Gå til innhold

Ill communication


Molo

Anbefalte innlegg

Drikker nøttekaffe, spiser en håndfull svisker, lytter til "Tenn lys" mens det siste vidunderet ligger så fredfullt og sover i grinda si her ved siden av meg. Det er fyr i ovnen, juletrelysene skinner, og jeg nyter en stille stund for meg selv. Håper på å rekke å lakke neglene før det blir liv i leiren igjen ;) Storesøster og pappaen er ute og måker snø og tøyer tiden litt. Hun er helt propell. Julestrømpen i morgentimene var skikkelig suksess, klinkekulerunde øyne da hun konkluderte med at nissen faktisk hadde vært inne på rommet hennes i natt!

Å oppleve all gleden og spenningen hennes er virkelig som å gjenoppleve egen barndom, det er helt fantastisk å få gjenskapt julegleden gjennom henne. Hun vet enda ikke at nissen i egen høye person vil dukke opp i løpet av dagen... :)

Godt å feire jul for seg selv, for aller første gang. Om noen timer skal anden i ovnen, og mannen skal straks svinge seg på kjøkkenet og lage rødkål. Ah, så godt når roen har senket seg!

Riktig god jul til alle som titter innom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klokken har passert 06.30 første nyttårsdag. Jeg har ligget våken siden 04.15, klin umulig å få til å sove. Resten av huset sover, og jo mer klokken blir, jo mer ergrer jeg meg over å ikke få til å sove. Det raser fra taket, jeg tror kjellervinduet er knust, og nå er jeg redd den veggmonterte parabolen skal lide samme skjebne. Jeg er full i magen av for mye pinnekjøtt, potetgull og sjokkis. Jeg kommer til å ha en nyttårsdag i koma etter kun tre timers søvn.

Den aller siste dagen av 2012 startet med at storesøster mente at vi skulle kaste lillesøster i søpla. Så oppdaget vi at noen har kjørt inn i den ene bildøra vår uten å gi beskjed. Videre brukte jeg timene fra kl. 9-13 på mer eller mindre kontinuerlig amming mens jeg forsøkte å vekke høyrehånden til liv. Karpaltunnelsyndrom. Au. Da klokka ble to gjorde jeg et tappert forsøk på å ta morgenstellet på meg selv, begynte å bli klar for å komme ut av pysjbuksa. På vei til badet registrerer jeg at storesøster har tissa i senga, det krever fullt sengeskift og dyne på lufting. Jeg ser at oppvaskmaskinen må tømmes, fylles og settes på igjen hvis vi skal ha rent bestikk/glass/tallerkener til feiringen om kvelden. Jeg vanner en blomst som holder på å dø, samtidig som jeg kjenner at morgenstellet på badet må utsettes til jeg har spist en skive brød, jeg har ikke spist siden åtte. Jeg spiser med høyre hånd, rugger lillesøster som nå har mageknip med venstre. Storesøs roper fra gangen, trenger hjelp til å ta på parkdressen. Hun vil ut med pappaen og inspirere skadene på kjelken sin etter at den ble halvveis slukt av snøfreseren. Jeg tar med vedkurven ut i samme slengen, fyller den opp, hvor bunnen i samme øyeblikk raser ut. Jeg lar det ligge, tar med meg et par klubber og legger ved siden av ovnen. Neglelakken fra julaften fikk gjennomgå av dette ser jeg, jaja, det går vel an å feire nyttår med avskallet neglelakk. Klokken blir fire, jeg dusjer, ikke tid til å vaske hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:troest: Det er ikke bare-bare med overgangen fra ett til to barn! Men det går seg til ettehvert. Og det er jo alltid sånn at alt kommer på en gang, er det ikke? Satser på at det var alt det dumme som skulle skje i 2012 som kom i går, sånn helt på tampen. Og at alt ordner seg fort og greit og dere får en fin start på det nye året. :klemmer:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en fin nyttårsfeiring :) (med avskallet neglelakk og halvfett hår) ;)

Og jeg var i et sånt modus at jeg bare endte med å le av det hele, også underveis, så det opplevdes ikke så ille faktisk. Bare en slags distansert beskrivelse av hvordan det er mulig å oppleve et sånt kaos, for det er litt utrolig, og man glemmer så fort.

