Gå til innhold

Havsulens mirakelbok

havsulen

Anbefalte innlegg

Begynte å skrive en "prøvebok" på Snartmamma, men synes det er så kjedelig at folk ikke kan hilse på hverandre i dagbøkene. Så derfor flytter jeg hit!

(Og tar med meg litt forhistorie)

16.09.2003: Er 27 år, og lykkelig nygift med min beste venn og kjæreste! Vi har lyst til å bli foreldre. Ikke med en gang, men kanskje innen et år, hvis vi er heldige?

Fordi jeg har gått på p-piller noen år, har vi bestemt oss for å slutte med dem allerede nå, slik at kroppen forhåpentligvis kan komme i gjenge igjen.

Så, følgende to tiltak er satt i gang:

1. for to uker siden tok jeg min første folatpille!

2. Og i går skulle jeg ha begynt på et nytt p-pillebrett. Men den gang ei!

Gleder meg til å begynne på det som forhåpentligvis blir en spennende reise!

Hei! til alle som stikker innom. Gleder meg til å bli kjent, dra nytte av deres erfaring, og få tips og råd.

17.09.2003: Fikk hyggelig kommentar om at jeg har et fint nick. Kaller meg Havsulen fordi det var det min kjære kalte meg da han fridde til meg. (Og i talen i bryllupet). Han er kjempeinteressert i fugler, og mener at det er den vakreste fuglen som finnes. Fine gutten min...

Føler meg rar i kroppen, slapp og litt uvel. Det kan være fordi jeg har sluttet med p-piller, kanskje?

Kan også være fordi jeg har for lavt jernlager, fikk ikke lov til å gi blod sist jeg var i Blodbanken. Må bli flinkere til å huske å ta jerntilskudd!

18.09.2003: Var nok ikke bare p-pilleslutten som gjorde meg slapp, nei...

Var hos lege i dag, og fikk beskjed om at jeg må utredes. Har nemlig fått min fjerde urinveisinfeksjon på et halvt år.

Fikk ny legetime onsdag, skal bort i helgen, og på forretningsreise fra søndag til og med tirsdag.

Har tidligere forsøkt mange ganger å ikke ta antibiotika - da går det over av seg selv etter to uker med mye vondt. Sist gang måtte jeg på legevakta og legen sa at jeg måtte ta antibiotika. Og det hjalp heller ikke!

Jaja - håper de finner ut av det. For det er vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om vitenskapskvinnen i meg vil dukke opp? På SnartMamma holdt mange på med temping og eggløsningstester og masse annet. De har full kontroll over syklusene sine. Jeg vet ikke en gang hvor lange mine sykluser er!

Jeg lurer på om jeg klarer å bare la dette gå sin gang - i hvert fall i begynnelsen?

Håper selvfølgelig vi er så heldige at vi kan få barn. Ønsker ikke å bekymre meg for det før vi eventuelt må.

Så inntil videre tror jeg at jeg ikke skal begynne å teste og tempe så veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: VELKOMMEN TIL OSS!! :vinke:

Ser ut til at du er forberedt på alt som kan dukke opp. Det er bra!

Håper uansett at det ikke tar for lang tid før dere er i gang, og du har fått kontroll på syklusene dine. Med meg tok det 3-4 mnd før jeg var gravid etter mange år med pillebruk, og nå er det7 uker til termin. :sprettoy:

LYKKE TIL! Gleder meg til å følge med!

Klem Magnhild

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare ønske deg velkommen som dagbokskriver. Håper du lykkes raskt i å bli gravid, og at du blir fort kvitt urinveisinfeksjonen. Måtte den aldri komme tilbake......

Wit 33+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Havsulen. Velkommen!! :hoppe:

Det er hyggelig her synes jeg, ja.

Jeg har heller ikke blitt vitenskapskvinne enda, er i min 4. offisielle prøveperiode, og prøver febrilsk å finne ut av dette med sykluser. Men i mitt 27årige liv har ikke jeg gjort det før.... så jeg synes det er vanskelig jeg. :oops:

Men lykke til. Håper du blir gravid kjempefort og at urinveisinfeksjonen forsvinner som dugg for solen snart.

Jeg gleder meg til å lese mer i dagboka di framover.

Klem fra hanni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit :)

Det er ikke bare du som ikke har helt oversikt over syklusene dine. Det har ikke jeg heller foreløpig, men til slutt finner vi ut av det vet du :)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Hallo igjen !

Gleder meg til å følge emd her.

Jeg har også vært mye plaget med UVI men etter at jeg begynte å ta tranebærkapsler så har det vært jippijaja.

De får du kjøpt på helsekosten. Jeg pleier å hive innpå en dobbel dose når jeg kjenner den minste antydning til infeksjon. Tar en ny stor dose etter et par timer og så en til etter et par timer. Så tar jeg en stor dose når jeg legger meg og vips der er den borte.

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Havsule! :vinke:

Velkommen som dagbok skriver og prøver. Håper syklusen din kommer fort tilbake til "normalen" (hva nå det er). Jeg prøvde også å tempe litt under våre prøvelser, men det endte som regel med at jeg glemte det i morgen stresset. :oops:

Nå er vi i gang med vårt første prøverørs forsøk, og håper selvfølgelig at det lykkes første gang. :P

Gleder meg til å følge med ut over høsten og vinteren. :enig:

Hilsen Zianta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så koselig med hilsener! Gleder meg til å sette meg inn i hvor dere er "i løypa" og bli bedre kjent med dere, jenter!

Hehe, jada - skal nok få oversikt over syklusene etterhvert. Men det er ikke så lenge siden jeg fikk klarhet i at man faktisk kan få mensen uten å ha hatt eggløsning etc - så jeg har en del å lære! :wink:

Har lest om svangerskap i flere helsebøker og bøker om kroppen som allerede står i bokhylla. Men han planer om å gå bittebittelitt amok i bokhandelen. (Egentlig har jeg et midlertidig kjøpsforbud fordi medlemsskap i fire bokklubber krever et visst volum bokhyller...) Men dette må jo være en akseptabel anledning!

Urinveisinfeksjonen er på hell. Følger alle kjerringråd i verden - med tranebær etc. Dessuten skal jeg til ultralyd for å sjekke om det forklarer noe. Så det tenker jeg ikke mer på - nå blir det tatt hånd om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og velkommen som dagbokskriver her...

Det er koselig å sette ned tanker og følelser - samt lese igjennom dem senere...

Har skrevet her inne siden i januar.

Massvis av koselige jenter som en bare blir knyttet til... :P

Det som er greit med å skrive allerede som prøver er at da kan du se tilbake på

* hvor lange syklusser du har

* tegn etc...

Ellers er Chiquita (også fra SG) en ivrig dagbokskriver...)

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...?t=9911&start=0

Greit å følge med andre i samme situasjon også...

Her er vi noen prøvere og noen gravide.

Her kommer vi med råd og trøst alt etter som... :wink:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, en vitenskapskvinne, så spennende?

Hva slags vitenskap? (Annet enn muligens syklusforskning?)

Hilsen Klips som gjorde seg ferdig her inne i april i år :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville være å overdrive å påberope meg vitenskapskvinnenavnet sånn fullt og helt. Tok cand.mag på Blindern før journalisthøgskolen. Det var det.

Men at innholdet i min kjære tre meter ganger to meter-bokhylle er blant mine kjæreste eiendeler, er ubetvilelig! Jeg liker å ha tilgang til bøkene, så jeg kan slå opp umiddelbart med en gang det er noe jeg lurer på. Det er bare så deilig å lese en skikkelig "sugebok" (som ikke slipper taket i deg).

Ellers har jeg en tilståelse å komme med overfor deg, Klips! Har nemlig smugkikket. i dagboken din leeeeenge, uten å gi meg til kjenne. Tenkte, før vi hadde bestemt oss for å prøve, at jeg skulle velge meg ut EN graviditetsdagbok, og følge den for å forstå litt mer om "hvordan det var". Det ble tilfeldigvis din dagbok, også har jeg bare fortsatt. DET er ikke tilfeldig, men har med din formuleringsevne og glede over livet å gjøre. Så koselig at du stakk innom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå ble jeg nesten helt flau :rodme: , på en litt kokett måte, som du ser.

Du får ha en strålende dag, tror resultatet av graviditetsdagboken min akkurat våknet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh...trodde jeg abonnerte på denne nye dagboken jeg også!

Men grunnen til at det ikke kom oppdateringsmail, var at jeg ikke hadde skrevet her ennå... :oops:

Velkommen som dagbokskriver!

Du gjorde et sabla godt valg da du begynte å følge med i boka til Klips, både før og nå, bortsett fra at du nå kanskje har for høye forventninger til oss andre!? :lol:

Jeg håper uansett at ditt opphold blir så kort som mulig...

