Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og ei naturiststrand blir aldri aktuelt :nei:

Hvorfor ikke? Er ikke det bare koselig? :sengekos:

Videoannonse
Annonse
Gjest KateW
Skrevet

Ja det lurer jeg også på, Steinar, hvorfor er det uaktuelt?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg fulgt denne vanvittige tråden i noen dager, og den har gitt meg stadig sterkere behov for å gi Steinar med på veien et lite sitat fra en bok jeg liker godt.

"We cannot ultimately know everything about the other person, even and perhaps especially when it comes to the people we love. I think this means that in our relation to other persons we have to learn to acknowledge what we cannot know. The end of certainty can be the beginning of trust".

Det er fordi vi aldri kan vite alt om hverandre at vi må ha tillit til hverandre. Et forhold til en annen som vil kontrollere, dominere og vite alt er det motsatte av et kjærlighetsforhold.

Gjest Eurodice
Skrevet

Nå har jeg fulgt denne vanvittige tråden i noen dager, og den har gitt meg stadig sterkere behov for å gi Steinar med på veien et lite sitat fra en bok jeg liker godt.

"We cannot ultimately know everything about the other person, even and perhaps especially when it comes to the people we love. I think this means that in our relation to other persons we have to learn to acknowledge what we cannot know. The end of certainty can be the beginning of trust".

Det er fordi vi aldri kan vite alt om hverandre at vi må ha tillit til hverandre. Et forhold til en annen som vil kontrollere, dominere og vite alt er det motsatte av et kjærlighetsforhold.

Dette er så sant og riktig og viktig! :)

Gjest Tigress
Skrevet

Men, men, men, eg orka ikkje å lese gjennom meir enn dei første 11 sidene - fekk vi nokon gong eit bilete av ein godkjend bikini?

Gjest Eurodice
Skrevet

Men, men, men, eg orka ikkje å lese gjennom meir enn dei første 11 sidene - fekk vi nokon gong eit bilete av ein godkjend bikini?

Jada, det fikk vi. Til min og sikkert de flestes store overraskelse, godkjente han en helt vanlig (passe stor eller liten ettersom man ser på det) bikini, helt nøytral, passende til en voksen, veldreid dame. Vi hadde vel alle forestilt oss at han ville velge noe tilnærmet heldekkende :ler: .

Skrevet

Kompitable i betydningen at hun gjør som du sier og bestemmer?

Og du har ikke svart på det jeg lurer mest på, hvor har du sett damer som kler seg i strenger, miniskjørt og utringing til navlen.

Nederst på Karl Johan?

Det hadde faktisk ikke vært dumt med ei dame som hadde vett nok til å gjøre som jeg sier, ja.

Skrevet

Og det finner du ut, hvis smak og behag og ubehag har vært en del av konversasjonen forut for en date.

En mann som ser at jeg ikke lever opp til hans "standard" vil ikke legge an på meg og be meg på en date.

Det er ikke nødvendigvis så enkelt å finne ut av det i detalj.

Skrevet

Hvorfor ikke? Er ikke det bare koselig? :sengekos:

Ja det lurer jeg også på, Steinar, hvorfor er det uaktuelt?

Fordi jeg ikke er nudist/naturist kanskje?

Skrevet

Skal jeg være helt ærlig så hadde jeg vært betydelig mere enig i denne setningen - "The end of uncertainty can be the beginning of trust".

Poenget mitt er at man må opp på et visst nivå av sikkerhet/trygghet før man virkelig kan begynne å stole på et annet menneske. Og det er opp til dette mennesket å (be)vise at det er til å stole på. Jeg kan bare observere dets oppførsel overfor meg og andre.

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Skal jeg være helt ærlig så hadde jeg vært betydelig mere enig i denne setningen - "The end of uncertainty can be the beginning of trust".

Poenget mitt er at man må opp på et visst nivå av sikkerhet/trygghet før man virkelig kan begynne å stole på et annet menneske. Og det er opp til dette mennesket å (be)vise at det er til å stole på. Jeg kan bare observere dets oppførsel overfor meg og andre.

Du vil at hun skal bevise at hun er til å stole på, og hvis hun vil at du skal bevise at du er til å stole - ja, da kommer dere ingen vei da. For du sitter på gjerdet og venter at hun skal bevise og hun sitter på et annet gjerde og venter på at du skal bevise, og ingen av dere stoler på hverandre før dere har bevist at dere er til å stole på.

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis så enkelt å finne ut av det i detalj.

Men herregud, hvor detaljorientert er det nødvendig å være for å gå på en date egentlig :lete:

Skrevet

Du vil at hun skal bevise at hun er til å stole på, og hvis hun vil at du skal bevise at du er til å stole - ja, da kommer dere ingen vei da. For du sitter på gjerdet og venter at hun skal bevise og hun sitter på et annet gjerde og venter på at du skal bevise, og ingen av dere stoler på hverandre før dere har bevist at dere er til å stole på.

Tilogmed jeg forstår at man ikke bare kan sitte på hvert sitt gjerde og observere den andre, uten å gjøre noe som helst for det selv.

Det dreier seg om gi litt, få litt tilbake selv, gi litt mer ... osv.

Gjensidighet. Da bygger begge parter opp en gradvis sterkere tillit til hverandre.

Skrevet

Men herregud, hvor detaljorientert er det nødvendig å være for å gå på en date egentlig :lete:

Jeg liker ikke å kaste bort tid og krefter på noe som er uten en fremtid.

