Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2010 #1 Skrevet 12. mai 2010 Guttungen på seks år og jeg lå og pratet sammen i sengen ved leggedags om det å være ærlig og alltid fortelle sannheten. Da fortalte han meg at Bestemor var slem som hadde dratt han i øret fordi han ikke ville høre. Min reaksjon (ikke så han så det) var et enormt sinne. Ingen har noe med å legge hånd på mine unger, enten det er en klask på rumpa eller å dra han i øret. Dette har nå resultert i en kjempekrangel med henne. Jeg sa hva jeg synes og hvis dette er hennes måte å håndtere vanskelige unger så får hun ikke lenger lov til å passe på han alene. Far står midt i mellom og vet ikke riktig hva han skal si eller gjøre. I tillegg så sliter vi med at han har rett for å slå andre barn. Vi terper på at man alltid skal si ifra til en voksen og ikke slå. Også opplever han dette fra en omsorgsperson, det føles som vi har tatt to skritt tilbake igjen. Skal jeg fortsette å nekte hun å passe han?
Gjest Dhanu Skrevet 12. mai 2010 #2 Skrevet 12. mai 2010 Ja, selvfølgelig skal du det. Hun har bare å respektere deres avgjørelse om at deres barn ikke skal avstraffes fysisk. Flott at din sønn kan stole på at hans mor ikke overlater ham til folk som mishandler ham. Og for en veik ektemann du har! Synd at du må ta denne fighten alene. Men sånn er det vel ofte med voksne sønner og deres mødre...
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2010 #3 Skrevet 12. mai 2010 Ja, selvfølgelig skal du det. Hun har bare å respektere deres avgjørelse om at deres barn ikke skal avstraffes fysisk. Flott at din sønn kan stole på at hans mor ikke overlater ham til folk som mishandler ham. Og for en veik ektemann du har! Synd at du må ta denne fighten alene. Men sånn er det vel ofte med voksne sønner og deres mødre... Takk! Jeg trengte å få en bekreftelse på min avgjørelse. At det ikke er meg som overreagere. Den forrige foreldre generasjonen virker på meg som de har et annet syns på behandling av barn.
NovaFlare Skrevet 12. mai 2010 #4 Skrevet 12. mai 2010 [quote name='Gjest' date='12 mai 2010 - 12:06' Den forrige foreldre generasjonen virker på meg som de har et annet syns på behandling av barn.
påtuppa Skrevet 12. mai 2010 #5 Skrevet 12. mai 2010 Jeg syns ikke du skal hindre samværet mellom ditt barn og hans bestemor "bare fordi" han ble dratt i øret. Greit du syns det er uhørt å lgge hånd på andres (eller egnes selvføgelig) unger, men bestemoren er vokst opp i en annen tid med andre skikker. Nå har hun sett deg reagere, og gjør et antageligvis ikke igjen.
NovaFlare Skrevet 12. mai 2010 #6 Skrevet 12. mai 2010 (endret) Enig, jeg ville heller bedt ungen om å si ifra hvis det skjer igjen, og gitt henne en sjanse til. Endret 12. mai 2010 av NovaFlare
wahaj Skrevet 12. mai 2010 #7 Skrevet 12. mai 2010 Nå har loven også blitt forandret, så det er ikke engang lov til å knipse hånden lett på barn. Så det er faktisk ikke lov å gjøre noe fysisk mot et barn.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2010 #8 Skrevet 12. mai 2010 Jeg syns ikke du skal hindre samværet mellom ditt barn og hans bestemor "bare fordi" han ble dratt i øret. Greit du syns det er uhørt å lgge hånd på andres (eller egnes selvføgelig) unger, men bestemoren er vokst opp i en annen tid med andre skikker. Nå har hun sett deg reagere, og gjør et antageligvis ikke igjen. Det er det som er enda mer sjokkerende. Hun mener at man kan gjøre slik med barn og ser ikke noe galt i det. Så lenge hun passer han, mener hun at hun skal få gjøre slike ting.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #9 Skrevet 12. mai 2010 Djiiis, det er da ikke slik at barnet tar all verden skade av det heller... Er da ikke ei porselensdukke? Men, ja det er ikke bra. Men, gi besta en ny sjanse, og be heller gutten å si ifra tidligere. Og forklar henne at om hun vil passe ham, så er det ikke akseptabelt... Gå den veien, istede for å kaste bensin på "bålet".