Og du? Den jerntabletten tar du samtidig som folaten! :wink:

Jeg har også urinveisinfeksjon veldig ofte, men har ikke hørt pip om utredning, så jeg er veldig spendt på hva det er, og hva de finner ut! :P

Lillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillen: jeg skal på ultralyd for å undersøke om de kan se noen årsak til at infeksjonene stadig kommer tilbake. Lover rapport!

Har kjøpt "På vei" av Gro Nylander (?), og lest de første kapitlene om forberedelser til graviditeten. Kjempespennende! Det beste var at min kjære, helt uoppfordret, også ville lese. Det føles godt at han er så interessert, det er VÅRT prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit og lykke til!! :lol:

Det er så hyggelig her inne at du kommer ikke til angre på at du valgte oss på H-N.. :ler:

Ha en strålende helg!

Klem fra Kipa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havsulemannen holdt en tale til eggene mine i går. Jeg har ikke hatt mens etter at jeg sluttet på p-piller, og vet ingenting om eventuelle eggløsninger.

Vel - talen foregikk omtrent slik:

"Hei, hei - små egg. Nå må dere komme fram. Kom igjen..." osv... i ca fem minutter.

:hjerter:

Så fortalte han meg at eggcellen er min største celle - og masse annet interesant som han hadde lest i boken han fikk på fredag: "Hakkespettbok for førstegangsfedre".

Vi var nemlig i en bokhandel, med avtale om å få velge en bok hver. han fikk hakkespetten, jeg tok en som het "I really want a baby?" eller noe i den retning. Med spørsmålstegn, ja. Jeg synes nemlig ikke det er et spørsmål som jeg ubetinget kan svare ja på. Vil gjerne utrede litt mer i hodet mitt, så jeg har noen gjennomtenkte svar jeg kan mumle for meg selv i eventuelle fremtidige vålenetter. :wink:

Ellers en nydelig helg, med teater (Bikubesong - bra!), sushi, skogtur med boller og espresso medbragt av venninne S, og en kilo traktkantarell plukket av min mann i fryseren som resultat.

Håper du også har hatt en fin helg, Kipa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå den helgen hørtes helt herlig ut. :lol: Det er bra du kooser deg på veien mot å bli mamma! :enig: Den boka mannen din har fått så jeg faktisk på i dag, men har fra før av kjøpt en annen bok til mannen..men om du anbefaler den kan det jo være en farsdagsgave..sånn litt før tiden..fra babyen i magen...

KLEM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt termometer til morgentemping gjennom SG.

Har nemlig ikke fått igjen mensen ennå, og merker at det plager meg at jeg ikke har noen som helst kontroll på hva som skjer. Det er slitsomt at "alt kan skje" hele tiden. Derfor skal jeg begynne å prøve å lære mer om syklusen min.

Spørsmålet er vel hvordan jeg skal gjennomføre dette i praksis. Må få det inn som en rutine i mitt morgenrituale - hm...

Anbefaler boka, Kipa!

Dessuten hørtes en forskuddsfarsdagsgave hyggelig ut!

Akkurat nå er jeg inne i en tilstand av grøss og gru fordi mine svigerforeldre kommer til oss fredag kveld, og skal være helt til søndag!!! Det burde ikke være lov for svigerforeldre å komme på besøk som varer over fire timer, mener nå jeg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlevde svigerforeldrebesøkshelg!

Det ble hyggelig også. Biffmiddag fredag. Mine foreldre kom lørdag kveld, og da innvidde vi den nye spisestuen vi fikk i bryllupsgave fra mine foreldre, og serviset vi fikk fra Havsulemannens foreldre.

Serverte stekt kveite, fulgt av lunken eplepai med vaniljekrem, og fikk masse skryt. :kul:

Hans foreldre har ikke vært hos oss siden vi flyttet i mai, og de var synes vi hadde fått det fint.

Hadde bestemt meg for å ikke leke den perfekte vertinne hele helga. De sto opp før oss, uten at jeg fikk dårlig samvittighet. Jeg fikk også satt på og hengt opp noen klesvasker, slik at huset ikke ser bomba ut nå ved ukestart. Håper det er bedre for dem å være gjester hos oss når de ser at vi slapper av og gjør som vi pleier selv om de er der.

Gikk nydelig tur i høstværet i går, før de dro hjem på formiddagen i går.

På kvelden bakte jeg brød mens Havsulemannen ryddet i kjelleren. Nabojenta på 3, 5 kom og ringte på for å vise oss en snegle hun hadde funnet, så vi inviterte henne inn på brødbaking. Hun synes det var gøy, men var forundret over at vi bare hadde fem leker. :)

Rart å tenke på at vi kanskje får flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...