Gå til innhold

noen som har greie på migrene/hodepine?


Gjest smoothie22

Anbefalte innlegg

Gjest smoothie22

heisann!

min hodepine er sånn for tiden:

-daglig

-lyssky

-lydsky (ørene popper på en måte)

-som regel på venstre side av hodet

-jeg kjenner det ''svir'' i nakken på den siden og at det også er nede i skulderen

-noen ganger kjennes det ut som at jeg ikke får oksygen til bakhodet, og at jeg må snyte nesen for at nok oksygen skal komme til hodet.

-utrolig trett hele tiden

har hatt migrene fra jeg var 12 år, bare et par ganger i mnd. nå sliter jeg med dette her:(

har en liten teori men håpet at noen med en slags erfaring ville se innlegget mitt her og ha noen råd. Jeg har tatt mye triptaner i det siste pga mine plager, men tror jeg har gjort en feil her, iom at jeg ikke tror at det jeg har er migrene, så nå er det rett før jeg får migrene i bakhodet (som er den verste sorten hos meg) hele tiden.

som sagt tok jeg mye triptaner, men har gått uten i litt over en uke nå, for og se om det hjelper, men jeg har også slitt med lav jernmetning, og har i snart 2 mnd gått på jerntabletter. det jeg tenker på er om min triptanbruk, kombinert med lav jernmetning å for ordens skyld lave verdier i b12 - kan ha gjort dette verre?

håper noen har noe svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke personlig erfaring med migrene, men ei venninne var sterkt plaget i mange år. Så fikk hun diabetes og måtte gjøre en del kostholdsendringer pga det, og vips ble migrenen mer eller mindre borte. Ingen medisiner.

- ikke sukker

- ikke hvete

- ikke melk

- mye grønnsaker

- ikke rødvin

Husker ikke om hun gjorde noe mer enn dette, men dette var vel grovt oppsummert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smoothie22

jeg vil gjerne prøve og endre kostholdet mitt, men om jeg skulle gjøre det utifra det du skriver her, hva KAN man da spise:P ? jeg vil prøve alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Jeg har hatt migrene nå i snart 10 år, og det siste året har jeg kuttet mye ned på sukker og ferdigmat. Jeg synes det hjelper mye. Så fort jeg spiser f.eks sjokolade kan jeg få migrene.

For spm vedr triptaner hadde jeg spurt lege. Jeg bruker selv Propranalol 100 mg hver dag for å forebygge, og passer på å høre på kroppen om når jeg er sliten/trøtt og trenger hvilke, selv om jeg f.eks må lese på eksamen så kommer kroppen først for min del.

Mulig du kan øke mengden betablokkere, 200 mg er maks. Dette må du høre med lege om.

Hva jeg spiser lite av : slikkerier og godterier, spiser ikke hvitt brød, spiser kun grovt, grov pasta, grov ris, mye kylling og fisk til middag, aldri hamburgere, kebab, taco etc. Drikker absolutt aldri brus.

Endret av Mir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet ligger i musklene i nakken og i skuldra di. Siden smerten i hodet er på samme side som musklene gjør vondt, er det ganske sannsynlig at det henger sammen. Få noen til å gi deg en ordentlig, god massasje (og ikke vær redd for om det gjør vondt). En varm dusj på nakken og skuldra kan lindre smerten litt også. Når musklene spenner seg i nakke og skuldre gjør det at blodsirkulasjonen til hodet også blir dårligere.

Jeg har hatt dette problemet i mange år (har en skeivhet i ryggen som forårsaker det), og har fått god hjelp av kiropraktor. Skal også til fysioterapeut i slutten av uka og se om det kan hjelpe noe også. Kiropraktoren min pleier å klemme på muskelknutene helt til de slipper taket, og på flere av dem kjenner jeg en smerte stråle opp til hodet når har trykker, så det er helt klart at dette henger sammen hos meg i hvert fall. Etter litt øvelse kan jeg klare det selv også, men det er ikke alltid like lett.

Håper du finner ut av det, og god bedring! Ta deg i det minste en varm dusj og se om det hjelper! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg har vært plaget med migrene med synsforstyrrelser, lammelser og hele pakka siden jeg var 14. Eneste som hjelper meg er betablokkerer (tas hver dag) bruker Selo-sok og har anfall kanskje bare 6 ganger i året :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Stresser du? Jeg får alltid hodepine når jeg er veldig stressa, for da spenner jeg musklene i nakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på programmet "Rett Diett" tidligere i dag hvor de tok for seg ei dame som slet med kraftig hodepine. Nå hadde denne dama et elendig kosthold og påbegynnende osteoporose, men etter eliminieringsmetoden fant de ut at det var sukker/aspartam som var det som utløste anfallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her i huset bruker vi cataflam, som tar den første uggenheten i anfall og stopper det. Kombinert med paracet er det noe som funker. Men du, å sitte på nett og ta/få/be om råd om en ganske alvorlig og plagsom sykdom, er ikke helt ok. Å få en skikkelig utredning er det eneste som telleri mine øyne. Medsinbruk er personlig og det som funker som gress hos en person, kan forverre eller være farlig for en annen.