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2010 #10 Skrevet 12. mai 2010 Djiiis, det er da ikke slik at barnet tar all verden skade av det heller... Er da ikke ei porselensdukke? Men, ja det er ikke bra. Men, gi besta en ny sjanse, og be heller gutten å si ifra tidligere. Og forklar henne at om hun vil passe ham, så er det ikke akseptabelt... Gå den veien, istede for å kaste bensin på "bålet". Selvfølgelig tar barn skade av det, ellers hadde det ikke noe vits i å hatt en lov som omhandler fysisk avstraffelse av barn. Han er slett ikke noen porselensdukke, men han har aldri opplved at et voksen person handler slik ovenfor han.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #11 Skrevet 12. mai 2010 Ærlig talt! Når ungen gjør noe galt, er det helt på sin plass å ta h*n hardt i armen eller et annet sted der det gjør litt vondt, særlig siden ungen det er snakk om driver og slår andre unger! La ham smake sin egen medisin, sier jeg...sånn lærer han! Så drittlei fri oppdragelse. Se til å sette ungene i respekt om de ikke vil høre på fornuftige ord fra voksenmunn! 2
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #12 Skrevet 12. mai 2010 Ærlig talt! Når ungen gjør noe galt, er det helt på sin plass å ta h*n hardt i armen eller et annet sted der det gjør litt vondt, særlig siden ungen det er snakk om driver og slår andre unger! La ham smake sin egen medisin, sier jeg...sånn lærer han! Så drittlei fri oppdragelse. Se til å sette ungene i respekt om de ikke vil høre på fornuftige ord fra voksenmunn! Den signerer jeg! Er også dritlei av den veike holdningen til foreldre. Bare se på tråden med hun som ble plaget av de barna! Det er INGENTING sjamerende med et barn uten oppdragelse. Folk klarte jammen å oppdra barna sine bedre før da det var lov å ta litt i dem. Skjerp dere! 1
Gjest jomfrua Skrevet 12. mai 2010 #13 Skrevet 12. mai 2010 Selvfølgelig tar barn skade av det, ellers hadde det ikke noe vits i å hatt en lov som omhandler fysisk avstraffelse av barn. Han er slett ikke noen porselensdukke, men han har aldri opplved at et voksen person handler slik ovenfor han. Loven tredde nok ikke i kraft med bakgrunn av en slik enkeltstående hendelse. Barnet lider nok ingen stor nød/omsorgssvikt i dette tilfelle. Vær litt realistisk og ro ned. Man kan ta en prat med bestemor og forklare at det ikke er akseptabelt og gi henne flere sjanser. Når det er sagt - så bør man også se litt på hvorfor dette er gjort - ikke bare se på handlingen. Noen ganger så kan en "overraskende" reaksjon i en gitt situasjon gi godt resultat uten at det betyr at barnet lider fysisk eller sjelelig.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Den signerer jeg! Er også dritlei av den veike holdningen til foreldre. Bare se på tråden med hun som ble plaget av de barna! Det er INGENTING sjamerende med et barn uten oppdragelse. Folk klarte jammen å oppdra barna sine bedre før da det var lov å ta litt i dem. Skjerp dere! Jeg har meget god oppdragelse på mine barn, men jeg bruker ord når nok er nok. Det funker faktisk. At Bestemor ikke får det til, skal ikke gå utover guttungen.
