Gå til innhold

noen som har greie på migrene/hodepine?


Gjest smoothie22

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har aldri fått påvist allergier for noen som helst slags mat. Men etter at jeg begynte på lavkarbo så har både mageknip og hodepine forsvunnet. :)

Får forresten også ekstrem hodepine av aspartam, så brus og saft er utelukket.

Ellers kan du kanskje finne noe som stemmer for deg her:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/hodepine.php

http://www.hodepinelidelser.no/pages/hodepinetyper.php (sjekk lista i venstre kolonne, under "hodepinetyper")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Hei, Det er meg med mandelbrødet ;-)

Jeg har alltid vært mye syk, og da vi mistenkte Cøliaki dro jeg til fastlegen, men de fant ingenting galt. Så kom jeg over Balderklinikken i Oslo, og de fant ut at jeg hadde Cøliaki. Mange i familien/slekten min har slitt med bl.a. migrene/hodepine og hudproblem og dratt dit og funnet ut av at de hadde Cøliaki eller hveteintoleranse og melkeintoleranse. Balderklinikken er flinke med sånt.

De fleste har godt av å kutte ned på karbohydrater, så om du har intoleranse eller ikke, så har du symptomer som du kan bli kvitt ved å legge om kostholdet. Jeg var sånn som deg, som la på meg bare jeg spiste en liten brødskive eller sjokolade eller smågodt.

Når du legger om kostholdet ditt og kutter ut karbohydrater som mel og sukker, vil du oppleve å gå ned i vekt. Da jeg begynte på diett for 4 år siden, gikk jeg ned 15 kg på 3 mnd og nådde min idealvekt - som jeg fortsatt har etter 4 år. Men det var mye prøving og feiling med dietten i begynnelsen og mye omlegging. Idag er det lekende lett.

Det er viktig at du spiser nok protein og sundt fett, og grønnsaker hver dag. Lag deg gjerne en smoothie av frosne bær, banan og juice(ikke fra konsentrat). Og drikk mye vann.

Mandelbrød må du bake selv.

Her er oppskriften på 2 mandelbrød:

8 egg

8 dl mandelmel (jeg maler mandlene selv. Mandelmel kan kjøpes på helsekost - det er dyrt)

1 dl solsikkefrø (du kan bytte ut solsikke-og linfrø med mandelmel)

1 dl linfrø (linfrøene blir grønne når brødet blir stekt, det er ikke farlig ;) )

1 dl meierismør (eller et annet smør du foretrekker)

2 ts natron

1 ts salt (gjerne havsalt)

Bland mandelmel, solsikkefrø og linfrø i en bolle sammen med natron og salt. Klekk i alle eggene og smeltet smør og rør godt sammen til det er finfordelt.

Deigen fordeles i 2 avlange brød/kakeformer, og strykes helt flate, bruk en skje.

Stekes ved 180 grader i 55 min.

Både søtt og salt pålegg er godt på skivene, men det er best å riste brødskivene før du spiser de. Det brødet du spiser av må oppbevares i kjøleskap. Jeg pleier å lage noen brød som jeg fryser ned, så jeg har en liten stund.

Det er bare å spørre om du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smoothie22

hei igjen :)

jeg er en sånn person som ikke bare kan sitte og se på at jeg selv forfaller, derfor reiste jeg onsdag til stavanger for og prøve ''klinikk for alle'', skal tilbake tirsdag. jeg var visst stiv som en pinne i ryggen, og det er vel det som er med på og lage tull i hodet mitt også, fikk råd om og trene, samt andre ting de skal hjelpe meg med på klinikken. så igår trente jeg, og fikk mega migrene anfall :(:( spiste kjempesunt igår også, og idag er jeg bare kjempedeperimert. forstår ikke at jeg skal få så mye straff som jeg gjør :( hadde ikke lyst til og stå opp idag..

neste mandag begynner jeg som sommervikar i helsetjenesten, fatter ikke hvordan det skal gå til..men jeg må jo bare :( er så kjempelei meg idag..tok ingen medisin mot anfallet igår, men øret popper som aldri før.. skal ned og trene nå igjen, men jeg trenger hjelp.. hjelp meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening i form av "Bang bang bang" jogging, løping etc kan fremkalle migrene. Selv fikk jeg migrene alltid etter å ha drevet styrketrening, sikkert fordi jeg presset hardt og stresset hver eneste muskel i kroppen.