Å sørge for regelmessig søvn og trening og måltider, samt kutte ut sukker, estoffer og gjær, har alle godt av. Men medisin bør man ikke eksperimentere med.

Jeg har ikke "greie på migrene", men jeg har god peiling på min egen, begynner å kjenne min manns og min sønns. Og alle er vi forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også plaget av migrene. Har hatt det i snart 3 år nå, og har hatt en del ekle opplevelser siden da.

Som noen andre nevner her, kutt ut sjokolake og søtsaker. Med en gang jeg spiser søtsaker (ihvertfall sjokolade, eller kjeks med sjokoladebiter) merker jeg at jeg begynner å bli litt småkvalm og hodepinen begynner. Trening kan også føre til at jeg får vondt i hodet.

Er jeg anspent over lengre tid, og ikke roer ned rundt hode/nakke-partiet, kan også migreneanfall utvikles. Så jeg vil anbefale deg å be om å få massasje. Her er det muttern som masserer meg. Ikke stopp hvis det gjør vondt. Det er meningen at det skal gjøre litt vondt, for det er da det først skjer noe. Og etter noen dager skal du se at du er mindre stiv i nakken, som kan minke hodepinen.

Jeg vil råde deg å skrive ned det du spiser. Etterhvert vil du se en sammenheng. Skriv ned når du har hodepine, og hva du spise den dagen. De fleste av oss som har migrene, reagerer på sjokolade, gulost, vin og appelsinjuice. Men dette er veldig individuelt. Så du får selv finne ut hva som forårsaker din hodepine.

Ble litt langt dette, så skal slutte nå. Tror jeg kunne skrevet en 10-siders stil om migrene hvis jeg ville.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også nevne at jeg bruker imigran. Finnes både som tablett og nesespray. Paracet gir ingen virkning her, så har sluttet å bruke paracet. Hos meg virker imigran (tablett), men alle de gangene (3-4 ganger) jeg har tatt Imigran, har jeg kastet opp. Men for meg er det greit at jeg kaster opp, bare anfallet går bort. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også nevne at jeg bruker imigran. Finnes både som tablett og nesespray. Paracet gir ingen virkning her, så har sluttet å bruke paracet. Hos meg virker imigran (tablett), men alle de gangene (3-4 ganger) jeg har tatt Imigran, har jeg kastet opp. Men for meg er det greit at jeg kaster opp, bare anfallet går bort. :sjenert:

Samme her. Paracet, ibux, ibuprofen ja jeg vet ikke hva fungerer aldri når jeg har anfall. Jeg bruker også Imigran nesespray, og så fungerer Relpax sånn noenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Pjusket!

Du bør endre på kostholde ditt. Jeg har hatt migrene i 9år, ble sendt fra lege til sykehus,uten godt resultat. Prøvde med mange forskjellige tabletter,nesedråper osv..

men så fikk jeg beskjed fra en homeopat, at jeg måtte endre på "vanene" mine. og endre måltidene.

-legge meg på samme tid hver dag

-sove 8timer hver natt.

-spise til samme tid hver dag

-kuttet ut sukker,mel og melk for en liten periode(4mnd holdt jeg på)

Nå er jeg mye bedre, får annfall hvis jeg ikke holder meg til rutinen min, og tar da en kraftig innsovningstablett og sover da til jeg vokner (ca 10-12 timer).

Jeg annbefaler deg til å gå til en homeopat fremfår vanlig lege... det er litt dyrere,men det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Men hva med hormoner? som mange andre så får jeg også migrene før menstruasjon, og da varer den i opptil 3 døgn. Da kan vel ikke maten og dagsrytme ha noe å si? Dette skjer hver eneste gang jeg venter mens uavhengig om jeg har spist dritt eller ikke.

Noen som har noen tips å komme med her? jeg utsetter allerede mensen i ukesvis for å unngå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med Pjusket!

Du bør endre på kostholde ditt. Jeg har hatt migrene i 9år, ble sendt fra lege til sykehus,uten godt resultat. Prøvde med mange forskjellige tabletter,nesedråper osv..

men så fikk jeg beskjed fra en homeopat, at jeg måtte endre på "vanene" mine. og endre måltidene.

