledsage henne på flyreiser t/r, så gjør jeg det. Min elskede mormor.

Nord bød på storm og regn, utallige venninnebesøk, mange kaffekopper, hyppige klesvask (gulpejente!), kos, prat, avslapping (i den grad man kan det med to små), lek, utelek, hyttetur m.m. Jeg gikk nydelig skitur HELT ALENE i nesten en time, i uberørt natur, spisse fjelltopper, knallsol og fjorden langt der nede. Silkeføre; hardt under med 5 cm nysnø. Åh, det var SÅ deilig. Antakelig sesongens første og siste skitur.

Det var likevel godt å komme hjem til eget hus igjen. Sikkert tilfeldig, men Lillesøs sover bedre enn på lenge. Storesøs har giret ned tre hakk (thank God!) og synes det var fint å komme tilbake i barnehagen igjen. Mannen på jobb, igjen får litt etterlengtet "alenetid", iallfall når Lillesøs sover. Godt med stille hus, bare pusle rundt, drikke en kopp kaffe, høre litt radio, sette over en vask osv.

Har brukt morgenen på å lage ukemeny og handleliste for resten av uka. Det blir:

- Rester fiskegrateng

- Tacosalat

- Helstekt kylling med urtesaus

- Tapas

- Boknafisk

Dessuten lagt litt planer for tiden fremover. Det blir hovedfokus på to ting: yummymummy og bilder!

Redigering av bilder, lage album for flere år tilbake i tid, fremkalle diverse, lage takkekort, lage bildevegg osv.

Yummymummy kommer jeg tilbake til senere, kjenner jeg stresser litt med det, men vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. Famler litt. Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, om ikke yummi, så i alle fall en forbedring av dagens utgave ;) Barn nr. to har satt sine spor for å si det sånn, så jeg har innført nulltoleranse for godis og kaker i ukedagene pluss at jeg tenker på å ha mye grønt som tilbehør til middagene. Foreløpig går det greit, selv om det er litt slitsomt å måtte være så bevisst på hva jeg putter i gapet.

Dessuten holder jeg på å bli helt koko - er nemlig på TREDJE dagen med begge jentene hjemme. Storesøster er syk, og derfor ekstra touchy, men likevel frisk nok til å være veldig rastløs. Lillesøs krever jo også sitt, selv om det er på et litt annet nivå en den største. Vi har ikke vært utenfor døra siden søndag (!), herregud jeg lider seriøst av brakkesyke nå! Surfing på nettet blir brukt i ledige minutter som en slags hverdagsflukt, eller i alle fall som katalysator for litt hverdagsdrømmerier. Mitt hyppigste søkeord på google er for tiden "hvor reise permisjonstiden" eller "tur for to storby romantikk god mat".

Våknet til 16 blå grader i dag. Våren lar visst vente på seg. Rart å tenke på at vi på omtrent samme tid i fjor hadde dagevis med mellom 16 og 20 pluss! Føles som en fjern drøm akkurat nå.

Det fineste er søskenkjærligheten de to jentene utviser :hjerte: Den minste som smiler over hele fjeset så snart hun får øye på storesøsteren, som vrir hodet alt hun kan for å følge med i alle hennes krumspring. Og herlige storesøsteren som uttaler "åh, jeg elsker deg sånn lillesøster", "du er så fin", "deilige lille vennen min" mens hun gir den lille et smaskkyss så stort at den lille blir helt forskrekket. Eller når hun bare av seg selv gir lillesøsteren smokken og kosen sin hvis hun småsutrer litt. Ah, det varmer et slitent mammahjerte :)

Nå skal vi lage lunsj, tipper ostesmørbrød blir en suksess i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, du har min fulle medfølelse. Sånne dager er døden! Halvsyke (eller helsyke, for den saks skyld) storesøstre som kjeder seg hjemme er ikke så greit. Vi hadde tre sånne dager forrige uke. Håper hun er frisk nok til barnehage i morgen!

Og du, ikke stress med yummymummy-greiene, da. Vi er jo heldigvis ikke kjendiser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, kjenner at tålmodigheten min er helt på bristepunktet nå... Og utrolig lei av å være "innesperret" innenfor husets fire vegger. Nå har jeg heldigvis fått meg en god pause; storesøster med kjeks og Lille Prinsesse på netflix mens lillesøster sover på andre timen i senga si. Aahhh :)

Der var det liv i babycallen. Pause over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen kom hjem, jeg dro ut på løpetur og deretter et par ærender i byen. Det berget nok vettet mitt i dag ;)

Forøvrig første løpetur på 8 måneder, det var slitsomt men samtidig veldig deilig å være i gang igjen. Og frisk luft til hodet! :)

Barna er lagt, jeg har tent stearinlys og laget meg en kopp te. Mannen legger inn apps på sin nye telefon og drikker whiskey. Vi ser litt på tv også, fint program på NRK1 nå fra min landsdel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Miss O'Hara

Ingenting som tyder på at du trenger ekstreme tiltak for å nå yummy-status, frøken :ler: men det er selvfølgelig mentalhygiene uansett å få tatt seg en løpetur. Herlig med to små gull, selv om det er krevende med innedager. Den trimmen jeg får om dagen består av bøying og tøying ifm pakking og utpakking av kasser :ler: Ønsker dere en finfin påske! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Haha, her har påsken vært KOS - spesielt på mat-og snackssiden, høy på sukker kveld etter kveld, så jeg burde ta minst ti løpeturer. Hver dag. Men det gjør jeg ikke. I stedet sitteligger jeg med beina oppi sofaen vår på terrassen, det er vår :) og utrolig digg å ha permisjon akkurat nå. Snuppa sover i vogna ved siden av meg her, jeg leser avis og drikker kaffe mens jeg hørerfuglene synge og ser snøen smelte. Det er mye å ta av i år.

Jeg har bestilt litt goodies til med selv på etsy, og i løpet av dagen skal jeg bestille flybilletter til København. JEPP! Sååå lovely, bare meg og lille snuppa som jo må leve inntil meg en stund til pga amming, vi skal besøke gammel venninne av meg fra studietiden somogså er hjemme i perm. Det gledes. Veldig :) Vårtur til CPH er absolutt ikke å forakte.

Siden sist er hun blitt så skravlete, og hun ler masse. Gud hun kan smelte et mammahjerte! Var det virkelig SÅ stas med baby? Det hadde jeg nesten glemt! Hun får nå tak i tærne sine, og klarer å vippe over på høyre side. Hun digger storesøsteren sin, blir overlykkelig når hun kommer hjem fra barnehagen. Det er så deilig å se det bare de to har til felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...