Men nå er hverdagen her. Kjennes veldig bra, jeg er definitivt et hverdagsmenneske av rang. Besøk av søster fremdeles, vi hadde to timer med powershopping i ettermiddag med sovende (takk!) baby på slep. Ingenting sitter pent på denne kroppen her, men behovet for noe nytt var svært påtrengende. Kjøpte Never Denim super flex- bukser, heeeelt fantastisk comfy (gleder meg bare til jeg klarer å lukke knappen), og ser bra ut på. Femten kilo før jeg er tilbake på før-gravid vekt.... Oh my, jeg har en jobb å gjøre :(

Jaja, fortrenge fortrenge, heller kikke på reiser på salg...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er jeg litt satt ut over at 2013 er her allerede. Dette året vil bringe hussalg og flytting. Bytte av barnehage, bytte av miljø, by, sted, fylke. Beholder jobbene våre, flytting gir oss nye og flere muligheter.

Dette må fordøyes, kjenner jeg. Mulig jeg skriver mer om dette her, tror jeg kommer til å trenge et sted å lufte tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, jeg er allerede nå i behov av en pluss og minus-liste. Jeg starter, får fylle ut fortløpende.

Pluss:

- Bedre jobbmuligheter.

- Nærhet til sjøen.

- Nærmere søster og ene settet besteforeldre (men likevel 3 og 6 timer vekke).

- Et område, by, miljø som satser og er mer innovativt enn her. Yngre befolkning, fler folk som ligner oss?

- Skjer mye, mange muligheter innenfor både jobb og fritid. Særlig fritid og aktiviteter.

Minus:

- Bytte barnehage (får vondt i magen av tanken)

- Selge huset (jeg ELSKER huset vårt, snufs..)

- Slitsomt og pes med selve flytteprosessen, finne nytt husvære osv.

- Lengere avstand til Oslo (og Gardermoen)

- Etablere nytt nettverk (uæææ, skummelt, slitsomt, og vil jeg/vi klare det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår forresten, Joyce og Miss :) Håper det nye året vil bringe alt dere ønsker dere!

Ps. Er dere på FB eller insta? Hadde vært hyggelig å følge dere (hvis dere ønsker, da) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei, nå ble jeg skikkelig nysgjerrig på hvor dere skal flytte! :fnise: Men liker så godt listene dine. De er fine! :jepp:

Sender deg en PM, jeg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du fått PM med info om kommende bosted... ;)

Så gøy at du liker lister! Er av nøyaktig samme ulla selv, utrolig stas med lister for en systematiker (kontrollfreak) som meg. Får liksom aldri helt oversikten uten. Ordet beste er at omtrent intet tema er verken for lite eller stort til å lage lister av, så her i huset ligger det små bøker med lister i over hele huset.

Surfer på nett med sovebaby på brystet i mobywrap'en. Faktisk første gang den er i bruk med denne frøkna her, men i kveld kjente jeg det var greit, hun fant liksom ikke roen selv. Gull verdt å ha armene fri. Og varm, avslappet baby tett inntil meg er så deilig. Lagrer minnet, duften av henne, de små babylydene. Det er så flyktig. Denne tiden er over nesten før den har begynt.

Så fornøyd med skokjøpet mitt i dag. Sorte enkle klassiske ankelboots fra Sixtyseven. Utrolig gode på foten, og man føler seg jo så mye finere med litt hæl. Ah, elsk! Vi avsluttet byrunden vår med en tur på kafé, interessant opplevelse med to små. Ikke direkteavslappende, men samtidig veldig koselig.

Trøtt. Gleder meg til nattammingen er over, synes det er slitsomt med såpass mange opvåkninger i løpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære Molo! Ser ut som om du har funnet deg godt tilrette i det herlige og noe kaotiske livet som tobarnsmamma. Jeg er ikke mye innom her for tiden, men når jeg er må jeg alltid kikke innom hos deg. Så herlig at dere har fått en ganske så rolig og fornøyd baby, det gjør overgangen så mye enklere. Måtte smile av nyttårsaftenskaosinnlegget, kjenner meg så igjen. God klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig at du titter innom, Mercier :)

Jeg følger deg på det andre stedet, sliter bare litt med å kommentere der, dessverre. Har opplevd samme problemet på flere blogger, lurer på om det har noe med iPad'en min å gjøre? *har ikke snøring* Litt "godt" å høre at du kjenner deg igjen i kaosinnlegget, noe sier meg at det blir flere slike dager fremover ;) Håper alt er bra med dere!