Sequax Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 Den signerer jeg! Er også dritlei av den veike holdningen til foreldre. Bare se på tråden med hun som ble plaget av de barna! Det er INGENTING sjamerende med et barn uten oppdragelse. Folk klarte jammen å oppdra barna sine bedre før da det var lov å ta litt i dem. Skjerp dere! Enig jeg også. Jeg har blitt tatt hardt i armen når jeg ikke har oppført meg, og jaggu ble det folk av meg. Dagens oppdragelse av barn er helt bak mål; man skal sette seg på huk foran det umulige barnet og snakke med mild stemme om at " sånn skal du ikke gjøre ". Barnet tenker da som så at; tja, dette var jo ikke så ille ? Når jeg gjør noe galt neste gang får jeg bare litt koselig oppmerksomhet!" 2
Gjest jomfrua Skrevet 12. mai 2010 #16 Skrevet 12. mai 2010 Jeg har meget god oppdragelse på mine barn, men jeg bruker ord når nok er nok. Det funker faktisk. At Bestemor ikke får det til, skal ikke gå utover guttungen. Så fint for deg. Men du kan vel ikke mene at alle mennesker er like og at man skal være lik mot alle fordi det er politisk korrekt. Åpne opp øynene dine litt og se at det finnes flere veier til Rome - og at den ene utelukker ikke den andre. Selv du og Bestemor er forskjellige. Du og dine barn er forskjellige - situasjonen som oppstod var kanskje ikke lik. Umulig å sette likhetstegn og tro det er det eneste saliggjørende.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #17 Skrevet 12. mai 2010 Enig jeg også. Jeg har blitt tatt hardt i armen når jeg ikke har oppført meg, og jaggu ble det folk av meg. Dagens oppdragelse av barn er helt bak mål; man skal sette seg på huk foran det umulige barnet og snakke med mild stemme om at " sånn skal du ikke gjøre ". Barnet tenker da som så at; tja, dette var jo ikke så ille ? Når jeg gjør noe galt neste gang får jeg bare litt koselig oppmerksomhet!" Akkurat! For noen uker siden var det ei dame med datteren (5-6 år) sin i butikken. Den lille drittungen oppførte seg som et monster! Det er noe av det verste jeg har sett. Hun hylte, sparket og slo til moren fordi hun ikke fikk is! Moren bare sto der med et fårete smil og så dum ut. De klarte faktisk å sinke ned en lang kø fordi moren ikke fikk betalt. Hun var altfor opptatt med å bli herset med av sin egen datter. Unger skal de ha! 2
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #18 Skrevet 12. mai 2010 Akkurat! For noen uker siden var det ei dame med datteren (5-6 år) sin i butikken. Den lille drittungen oppførte seg som et monster! Det er noe av det verste jeg har sett. Hun hylte, sparket og slo til moren fordi hun ikke fikk is! Moren bare sto der med et fårete smil og så dum ut. De klarte faktisk å sinke ned en lang kø fordi moren ikke fikk betalt. Hun var altfor opptatt med å bli herset med av sin egen datter. Unger skal de ha! Glemte noe viktig i denne historien. Drittungen fikk is selvfølgelig!
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2010 #19 Skrevet 12. mai 2010 Så fint for deg. Men du kan vel ikke mene at alle mennesker er like og at man skal være lik mot alle fordi det er politisk korrekt. Åpne opp øynene dine litt og se at det finnes flere veier til Rome - og at den ene utelukker ikke den andre. Selv du og Bestemor er forskjellige. Du og dine barn er forskjellige - situasjonen som oppstod var kanskje ikke lik. Umulig å sette likhetstegn og tro det er det eneste saliggjørende. Det at jeg velger å ikke dra ungene mine i øra har fint lite med å være politisk korrekt. Jeg har ikke tro på fri barneoppdragelse og setter meget høye krav til mine barn for hvordan de får oppføre seg. Men når de ikke gjør det er ikke løsningen å være fysisk. Bestemor, slik jeg ser det, må lære seg å blir strengere uten å vise seg fysisk overlegen for et barn på 6 år.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2010 #20 Skrevet 12. mai 2010 Dere knipser ikke arbeidskollegaene på fingrene hvis de rører noe på deres pult? Men små barn kan dere knipse! Man utøver rett og slett ikke vold mot sine medmennesker det være seg barn eller voksne. Det å dra et medmenneske i øret kan føre til skade invendig i øret! Trommehinne osv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå