Gå til innhold

Slutt for kvinneborettslag

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Kvinneborettslaget vurderer å gå rettens vei, etter at de er pålagt å åpne opp for mannlige beboere.

Dette beviser ihvertfall at de ikke bryr seg om likestilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nja, når man deler bad og toalett så har jeg en viss forståelse for at man ikke ønsker å blande kjønnene. Spesielt ikke når det i stor grad gjelder eldre beboere som flyttet inn for 60 år siden.

Ellers ser jeg ikke helt behovet for et borettslag kun for kvinner i dag, siden kvinner og menn har like rettigheter når det kommer til å kjøpe/leie bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borettslaget for kvinner har overlevd seg selv og slått over i sin egen motsetning. Så jeg syns godt at de kan endre reglen som utestenger menn. Men jeg kan godt se at det var behov for det en gang i tiden. På den annen side kan jo de enkelte beboere, når de selger leilighetene, selge dem til hvem de vil, kan de ikke det? Det er ingenting som kan hindre disse damene i å selge sine boliger videre til medsøstre med kort hår, fornuftige sko og rabiate meninger, slik at en videre kvinnedominans i borettslaget fortsetter til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg synes ikke man skal tvinge kvinner og menn til å dele dusj, bad og do. Så lenge det finnes nok dusjer, bad og do for begge kjønn så er det greit at noen er adskilte for de som ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygården ble opprettet pga likestilling hvor kvinner ikke fikk kjøpe sin egen leilighet. Hva ville de oppnå, om det ikke er positivt at bygården endelig åpnes igjen under andre forhold - et tegn på likestillingen de jobbet for? Er det doene som holder dem igjen, eller er det dette med at menn skal få likestilte rettigheter til å bosette seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Måtte tenke litt på dette. Visste ikke at det fantes engang, men om noen velger å ha et rent "kvinnefellesskap" i hver sin leilighet, så burde vel ikke det være et problem? Hadde alle gjort det slik, kunne jeg ha forstått at det ble feil, men en gård hist og her?!?

Når de i tillegg har felles dusj og do, er det enda mere forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo kun ett kriterium som legges til grunn, og det er kjønn. Når man nå er enige om at det ikke skal stenge ut noen fra arbeidsliv, utdanning eller andre ting, så burdte dette vært ordnet opp i for lenge siden. Og likestillimngsombudet burdte absolutt skjemmes.

Men jeg er faktisk ikke så sikker på at kvinner egentlig ønsker at begge kjønn skal ha like rettigheter. Dette er ett eksempel, et annet er taxi med kun kvinnelige sjåførerer og kun for kvinnelige passasjerer. I tillegg har vi jo hørt om treningssenter kun for kvinner. Vi hører også om mannlige barnehageansatte som slutter fordi de blir diskriminert på det groveste av sine kvinnelige ledere.

I sum blir dette noe som kvinner i særdeleshet bør ta et oppgjør med. For jeg kan ikke fri meg fra å oppfatte at det ligger grumsete og kjønnsdiskriminerende holdninger til grunn her. Man bør i det minste ta en gjennomgang på egne holdninger før man kritiserer menn for kjønnsdiskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Syntes vel grunnlaget for å skille mht. kjønn er litt vel foreldet nå. Greit nok at det var en gyldig grunn da borettslaget ble opprettet med tanke på likestillingssituasjonen i samfunnet, men nå er det jo faktisk menn som blir diskriminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I sum blir dette noe som kvinner i særdeleshet bør ta et oppgjør med. For jeg kan ikke fri meg fra å oppfatte at det ligger grumsete og kjønnsdiskriminerende holdninger til grunn her. Man bør i det minste ta en gjennomgang på egne holdninger før man kritiserer menn for kjønnsdiskriminering.

Jeg er enig med deg, men jeg er nok desverre litt pessmistisk på at "radikale" kvinner ønsker å ta et oppgjør med slike holdninger. Likestilling er desverre veldig ofte kvinnekamp av -og for kvinner, det finnes mange unntak, men det er beklageligvis de radikale, "tabloide" feministiske miljøene som får oppmerksomheten og derfor har mulighet til å diktere sin egen agenda uten tanke på reell likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg syns det er helt riktig at de må åpne for menn. Det so jo bare at de fleste leilighetene delte bad, altså er det noen som ikke gjør det. I tillegg vl jeg tro det er mer enn en dusj i bygården så det skulle jo gå an å gjøre en av de om til herredusj. Doene er vel uansett i enkeltbåser så om menn og kvinner bruker de om hverandre så skulle ikke det være noe problem. Altså syns jeg ikke de har noen gode unnskyldninger for å diskriminere menn som eventuelt måtte ha lyst til å bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter at det er leiligheter og da er det vel neppe et problem å dele dusj og do .

Men dette er private leiligheter og jeg synes ikke noen har noe med hva slags vedtekter de har , så lenge alle beboerene (eller flertallet) er enige i det .

Det er jo ikke sånn at menn ikke får lov å bosette seg i oslo .

Damene eier huset , så får de bestemme selv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I enkelte andre land i Europa (og muligens andre steder) finnes det egne kvinnehoteller for kvinner som reiser alene, f.eks pga jobb.

Synes i grunnen det er et fint tiltak jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte andre land i Europa (og muligens andre steder) finnes det egne kvinnehoteller for kvinner som reiser alene, f.eks pga jobb.

Jaha...kan du begrunne ditt standpunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er da flott at kvinner kan få ha hjemmet sitt som et fristed der de slipper den evinnelige trakasseringen fra menn som de er utsatt for i de fleste andre deler av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Det er da flott at kvinner kan få ha hjemmet sitt som et fristed der de slipper den evinnelige trakasseringen fra menn som de er utsatt for i de fleste andre deler av samfunnet.

Så likestilling er bare greit om det er til fordel for kvinner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er for likestilling og skjønner motforestillingene mot å bare la kvinner få bo i en bolig. Om jeg hadde vært en enslig dame som hadde rom til utleie, seng og frokost i mitt eget hjem, så ville jeg bestemme selv om jeg faktisk følte for kun å leie ut til damer.

Jeg kan prøve en sammenligning som har med ren kvinnearbeidsplass å gjøre. Kommer det en mann inn i miljøet der, så forrandres hele stemningen med en gang. Når det bare er kvinner som bor sammen, kjennes det kanskje tryggere for dem? Skuldrene kan senkes på et vis?

Jeg syns at de få som ønsker å bo slik, må få lov til det. Det handler om enkeltmenneskes valgfrihet også, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg syns at de få som ønsker å bo slik, må få lov til det. Det handler om enkeltmenneskes valgfrihet også, gjør det ikke?

Heldigvis vil de fleste si så er det noen kriterier som man ikke kan lovlig diskriminere i ulike marked så som kjønn, seksualitet og rase. Det er absolutt et avveiningsspørsmål, men tillater en slik diskriminering i et markedet så bør en ha svært vektige argumenter når en ikke tillater det i andre - så som i arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så fint med det, egentlig? Handler ikke likestilling om det stikk motsatte? Dersom det hadde eksistert hoteller der kun menn var velkomne, tror jeg pipen hadde hatt en litt annen låt. Hvis jeg har rett i det, så bør du spørre deg selv hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...