Noen ganger synes jeg det er slitsomt å skulle være voksen og ansvarsfull. Så mange beslutninger som skal tas, så mange valg og ting å forholde seg til. Nå er det bilkjøp som er fremst i panna mi om dagen. Mannen fikk det plutselig for seg at det er god økonomi å selge vår bil akkurat nå, og heller kjøpe en nyere bil. Vi undersøker i øst og vest, henter inn tilbud, får takst, ringer tusen telefoner og bruker time etter time på finn. Jo mer vi undersøker, jo mer forvirret blir vi - for hva lønner seg egentlig, vår situasjon tatt i betraktning, når alle faktorer skal inn i regnestykket? Til å bli sprø av. Jeg satte opp en matrise i går med pris, plusser og minuser, for å se om det kunne skaffe oss oversikt. Det endte med at vi ble enige om å ytterligere gå to bilmerker til i sømmene... Argh, det er her jeg kjenner at noen andre bare kunne si hva som er lurt, hva som er et bra kjøp og faktisk ta beslutningen - så kunne jeg stikke hodet mitt litt ned i sanden i mellomtiden ;)

Og dette er vel bare en liten smakebit på hva 2013 kommer til å by på når det gjelder store valg og beslutninger. Gulp.

Sommerferie skal vi uansett ha, ikke av den store, lange fancy typen, men familieferie blir det. Og 3 dager i København :) Har brukt formiddagen til å fortrenge hus og bilkjøp og flytting og alt annet, og heller dykket ned i feriebobla. Begynt på en liste over hva jeg håper vi rekker å se og oppleve i Køben. Og overnatting, mulig vi leier en leilighet, praktisk med litt plass & kjøkken siden lillesøster må være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med flytting! :jepp: Vi har tittet den veien, vi også, men slått det fra oss igjen, ihvertfall for en stund, fordi mannen gjerne vil være i Oslo nå for å være med på det prosjektet han har blitt med på.

Bil, ja... Jeg er så glad for at mannen synes det er superinteressant å finne ut av hva vi skal ha på den fronten. :ler: Jeg bare er med å prøvekjører, prøvesitter baksetet og så er det greit. Hehe, nå høres jeg ut som en sånn skikkelig 50-talls husfrue... Men jeg stoler på at han tar gode valg på den fronten, og da er det deilig å slippe å forholde seg til det. :) Nå har vi en Mazda 6, vi er godt fornøyde med den. God plass i baksetet mtp bakovervendte seter, det var viktig for oss i denne fasen. Får vi en til tror jeg det blir en Ford S-max, sånn utfra hva som er tilgjengelig per i dag.

Familieferie høres fint ut! :jepp: Vi har også begynt å tenke i de baner, og lurer på en tur innom Dyreparken på når vi skal vestover. En helt vanvittig omvei, egentlig, men jeg tror det kunne falt veldig i smak for den eldste frøkenen vår. Hun er HELT på Kardemomme by om dagen, nemlig.

Nei, nå må jeg tilbake til min brødskivespisende baby her. Penøttsmør uten klumper var visst toppen i dag, den lille kroppen har akkurat puttet i seg nesten en hel skive. :ler: Kos deg med din lille klump! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kan gi et tips angående bil så vil jeg på det varmeste anbefale samme bilen vi kjøpte tidligere i år.

Det er veldig viktig for oss å ha god plass i baksetet til bakovervendte seter, og samtidig ha god plass framme for de voksne, så det var ufravikelig krav da vi kikket etter ny (brukt) bil. Valget falt på en Mitsubushi Grandis med turbodiesel og hele seks seter (fås både i seks- og syv-setersutgaver, og den er vi bare så utrolig fornøyde med.

Ungene elsker den, har god plass og oversikt og klager aldri på bilturer (begge bakovervendt i britax multitech, med god plass til bena enda - blir nok sittende slik til de er minst fire år, hvis ikke lenger) og vi har god oversikt på veien, komfortabel kjøring og SVÆRT bagasjerom, og i tillegg plass til to ekstra passasjerer når det trengs (og fremdeles ha plass i bagasjerommet til et par bager). Super bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spennende med flytting! :jepp: Vi har tittet den veien, vi også, men slått det fra oss igjen, ihvertfall for en stund, fordi mannen gjerne vil være i Oslo nå for å være med på det prosjektet han har blitt med på.

Bil, ja... Jeg er så glad for at mannen synes det er superinteressant å finne ut av hva vi skal ha på den fronten. :ler: Jeg bare er med å prøvekjører, prøvesitter baksetet og så er det greit. Hehe, nå høres jeg ut som en sånn skikkelig 50-talls husfrue... Men jeg stoler på at han tar gode valg på den fronten, og da er det deilig å slippe å forholde seg til det. :) Nå har vi en Mazda 6, vi er godt fornøyde med den. God plass i baksetet mtp bakovervendte seter, det var viktig for oss i denne fasen. Får vi en til tror jeg det blir en Ford S-max, sånn utfra hva som er tilgjengelig per i dag.

Familieferie høres fint ut! :jepp: Vi har også begynt å tenke i de baner, og lurer på en tur innom Dyreparken på når vi skal vestover. En helt vanvittig omvei, egentlig, men jeg tror det kunne falt veldig i smak for den eldste frøkenen vår. Hun er HELT på Kardemomme by om dagen, nemlig.

Nei, nå må jeg tilbake til min brødskivespisende baby her. Penøttsmør uten klumper var visst toppen i dag, den lille kroppen har akkurat puttet i seg nesten en hel skive. :ler: Kos deg med din lille klump! :hjerte:

Så da kommer dere kanskje flyttende den veien, dere også, om noen år? Jeg husker dere vurderte å flytte over fjellet for en tid tilbake siden. Har dere slått det fra dere, eller er det fremdeles et alternativ? Vi kommer nok til å leie bolig i første omgang, for å kjenne litt på om det er der vi ønsker å slå oss ned. Er jo ikke helt sikkert, siden ingen av oss kommer derfra eller ellers har noen egentlige relasjoner til området (bortsett fra jobb, da). Huff, kjenner jeg grugleder meg.

Mazda 6 var en av alternativene vi vurderte, enig i at det er romslige biler som hadde passet oss bra. Vi fikk bare så mye bedre tilbud ifht innbyttpris på bilen vi har hos en annen forhandler, så vi var sånn ca to sekunder fra å kjøpe en Hyundai i40 2013-mod., men da forhandleren ikke ville slenge på et hengerfeste i prisen endte vi faktisk med å droppe hele nybilkjøpet. Siden det er så mange ukjente faktorer dette året (og årene fremover), ble vi heller enige om å beholde den bilen vi har og heller øke de månedlige innbetalingene sånn at vi relativt kjapt har betalt ut bilen. Så får vi heller se hvor vi er om et par år og hvilke behov vi har da.

Familieferie er gull :) Kjenner veldig at det å reise på besøk til familien i ferien er godt, særlig med tanke på at vi da faktisk får avlastning til barnepass som vi ellers aldri har. Det gir meg og mannen mulighet for kinoturer, restaurantbesøk og ellers alenetid og litt voksenliv, bare oss. Kjenner at slike åndehull er gull verdt, jeg er virkelig mamma full time nå, men jeg har absolutt behov for egentid, både meg selv helt alene, men også med min kjære. Når barna blir litt større gleder jeg meg til å ta de med på ferie, er ikke fan av charter, men kunne gjerne tenke meg å oppleve enda mer av Italia (Toscana, Chianti, Amalfi + diverse øyer) Frankrike (jeg elsker dette landet, og kunne tenke meg å se nærmest hver eneste del av det) og Spania (gjerne i nord, Bilbao, San Sebastian + Sevilla, Grenada m.v.). Planlegger kjærestetur til Palma, fantastisk by!, til neste vår eller noe. (Nå ble jeg litt reiselysten, kjenner jeg...)