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Tilogmed jeg forstår at man ikke bare kan sitte på hvert sitt gjerde og observere den andre, uten å gjøre noe som helst for det selv.

Det dreier seg om gi litt, få litt tilbake selv, gi litt mer ... osv.

Gjensidighet. Da bygger begge parter opp en gradvis sterkere tillit til hverandre.

Jeg lurer på hva du egentlig ser for deg at damer gjør, siden du er så opptatt av at man må bevise at man er til å stole på?!

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Jeg liker ikke å kaste bort tid og krefter på noe som er uten en fremtid.

Men du er ikke garantert en framtid med en person selv om du får alle detaljer på forhånd om den personen du kunne tenke å date. Noen ganger finner man ut at det ikke er en framtid etter et par tre dater, jeg vil ikke kalle det bortkastet for det er når du har personen der in live og ikke på nettet at du virkelig finner ut hvordan personen er. Kanskje det viser seg at dere ikke har kjemi i hele tatt når dere først møtes i RL.

Men på det området vet jeg at vi ser forskjellig på det, jeg er ikke redd for å ta sjanser og ser ikke på dette som bortkastet tid og energi - men det gjør du. Og igjen, hvem av oss har levd lengst i et forhold?

Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg lurer på hva du egentlig ser for deg at damer gjør, siden du er så opptatt av at man må bevise at man er til å stole på?!

Vi reker visst rundt, ifølge Steinars utsagn fra tidligere tråder.

Så ildprøven er kanskje å sitte inne og se Skavlan med Steinar i et par måneder? Da har man vel virkelig bevist at man vet forskjellen på forhold og singel.

Men en virkelig ildprøve ville jo heller vært og latt oss gå ut i bikinitopp og miniskjørt og drikke oss drita med masse mannlige venner.

Jeg forstår ikke helt hvordan man skal bevise at man er til å stole på når Steinar aldri vil gi noen sjangsen til å bevise det engang.

Skrevet (endret)

Bytt ut "man" med "jeg", så er vi enige. De fleste andre går inn i et forhold med tillit som utgangspunkt. Det er det som er risikoen med å knytte seg til et annet menneske - man kan dessverre aldri vite hvem som plutselig finner på å gå over streken for hva som er akseptabelt i forholdet.

I mitt tilfelle var det min eks - svigermors drøm (turned nightmare)- som helt ut av det blå la seg etter en av sine kolleger. Da det kom for en dag sa absolutt alle rundt oss det samme, nemlig at han var den siste de kunne forestille seg finne på noe sånt.

Jeg stolte 100% på ham, og det visste han. Han stolte derimot ikke like mye på meg. Ironisk nok var jeg den som hadde høyest moral til tross for at han er (var) mors beste barn og jeg hadde en fortid med flere løse forbindelse og sk. utagerende festing.

Likevel ser jeg at et forhold må bygges på en grunnleggende tillit og vilje til å gi uten å kreve tilbake. Kall meg naiv, men det er faktisk ikke mitt problem til syvende og sist at folk lager sånne problemer for seg selv. Jeg går bare videre med løftet hode.

Endret av AngeliqueW
Skrevet

Bytt ut "man" med "jeg", så er vi enige. De fleste andre går inn i et forhold med tillit som utgangspunkt. Det er det som er risikoen med å knytte seg til et annet menneske - man kan dessverre aldri vite hvem som plutselig finner på å gå over streken for hva som er akseptabelt i forholdet.

I mitt tilfelle var det min eks - svigermors drøm (turned nightmare)- som helt ut av det blå la seg etter en av sine kolleger. Da det kom for en dag sa absolutt alle rundt oss det samme, nemlig at han var den siste de kunne forestille seg finne på noe sånt.

Jeg stolte 100% på ham, og det visste han. Han stolte derimot ikke like mye på meg. Ironisk nok var jeg den som hadde høyest moral til tross for at han er (var) mors beste barn og jeg hadde en fortid med flere løse forbindelse og sk. utagerende festing.

Likevel ser jeg at et forhold må bygges på en grunnleggende tillit og vilje til å gi uten å kreve tilbake. Kall meg naiv, men det er faktisk ikke mitt problem til syvende og sist at folk lager sånne problemer for seg selv. Jeg går bare videre med løftet hode.

Som du sier så kan man aldri vite hvem man kan stole på.

Derfor må det også sies å være naivt å stole 100% på et annet menneske.

Da er det bedre å holde dette mennesket litt i øra og minne det på konsekvensene av overtramp. Dermed kan man unngå problemer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er det du mener, Steinar. Men jeg tror altså oppriktig at det forholder seg diametralt motsatt. Jeg kunne faktisk ikke vært mer uenig deg på dette punktet. Og jeg tror også, for å være litt pompøs, at dette er den viktigste erkjennelsen man kan gjøre mht relasjonen til et annet menneske.

For det første, som du selv faktisk selv sier tidligere i tråden: "The end of uncertainty" når det gjelder å forstå og kjenne et annet menneske til bunns, på samme måte som man kjenner seg selv innenfra, er noe som er uoppnåelig.

Og for det andre: Å ha tillit betyr nettopp å stole på noe uten å vite. Idet jeg kan ha sikker, verifiserbar kunnskap om noe, trenger jeg ikke lenger tillit - den blir overflødig. Tillit er nemlig å satse med risiko, uten sikkerhetsnett. Stor forskjell.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...