-legge meg på samme tid hver dag

-sove 8timer hver natt.

-spise til samme tid hver dag

-kuttet ut sukker,mel og melk for en liten periode(4mnd holdt jeg på)

Nå er jeg mye bedre, får annfall hvis jeg ikke holder meg til rutinen min, og tar da en kraftig innsovningstablett og sover da til jeg vokner (ca 10-12 timer).

Jeg annbefaler deg til å gå til en homeopat fremfår vanlig lege... det er litt dyrere,men det er verdt det!

Amen! Naturterapeuter finner ofte løsningen på hva leger ikke finner en god løsning på, men sørg for å gå til en dyktig en, få anbefalinger i det området du bor.

Men hva med hormoner? som mange andre så får jeg også migrene før menstruasjon, og da varer den i opptil 3 døgn. Da kan vel ikke maten og dagsrytme ha noe å si? Dette skjer hver eneste gang jeg venter mens uavhengig om jeg har spist dritt eller ikke.

Noen som har noen tips å komme med her? jeg utsetter allerede mensen i ukesvis for å unngå dette.

Hormoner og kosthold går også hånd i hånd. Hormonelle ubalanser kan fint styres med hjelp av kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei,

jeg hadde de grusomste migreneanfall, måtte ligge i et helt mørkt rom uten lyd, og kunne ikke bevege meg, men for 4 år siden begynte jeg på diett pga cøliaki, og samtidig forsvant all hodepine og migrene, har ikke hatt et snev av det engang. :-)

Jeg spiser ikke hvete, rug, bygg, og spiser kun glutenfri havregryn, ikke noe med sukker i( du kan kjøpe bjørnesøt på helsekost), og ikke ting med ku-melk i (men jeg skeier ut med sjokolade iblandt, og pøser på med mye vann, det renser ut alle giftstoffer)

Jeg drikker MYE vann, drikker faktisk bare vann. Iblandt juice som ikke er lagd av konsentrat.

Spiser ren fisk, rent kjøtt, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, avokado, salater.

Jeg spiser kun mandelbrød.

Kosten min er hovedsakelig av sundt fett og protein. Ingen karbohydrat.

Det er veldig mye godt man kan lage, og man er sunn og man har det bra innvendig og hud og hår blir veldig fint.

Psyken blir mye bedre også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her! Takker for utrolig mange flotte svar!!!

Er henvist til nevrolog,legen min kan ikke gjøre mer sier han. Jeg har fått prøve atacand,som jeg skulle ta 1 tablett qv til dagen. Jeg tar 2 for og teste om det har en effekt,da 1 ikke hjelper. Jeg er tung (130 kg) og har med meg selv tenkt a kanskje det hjelper og øke dosen. Men,det dunker like mye..dunker så utrolig mye i hodet,ikke alltid vondt,men bare at jeg kjenner pulsen i hodet 100 ganger sterkere enn jeg gjorde før!:/ det gjorde jeg før jeg begynte på atacand også.

Min mor har glutenintoleranse,min lillesøster også..dette er visstnok ikke cøliaki,men intoleranse forteller min mor meg. Jeg er testet for cøliaki,det hadde jeg ikke-men er det mulig at jeg har en intoleranse likevel?

Isåfall,bør jeg prøve og holde meg unna gluten og sukker? Takker for mange tips om hva jeg kan spise istedenfor,jeg er jo tung også,så jeg trenger helt klart og endre kosthold-selvom jeg ikke spiser helt grusomt feil,jeg er bare en av dem som legger på seg med en gang jeg så mye som ser på en sjokolade:P

Hva er mandelbrød? Hvor får jeg kjøpt det? Alle tips mottas med takk!! Klarer ikke og bRe sitte og vente på og få komme til nevrolog,jeg mååå prøve og gjøre noe selv også.om 2 uker skal jeg være ferievikar i hjemmesykepleien,noe som blir en utfordring da jeg noen ganger føler at jeg kunne trengt hjemmedykepleie selv-for og sette det veldig på spissen:)

takk alle snille foll for svarene deres:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger på ingen måte ha påvist allergi/intoleranser hos legen for at det skal være lurt å kutte ut ymse matvarer. Viser seg at enormt mange med forskjellige plager får et nytt liv ved å kutte ut de matvarer som er nevnt i tråden. Det er litt vanskelig i begynnelsen, for det er jo hvete/sukker i absolutt alt :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der er akkuratt det,hvordan skal jeg gå frem-liksom:)

Beklager forøvrig mye skrivefeil,en bivirkning av og eie iphone og ha pølsetomler:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...