Dyreparken i Kristiansand blir nok stor stas! Det skal våre også få teste ut etterhvert, har litt familie der som vi besøker innimellom, så da blir det nok et naturlig stopp der etterhvert. Siden mannen er dansk, har vi jo muligheten "hele tiden" for å besøke badeland, aktivitetsparker og lekeland - så våre to jenter kommer til å ha plenty med den slags opplevelser opp igjennom de neste årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kan gi et tips angående bil så vil jeg på det varmeste anbefale samme bilen vi kjøpte tidligere i år.

Det er veldig viktig for oss å ha god plass i baksetet til bakovervendte seter, og samtidig ha god plass framme for de voksne, så det var ufravikelig krav da vi kikket etter ny (brukt) bil. Valget falt på en Mitsubushi Grandis med turbodiesel og hele seks seter (fås både i seks- og syv-setersutgaver, og den er vi bare så utrolig fornøyde med.

Ungene elsker den, har god plass og oversikt og klager aldri på bilturer (begge bakovervendt i britax multitech, med god plass til bena enda - blir nok sittende slik til de er minst fire år, hvis ikke lenger) og vi har god oversikt på veien, komfortabel kjøring og SVÆRT bagasjerom, og i tillegg plass til to ekstra passasjerer når det trengs (og fremdeles ha plass i bagasjerommet til et par bager). Super bil!

Supert med innspill på bilkjøp :) Mannen har snakket om denne bilen, men jeg skal innrømme at jeg ikke engang vet hvordan den ser ut ;) Romslige biler er et must, og jeg ser den med at det er kjempepraktisk med ekstra seter, særlig for oss som ofte har gjester som kommer flyvende hit uten bil - praktisk å kunne gjøre noe sammen alle sammen i stedet for at noen må være hjemme siden det ikke er plass i bilen.

Hm.... Denne bilen må på lista over biler å vurdere neste gang (vi endte med å ikke kjøpe bil i denne omgangen, nemlig).

Vi har forresten også Britax Multitech bilstol (maxi cosi til minstemor), og den krever jo litt plass, særlig i forhold til at det skal være ok for oss voksne foran også.

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyfrisert på håret (åh, det er god følelse, det), minstemor ligger i grinda si og sover, mens jeg sitter her og nyter en latte før jeg skal gå løs på huset. Ser helt bomba ut her, gjør gjerne det etter en helg hvor vi har drevet med alt mulig innendørs for å aktivisere både den ene og den andre, sytten minus har vært en effektiv stopper for all utendørs aktivitet.

Minstemor har passert fem uker. Jeg er fremdeles overrasket over hvor "lett" det går. De siste fire nettene har hun dessuten sovet hele natta, dvs at jeg har ammet henne kl 23, og så har hun våknet for neste amming kl 06. Så utrolig deilig med litt ekstra søvn, det betyr jo vanvittig mye for overskuddet mitt! I tillegg både leverer og henter Verdens Beste Mann i barnehagen, så jeg trenger aldri å stresse meg opp og ut døra om morgenen. som regel sover jeg og minstemor til åtte, så er det morgenstell på begge, frokost og kaffe og amming. Da er klokken som regel blitt ti. Ofte sovner minstemor da, så da er det gjerne diverse heslige sysler som står på programmet, pluss litt avslapping med avis, magasiner, nett. Prøver også å gjøre litt styrkeøvelser på yogamatta, der er spotify genialt, søker bare opp noen andre playlist med trening som tema, så har jeg masse spenstig musikk å trene til :) Minstemor har ofte en lang soveøkt på denne tiden, gjerne tre-fire timer. Prøver også å gå en trilletur, ofte blir det når klokka er ett-to. Så er det hjem, amme, og begynne på middagslaging. Kutter opp alt og har alt klart, sånn at det bare er å varme/koke/steke maten når mannen og storesøster kommer hjem sånn rundt kl fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Når du sier det på den måten er det jo bare å være misunnelig :ler:

Heslige sysler - er det en omskriving for huslige sysler, eller er det andre ting jeg ikke har fantasi til å forestille meg? :fnise:

:kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...