nå jogger jeg bare lett, og får kun migrene hvis jeg holder på i lenger enn 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å legge om kostholdet sitt kan gi voldsomme reaksjoner. Jeg måtte kutte ut sukker,hvete, melk, gjær, frukt, og diverse over natten, og det er trygt å si at jeg var någet følelsesmessig ustabil første tiden. Det går over når kroppen blir vant :)

Kanskje du trente for hardt i går? Kanskje feil treningsform og for mye? Begynn forsiktig, det viktigste er at du får bevegelse, ikke at du er stupsvett og "ihjeltrent" (bør egentlig unngås på det stadiet du er nå).

Personlig ville jeg funnet en dyktig soneterapeut og begrenset mosjonering til lett turgåing i skogen/rolig svømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smoothie22

kanskje kroppen min savner pepsi,som jeg måtte slutte med.. hehe! fatter ikke hva som feiler hodet mitt..idag er det den ene siden som er rammet, øret der popper som en gal, og noe irriterer i nakken.. har akkuratt trent, men føler meg meget deppresiv idag. trener en halvtime på ellipse, 5 minutt på romaskin (anbefalte kiropraktoren meg) og styrketrening for ryggen da.. er så rådvill..måtte ringe typen istad bare fordi jeg følte meg så alene og deppresiv.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en veldig viktig ting du må huske, og det er at det har tatt kroppen din lang tid på å bli syk, og det vil ta tid før kroppen reagerer på tiltakene du gjør. Når man i tillegg kutter ut ting i kosten man er vant til, så reagerer kroppen negativt til å begynne med. Ta det heller som et godt tegn at kroppen din reagerer negativt på bruskutt, for det er et veldig sikkert tegn på at pepsien ikke var bra for deg. Jeg hadde vanvittige abstinenser da jeg kuttet ut sukker, fikk enorm hodepine og ble dårlig generellt.

Så ta tiden til hjelp, og gjør endringene gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smoothie22

kan jo legge til at huden min er helt på styr i tillegg, i ansiktet er den tørrere enn noe annet, slik at når jeg tok på fuktighetskrem nå, så svei det som f***! ser jo at dette kan ha en sammenheng med et eller annet, skulle ønsket jeg var lege:P!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smoothie22

og her kommer visst ett innlegg til. kan det være at øynene mine er tørre? og derfor er jeg lysømfintlig? er tørr i munnen også, også huden da, hva kan dette komme av?

nå tenker jeg naturligvis i sammenheng med hodepinen:)

Endret av smoothie22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og her kommer visst ett innlegg til. kan det være at øynene mine er tørre? og derfor er jeg lysømfintlig? er tørr i munnen også, også huden da, hva kan dette komme av?

nå tenker jeg naturligvis i sammenheng med hodepinen:)

At du blir tørr i munnen kan være bivirkinger av medisiner. Da jeg brukte Imigran ble jeg fullstendig dehydrert, og det var det eneste imigranen gjorde hos meg.

Min mor som også har migrene bruker relpax, hun blir så tørr i munnen av dem at hu må bruke sånne sugetabletter for å øke spyttproduksjonen, hun blir også tørr i øynene av den.

Jeg reagerer ikke på matvarer når det gjelder migrene. Har prøvd å kutte ut alt man kan få migrene av men det gjorde ingen forskjell. Har også vært prøvekanin for leger og nevrologer som har gitt meg allslags medisiner som kan være forebyggende. Ingenting har virket. Heller ikke fysioterapi eller kiropraktor.

Både jeg og min mor har migrene og spenningshodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo legge til at huden min er helt på styr i tillegg, i ansiktet er den tørrere enn noe annet, slik at når jeg tok på fuktighetskrem nå, så svei det som f***! ser jo at dette kan ha en sammenheng med et eller annet, skulle ønsket jeg var lege:P!

