Gå til innhold

LunsJ


Alvina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg forbeholder meg retten til å være ... glad. (er ikke sant at jeg alltid er glad, men jeg er ikke helt på den andre kanten)

Om et kvarter kan jeg ta ut fiskegrateng, så nå slo jeg ned varmen til 140. (er ikke så vant til varmluft men det virker logisk å slå ned, helst burde jeg slått ned til 100 eller femti nå...men akkurat i kveld har jeg ikke tenkt å forske heller.

Hadde ikke brødrasp eller noe og giddet ikke lage selv om jeg hadde kunnet, så strødde på solsikkekjerner, litt flak av havregryn, et lite dryss sesamfrø, og regner med at det kanskje er ok.

Er heldigvis ikke gift med Hellstrøm.

Ville veldig gjerne blitt invitert til hans kjøkken og laget en rett til han, og vet hva jeg skulle laget. Det ville tatt fire timer, men jeg kunne jukset litt på forhånd.

Mens hellstrøm ryddet og vasket kjelene etter meg og stod til tjeneste.

Helst skulle han fått gått og kjøpt eller plukket tyttebær hvis han liker det til alt.

Jeg flyr aldri etter status, eller etter menn.

Jeg er rimelig forbannet. Og har en jævla god grunn.

...og tror jeg at jeg har en god grunn til å være forbannet, da er det noe jeg har glemt, men som jeg kanksje kommer på.

Å kalle meg (meg) øltjuv eller ølhore... eh, hehe, eh??

Får lyst å kicke sånne bessere i midtpartiet.

.... Heldigvis har jeg vennlige bekjente også. Alt er ikke ræva.

..............

Den i den laveste formen er ferdig nå, resten må vel vente en halv time til.

Den prestasjonen da, jeg klønet litt, syntes det var litt dumt å bare lage fiskegrateng med ett kilo fisk, så jeg tok opp 700 gram ekstra og den var stivfrossen. Men det gikk bra, bare litt mer plunder. Det gikk bra, men måtte tenke litt.

Nå er jeg lei av å stå på kjøkkenet, heldigvis har jeg en veranda der jeg kan sette det i en luftig kasse, fuglesikkert.

Men jeg er blitt matlei. Det blir jeg alltid når jeg lager mat, jeg smaker ikke på deigen, men på omtrent alt det andre.

http://www.youtube.com/watch?v=bO7pTFY36nE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå dukket det opp en tanke, kan jeg virkelig ha et behov for å kommunisere? Med hvem. Selvsagt med de som lever.

Men det er så mange som er døde.

Før jeg var 27, var antallet døde høyere enn min alder.

Det stoppet aldri.

En tid lurte jeg på om det var noe galt med meg. At jeg tiltrakk meg ulykke.

..... Det var ikke en lett tanke.

Det er mange som har tenkt den.

(det handler ikke om selvmordstanker)

Men, alle - mange mener jeg, i min generasjon og i de ulike miljøene jeg har vandret i, har opplevd det samme.

Og ja, haha, fiskegratengen ble super på smak, men det kreves sin gulrotsalat og kanskje med strimlet kål, og rødbeter og revet kålrot. Og gode poteter og smeltet smør og pepper.

Og sitron og rømme.

....

Sliten, det tok sin tid. Og akkurat nå ville det vært supert å hatt samboer som hadde stilt opp med revne gulrøtter og appelsinbåter.

Alt man kan drømme om, fy a meg.

Hvis noen lurer på hvorfor jeg lager så mye mat, det er fordi jeg stort sett foretrekker å være lat, bare ta opp noe fra fryseren og likevel spise ganske sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den beste dagen på lenge etter at det var fullmåne sist.

Afire brukte å si at jeg må dra for gardinene når jeg er alene hjemme. Jeg sa, mener du at... at noen kan...

Ja, sa han, ikke utenkelig.

Ok, sa jeg, men det tror jeg ikke på.

Da er de jo gærne.

Ja, nettopp, sa han.

(jeg følte det som friberøvelseskrenkelse å dra for gardinene, og det hender jeg gir blaffen, men går aldri naken mer uten å ha dratt de for)

.............

Har kjøpt klementiner også, og skal klare å lage litt revet gulrot, hvis ikke er appelsin en god greie til fisk og salat til fisk, også til feit kjøtt.

Tror jeg skal sende en mail til hellstrøm og spørre om jeg kan få lov å vise han hvordan jeg gjør det. (jeg hadde drept han med blikket og bedt til min gud, og begynt å le og sagt at jeg aldri vil vise meg offentlig sammen med han.

Nå er jeg ferdig med maten, må vente litt, den kan ikke settes kaldt før den har kjølnet. Dette tar tid.

Men nå har jeg jobbet og det smaker med mandarin saft og knuste båter over gratengen, vips, ferdig servert.

Den ble bra, og ideen om appelsinbåter når man er matlei var heller ikke helt.

Men det fungerte med frø på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del husarbeid som nå er unnagjort.

Gikk en tur til butikken og møtte en kamerat jeg ikke har sett på lenge. Gikk innom en pub og slo av en prat.

Dette må være en av de mest kjedelige dagene jeg har støtt på, og som stadig kommer, spiste fiskegrateng til frokost, heldigvis bestilte han en pizza og jeg spiste et stykke, ville ikke stjele hans middag, for regner med at det var middagen.

Han bekreftet det, men sa først at jeg kunne spise så mye jeg ville. Selvsagt kunne jeg spist mer, men kjenner ikke han, vet ikke om han brukte sine siste kroner eller om han har en ok økonomi. Vi har aldri pratet om penger.

Han klarte fint å spise opp resten av pizzaen sin.

Aner ikke hva jeg skal lage, tror det blir fiskegrateng med soppstuing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad. Det er lenge sia nå.

Har ingen grunn til å være glad, er bare glad. Kanskje litt brisen, men... det er ikke grunnen.

Men sitter her, fikk helt overraskende en Soberano - brandy. Har sjenket meg et glass.

Er ikke lenge siden jeg kom hjem... i dag gikk jeg ut tidlig og kom sent hjem, men drakk ikke før ganske sent, par øl.

Hadde veldig god lyst å jukse, ta meg par øl i sola i ettermiddag, men.

Hadde lyst til mye, men har brygget på noe - det gikk over, har vært sjuk to dager denne uka, det er har jeg ikke tid til når det er så fint vær ute.

Nå er jeg begynt å glede meg over at det er vår. Vårdepressjonens første vers vant jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal klippe meg, det vil si - få en helt ny hårfarge og sveis til uka. Vet ikke helt om jeg farger håret da, men ikke helt umulig.

Men ikke hvis jeg er uenig med frisørens valg av striper osv.

Skal tegne hvordan det skal klippes. Er livredd frisører, men noen ganger så... resten kan jeg ordne selv.

Skal begynne å jukse med solarium.

Skal aktivt begynne å bruke treningsenteret.

Skal gå ut i sola og nyte våren, bruke marka og parkene i Oslo. Dra på utflukter.

Grille eller lage kremet tomatsuppe f.eks, og ha på termos, med nybakte rundstykker og vandre en tur i frognerparken.

Jeg var en gang kamerat med en vennlig sjel, vi brukte å dra på vandring. Og jeg har alltid vært en nysgjerrig en. Er glad jeg ikke er advokat, det ville jeg ikke taklet. Det ville jeg vel heller ikke overlevd, har en tendens til å snuble og stikke nesa uforskyldt inn bakdøra.

Men nå driter jeg nesten i det. Er ganske politisk på f.boka f.eks. Men ikke overdrevent. Fronter miljøvern, dyrevern og menneskevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikk er alt vi omgir oss med, vi kjøper, vi puster, vi ferierer, vi bygger, vi reiser, vi spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så bryr jeg meg fanden hvem som vet hvem jeg er irl. Når jeg har lest halve eller deler av denne LunsJ, aner jeg ikke hva som er sant eller ikke.

Pyntet på og trukket fra, diktet på, overdrevet, feid ting unna, praten rundt grøten.

Sitter og ser ut av vinduet, ser to karafler i glass, en and fra femtitallet, en skilpadde i messing (det er et askebeger), og et kostestativ, en erika i lysegrønn krukke med hvite blomster på, en påskelije i keramikkblå vase. Det er fint å være meg nå, konjakk i glasset og en øl i hånda.

Er faktisk drittlei av stigmatiseringa i samfunnet. Bygdedyr og fandens oldemor.

Vær lei deg - plakaten.

Som om vær-varsom-plakaten har noe med å være lei seg plakaten.

Og bla bla bla.

..............

Jeg lurer på om jeg kan regne med at naboene sover godt nå.

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heldigvis kvitt forkjølelsen, skremte den vekk bare ved å kjøpe lime og rød chili.

Sugde på par c-vitaminer, smaker ikke så godt, men dreper hals-vondter hvis man tar det i starten.

Noen kaller det humbug, jeg lar de kalle det humbug.

Humbug høres litt gøy ut.

Føler ................ meg litt . egoistisk når jeg koser meg alene med brunt. Men det er meg vel unt.

Selv om det er ego, å være ego er en nødvendighet.

Har drømt mye i det siste, blant annet om min far. Han sa at ... når jeg spurte om han var redd før han døde, at... han smilte og sa at det var han selvsagt, men at han tenkte at han måtte stole klippe på at han ble født og ikke visste noe før det og... Merkelig drøm, men han besøkte meg. Det tror jeg klippefast på. Han har vært i drømmene mine nesten hver natt, i det siste, ofte har jeg også kjørt bil og moped (noen ganger ikke helt edru), men har alltid kjørt og ikke vært passasjer, det er et sunnhetstegn. Han var ikke i de drømmene, en venninne eller to, par fremmede, en (alltid en sexy mann i mine drømmer), osv.

Noen ganger er jeg nysgjerrig på hvordan det endte når jeg våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, dere lesere på kvinneguiden, jeg er ikke betatt av noen menn.

Ikke noe spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hundre sider.

Hundre og en er ute.

Lurer på om jeg skal velge mine kamper, la noen kamper fare, som en sa til meg; du vil ikke tjene så mye likevel.

Vet det, sa jeg.

Det er prinsipp.

..................

Tror jeg skal klippe meg selv nå. Har gjort det før, aldri tidligere fått så mye skyt for den kule sveisen, så ut som jeg kom fra London.

Tror jeg var 23 år. Veldig sexy ung dame.

Var allerede mamma. Men hadde sosialt nettverk.

Men kom til et sted der jeg kjente ingen når discoteket åpnet, fordi - det var midt på vinteren, min venninne som jeg skulle bo hos par netter, ble gal når jeg røyket hasj på mannen hennes, han spurte meg, Alvina, har du noe.

Hun ble stor i øynene.

Vi hadde ikke møttes på par år. (hun stjal han fra meg)

... Jeg har ingenting, jeg har en toåring, men jeg kan røyke en på deg, sa jeg.

Da klikket hun i vinkel.

(dette var selvsagt flere år senere, dvs etter at jeg møtte han på club sju)

Hun stjal han fra meg. Ja.

Jeg mener at hun burde spurt meg om det var noe seriøst, jeg ville sikkert svart at jeg vet ikke helt.

Men damed shit.

Likevel. Vi har ikke kontakt i dag. Vi er venner på face og det hender vi sender hverandre en hilsen, men det er ikke standard.

Noen har lurt på hvorfor vi ikke har kontakt. De kan få lure. Jeg vil ikke prate mer om det som skjedde.

Det er lenge siden.

Skal ringe meg med lesestoff og sjokolade, legge meg og drikke champagne, ost og kjeks og olvien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet på skype nå. En venninne som lever i skjul. Det er ikke lett. Men mer vil jeg ikke skrive om det.

Hun har nerver selvsagt. Risikerer tortur og å bli drept hvis hun drar til hjemlandet. Hvorfor kan ikke Norge bare la henne få bli her? Hun jobber og vil ikke bli en sosialklient (hun har jobbet, nå har hun gått i dekning).

Man kan begynne å lure på hvem som styrer og bestemmer, på hvilke premisser de gjør det og hvilke forutsetninger de har for å ta avgjørelser...

Får snart besøk, er litt laber i dag, ble litt for mange glass i går, sovnet ikke før langt på natt, ble overtrett, men la meg og leste og sovnet.

Og i morn skal jeg og par andre i marka, ta med suppe på termos, te, kaffe, bare gå og rusle, slappe av og kose oss i vårsola. Må huske ta med kamera.

Er trett, men har ikke lyst å jukse med kaffe. Drakk selvsagt ikke alle Soberano`n i natt, selv om det smakte som fløtekarameller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på safari i Oslo, Sørkedalen, Røa osv, ble påspandert middag med dertil drikke. En venninne og hennes venn ringte på døra og sa bli med.

Var ok det, hyggelig gjort.

Følte meg som en attenåring igjen, kjøre rundt i en sportsbil og cruise i egen by.

Sånne miljøsvin som meg.

Jaja, det var i alle fall en hyggelig gest. Vi klarte å kjøre oss litt vill også, men det var en del av sjarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Før de ringte på døra i sted, var jeg i ferd med å bestille en reise i mai, men hadde ikke kroner nok på lønnskontoen og giddet ikke overføre, og mandag er vel billettene revet bort.

Er lei, kommer til å ta en ferie. Fordi jeg fortjener det. Selv om jeg tror ferien ville blitt kjedelig, alene, rusle rundt, sole seg, bade litt, spise ute alene, bli omringet av måker, drite i resten - men en uke er bra.

En venninne sa at hun blir med. Vi skal se på reiser på mandag. Da er vi to. Det er ørlite bedre.

To om å holde måker på avstand, gå og kjede oss, bli litt brune, bade litt.

Vet ikke helt om jeg har lyst å reise i mai. Liker Oslo i mai. Men har likevel behov for å stikke litt av, kanskje til London eller Belfast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i marka, satt tre timer alene i sola. Var herlig.

Grunnen til at jeg var alene var fordi en var blitt syk, andre var fyllesjuk, tredje og samtidig fjerde hadde funnet på noe annet.

Men å gå alene gir mersmak. Delte nista mi med en kamerat når jeg kom ned til sivilisasjonen igjen.

Vært en fin dag.

Savnet bare kvikk-lunsj og appelsin. Det skal jeg huske neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig hjemme. En lang dag. Sitter og gidder ikke gjøre stort. For hva skal jeg gjøre... det er snart kveld.

Har sant og si ikke vært stort hjemme de siste dagene, vært flere steder, også på par fisketurer, vært overalt ...

Uten å ha blitt betatt av noen som helst.

I dag etter jobb møtte jeg en gammel venn, felles venn av afire. Vil ikke skrive mer om det.

Vi møttes bare på et fortau og slo av en prat.

I går jobbet jeg ikke stort, så var og matet noen svaner, håndmatet den ene, det var erke-koselig.

Vet svaner har vinger som kan brekke armen min. Var koselig, svanen knurret, eller hva skal jeg kalle den lyden for?

Ble i alle fall ikke så veldig redd, en svane som knurrer. Og som vil la seg håndmates.

Var ute og grillet, sammen med noen. Derfor måtte jeg svaner. Søndag var jeg på en alenetur i marka og det var koselig. Ble sittende i par tre timer og observere fugler og fisk ved et vann, også par fire unge menn som tok årets første bad. Og mye annet, et par var på date (de var cirka seksti), overhørte over halve samtalen, ufrivillig.

Det var andre også som ble lagt merke til, men jeg gidder ikke sladre på "naboene" her på kg.

Eksempler, unge gutter med cd-spiller, hip hop, kjærestepar av alle størrelser og kjønn. Plaget ikke meg, men lyden bar høyt ved vannet, så jeg hørte omtrent alt de sa. Tok på meg briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte han på fortauet, vi pratet om afire, for et sjokk osv.

Vi pratet også om jobb osv.

Nå håper jeg naboen oppe kjøper vegg til vegg teppe.

Jeg er så lei, av alle jeg må forholde meg til. De som er dumme.

Skal varme noe opp, se på hellstrøm og gå og legge meg og lese. Var et annet program jeg også ble anbefalt, men kan se det i morn via pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...