Ta tilskudd av flytende omega 3, dobbelt dose av det som står på flasken i en periode (eks 1 mnd), og fortsett å ta regelmessig tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest smoothie22

ja fikk faktisk tips om dette hos klinikk for alle, hjelper det mot huden altså? jeg har tydeligvis ikke fulgt med i timen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 3 er essensiellt for hud og hår, flytende form er langt mer effektivt enn kapsler. Kjør dobbelt dose en stund. I tillegg er selvsagt kostholdet ditt viktig, dampkok grønnsaker (eller spis rå) fremfor å koke/steke dem, og få i deg nok av det. Hva du putter i deg har enormt å si for huden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smoothie22

tusen takk for gode og fine tips :) setter pris på det, om andre også har flere så bringem on :) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Det er en veldig viktig ting du må huske, og det er at det har tatt kroppen din lang tid på å bli syk, og det vil ta tid før kroppen reagerer på tiltakene du gjør. Når man i tillegg kutter ut ting i kosten man er vant til, så reagerer kroppen negativt til å begynne med. Ta det heller som et godt tegn at kroppen din reagerer negativt på bruskutt, for det er et veldig sikkert tegn på at pepsien ikke var bra for deg. Jeg hadde vanvittige abstinenser da jeg kuttet ut sukker, fikk enorm hodepine og ble dårlig generellt.

Så ta tiden til hjelp, og gjør endringene gradvis.

Ja, enig med Pjukset, det er ille med en gang når du begynner på diett, siden kroppen skal omstille seg å få ut ale giftstoffer, men etter hvert vil det bli bedre, så ikke gi opp når det er på det værste :)

Hadde selv veldig dårlige perioder da jeg la om kostholdet, og viss jeg spiste litt feil reagerte jeg veldig på det i forhold til før. Det er fordi før var kroppen vandt til det den ikke tålte, men når kroppen begynner å bli frisk, reagerer den voldsomt på det den ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trening i form av "Bang bang bang" jogging, løping etc kan fremkalle migrene. Selv fikk jeg migrene alltid etter å ha drevet styrketrening, sikkert fordi jeg presset hardt og stresset hver eneste muskel i kroppen.

nå jogger jeg bare lett, og får kun migrene hvis jeg holder på i lenger enn 1 time.

Slik er det med meg også. Kan ikke gjøre 5 situps uten at jeg får vondt i hodet. Veldig irriterende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil si at jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Har hatt kronisk/daglig hodepine i de siste 3 årene. Jeg våknet også med smertene på en side, og fikk også veldig vondt i hodet dagen etter styrketrening. Har vært hos manuell terapaut, flere massører, brukt bittskinne og mye mer uten noe virkning.

Nå har jeg endelig fått god hjelp av en manuell terapaut og en nevrolog på Smerteklinikken/Magnat Corpus i Oslo. De sa at jeg hadde både spenningshodepine og migrene, men at det først og fremst var spenningen som ga meg de daglige smertene. Men de to trigger hverandre.

Noen råd som jeg fikk som har gjort ENORM forskjell:

- IKKE tren noe styrke av overkropp. Disse musklene er slitne og vonde, å trene og belaste de gjør bare smertene verre. Det blir som å gå ut og ligge i solen når man allerede er solbrent. Jeg fikk også beskjed om å trene/bli sterkere/tøye av andre massører og fysioterapauter før og dette hjalp IKKE og ga meg mer hodepine.

- Ta det med ro og hvil. Gå tur, sykle, svømme hvis du liker å trene. Du kan fint trene benstyrke.

-IKKE tøy eller dra i nakke musklene. Gjelder samme prinsippet som styrketrening - det bare belaster og irriterer musklene.

-Kaffe har hjulpet meg med hodepinen. Det er koffeinen som har god effekt. Men vær obs på at for noen kan dette gjøre saken verre.

Når det gjelder medisisk behandling fikk jeg en veldig lav dose med kortison i de verste punktene øverst i nakken som ikke ble bedre av massasje/knekking osv. Jeg fikk også SAROTEX som jeg tar på kvelden, som gjør at musklene slapper av når du sover. Det er veldig lave doser jeg tar- bare 10 mg. Dette har hatt STOR effekt, har ikke våknet med hodepine på over en mnd nå! Jeg har heller ikke hatt hodepine på dagtiden heller,helt utrolig :)

Sorry at inlegget ble litt langt men er bare så glad at jeg ikke har hatt noe vondt i hodet etter jeg fikk behandlinger av smerteklinikken og har desverre fått utrolig mange dårlige råd av andre profesjonelle og andre før som har bare gjort ting verre.

Håper at noe av dette kan hjelpe deg også.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Husk at "dårlige" råd for deg kan være gode råd for andre. Det er dessverre individuelt hva man reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...